19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

GLOSA: Proč vznikly „žluté vesty“?

Ve Francii provedli rozsáhlý výzkum příčin vzniku „žlutých vest“ a zjistili, že město, které ztratí gymnázium, knihkupectví, kino nebo zdravotnické středisko, pravděpodobně zaznamená fenomén „žluté vesty“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Machala 18.1.2020 23:07

Popsané příčiny jsou jenom jedním aspektem problému, digitalizaci a dovozy potravin sice nikdo nevymaže, ale... Určitě je možné řešit ty ostatní příčiny, které tady pan Robejšek vůbec nezmínil ("neoliberální" je taková škaredá spíše levicová nálepka, kterou každý chápe jinak, ale dejme tomu liberální přístup v tom původním smyslu, kdy to slovo znamenalo "svoboda", by se hodil). A tím je hlavně odpověď na otázku, proč by mnoho z nás minimarket na malém městě nezaložilo: protože prostě moc a moc a moc zákonů, pravidel, zákazů, příkazů, úřadů a je financujících daní, kontrolních hlášení, EET, povinností, takže logicky roste práh, kdy se to ještě vyplatí a kdy to vůbec zvládne člověk, který by třeba chtěl. Zkusme "neoliberálně" nebo třeba "liberálně" naopak zrušit všechny tyto povinnosti a budete mít na malém městě a vesnici zase dost míst k setkávání, dost nabídky, dost obchodů atd. I o tom to je, nebo dokonce o tomto především. Milion zákonů a povinností většině lidí jakoukoliv činnost, která je "na hraně výdělečnosti" znechutí a zdraží, takže ta hrana je pak výš a mnohý zájemce ji už nepřeskočí. Takže právě toto by mělo být řešením popsaného problému, jenže komu to dochází, když ani pan Robejšek toto nevidí, jak se zdá?

J. Jirka 19.1.2020 7:52

Právě ty výše zmíněné obstrukce umožňují panu Robejškovi a jemu podobným "koučování".

J. Jurax 19.1.2020 14:36

Ano, ale ...

On se ten kšeft na dědině prostě musí rentovat. Jenže když značná část obyvatel jezdí do práce do města, nezřídka autem, nakoupí si v nějakém hypersuper tam, s větším výběrem zboží, zpravidla levněji a nezřídka i pohodlněji. Obecně je na vesnici větší mobilita než dřív, kdekdo má nějaké auto (ono je to skoro nezbytnost, veřejná doprava leckde není ideální), takže na velký nákup se jede do nákupního centra. A pár důchodců a místních, co pracují na dědině, ten kšeft prostě neuživí. A to se obecní úřady snaží místní obchod dotovat, dokonce jsem viděl vylepenou výzvu úřadu k obyvatelům, aby nakupovali v místě, nebo jim sámošku kdysi v akci Z postavenou zavřou. I bývalá Jednota, nyní COOP, jejíž doménou byly vesnické obchody, ty nerentabilní ruší, a soukromník se prostě neuživí.

P. Staronový 19.1.2020 16:11

Dnešní použití slova liberální je nesmyslné. Dříve to znamenalo svobodu a zodpovědnost.

M. Pivoda 18.1.2020 11:23

Proč vznikly „žluté vesty“?

Stárnoucí politolog Robejšek by se také mohl hlouběji zeptat: "Proč například vznikl Marxův Manifest?"

To nebylo tak, že by se "pracující třída" jednoho ráno probudila a z ničeho nic (jen tak sobě pro radost) by si řekla: "Proč dnes nerozmlátit stávající systém?"

M. Mařák 18.1.2020 7:41

Klasická Robejškovina. Žádný relevantní odkaz a hromada slov o ničem...

L. Písařík 18.1.2020 8:04

Mařáku, Robejšek uvažuje o prospešnosti minimarketů, jako míst setkávání občanů a míst, kde nasajete nejnovější místní zprávy. Kdysi byly takovým místem kostely a vesnické poutě, např. můj otec na ně rád jezdil a tvrdil, že je to možnost setkání s přáteli a známými ze širšího okolí a výměny zpráv. Dnes nejsou, nezbývá než diskuze na netu. Dokonce i seznamování mužů a žen se změnilo, dříve jsem vyrazil na tancovačku, abych si prohlédl holky a seznámil se, nyní vidím, že je pohodlnější způsob pomocí mobilu. Vidím v šalině mladé, kteří se po nastoupení do šaliny vrhají k sedadlům jako o život - ono se totiž jednou rukou na mobilu, když visíte na držadle, mobiluje dost blbě. Inu doba se změnila s ní i poměry, lidé, vztahy a způsoby, co naděláme.:-P

P. Hofman 18.1.2020 8:12

Přesně, jak píšete ve své poslední větě.

"Doba se změnila" a mistr lží Robejšek dělá, jako by o tom nikdy neslyšel. Jeho závěry z onoho „all digital“ jsou naprosto vadné, což i vy sám potvrzujete oním příkladem mladých lidí, zahleděných do svých mobilů všude, kde se jenom nachází. Není totiž rozdílu mezi městským či venkovanem, majícím při chůzi sluchátka na uších.

