8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

GLOSA: Proti všem

Pravděpodobně to nebude „proti všem“, možná proti většině a nakonec společnost dospěje ke zralé úvaze a rozhodnutí, že i proti menšině.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Student 8.8.2017 14:30

Re: Co to pořád melete o bolestech?

No, tomu říkám brilantní závěrečná řeč právníka! Jenže veřejnost v soudní síni nemá možnost vzít předchozí texty a porovnat je, takže by vám mohla dát po takové řeči i za pravdu. Nezapomínáte ale náhodou na to, že naše příspěvky jsou ostatními snadno dohledatelné? :-))

V. Student 8.8.2017 14:15

Re: dík paní autorce za clánek !

Vy na tu odpověď čekáte tady na NP? No to musí mít Neff radost! Ta se hledá jinde, pane Langere. Malý návod: buď patříte k lidem, kteří si opravdu myslí, že se vše stvořilo samo od sebe, nebo k těm, kteří si myslí, že vše bylo stvořeno s nějakým vyšším záměrem, tedy existuje Stvořitel. Já patřím do té druhé skupiny, protože se mi zdá bláznivější názor té první. Jestli jste si jistý, že patříte do první, pak už máte smysl nalezený, je v té premise prostě obsažen. Zkrátka když už jsme jednou tady, tak si to odžijem, no ne? Já vám nemám co předat. A jestli patříte do té druhéskupiny, hledejte jinde, tady fakt ne. Ale vybírejte pečlivě.

Když si ty příspěvky pročtete, tak najdete víc přispěvatelů,kteří by nám přáli dlouhou a bolestivou smrt.Pravda, ne s tak jednoznačnou upřímností jako pan Matoušek, ale najít se to tady dá. Tohle ano. Ale není to důležité.

R. Langer 8.8.2017 13:52

Re: dík paní autorce za clánek !

No, to nikomu nepřeji, opravdu to nedělá dobrou pohodu, nicméně z pohledu někoho, kdo to zažil u někoho, na kom mu záleželo, bych to asi dokázal pochopit.

R. Langer 8.8.2017 13:50

Re: dík paní autorce za clánek !

Já tady vidím jenom toho jediného, koho dalšího máte na mysli? Jo, a ještě čekám na tu odpověď, jaký je tedy ten smysl života, vesmíru a vůbec?

V. Student 8.8.2017 13:26

Re: dík paní autorce za clánek !

Nejte jediný, pane Matoušku, kdo nám to přeje.

A. Alda 8.8.2017 13:24

Tak vidíte,

jaký jste darebák.

To já nikomu nic zlého nepřeju, ani autorce.

V. Student 8.8.2017 13:21

Re: Jen dál do EU, jen dál !

Znám (ačkoli myslím, že v Bibli nic takového není). Jenže přes svobodnou lidskou vůli Bůh nejde, jen velmi výjimečně (např. apoštol Pavel). Je to odvěký problém - Boží všemohoucnost a přítomnost zla ve světě a lidská svoboda. Problém Teodiceje. Zatím ho nikdo uspokojivě nevyřešil. Uvěřit v existenci zla jako samostatně myslící entity po vás chtít nemohu, tím méně v existenci Boha, ale na té lidské svobodě, která může páchat (a taky že občas páchá) zlo, se snad shodneme, ne?

R. Langer 8.8.2017 13:17

Re: Co to pořád melete o bolestech?

Vážně? A jaký je tedy ten smysl života, vesmíru a vůbec, můžete nás neznalé stvořené sami od sebe nějak fundovaně poučit?

R. Langer 8.8.2017 13:15

Re: Co to pořád melete o bolestech?

No, to fakt není pravda.

R. Langer 8.8.2017 13:15

Re: Až vás paní Urbanová dají vaše dětičky zeutanázovat,

Podle toho, co píšete, se na to zřejmě chystají ty vaše... :-P

P. Švejnoch 8.8.2017 13:14

Re: Co to pořád melete o bolestech?

