29.5.2024 | Svátek má Maxmilián, Maxim


Diskuse k článku

FEJETON: Životní práh

Syn má dávno po maturitě a vnučka daleko do maturity, takže to není téma, které bych měl jako špendlík pod nehtem. Sleduji tu melu se směsí úžasu, pobavení a taky trochu pohrdání, jako doklad teze, že všechno, na co tento stát sáhne, se obrací do grotesky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Eliáš 13.9.2012 10:03

Moc hezký článek

Státní maturita je nutná. Hlavně proto, že si dnes každý študák a hlavně jeho rodiče myslí, že se dostává, jaksi automaticky, za účast. Díky reformám ve školství, nejeví dnešní studenti velký zájem o to, aby si namáhali hlavy. Chybí jim k tomu motivace. Neexistuje školné, neexistují stipendia, vysoké školy lační po co největším počtu studentů. Co student, to peníze. Student může mít ukončené středoškolské vzdělání i bez maturity. Státní maturita by měla být jedinou maturitní zkouškou. Měla by být z matematiky, českého jazyka a z angličtiny. To jsou schopnosti, které předpokládáme u vzdělatelného jedince, jedince, který může být dále vzděláván, u kterého to stojí za to. Jo, a písemka z českého jazyka není naprosto nutná. I bez ní lze zjistit, zda je student dále a dobře vzdělatelný.

P. Hlosta 13.9.2012 18:32

Re: Moc hezký článek

Vypadá to, že dáváte vinu občanům za stav školství, protože jsou v podstatě líní se učit. Jistě jsou i jedinci, kteří vypadnou z touhy po vědění do světa, obětují nemalé finance na své studium v zahraničí a dosáhnou maximum svých možností ve vzdělání. Většina samozřejmě taková není, ať už z důvodů svých omezených schopností, nebo z finančních. Nebo prostě nedostanou odvahu odejít do ciziny.

Stav školství je jaký je. Na tom vinu nenese student a rodiče. Také nemůže nikdo z nich, že se nedostává zaměstnání v oborech ve kterých vystudovali a oni řeší životní situace třeba i zaměstnáním u kasy marketu, ačkoliv mají vysokoškolský diplom. Také u pásů montoven najdou práci, případně se stávají OSVČ a za pochodu se učí kšeftu, případně řemeslu. Nic moc perspektiva pro vystudované.

Je snadné tvrdit, že když máš na studium, musíš mít také na vytvoření si své obživy. Také je jednoduché tvrdit, že přípravu na pokračování ve studiu na vysoké si studenti zlehčují. Podle sebe soudím tebe, jak se říká a tak klidně kdokoliv bude tvrdit, že mládež je líná, vyhýbá se studiu a volí snadné cesty.

Vy jistě máte zkušenosti se studiem, tak podle sebe soudíte jiné, že?!

P. Podešva 13.9.2012 9:43

Pane Neffe, pěkně jste to vystihl

nicméně v jedné věci kategoricky nesouhlasím.

Je jí zařazení DSSS do tzv. krajní pravice. Touto nálepkou se nejspíš někdo snaží skutečnou pravici poškozovat. Trochu mi to připomíná některé zásady z knihy 1984, jako třeba svoboda je otroctví a tak podobně.

Mohu odpřísáhnout a doložit, že na Václavském náměstí během letošní odborové demonstrace byla skupinka pod prapory DSSS hned vedle skupinky kdysi zakázaného a dnes opět povoleného KSM. Pravice jako blázen....

Ale k té maturitě: Představuji si ji dvoukolovou. První kolo lehčí verze, povinně pro všechny, doložení že žák splnil státenm vyžadované minimum. Druhé kolo nepovinně, hlavně pro ty, kdo chtějí jít na VŠ už s jinými nároky. Ony nároky bych nechal v kompetenci školy výběrem z několika dalších verzí testů.

E. Heusinger 13.9.2012 13:44

A není to relativní?

Není KSM pravice?

V. Ondys 13.9.2012 8:43

:)))))))) Komunistům se dokonale povedlo

začátkem padesátých let odvrátit snahu o vzdělanost v populaci a nahradit ji papírem jako jízdenkou k pohodlnějšímu způsobu života pro všechny ochotné nechat si vyčistit hlavu ke stranickému pohledu na úkor přemýšlení. :)))))))))))))))) Kdo neskáče, není :))))) poskok!

J. Blažek 13.9.2012 10:02

Re: :)))))))) Komunistům se dokonale povedlo

Mně bylo v roce 1950 pět let, takže něco pamatuji, ale o čem Vy mluvíte, jsem vůbec nepochopil. A to jsem vystudoval přírodní vědy na prestižní Masarykově univerzitě, což se bez přemýšlení rozhodně nedalo. A studium zde nevyžadovalo žádný stranický a ani nestranický přístup. .... A vinit dnes po 60 letech z čehosi takového komunisty, žijící v 50. letech, tak to už je úplný nesmysl. Kupeckými počty se dá přijít na to, že většinou zemřeli nebo jsou velmi staří.

