2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
zdeněk 18.4.2006 22:09

Re: Re: Čo bolo, to bolo

Bůh chraň matematiku ad takových lidí! ;-)

Ladislav N. 14.4.2006 15:50

Re: Re: Re: Re: Matematika se neučí vůbec,

Proboha! Tohle myslíte vážně? 8-o

martin 14.4.2006 0:05

Re: Re: CHA!

Jsem ucitel. Pracovni tyden nekterych kolegu mu kolem sedesati hodin. Jini opousteji skolu se zvonenim, nejvetsi mistri stihaji o hodinach praci pro sve druhe zamestnani. V tom je nejvetsi svoboda ucitelu, pracuj, jak chces, snaz se, flakej se, Tvuj plat se nezmeni (pokud zapises alespon zpetne do tridnice).

Jinak jako matematik na gymnaziu, si myslim, ze se matematika uci spatne. Asi i z toho duvodu, ze mechanicke biflovani je zakladni pracovni metodou v naproste vetsine predmetu na naproste vetsine skol. Otravuj pak nekoho s logickym myslenim, ktere ani nezaruci ze pri hodinove priprave dostanes dvojku a pri dvojhodinove jednicku.

quetzal 14.4.2006 0:00

jazyky, přírodní vědy, historie, matematika, ...

... jestli to není tak, že potřeba je hlavně naučit se přemýšlet (což může k úspěchu v životě pomoci, ale také nemusí) a jistý všeobecný základ všech znalostí, abych mohl sdílet kulturu, ve které se pohybuju, ... že Hynku, Viléme, Jarmilo! :-D          ... asi také platí, že výukou jazyka,.literatury, historie , umění, apod, se naučím hlavně to druhé, zatímco přírodní vědy + matika pomáhají hlavně tomu prvnímu.

A.S. Pergill 13.4.2006 23:56

Re: Čo bolo, to bolo

Problém je, že základně- i středoškolská (a ledaskde i vysokoškolská) matematika nemají s logickým myšlením nic společného. Je to prostě jen učení se nazpaměť velkého množství stránek popsaných naprosto nesmyslnými čmáranicemi, jejichž smysl žákům/studentům nikdo není schopen vysvětlit (protože přesně tak se to naučil i ten učitel/středoškolský profesor a sám tomu nerozumí). Je to předmět naprosto stejně logický, jako kdyby se učili nazpaměť kreslit čínské texty, aniž by jim někdo dal k dispozici slovníky a gramatiku.(Y)

Takto vyučovaná matematika je jen balastem a přítěží.

Matematika, zejména středoškolská, by potřebovala velmi důkladnou revizi, vyházení tak 70 - 80% nyní vyučované látky a opravdu důkladnou výuku toho zbytku tak, aby to šlo skutečně po logických vztazích. Je ovšem problematické něco takového očekávat vzhledem k tomu, že většinou ani sami matematikové nejsou schopni napsat logický a vnitřně konzistentní text. Pokud hledám nějaký postup výpočtu na netu, tak moje zkušenost je taková, že pokud je to web nějakého matematika, tak jsou tam jen jakési schizofrenní bláboly, které lze přitom napsat zcela srozumitelně a jasně, což se prokáže, pokud se podaří narazit na stránky nějakého nematematika.

quetzal 13.4.2006 23:45

Re: Re: Chyba není ve výuce, ale ve studentech či žácích

jo, to bude fajn, takova matura z občanky, tělocviku, zpěvu a výtvarky - to bude přesně to pravé ořechové, ... mám pocit, že jsem si liberalismus představoval jinak :-/

A.S. Pergill 13.4.2006 23:42

Re: Re: Re: Matematika se neučí vůbec,

Množiny prostě nemají žádný vztah k realitě. Je to čistě samoúčelná abstrakce. Jistě, mohly by teoreticky podněcovat logické myšlení, ale to by ta výuka musela být koncipována výrazně jinak. Tatkto to byl jen naprosto nesmyslný balast k učení se nazpaměť.

quetzal 13.4.2006 23:40

Re: Re: Re: Nejúžasnější jsou ti, kdo se chlubí,

souhlas bezezbytku

quetzal 13.4.2006 23:36

Re: Re: Matematika vystačí

Přidejte k tomu paní profesorku Petákovou ze Slaďárny na Žižkově :-)

quetzal 13.4.2006 23:14

Re: Re: Re: Re: Re: Re: To co píšete není matematika ale počty! - ad gramatika

pán může být například dysgrafik a dyslektik, jinak třeba profesor přírodních věd ...