Jistě mi to nebudete věřit, ale přesně tyto tři diskuzní "kličky" jsem očekával (ač jsem netušil, že je dokážete koncentrovat do jednoho příspěvku):

1) "Rozdíl mezi výhradou proti zveřejnění názoru a výhradou k samotnému názoru nechápu." Obávám se, že jednodušeji než v mém předchozím příspěvku to už vysvětlit nešlo. Pokud přesto nechápete, chyba možná bude na Vašem přijímači... :-)

2) Ano, čekal jsem i argument, že "takoví vždy existovali". Nicméně někteří z nich se dostanou do stádia, kdy se sice dokáží svobodně rozhodnout, ale nejsou již fyzicky schopni své rozhodnutí realizovat - a o těch se tu bavíme především. A takoví, podle Vašeho ctěného názoru, už "nemají nárok".

3) A ano, čekal jsem, kterou větu z mých příspěvků vytrhnete, abyste mohl s ostentativním despektem dát najevo auditoriu, že se mnou tedy je diskuze úúúúúúplnou ztrátou času. :-)

Já ale nepotřebuji být tak neobyčejně sofistikovaný jako Vy, milý pane Studente, protože myslím-li si o někom, že je hlupák neschopný racionální argumentace, ev. neschopný toho, aby připustil, že jeho názor nemusí být pro ostatní závazný, necítím žádnou potřebu nějak to halit a balit. Ano, drahý pane Študente, domnívám se, že jste v tomto tématu předvedl jako hlupák - s oběma výše uvedenými (+ některými dalšími) nectnostmi... :-)

R. Langer 8.8.2017 13:14

Re: Proč tedy neuvedete...

Já myslím, že je docela dobrý nápad dávat lidem za pravdu, že jejich život nemá smysl. Pokud by totiž smysl měl, tak by je se na takovou hovadinu nikdy nenapadlo zeptat. A víte jak to vypadá, když váš život nemá smysl? :-P

D. Stirský 8.8.2017 13:09

Re: Myslím, že raději ne.

Homosexualita je menšinová/méně častá, leč nepatologická forma sexuální orientace. A to se ví už od konce 80. let. 20. století. Nikdo ji nikomu nevnucuje, ono to ani nejde. Euthanasie s tím nemá vůbec, ale vůbec nic společného.

P. Zinga 8.8.2017 13:03

Re: Jen dál do EU, jen dál !

Pane Studente, za všechno může Bůh, i za smrt Krista. Protože on ví všechno! A jak se říká: Bez vůle Boží se ani lístek na stromě nepohne". Nebo tohle rčení neznáte?

V. Lacina 8.8.2017 12:56

Proč tedy neuvedete...

...některou z těch zemí, kde to s těmi přísnými kontrolami tak zdárně funguje?

Myslíte Holandsko, kde se uvažuje o eutanazii jako možnosti pro každého nad 70 nebo Belgii, která pěstuje eutanazní turistiku pro lidi s psychickými poruchami z celého světa?

Problém je, že všude tam, kde byla zavedena, se eutanazie začala používat i pro usmrcování fyzicky zdravých jedinců, kteří by klidně mohli skočit z mostu kdyby chtěli. Ale oni nechtějí. Chtějí, aby jim komise dala požehnání a dala jim za pravdu, že jejich život nemá smysl. A ona jim to požehnání dá, když na tom chvíli trvají. Taková instituce nemá v naší civilizaci co dělat.

Uznávám teoreticky eutanázii jen u nevyléčitelně nemocných v bolestech. Ale existuje záruka, že taková instituce nebude zneužita příbuznými přestárlých, kteří čekají, až to "děda zabalí"?

F. Matousek 8.8.2017 12:51

dík paní autorce za clánek !

A vsem zde prítomným a prechytralým odpúrcúm eutanasie preju dlouhodobé a bolestivé umírání. A to pokudmozno ve vlastních exkrementech.

V. Student 8.8.2017 12:35

Re: Co to pořád melete o bolestech?

Ne. Nechápu proč zveřejňování mého názoru je jeho vnucováním, jak jste oba psali, zatímco zveřejňování toho vašeho vnucováním není.

A co svět světem stál, existovali lidé, kteří o konci svých dní rozhodovali svobodně, to není věc názoru.

Pane Švejnochu, jestli jste si z mých příspěvků odnesl názor, že dle mého "je úplně nejvíc nejlepší umřít v ponížení a bolestech", pak mi nezbývá než konstatovat, že naše debata neměla smysl. Hezký den.

