23.5.2024 | Svátek má Vladimír


Diskuse k článku

FEJETON: S vnučkou v muzeu

Moje vnučka mě velice potěšila, když se ukázalo, že se začala zajímat o novodobé dějiny. Dávné příběhy ji zajímaly vždycky, byli jsme spolu na Karlštejně a mockrát na Pražském hradě, než ho proměnili v pevnost, a všude možně, jenže teď jí je patnáct a víc než o Rabi Löwa se zajímá o Gustáva Husáka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pecina 8.2.2022 8:42

Holokaust je dávno postaven mimo zákon, ale socialismus bohužel dodnes ne. A vo vo vo tom to je.

P. Hatina 8.2.2022 2:46

To je spíš o tom, že si vnučka vybrala špatnej čas, co si vzpomínám, před 3 rokama když bylo 50.výročí sovětský okupace, tak podobných výstav o zločinech komunismu byla plná republika, a zadarmo. A co vidím, tak Praha teď a taky přes neziskovku připravuje nové a ještě větší Muzeum nesvobody..

V. Vlk St 8.2.2022 0:36

V Museu Jad Vašem -tedy Museum historie holocaustu jsem byl. Neuvěřitelná záležitost. Jako dokument geniální, drtivé a děsivé a přitom povzbudivé. Ta obrovská prostora , cosi jako chrám či nebeská klenba beton a dokumenty . A plno školních dětí , některé až tak živé, že jsme je chtěl napomenout, protože jsem "kožený Čech" ,jak mi říkali kamarádi ve Španělsku. Při pokusu o vstup do Památníku jeden a půl milionu zavražděných dětí jsem v podstatě zkolaboval. Prostě jsem to nedal . řekl jsem si, že snad příště. No, možná mne už žádné příště nečeká, ale asi bych neměl sílu tam vstoupit ani teď. Ty plameny svíček a tisíce jmen dětí...no , nedal bych to asi ani teď.

H. Lukešová 8.2.2022 10:22

V Jad Vašem je sekce, zachycující britský brutální zásah proti lodi Exodus z roku 1947, loď plnou 4500 Židů, kteří přežili peklo vyhlazovacích táborů a chtěli nalézt nový domov ve Svaté zemi... Loď posléze napadli Britové.

Proti těmto lidem, kteří se bránili budoucímu zajetí vařečkami, bramborami, příbory, užili Britové brutální násilí, pálili ostrými kulky, tři z nich zastřelili, včetně 14letého židovského chlapce...,posléze loď přesunuli do přístavu ve Francii a její židovské pasažéry odvlekli do uprchlických táborů v Německu.

Zásah byl tak brutální, že tehdy lhostejné veřejné mínění k osudům Židů pozvedlo hlas, z události se stal celosvětový skandál, tehdejší média to patřičně rozmázla a Britům došel dech a konečně po 30 letech hrůzovlády nad mandátní Palestinou vrátili mandát, předhodili kauzu nově vzniklé OSN a poté už se jedná o známou historii...

J. Janotová 8.2.2022 12:35

Zajímavé a děkuji. Dáváte mi do souvislostí (mnou polozapomenutou) informaci o lodi plné židovských uprchlíků, kterým Britové nedovolili doplout do Palestiny (tehdy britského mandátního území) a brutálně je vrátili do Evropy a že to byla záležitost, která nějak souvisí se vznikem státu Izrael...

Existuje totiž i film Exodus (1960 s P. Newmannem v hl. roli) o stejnojmenné lodi, které Britové brání odplout z Kypru do Palestiny, ale po delší hladovce jejího osazenstva ji propustí. Film pak popisuje dění v Palestině před vyhlášením samostatnosti Izraele. Docela zajímavé i když asi ne zcela historicky věrné.

H. Lukešová 8.2.2022 13:41

Já jsem sice film přímo neviděla, ale četla jsem o něm recenzi ze strany historiků, kteří porovnávali film se skutečností a došli k závěru, že britský zásah proti Židům na lodi Exodus byl ve skutečnosti mnohem drastičtější a krutější, než zachycuje daný film.

J. Janotová 8.2.2022 17:51

Ono jde především o to, že film je o něčem jiném než byl skutečný příběh lodi Exodus vámi zmiňovaný (končil brutálním zásahem Britů a otočením lodi zpět do Evropy).

