27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

GLOSA: Českým školám by prospělo vyučování šachu

Rád hraji šachy, již od dětství. A české školství na mě často působí bezradně. Reforma střídá reformu. Problémy se státními maturitami se vlekly roky. Jako vysokoškolský pedagog (a nejen já) vidím klesající úroveň absolventů středních škol.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Kulhánková 6.9.2013 20:03

A co takhle naučit dětičky hře pokerové?

Aby věděly, kdy karty držet, kdy je složit, kdy odejít a kdy zdrhat. Taky je naučit, že se peníze nepočítají u stolu, protože na to je dost času, až hra skončí. Kdo chce přežít, musí vědět, co má odhodit a co si nechat, a že ať jsou karty rozdané jakkoliv, záleží na něm, jestli vyhraje nebo prohraje. A to nejlepší, v co můžeme doufat, je lehká smrt ve spánku.

http://www.youtube.com/watch?v=Jj4nJ1YEAp4

V. Vaclavik 6.9.2013 16:08

Jestlize vam ty sachy neco tak hodnotneho daly do zivota

To me pak vubec nejde dohromady, proc tedy mudrujete nad perestrojkarenim socialistickeho skolstvi. Ocekaval bych od vas moudro hlasani skol soukromych, ovsem nikoli jako milostivy privazek vedle skol statnich, ale uplne jejich zruseni a nastoleni jen ciste soukromeho skolstvi. Skolstvi bez centralnich osnov, kde by vam stacilo jen pro svou myslenku ziskat nejakeho majitele, ci reditele skoly, a ten by uvedl vas napad do sve skoly. A pak by se casem ukazalo, jak dobry je to napad. Taky byste mohl nad tou propagaci sachu splakat, takovy by byl volny trh ve skolstvi. 

Ale jak rikam, z vaseho navrhu nevidim, ze byste moudra z toho sachu nejak pobral.

J. David 6.9.2013 14:56

On by stačil obyčejný mariáš

Naučit se, kdy se má a jak čím trumfnout, kdy šintnout a kdy vyjet desítkou pod eso k sežrání trumfem spoluhráče. A to je ve hře celý list, pouze ve trojce odkládá volitel talon. Proč to říkám, můj děda tvrdil, že ten, kdo "je blbej na mariáš, je blbej na všechno". Asi něco na tom bude.

J. Kadeřábek 6.9.2013 16:12

Dnes na to máme

počítačové strategické hry. Pamatuji, kdy vyšla první Civilizace, která se tak lišila od běžných stříleček.

Z. Kulhánková 6.9.2013 20:06

Re: Dnes na to máme

Komunikovat s počítačem? To vás těžko naučí vyčíst z tváře partnera, jaké má karty.

J. Vavruška 6.9.2013 8:55

A taky by se na školách měl učit poker

1. hráč se musí rozhodnout na základě neúplných informací

2. musí si umět spočítat šance na výhru

3. musí umět odhadnout jak se zachová protihráč

4. musí zvládnout situaci, kdy má v ruce velmi dobré karty, ale soupeř má náhodou ještě lepší

5. hráč nese důsledky svých vlastních rozhodnutí a v menší míře vliv náhody, ze svých úspěchů či neúspěchů nemůže vinit nikoho dalšího // Vynikající průprava pro život, výchova k odpovědnosti a samostatnosti. Šachy spíš naučí lidi dobře intrikovat. Možná proto v nich byli velmi dobří Sověti :-)

Z. Kulhánková 6.9.2013 20:08

Re: A taky by se na školách měl učit poker

A chce-li člověk poznat něčí náturu, stačí si s ním zahrát partičku.

A. Bocek 6.9.2013 7:13

Možná by stačilo :

více matematiky zábavnou cestou. Středoškolák ktrý nezná základy diferenciálního počtu nemá na vysoké škole ( včetně humanitárních pitomin) co dělat

R. Langer 6.9.2013 8:49

Re: Možná by stačilo :

Na to potřebujete ale učitele jako osobnost, to vám neudělají osnovy...

V. Vaclavik 6.9.2013 16:17

Re: Možná by stačilo :

Proboha, jen ne zabavnou cestou. Nejvic me kdy naucili matiku ucitele, kteri byli na sve zaky tak zvani metri.

Na univerzite (v cizine) v prvnim roce jsem mel profesora, ktery prinesl na prednasku opravene testy v podpazi (a jak se ukazalo, mel je serazene podle hodnoceni, ty nejlepsi navrch) a pred zacatkem vyucovani precetl jmeno a vysledek hodnoceni nahlas a vazil cestu nahoru mezi nas, aby ruce dorucil ty prace s tim nejlepsim vysledkem primo dotycnemu zakovi. Kdyz doslo na nizsi hodnoceni, vyvolany si musel pro svou praci sam dojit... a dalsi stupen uz nebyl, profesor hodil s placnutim zbyvajici prace na katedru s tim, ze si je mame po prednasce sami rozebrat. Tim nam dal patricne najevo, co si o nas mysli.

Casem jsme my, co jsme byli jen lini, z te hromady vysplahali na jmenovite vyzvednuti, kdyz uz ne doruceni. Takovy ucitel z nas vsech dostal to co dostat slo. A byl to opravdu metr ze stare skoly, pred duchodem i kdyz tak trochu Marvanova typu. Vespod to byl dobrak, zadny zly zavily trapic studentu.

H. Grúbr 6.9.2013 5:28

Klasická variace na téma: poručíme větru, dešti

Chcete - li tu mít místo hrstky milovníků šachů statisíce těch, kdo šachy nenávidí, zaveďte jejich povinnou výuku (se zkouškami, známkami, reparáty atd. atd.). Už vidím ty magory (Okamura, Bobošíková, Jakl, Hájek, Samková), jak se staví do čela občanskoprávních hnutí za jejich odstranění z osnov.

Směji se :-))))))))))))))))))))))))))))))))

L. Krajicek 6.9.2013 2:51

Možná by ta duševně postižená skupina lidí,

kteří se nazývají politici, pochopila, že vyhrát se dá i s převahou pěšce.

A nemuseli by jako jediný způsob vítězství používat mat, s předchozím úplným vybitím všech figurek protihráče.

Z. Starý 6.9.2013 0:20

I Kajínek hrál šachy

I Jiří Kajínek hrál těsně před svým slavným útěkem šachy s dalším odsouzeným (M. Vlasákem).

Ale to jen tak pro zajímavost, jinak myšlenka je to celkem správná.