25.9.2021 | Svátek má Zlata


Diskuse k článku

GLOSA: Žáci, je to takhle

Mnozí se diví, nakolik školní dějepis pomíjí nejnovější dobu. Na tom něco věru je. Ale ta věc má zásadní háček i mimo pedagogiku. Existuje konsenzus, v jakém stylu ty dějiny vykládat, natož učit? Nebo by školy musely zůstat u tolik kritizovaného výčtu dat a osobností?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Hák 24.6.2021 22:28

Ano, pokud ji nechápou, je to jistě špatným, rasistickým výkladem!

Podobné je u nás snažení politických neziskovek typu EDUin nebo Eduzměna, financovaných dílem z OSF, dílem z nadace České spořitelny, někdy i přímo ze Scia.

B. Rudolf 24.6.2021 19:45

Ale vždyť přece revoluce bývají průšvih. A jak panu Klausovi nemohu přijít na jméno a ani bych mu nepodal ruku, tak na to, že u nás proběhl zásadní převrat směrem ke svobodě (nejen k té Klausovsky tržní, ale i k té lidské), jsme tím prošli dost dobře. Je to i jeho zásluha přinejmenším v tom smyslu, že nenapáchal víc škody. Až na ten pokračující mravní rozklad, který kladu za vinu důrazu na trh a peníze.

Nebo si srovnejte krvavý rozpad bývalé Jugoslávie a sice rozhádané, ale pokojné a přátelské rozdělení Československa.

Revoluce bývají z podstaty věci plné nespravedlností, násilí a křivd. A vezmeme-li toto do úvahy, máme být stále na co hrdí. I přes mrtvé v Orlíku, přes řízení některých našich ministrů a vysokých úředníků organizovaným zločinem, přesto se to docela povedlo.

Když to shrnu: Panu Klausovi bych sice ruku nepodal, ale pevně věřím tomu, že on mě také ne. A tak to má být.

V. Braun 24.6.2021 19:07

Děkuji za příspěvek. Nedávno jsem o tom uvažoval a dospěl k podobnému závěru :-)

V. Novák 24.6.2021 17:03

Bílý rasisto!

Technokrate!!!

K. Salajka 24.6.2021 17:01

Non est in facebook, non est in Mundo ! Až vymaže Cukrberka vše, budeme žít v dojemné shodě asi jako šimpanzi Bonobo.

J. Jurax 24.6.2021 15:42

Už ani ta matematika není ta samá. Podle objevu jistě americké profesorky, jemuž se svého času dostalo jisté publicity, je rasistická.

Ta profesorka je ovšem správně přisnědlá, byť nikoliv zcela černá, a samozřejmě není matematička; pouze zkoumá, jak učit matematiku, aby ji pochopili i dyzgrymynovaní černoušci.

H. Kotaz 24.6.2021 14:47

Co je psáno, to je dáno.

Takhle to končí, když už neplatí ústní dohoda/smlouva, stvrzená podáním ruky. Což bylo dlouhá léta/staletí, běžné.

V. Kuhaj 24.6.2021 12:39

Tuhle někde psali, že učitelé mají po dětech chtít, aby si odpovědi, co se týká dějin, samy našly. To je náhodou hezky postmoderní; jeden uvidí VŘSR (velkou říjnovou socialistickou revoluci, pro neznalé) jako logické vyústění tristní situace mužiků, jiný jako zneužití systému (Lenin směl ve vězení psát revoluční texty!), jinému bude líto carské rodiny, bolševiky postřílené, najmě syna a dcer, mně třeba i rodinného lékaře, který to v tom sklepě schytal s nimi, jiný bude smrt těch hnusných feudálů považovat za správnou...jak říkám, dneska se jeden názor fakt nenosí. Školy to vědí a nechávají žáky, aby si to vyložili po svém. A chudák Komenský, kterého si jako učitele národů nestydíme přivlastňovat, se obrací v hrobě.

M. Pivoda 24.6.2021 11:15

To, co by se ale bezesporu dalo učit ve všech školách (na všech úrovních) už i dnes je, že lidé se přirozeně shlukují do zájmových skupin nejen dle explicitně vyznávaných ideologií (kapitalismus, komunismus, ...), ale především dle jejich touhy po moci a po penězích (což je jakési kvantitativní vyjádření právě hodnoty oné moci).