Mirien 13.4.2006 22:14

Re: Re: Re: Správně tady zaznělo

Bezva, také jsem se dřív sázela, že umím sčítat na logaritmickém pravítku, ale je to mnohem jednodušší - vezmete tužku a na volném místě pravítka napíšete 2+3=5. A je vymalováno :-D

František 13.4.2006 21:41

Čo bolo, to bolo

Kdysi jsem na matematiku a fyziku ohnoval nos. Podle přísloví, že odříkaného chleba největší krajíc mě obé dnes živí. Leč cesta nebyla snadná a školy mne na ní nepřipravily. Metematika je dle mého subjektivního názoru řízený způsob logického myšlení. Pokud se najde logický závěr, je výpočet jen početní nádeničinou. Matematika vyžaduje práci s mozkem podle určitých pravidel v jejichž rámci se hledá cesta k cíli. Myšlení, jak známo bolí. Pokud někdo v této drezůře vlastního mozku selhává, nemá naději ani v jiných oblastech duševní práce. Je pozoruhodné, z jakých komunit pocházejí špičkoví matematici a šachisté a lze odvodit proč.

vládík 13.4.2006 21:40

Re: Matematika vystačí

Počty jsou jednou ze součástí matematiky (algebra, aritmetika, množiny, pravděpodobnost, deferenciální počty, ......).  Podstatné je, že by alespoň měli umět spočítat, zda dostali dobře zpět.

Navíc opravdu většina matiků koukne na výsledek a "nesedí-li", je to za pět. Správný postup je vůbec nezajímá. Za svou praxi studenta, bratra studentů, otce a dědy jsem zažil jedinou profesorku, kterou zajímal postup (měj se tam nahoře hezky, Boženko Dolanská).

Evropan (original) 13.4.2006 20:33

Re: Chyba není ve výuce, ale ve studentech či žácích

No tak se halt odvazeme, co se stane ? Vubec nic. Ja jsem liberal, at si kazdej maturuje z ceho cce.

Mathematik 13.4.2006 20:11

Matematika vystačí

s několika číslicemi, většinou 1 a nula, s písmeny a se smyboly. Dále je třeba mozek a žádná kalkulačka. To o čem se bavíte, jsou počty.

Pavla B. 13.4.2006 19:55

Re: Problém je, že v matematice tak, jak se vyučuje

Vidím, že těch matematik je asi mnoho.

Ta, která se učí na přírodovědecké fakultě, byla co do obsahu i formy (zkratky, názvosloví) zcela kompatibilní s gymnaziální matematikou a plnou knihovnou matematické literatury včetně cizojazyčné, kterou mně nastěhoval do kvartýru choť (přiznám se, že tam už jsem se koukala většinou jenom na ty zkratky:-) ).  Rozhodně jsem se kromě násobilky a nějakých definic nemusela v matice nikdy nic učit nazpaměť, což jsem velmi oceňovala, a matika mně vždycky připadala velmi logická, což bude zřejmě způsobeno tím, že opravdu do hloubku jí nerozumím a mám z ní jen tu maturitu plus dvě zkoušky.

Pavla B. 13.4.2006 19:49

Re: Re: Matematika se neučí vůbec,

Děti se naučily myslet! Na počty je kalkulačka.

Možná se učily myslet trochu "neprakticky", ale dnes se neučí myslet vůbec. Umí sečítat, odčítat, násobit a dělit, a to i mnohociferná čísla, ale když by měly spočítat Vámi uvedené "nakoupil jsi...", nevěděly by, které z těch matematických operací použít. (Mluvím o 1. stupni ZŠ.)

Jura Jurax 13.4.2006 19:48

Re: Re: Děti nečtou

Stejne jako nadany matematik tupy na jazyky se ten jazyk k maturite naucit musi, urcite minimum exaktnich ved by melo byt soucasti vseobecneho vzdelani o kterem je maturitni vysvedceni doklad.

Zlatá slova !!!

