26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

GLOSA: Samoobslužné pokladny

Kdo chodí alespoň občas na nákup, jistě si povšiml sílícího trendu tzv. samoobslužných pokladen. Ekonomové sice jásají, ale život je složitější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Novák 15.2.2022 6:54

Prodavačky byly nahrazeny jednou či dvěma osobami kontrolujícími u východu ze supermarketu, zda zboží na účtence souhlasí s tím, co máte v košíku a odnášíte či odvážíte si z obchodu. V lepším případě se to celé děje pomocí skeneru čárových kódů.

Š. Hašek 14.2.2022 20:08

Včera dávali Minority Report. Taky tam byly ty pokladny .... a něco víc.

J. Kopp 14.2.2022 16:05

Budoucnost je asi taková: Každé zboží bude mít čip. Nahážete to do košíku. S košíkem projedete kolem pokladny bez pokladní ( scaner ) . Odečtou se údaje o zboží a spočítá platba. Vytiskne se účet, přiložíte kartu a sbohem. :-)

V. Mokrý 14.2.2022 16:27

To už tady asi nebudu.

P. Diviš 14.2.2022 16:57

Už to začínají zkoušet.

P. Vychodil 14.2.2022 17:45

jo, už se o tom kecá a zkouší to tak 20 let...jste z oboru ?

D. Rajninec 14.2.2022 17:02

To sa chystáte za 1-2 roky zapichnúť vidle do hnoja ?

Lebo to tu bude veľmi skoro!

V. Mokrý 14.2.2022 19:04

Chci tady být alespoň do 90ti.

M. Stanovský 14.2.2022 17:08

V Pardubicích to už funguje, akorát ten čip ještě všechno zboží nemá, musí se v krámu naskenovat kód, takže u samoobslužné kasy stačí přiložit jen kreditku. Ono by se to asi nevyplatilo, do každýho rohlíku zapíchnout čip. :-)

J. Novák 15.2.2022 6:56

Budoucnost není. Nebudou čipy. V Green Dealu nebude ani energie potřebná pro skenery. :-)

Z. Zacek 14.2.2022 14:45

Ziji pres 30 let ve Francii a samoobsluzne pokladny tady samozrejme mame jiz nekolik let. Ale take tady jsou pokladny Blabla, kde jsou pokladni nejen k zaplaceni nakupu, ale take k popovidani si a klienti jsou k tomu primo vyzivani. Jsou oblibene zejmana starsimi osamnelymi lidmi. Tady mate video: https://www.youtube.com/watch?v=H8jZNrJW8TY V Holandsku maji v obchodech Jumbo obdobne "kletskassa".

P. Vychodil 14.2.2022 14:42

vypadá to, že většina diskutujících je z velkých měst, plných Kauflandů, globusú a spol, celá ta diskuze se týká minoritního počtu prodejen, abert 300, kaufland 135, tesco 300...proti tomu jenom coop má 2 500 prodejen...s jedním či dvěmi podkladními...

celá ta diskuze je, sprostě řečeno, o hovínku...

P. Diviš 14.2.2022 16:59

Jo, v coopu mi ta samoobslužná chyběla, když jsem tam jednou vlezl, měl jednu věc a spěchal.

Ale nebojte, časem si to taky pořídí.

M. Stanovský 14.2.2022 17:10

V COOPu v naší vesnici je to zbytečné. Jeden zákazník za čtvrt hodiny. Za to paní prodavačky jsou milé a pokecat se dá také.

D. Rajninec 14.2.2022 17:05

Až na to , že tie AlbertKafTesco majú 90% tržieb !

Je to naozaj o hovínku , ale veľkom ....

P. Vychodil 14.2.2022 17:44

musíte to počítat jinak, lidl, Kaufland, albert, 64/59/55 mld obrat, coop 33.

Zahrňte velikosti košíků, počty prodejen, prodejní plochu, nutnost podpory samo-pokladen, a ekonomicky to nevyjde...jen jeden příklad: coop v městečmu, kde nakupuji, má 2 pokladny, otevřenou z 99% pouze jednu. Podpora samo-pokladen bude znamenat jednu osobu...zkuste mi vypočítat ekonomickou návratnost...

nakonec, ta "rychlost", s jakou se samo-pokladny šíří, mluví sama za sebe...

P. Diviš 14.2.2022 13:44

Dokud bude na výběr mezi samoobslužnou a obslužnou kasou, je vše v pořádku. Úspora se může projevit na cenách, to už zajistí jedině konkurence různých prodejců.

Jen tak mimochodem, nepříjemná může být i baba na obslužné kase. neváhám v takových případech volat vedoucího, aby věděl, co tam má za zázraky. V křiklavém případě, kde vedoucí nezajistí nápravu, nosím své peníze jinam.