A také, že korupce a šíření desinformací nutně patří k politice kdykoliv v historii lidstva. Určitě šíření desinformací nezačalo až s příchodem internetu.

A za takové elementární vhledy do podstaty lidského chování není ani třeba si navzájem udělovat české doktoráty v oboru historie.

J. Nevrkla 24.6.2021 10:35

Nemyslím, že by Gorbačovův souhlas či nesouhlas s rozšiřováním NATO mohl něco změnit, lidé i politici se chtěli definitivně připojit k demokratickému, svobodnému a prosperujícímu západu, chtěli vstoupit do EU i NATO. Čas oponou trhnul, dnes západ přestává být prosperující, svobodný a demokratický a lidé si časem vynutí změnu, bez ohledu na staré dohody.

F. Kusák 24.6.2021 9:01

Matematika nemůže být rasistická, jen analogie s lidským vnímáním matematických veličin a operací může mít takové vlastnosti. Např. součet čísel navzájem opačných, nebo součin hodnoty čísla s jeho převrácenou hodnotou. A třeba operace s komplexně sdruženými čísly. O formální logice ani nemluvě.

P. Milan 24.6.2021 8:56

Stejně tak lze mít za jisté, že nedohodli ani nerozšiřování. To by totiž bylo omezování suverenity zemí, kterým se ji zrovna podařilo jakž takž obnovit.

M. Koutný 24.6.2021 8:19

Někde jsem četl definici, že historií se něco stane, když zemřou poslední, kteří o tom slyšeli od přímých účastníků. Do té doby je to natolik živé, že se to vzpírá objektivnímu posuzování. Takže i na to, až dojde na 1. světovou válku, si ještě tak 30 let počkáme.

P. Dvořák 24.6.2021 7:19

VIZ

P. Dvořák 24.6.2021 2:45.

P. Dvořák 24.6.2021 7:17

Samozřejmě. Z různých názorů a definic, kdy začínají dějiny se mi jako nejideálnější a nejpřirozenější jeví ta, že dějiny začínají až tehdy, když zemřou všichni ti, co byli v době událostí na světě.

Což je v dnešní době právě tak období I. sv. války.

Je absolutní nesmysl, že např. zabrání Sudet Němci a následný reciproční odsun jsou dějiny. To je přece politika jako prase!!!!

P. Hák 24.6.2021 7:08

Mám dějepis rád, ale nikdy bych jej nechtěl učit. Známý (dnes už na pravdě Boží) mi říkal, jak mluvil se svým otcem učitelem o tom, co studovat. Otec mu sdělil zhruba toto: "Podívej, za tu dobu, co učím, se dějepisářům změnil výklad dějin třikrát, v letech 1939, 1945 a 1948. Matematika je pořád ta samá."

Učit fakta, na ZŠ/SŠ přihazovat historické drby a vykládat to jako příběh. A skončit na začátku 20. století, protože o WW2 už se zase začíná lhát.

M. Hanko 24.6.2021 6:36

Tak lze mít asi za jisté, že rozšiřování NATO až k hranicím Ruska si tam zcela nepochybně nedohodli a Gorbačov nic takového nade vší pochybnost neodsouhlasil :)

L. Písařík 24.6.2021 6:21

Ano, stejné to bylo s dějepisem před 70. lety.

P. Dvořák 24.6.2021 5:46

Matematika je rasistická.

Protože na rozdíl např. od skoků do dálky, sprintů, basketbalu nebo boxu, ji musíte nikoliv jenom se naučit, ale i pochopit.

J. Krásenský 24.6.2021 5:28

Tak to pozor, matematika je rasistická:

https://neviditelnypes.lidovky.cz/zahranici/usa-je-matematika-rasisticka.A180221_210006_p_zahranici_wag

P. Dvořák 24.6.2021 2:45

Dějiny končí tak někde kolem I. světové války. Pozdější události jsou politika.

Z. Koutecký 24.6.2021 0:51

Jo, učitelé dějepisu to nemají lehké. Žádná změna politického režimu se neobejde bez zásahu do výkladu dějin, zejména těch novodobějších. Jenže ti starší dospělí si ještě pamatují, jak to bylo, a tak děcka doma slyší něco jiného než ve škole a mají z toho v hlavě chaos. Lepší je učit matiku.