L. David 8.8.2017 12:18

Až vás paní Urbanová dají vaše dětičky zeutanázovat,

třeba získáte na věc jiný názor!

Nebude-li na to pro vás už pozdě!

P. Švejnoch 8.8.2017 11:49

Re: Co to pořád melete o bolestech?

Jenže obsahem výhrady paní Boublíkové (a mojí) není to, že svůj názor publikujete. Ta výhrada směřuje k obsahu Vašeho názoru.

Náš názor říká, že každý člověk by měl mít možnost rozhodnout o konci svých dní svobodně.

Váš názor říká, že člověk takovou možnost mít nemá.

Chápete ten rozdíl (a tím obsah naší výhrady)?

V. Student 8.8.2017 11:41

Re: Co to pořád melete o bolestech?

On i chlap může zažít bolest, kterou ženská ne, a není co závidět. Stačí pár vteřin :-)

Furt o té bolesti? No tak dobře. Beru to tak, že po euthanasii voláte proto, že nevěříte tomu, že je možné bolest odstranit.

A že se svým postojem přispívám do NP, nenutím ho a priori ostatním. Je to můj názor. Vy máte zase svůj. Znamená to, že ho nutíte ostatním? A paní Urbanová svůj názor ostatním nenutí?

P. Boublíková 8.8.2017 11:28

Re: Co to pořád melete o bolestech?

Samozřejmě jsem zastánce euthanasie výhradně na žádost pacienta, případně na žádost rodičů malého dítěte.

Život totiž má mít nějakou kvalitu, hranici mezi kvalitním nekvalitním životem (tím myslím kvalitu z hlediska zdraví, nikoliv třeba ekonomiky) bych opět nechala na konkrétním dospělém člověku nebo na rodičích (i dosud nenarozeného dítěte).

Pokud má pro vás osobně význam a tudíž i kvalitu život, který je převážně jen bolest a není reálná šance na zlepšení - nic proti tomu, je to váš život a nikdo vám ho nesmí brát. Ale nenuťte svůj postoj ostatním.

Jak jsem psala níže, jako dvojnásobná rodička jsem si svoje užila, i když jen pár hodin, netoužím vůbec si to zopakovat s tím, že něco podobného mohlo trvat týdny, nakonec bych akorát v bolestech umřela a přijde mi dost srandovní, když mi něco o bolesti píše chlap, který patrně nikdy nerodil :-)

P. Švejnoch 8.8.2017 11:12

Re: Co to pořád melete o bolestech?

Četl jsem pomaleji, ale že bych našel nějaké další argumenty na obhajobu Vašeho názoru či naopak na popření názorů mých (včetně toho, že Vaše reakce jsou poněkud excitované), ten dojem tedy nemám.

Argument nesnesitelné bolesti jako důvodu pro euthanasii platí. K téměř všem léčivům (a u léků tlumících bolest to platí stoprocentně) si organismus po čase vybuduje toleranci. Takže dávky se musí zvyšovat - a protože určitou hranici už nelze překročit, protože by byla fatální, pacient trpí bolestmi.

O "sado potěšení" jsem já nepsal nic - je tedy zbytečné se mnou v tomto polemizovat. Dále - neznám nijak detailně Nietzscheho životopis, takže opravdu nevím, zda si "při slabých záblescích zdravého rozumu uvědomil význam (cizí) pomoci" a odvrhl svůj koncept Nadčlověka. Nejsem o tom přesvědčen, ale i kdyby to tak bylo, není to žádný argument pro Vaše tvrzení, že všichni lidé musí projít takovýmto Vaším "dozráním".

Tezi, že každý, kdo cokoli kdekoli (tedy i na NP) publikuje, si "nehledí svého", považuji za zcela prostý smyslu. Ad absurdum dotaženo - tím, že okolí oznámím, že 2 + 2 = 4, si nehledím svého? Zaštiťovat se tím, že "nikdo z těch, co sem přispívají, nechápe" považuji za dětinské a směšné.

Já Vám Vaše názory na to, že z pohledu života věčného je úplně nejvíc nejlepší umřít v ponížení a bolestech, neberu. A neberu Vám ani možnost si Vaše umírání z tohoto pohledu co nejvíc užít. Buďte tedy tak hodný, a neupírejte tuto možnost v opačném gardu ani mně.