Jura Jurax 13.4.2006 19:45

Re: Problém je, že v matematice tak, jak se vyučuje

No, o vysokoškolských učebnicích to neplatí - ledaže jste studoval z nějakých skript matematiky pro filosofy nebo biology jednosemestrální nepovinný kurz, aby uměli spočítat procenta, průměr a odchylku od něj :-D

I na technikách se studenti učí řešení "zkouškových" příkladů nazpaměť, aniž by tomu rozuměli (protože je to zaprvé efektivnější a zadruhé jim ty logické souvislosti stejně nikdo není schopen vysvětlit). No, není to efektivnější, a co se týče onoho vysvětlování - je jistě možné, že vyučující nebyli na výši, ale uvážil jste i mnohem pravděpodobnější možnost, že ty logické souvislosti přesahovaly mozkovou kapacitu studentů a/nebo že píle a úsilí, s nimiž se snažili do nich proniknout se limitně blížila nule?

Jura Jurax 13.4.2006 19:36

Re: Ja jsem povinnou maturitu z matiky absolvoval

No, zažil jsem čerstvé moderní maturanty, jimž činil výpočet procent nepřekonatelné potíže a zjištění, kolik tépichu o šíři 4 metry je třeba koupit do místnosti o tvaru kosodélníka patřičně zadaného bylo vysoko nad jejich intelektuální možnosti.

A středoškolská matematika jsou přece jen víceméně počty. Ti, kdož se hroutili pod její tíží, když z ní museli maturovat, dodneška nejspíš ani neví, co je to skutečná matematika.

Jura Jurax 13.4.2006 19:30

Re: Re: Nejúžasnější jsou ti, kdo se chlubí,

Jojo, děvčátka, buďte tupá na matiku, stanete se ministryní školství - a blbou, poněvadž to na sebe prozradí, místo toho aby se styděla a se svěšenýma ušima se plížila kanály.

No uznejte, dovedete si představit třeba rektora VUT, který by se veřejně vyznal z toho, že mu činí potíže shoda podmětu s přísudkem, nikdy pořádně nepochopil větný rozbor, o Jiráskovi ví, že je to nějaký chlap, co se po něm jmenuje v Písku nábřeží a v Máchu považuje za pominutého fantastu, neboť v Máji propagoval použití mraků co média k přenou informace (měly vyřídit pozdrav) a na základě toho vyžadoval zrušení povinné maturity z jazyka českého, neboť koneckonců vědomosti o všelikých veršotepcích jsou v praktickém životě na dvě věci. Jeho požadavek by byl stejně pronikavě pitomý a podložený stejně třeskutou blbostí jako požadavek na zrušení povinné  maturity z matiky. Tu ovšem hlupci, co nám vládnou, zrušili.

Zrušením maturity z povinné matematiky se paní ministryně projevila jako zemský škůdce.(Y)

Jura Jurax 13.4.2006 19:16

Re: Nejúžasnější jsou ti, kdo se chlubí,

Sašo, jak s Vámi zhusta nesouhlasím, pak zde pravím, že zde bych to nedokázal vyjádřit lépe. Naprostý souhlas!

Jura Jurax 13.4.2006 19:14

Re: Re: Matematika se neučí vůbec,

Množiny jsou možná vhodné jako vysokoškolská, nanejvýš středoškolská látka (je ovšem otázka, k čemu).

K čemu? Jak se můžete tak s prominutím blbě ptát! A množinová matematika není naprostá idiotština - je ovšem fakt, že tehdy to učily učitelky, co se to samy potřebovaly naučit ...

Jura Jurax 13.4.2006 19:10

Chyba není ve výuce, ale ve studentech či žácích

Matematika se nevyučuje špatně, leč holt patří k obtížnějším předmětům. A dnes je trend nevaž se odvaž se ...

Nesoudím ani tak podle sebe (to by bylo takměř 40 let nazad), ale podle svých potomků - ti zas střední školu tak daleko za sebou nemají. Kdo se snaži¨í porozumět, pro toho je matika - na základní a střední škole jen stručné základy matiky) procházka růžovou zahradou; no a kdo se to drtí zpaměti, remcá a pohoří - a pak hledá studium bez matiky. Odtud pak přebytek humanitních vzdělanců neschopných uplatnění, odtud kuriózní kecavé studijní obory a naopak nedostatek techniků, na jejichž bedrech leží naše civilizace.

A Gentlemanův příklad se zlomky - inu, abych směl užívat kalkulačku, musím umět počítat z hlavy a musím té hlavy užívat.