F. Eliáš 13.9.2012 10:09

Re: :)))))))) Komunistům se dokonale povedlo

Máte pravdu, váš předřečník se, možná z neznalosti, plete. Komunistům nelze upřít snahu o vzdělání. O kvalitní vzdělání. A za vlády komunistů jsme mohli znalosti naší mládeže hrdě porovnávat se zahraničím. Dnešní výsledky našich studentů jsou směšné v porovnání například s výsledky studentů asijských. Na degradaci vzdělání se podepsali především úředníci ministerstva školství pod vedením paní Buzkové.

J. Kratochvíl 13.9.2012 10:32

Re: :)))))))) Komunistům se dokonale povedlo

Nechci se zastávat komunistů nebo ČSSD, ale za dvadvacet let od roku 89 byla Buzková ministrem školství pouhých pár měsíců. Podle mne je nesmysl, že by mohla ona jediná tak degradovat naše školství, že jí musíte jmenovat. Problém asi bude někde jinde. Po komunistech nastoupila jiná ideologie a v tomto vidím problém já.

F. Eliáš 13.9.2012 10:46

Re: :)))))))) Komunistům se dokonale povedlo

Vím, o čem píšu. Buzková byla ministryní řadu let. Za její vlády vznikla ona kurikulární školská reforma, která stanovila, že budou kantoři placeni podle počtu studentů. Jinak řečeno, výše peněz, které má škola na mzdy závisí na tom, kolik žáků nechá učitel propadnout. Učitel, který by byl náročný, nemá na škole co pohledávat. Ředitelé škol už se postarali o to, aby byly sníženy požadavky na studenty. A vysoké školy? Těm začal ráj na zemi. Samozřejmě, že hlavní příčinou byla tupost ministerských úředníků, se kterou začali vyrábět co největší počet nevzdělaných středoškoláků. Ale paní Buzkové nelze upřít, jak to "svou" reformu vychvalovala. jak hlásala, že je konec memorování, jak noví studenti začnou myslet logicky, jak není důležité, aby si do hlavy cpali zbytečné vědomosti.

V. Ondys 13.9.2012 13:50

Re: :)))))))) Komunistům se dokonale povedlo

:))))) No, :))))) vidíte, :))))) alespoň jste mne velice pobavili tak pronikavě nestranickým myšlením. Asi to příslušně koresponduje i s Neffovým pojetím extrémní pravice. Jeden už nemá sílu ani žasnout nad tím, jak se jim to :))))) příkladně povedlo.

P. Hlosta 13.9.2012 7:33

To naše pořád staré školství!

České školství je vrcholně ukázkové, typické pro náš stát při proklamované svobodě. Svoboda spočívá především v tom, že zastupitelé občanů si dělají co chtějí a ne to, co by správně museli. Tam kde je třeba preventivní péče, kde je třeba myslet na ekonomickou budoucnost státu i na přípravu k demokratickému smýšlení občana se zřetelem na potřebu odříkat si i v zájmu společnosti ostatních, kde je třeba vychovávat k celoživotnímu poznávání a mnoho jiného potřebného do budoucna České republiky, tam systém udržuje stav z minulého tisíciletí. Vždyť zastupitelé občanů všech sociálních vrstev prošli školstvím socialistického typu a proto i jejich představy o možné změně školství tomu napovídají.

Už dlouho se ví v odborných kruzích vzdělávání, že podstatou školství by měla být příprava na celoživotní studium a ne výroba hotového, informacemi naplněného absolventa nějakého určitého oboru. K čemu informace, když je dotyčný neumí použít pro řešení, které je po něm požadováno v životě a práci? I to se dá nabiflovat, ovšem nerespektuje to vývoj a poznání ve světě. K tomu je potřeba sebekázně samostudia.

Učitelé na základních školách jsou nuceni přeměřovat míru informací do dětí nacpaných a schopnosti je ze sebe vysypat na požádání. V obdobné podobě je to na středních školách, kde nacpanými informacemi ze základek řeší nově nacpané informace středoškolské. Závěrem pak je maturita, která zkontroluje míru informací do studenta nacpanou a tím mu vystaví papír na schopnost studia na škole vysoké. A tam dojde k prvnímu setkání studenta s probléme své schopnosti, či neschopnosti skutečně studovat, tam zjistí že informace z minulého učení se jsou mu prakticky k ničemu, že musí nejprve se naučit studování a pak informace dokáže teprve správně používat.

Vysoké školy nemají časový prostor k tomu, aby studenty naučily to, co měli mít dávno zažité. Když se k tomu připočítá tlak na ně, pak vychází jen produkce papírově schopných a v životě praktickém neschopných.

F. Eliáš 13.9.2012 10:18

Re: To naše pořád staré školství!

Dobrý studen musí být především dobře vzdělatelný. Musí umět přijímat nové poznatky, pamatovat si je a aktivně je používat. Základní studijní vlastnosti lze získat geneticky a v prvních letech života. Z dobrých žáků na základce se stanou dobří absolventi VŠ a dále se vzdělávající lidé. Vzdělávání je činnost, která pro nepřipravené mozky bývá nepřekonateně bolestivá. Jsem zastáncem rozvíjení paměti a schopnosti se učit formou biflování a memorování. Tím myslím především básničky, které dítě říká jako batole. Zdá se mi, že vzdělávání v mateřských školách se věnuje menší péče, než by bylo potřebné.