V. Student 8.8.2017 10:52

Re: Co to pořád melete o bolestech?

Paní Boublíková, já vím, že argument bolesti je pro zastánce euthanasie stěžejní, tak za něj bojují přímo zuřivě, i když vědí, že je nesmyslný. Vy jste také zastánce? Pokud ano, chápu. Jinak moc ne.

V. Student 8.8.2017 10:49

Re: Co to pořád melete o bolestech?

Díky za upřímné slovo. Smysl vám to dávat ani nemůže, žádný v tom není. Tedy pro ty, kdo věří, že svět a život se stvořil sám od sebe. Prostě jen tak, beze smyslu.

P. Boublíková 8.8.2017 10:48

Re: Co to pořád melete o bolestech?

Slabé rovnou pusťte z hlavy, kodein se dává děckám na kašel :-)

Co se týče silných, o morfinu jsem psala, ostatní mohou být účinnější, ale zazraky taky nečekejte. Viz statistika z článku výše, nikoliv "znám jednu paní".

P. Boublíková 8.8.2017 10:44

Re: Co to pořád melete o bolestech?

Zkuste si přečíst tohle http://zdravi.euro.cz/clanek/sestra/paliativni-pece-a-lecba-prulomove-bolesti-467104

Vidíte vše hodně optimisticky.

A nakonec, po všem tom pinožení s paliativní léčbou a bolestech na lůžku, nečeká nic jiného než smrt.

Mně to teda, vzhledem k tomu, že už mám v životě splněno, nedává vůbec smysl.

V. Student 8.8.2017 10:42

Re: Co to pořád melete o bolestech?

Nejsilnější léky proti bolesti jsou opioidní analgetika:

›silné – morfin, fentanyl, oxykodon, penthidin, buprenorfin,

›slabé – kodein, dihydrokodein, tramadol

atd. Lékaři vám v případě zájmu vyjmenují mnoho dalších. Znám případ ženy (85 let) která byla s rakovinou žaludku na morfinu dva roky a zabíral jí pořád.

V. Student 8.8.2017 10:35

Re: Co to pořád melete o bolestech?

Tak ještě jednou, budu psát pomaleji a vy zkuste pomaleji číst; argument nesnesitelné fyzické bolesti jako odůvodnění pro eutanazii je vzhledem k úrovni dnešních farmak lživé. Stručněji: nikdo nemusí snášet tak trýznivou fyzickou bolest, že by raději volil smrt.

Proces zrání z pohledu víry nekončí na vrcholu fyzických a psychických sil, ale probíhá celý život. Příklad: Nietzsche se klaněl svému Nadčlověku a pohrdal slabšími. Ovšem do té doby, než skončil na vozíku se zastřeným rozumem. Z pohledu paní Urbanové konec. Z pohledu "víry" příležitost - při slabých záblescích zdravého rozumu - uvědomit si význam pomoci. To je to zrání, a ne sado potěšení z utrpení, člověče.

A každý, kdo přispívá do NP, předkládá svůj pohled, své vidění světa, ostatním. Váš objev, že "kdyby si každý hleděl svého, bylo by na světě lépe", nechápu nejen já, ale myslím že nikdo z těch, kteří sem přispívají, čímž si de facto "nehledí svého". Co je vlastně hledět si svého? Tohle téma nemá být moje?

P. Boublíková 8.8.2017 10:32

Re: Co to pořád melete o bolestech?

Jaké moderní léky máte na mysli?

Standardně se podává morfium (to není drahé - leda na černém trhu), ale při dlouhodobém používání přestává působit jako analgetikum. Takže musíte mít štěstí, aby nevyléčitelná nemoc postupovala hodně rychle.

P. Švejnoch 8.8.2017 10:16

Re: Co to pořád melete o bolestech?

Mám dojem, že začínáte reagovat poněkud iracionálně. Od tvrzení "utrpení je procesem zrání pro život věčný", přes tvrzení "dnes nikdo nemusí mít bolesti, protože farmaka vše řeší" až k připuštění faktu, že tato, dle Vás všemocná, léčiva nemusí být pro každého dostupná.

Situace je ovšem taková, že Vy se snažíte svůj pohled na svět vnutit i všem ostatním - a když si s Vámi někteří dovolí nesouhlasit, Vaše reakce se stávají poněkud hysterickými.