P. Vychodil 14.2.2022 12:56

jsou tady diskutující, kteří z různých důvodů preferují samoobslužné pokladny. Jedním z důvodů se uvádí, že člověk nemusí čekat (tedy nevím jak kde, a v jakou nákupní dobu/den). Dalším důvodem, který není tak zcela zřejmý, je důvod psychologický, člověk má pocit, že zboží v košíku je již jeho a nechce jej "dávat z ruky".

V okamžiku, kdy zmizí pokladní zcela, se ovšem situace změní. Normální zákazník nedokáže tak rychle oskenovat svůj košík, navíc nemá k dispozici 3D skenery,a zručnost pokladních, a samozřejmě znalost PLU kodů čerstvého zboží. Budou se tvořit ještě delší fronty, pokud místo v obchodě neumožní násobně navýšit počty samo-pokladen.

Řešením jsou ruční skenery (nevím jak dnes, ale dříve pouze pro stálé a "prověřené" zákazníky), či RFID (v jiném příspěvku jsem zmínil obtíže této technologie).

J. Pavelka 14.2.2022 13:40

Ovšem, u samoobslužných pokladen je vždy nějaký prodavač, který radí zákazníkům...

P. Diviš 14.2.2022 16:59

A taky hlídá ...

P. Hatina 14.2.2022 19:38

Ale jo, ten košík lze naskenovat skoro stejně rychle, protože na té automatické pokladně je podobný spodní skener (to sklo přes které to přetahuje) jako na té běžné pokladně.

Ten rozdíl je v tom, že tam chybí dlouhý pás před na kterém už by byl ten nákup předem vyndaný - takže o to je to pomalejší, že vyndáte jednu věc z košíku, a rovnou přejedete přes skener na pokladně , blik, položíte vpravo , další z košíku, atd...

A pokud se týče pečiva a podobně, tak nemusíte znát PLU kódy, ale je tam grafické menu kde si vyberete přímo z obrázku s popisky i cenou.

Takže to s trochou zběhlosti dokážete stejně rychle jako ta pokladní.

Jinak jistě, ve větších hypermarketech mají ruční skenery a ten si může brát zákazník se zákaznickou kartou - a tu dostane po vyplnění dotazníku na informacích..

Ještě tedy možná, jestli musí čekat - jsou někdy chvíle kdy se i tam musí pár minut čekat než to dokončí ten před Vámi,.. ale ve stejné době jsou u těch běžných pokladen fronty 5 x delší...

P. Vychodil 14.2.2022 20:09

koukněte do Lídlu na 3d skenery...

zkuste to tak rychle, jako zkušená pokladní...nemáte šanci (nesčetněkrát ověřeno, měřeno...)

zákazníkům ovšem čas takto strávený nevadí, neb se tím vlastně "baví", místo "nudy" ve frontě

a samozřejmě, vyjmutí z košíku, uložení na váhu (alespoň v Globusu...pytlík majoránky to nevezme a už voláte zřízence...)

ale nebudu se přít, zabýval jsem se tím, kromě jiného jen asi 20 let...:-)

V. Kolman 14.2.2022 11:58

Dámy a pánové! Nejsou tyto úvahy v rozporu s vizí světlé budoucnosti lidstva? Hned vysvětlím:

Kdysi - před cca 50. lety prohlásil tehdejší československý president Antonín Novotný, že (cituji):

"JEŠTĚ DNEŠNÍ GENERACE SE DOŽIJE KOMUNISMU!!" (konec citátu).

K čemu by byly v komunismu šťastným a hrdým občanům zapotřebí jakékoli! pokladny, skenery, platební karty, účtenky za plyn, elektřinu, telefon, služby ...a jiné kapitalistické a buržoazní haraburdí? Lidé budou šťastně žít bez peněz.

A jestli neumřeli - žijí sťastně dodnes:-)

Š. Hašek 14.2.2022 13:39

...... a tak po tom všem, jsme se (souzi a soužky) octli v bruselismu.

Spotřeba vajec konečně dosáhla 218% stavu při/kolem XIII. sjezdu KSČ. Kyselinu sýrovou a ciment nesleduji.

;-)

V. Kolman 14.2.2022 13:54

Závěry XIII sjezdu plníme i do přinesených nádob!

M. Kovářová 14.2.2022 11:47

Co u nás v Kaufu zavedli samoobslužné pokladny, jsem se do fronty k pokladně s obsluhou nepostavila.

J. Novák 15.2.2022 7:02

Zkuste si tam naskenovat krabici 36 kusů tatranek najednou, to totiž nejde bez asistence obsluhy.

I. Schlägel 14.2.2022 11:19

Vratné lahve...:-)

V. 3 14.2.2022 12:22

"Bvízka k bvízce se nakvání..." ;-D

Š. Hašek 14.2.2022 13:22

Nechte mě dopít pivko!!!