Kdysi dávno můj spolužák - dnes vážený docent - po dlouhém šoupání logárem (pro neznalé - logaritmické pravítko byla mechanická kalkulačka) spočetl druhou odmocninu ze sta na 10,1 a dost se divil, že se mu srdečně smějeme.

A matematika prosím vůbec není práce s informacemi aniž nějaká výuka ovládání PC. Na matematiku stačí tužka, papír a hlava!

Mephisto 13.4.2006 19:06

Re: Re: Re: Re: Už před časem jsem tu psal, když se diskutovalo o povinných maturitách,

Jasně, uznávám, omlouvám se :-) Nechápu jak jsem se mohl přehlédnout, byl jsem si jistý, že je tam řeč o hmosnostech a nepřečetl jsem si to pořádně... :-)

Sorry

Mephisto 13.4.2006 19:00

Re: Re: Mephisto

:-) Hahaha, zatímco reakce pana Hrbka je OK, ty budeš asi poněkud mimo :-) Jasně že sčítání pomocí dvou pravítek s lineárními stupnicemi je jednoduché, škoda ovšem, že od začátku byla řeč o pravítku logaritmickém, kde jsou stupnice logaritmické... A tam se sčítání bez tohoto hezkého triku neobejde!

Mephisto 13.4.2006 18:58

Re: Re: Re: Správně tady zaznělo

OK, v podstatě souhlas... Sice jen nahrazuje přičtení "škaredého" = velkého čísla přičtením jedničky, ale i tak je to hezké... Super!

A.S.Pergill 13.4.2006 18:52

Re: Matematika se neučí vůbec,

Množinová matematika byla naprostá idiotština. Jsem velice rád, že mě to minulo a moje děti nastoupily do školy až poté, co se tuhle prasečinu podařilo odstranit.

Množiny jsou možná vhodné jako vysokoškolská, nanejvýš středoškolská látka (je ovšem otázka, k čemu). Naprosto k ničemu praktickému se nehodi (na rozdíl od příkladů typu "nakoupil jsi to a to v takovém a takovém množství a s takovými a takovými cenami - bude ti stačit stokoruna?"

Množiny děti zoufale nebavily, protože po několika hodinách "ztratily nit" a nebyly schopny sledovat další látku. A rozumnější rodiče po večerech doma učili svoje děti normální počty, aby si dokázaly jednou alespoň překontrolovat účtenku ze sámošky. Takže šlo o naprosto zbytečnou zátěž navíc. A tyhle děti teď dorostly do rodičovského věku a houfně se dožadovaly zrušení maturit z matematiky na SŠ - matematikové si svým hovadstvím a arogancí (včetně toho, že "průzkumové projekty", které daly této pitomosti zelenou byly prachsprostý podvod - učily se silně pozitivně selektované děti v podstatně menších kolektivech, než jaký je standard školních třid a spousta problémů, které vznikly i v těchto nadstandardních podmínkách se zametla pod koberec) prostě sami nadělali do bot.

A.S.Pergill 13.4.2006 18:41

Problém je, že v matematice tak, jak se vyučuje

žádná logika nebo logické vztahy nejsou.

I na technikách se studenti učí řešení "zkouškových" příkladů nazpaměť, aniž by tomu rozuměli (protože je to zaprvé efektivnější a zadruhé jim ty logické souvislosti stejně nikdo není schopen vysvětlit). Vím to od kamaráda, který je (po emigraci) vysoce úspěšným výrobcem (a navrhovatelem) počítačových systémů.

Aby tam byly nějaké logické vztahy, tak by musely být definované nějaké základní pojmy (což nejsou) a algoritmizovány postupy práce s nimi (což nejsou také). V podstatě každá učebnice matematiky má originální názvosloví, a jedinečný systém "závazných" zkratek a symbolů, naporosto nekompatibilní s dalšími učebnicemi (mnohdy i s jinými učebnicemi téhož autora).

A.S.Pergill 13.4.2006 18:33

Re: Taksemsito naťukal do kalkulačky...

Já to naťukal do IDLE ("kalkulačkové" prostředí pro python) a vylezla mi 0. Teprve až jsem tam zadal čísla s desetinami (8.0 a 3.0 a 5.0), tak to napočítalo 1. Holt uložení čísel v počítači je dost věda. A u těch kalkulaček člověk vidí míň do střívek než třeba u toho pythonu, který je GPL soft, takže se dají prostudovat zudrojové kódy.