Odkaz na film na ulozto.cz

https://ulozto.cz/file/fZ9PhXRW4/exodus-1960-cz-dabing-mkv#!ZJV0ZQR2Z2WuZmx1LzZ0ZGL3BJZ3MGEKHyuaG25FH2bkBJVkBN==

H. Lukešová 8.2.2022 17:54

Díky. Film si stáhnu.

D. Rajninec 10.2.2022 7:26

Podľa filmov sa už píše historia ? Vy poznáte nejaký historický film čo by zodpovedal pravde z 50% ? Ja nie .

Konečne briti robili iba to čo sa v svete robí bežne . Bránili "svoje" územie / v tomto prípade je predsa jedno či je to Anglicko, kolonia , mandátne územie/ , vojak dostane rozkaz a ten plní , pred nežiaducimi luďmi. Bez pasov, bez víz , neznámeho pôvodu , bez zdravotných pasov , neočkovaných atď.

Dnes keď sa to deje opačným smerom , do EU, polovica z nás tlieska , že ich topíme ako mačence v mori , zatvárame v Taliansku do lágrov , vozíme späť a druhá polovica z nás protestuje a pomáha im preniknúť na pevninu.

Stačí pozrieť na Palestínu , ako sa to tam mydlí arabi, palestínci , židia medzi sebou .

Toto by sme mali chcieť aj my ?

J. Kraus 8.2.2022 13:54

Britové chtěli zabránit násilí mezi usedlými Araby a zástupy nově přicházejících Židů, narušujících zažité pořádky. Situace v podstatě nebyla řešitelná, což vidíme dodnes. Podle starých cestopisů po celá staletí žili vedle sebe Arabové a Židé pokojně, obrat přišel právě s desetitisíci přišedšími evropskými Židy. Vinit britskou mandátní správu z nějakých naschválů nebo dokonce úmyslného zla je groteskní.

A není od věci připomenout, že bohatí (a mladí) čsl. Židé mluvící německy, kteří se před válkou stačili vystěhovat do Palestiny, nejen že se odmítali zapojit k čsl., tedy Klapálkovým jednotkám, ale v zázemí provokovali svou němčinou, neomaleným bohatstvím a zhýralým životem. Přitom se prohlašovali za Čechoslováky, ostuda před Brity to byla obrovská a nakonec pan president Beneš musel vydat nařízení, že kdo se nezapojí, takovému po válce nebude přiznán jeho majetek v ČSR. To mu Židé pochopitelně nikdy neodpustili.

H. Lukešová 8.2.2022 15:29

Mýlíte se. Tehdejší Palestina byla pustá, řídce osídlená, téměř liduprázdná, sestávala z bažin a pouště. Arabové v Zemi izraelské ještě za doby Osmanské říše nežili ve velkém počtu, začali do ní migrovat až spolu s novodobou židovskou alíjou v 19. století, kdy země rozkvetla vlivem židovských a britských investic. Zde dojmy cestovatelů...Americký spisovatel Mark Twain napsal roku 1867 cestopisnou knížku "The Innocents Abroad" o svých zážitcích v Evropě a Palestině. S ním cestovalo několik dalších amerických svědků. O stavu tehdejší Palestiny napsal: "V údolí Jeezrel a Galileji není jediná vesnička. V okruhu 30km oběma směry jsme nepotkali živou bytost. Nazaret je pustý, Jericho je zřícenina, Betlém i Betania liduprázdné, všude jen pustota a plevel. Strom nebo keř jen tu a tam, dokonce ani odolný olivovník nebo kaktus není k vidění. Palestina je v dezolátním stavu".

Kvůli pravdivému popisu země obviňovali arabští vůdcové Marka Twaina z rasismu. Twainovo svědectví potvrdili i jiní svědkové. "Palestina je v desolátním stavu", napsal v 18. století francouzský historik Francois Volney.