Žluté vesty jsou fenoménem francouzské reality z úplně jiných důvodů a ten internet tam hraje roli napříč společností.

L. Písařík 18.1.2020 8:44

Souhlasím, leč, když jsem býval v mládí venkovanem dojíždějícím na týden do města, kde jsem studoval, zdál se mi ten venkov čistší, poetičtější, holky neznaly triky velkoměstských slečinek, prostě, bylo to lepší. Víte, že když jsem se vrátil z venkovské tancovačky, ulehl a zavřel oči, začala mi do uší hrát hudba, ta kterou jsem večer poslouchal v tanečním rytmu, mohl jsem si ,,pustit" cokoliv. Ten jev se nějak pomalu vytratil, když jsem se přestěhoval do města, ani nevím, kdy to přesně bylo.

P. Hofman 18.1.2020 9:21

Já jsem "městský" a tak ten váš pocit znám, ale opačně. Celý život jezdím do přírody za její krásou, čistotou, poetičností (jak píšete), ale lidé na venkově se změnili. I ten venkov sám. Logicky.

Mozek samozřejmě zaznamenává obrazy, zvuky, vůně atd., které se váží k nějakému našemu prožitku. To všechno stářím slábne, neb nás čím dál víc věcí už tolik nevzrušuje, nebere. Proto si starý člověk mnoho věcí, a často docela přesně, pamatuje z mládí.

L. Písařík 18.1.2020 11:38

Pane Hofmane, kus toho venkovana zůstalo a tak s mou ženou, oba v důchodu, pokud je slušné počasí, jezdíme na Vysočinu. Ryby už nechytám, je to ztráta času, raději jezdíme po památkách a krásné krajině a užíváme možností nejen snídaně, ale i obědu v trávě. Hodně fotíme, máme kvalitní foťáky a schováváme fotky na dobu, kdy už nebudeme moci cestovat. Hodně zdraví.

V. Pavelka 18.1.2020 13:24

R^:-)

J. Schwarz 18.1.2020 11:50

O tom ale Robejšek nepíše. Netvrdí, že minimarkety či kino zanikly kvůli digitalizaci, ale digitalizace jejich zánik usnadnila. Zrovna tak digitalizace vytvořila možnost hledat si přátele "kdekoli ve světě" na sociálních sítích a tak se vykašlat na obtížnější vztahy s bezprostředním okolím. A mimochodem na vesnici potkávám řádově méně lidí se sluchátky na uších než ve městě...

V. Pavelka 18.1.2020 13:28

Prostě , ztráty a nálezy a "spor " , jakožto hnací motor života!:-):-(

J. Kanioková 19.1.2020 16:43

R^R^R^

M. Mařák 18.1.2020 9:59

Písaříku, ve Francii se v šedesátých letech minulého století objevily supermarkety a postupně vytlačily malé obchody. Svým způsobem o tom pojednává i komedie Křidýlko, nebo stehýnko s Funesem. Spící německá analytická buňka Robejšek se po šedesáti letech najednou probudila z hlubokého spánku a je překvapena...

Žádný zdroj jako obvykle, předpokládám, že se jedná o nějaký blábol z fayzbuku, či jakéhosi alternativního zdroje a že ho raději neuvedl, aby se tady znalci francouzské reality těm jeho dojmům jako celkem pravidelně nevysmáli.

V. Pavelka 18.1.2020 13:19

Možná zavést bazárek (jednou za týden ,nebo 14dní) i v městských čvrtích , by nebylo od věci .?[>-]

L. Písařík 18.1.2020 19:17

Dobrý nápad, ale když chce radnice, jako v nejmenovaném městě, kde bydlím, za 1m2 pronájem 60Kč/den, tak podle toho vypadají ceny prodejců. Na Náměstí Svobody na Martina - bramborák s uzeninou 80Kč za kus, ale mohu potvrdit, že byl opravdu dobrý. Výhoda? Při té ceně nebylo třeba dlouho čekat ve frontě.

P. Staronový 19.1.2020 16:13

Hygiena (přehnaná), EET (zbytečné), nájemné (vysoké), ...

J. Jančura 18.1.2020 9:45

Na co chcete odkazy? Co píše Robejšek v tomto článku je pravda, kterou dosvědčí každý, do v minulosti na vesnicích i malých městech žil. Vesnické obchůdky, hospody, kostely i poutě byly místem setkání venkovanů a základním prostředkem pro vytváření povědomí o jejich pospolitosti. Sám jsem to zažil v horské obci Staré Hamry v Beskydech.

M. Mařák 18.1.2020 9:59

Odpověď máte výše.

P. Hofman 18.1.2020 10:24

Jenže to dnes vidí každé malé dítě, k tomu nepotřebujeme "moudra" Robejška. Navíc naprosto pomíjí, že ve městech je to samé, jen to má trochu jiné formy. Dopad stejný.

Ten článek je o ničem.

V. Pavelka 18.1.2020 13:33

Když je to o ničem ,tak proč reagujete...