"Země je opuštěná, neviděli jsme žádné zvíře, jen pár ptáčků" napsal roku 1844 William Thackeray v cestopise "From Jaffa To Jerusalem". Britský konzul James Finn napsal v roce 1857: "Země je bez obyvatel je zapotřebí ji obydlit". V roce 1896 projel Palestinou na koni H. Allen Tupper junior. V New York Times pak napsal: „Setkal jsem se jedině s obchodníky na velbloudech a s divokými kmeny beduínů, kteří zůstali na jednom místě nejdéle dva měsíce.“ Velkou důležitost má zpráva Britské královské komise z roku 1913: "Země je poloprázdná, ekonomika stagnovala až do příjezdu prvních sionistů roku 1880. Silnice z Gazy na sever byla sjízdná pro přepravu jen v létě. Domky byly z bláta, bez oken, pluhy ze dřeva, hygienické podmínky hrozné, školy žádné, vesničky řídce obydleny, všude samé ruiny“.

H. Lukešová 8.2.2022 15:30

Podobná svědectví dokládají cestovatelé Alphonse de Lamartine, Sir George Gawler, Sir George Adam Smith, Siebald Rieter, priest Michael Nuad, Martin Kabátník, Arnold Van Harff, Johann Tucker, Felix Fabri, Edward Robinson a jiní.

Před Peelovou komisi v roce 1937 prohlásil vedoucí představitel Arabů Auni Bey Abdul-Hadi: "Nic takového jako Palestina neexistuje. Tento pojem vynalezli sionisté! V Bibli není žádná Palestina. Naše země byla po staletí částí Sýrie (Jerusalem Post, 2.11.1991). H. Allen Tupper junior v New York Times pak napsal: "Setkal jsem se jedině s obchodníky na velbloudech a s divokými kmeny beduínů, kteří zůstali na jednom místě nejdéle dva měsíce."

V květnu 1947 řekl poslanec Nejvyšší arabské rady v OSN: "Palestina je syrskou provincií." O několik let později řekl Ahmed Shuqeiri, pozdější předseda OOP, před Radou bezpečnosti: "Každý ví, že Palestina nebyla nic jiného než jižní Sýrie." Vedoucí britského oddělení pro rozvoj Palestiny Lewis French napsal : "Narazili jste tam jen na drobné zemědělce v hliněných chýších, těžce postižené malárií... Pokud nebyli sami zloději dobytka, ochotně poskytovali úkryt jiným pachatelům... Rozsáhlá území byla neobdělána... Jednotlivé parcely měnily každý rok svého majitele. Veřejná ochrana neexistovala a drobní zemědělci se sami stávali obětí útisku a plundrování ze strany jejich beduínských sousedů.

H. Lukešová 8.2.2022 15:33

A nejvýznamnější výrok, který bere "vítr z plachet" všem antisionistům, je výrok Zahíra Músejna, člena výkonného výboru PLO v rozhovoru poskytnutém holandským novinám Trau, 31. 3. 1977: "Žádný palestinský národ neexistuje. Vytvoření palestinského státu je pouze prostředkem pokračování našeho boje proti státu Izrael za naši arabskou jednotu. Ve skutečnosti dnes není žádný rozdíl mezi Jordánci, Palestinci, Syřany a Libanonci. O palestinském lidu mluvíme dnes pouze z politických a taktických důvodů, protože národní zájmy Arabů vyžadují, abychom jako účinný prostředek boje proti sionismu vyzvedli existenci zvláštního 'palestinského národa'. Jordánsko jako suverénní stát s definovanými hranicemi nemůže uplatňovat nároky na Haifu a Jaffu. Jako Palestinec si však mohu nepochybně nárokovat Haifu, Jaffu, Beer-ševu i Jeruzalém. Jakmile jednou prosadíme naše právo na celou Palestinu, nebudeme váhat ani minutu a spojíme ji s Jordánskem."

Za další Beneš byl mezi Židy naopak milován, sám se vyslovil pro vznik židovského státu v tehdejší Palestině...„Považuji zřízení židovského státu v Palestině za jedině možné a spravedlivé řešení světové židovské otázky vůbec. Proto kdykoli se mi naskytne příležitost, budu pomáhat vždy k jeho uskutečnění.“

A neposledně naopak Židé bojovali ve spojeneckých armádách, v Židovské brigádě, která byla součástí britské armády, zatímco Arabové kolaborovali s nacisty, byli součástí esesáckých jednotek a Britové se zachovali hanebně, když zamezovali židovské imigraci do Svaté země.