25.5.2024 | Svátek má Viola


Diskuse k článku

FEJETON: Ovlivňují grafické symboly řidiče?

Nestává se často, že by člověk v podstatě náhodně objevil novou zákonitost tý­kající se lidské psychiky. A vidíte, mně se to podařilo. Po několikaletém soustředěném pozoro­vání jsem s vysokou pravděpodobností hraničící s jistotou objevil silný vliv grafických symbolů (zatím pouze dvou) na chování řidičů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
G. Mýtič 29.11.2017 21:26

Na 1. místě mám BMW,

2. čtyřkruháče a 3. Mercedesy. Řidiči těchto vozů usednutím do nich snad přechází na nějakého autopilota, který jim vypíná pud sebezáchovy, zvyšuje do nebes sebevědomí a agresivitu. To vše je umocněno SPZtkou se čtyřmi stejnými čislicemi nebo rovnou podpisem typu GAUNER01. Pravdou je, že nemá-li automobil černou barvu, silně tónovaná skla a podpis idi0ta na SPZtce, dá se téměř ríct, že se jeho šofér od bězného ani moc neliší.

R. Benýšek 29.11.2017 14:35

již Top Gear ...

O přechodu těchto trotlů z BMW na Audi referoval již před mnoha lety Top Gear. Čili zdaleka ne jen u nás se tohle řeší.

Ale tyhle nešvary se týkají jen černých či velmi tmavých aut. Bílé a jinak veseleji barevné audiny tohle nedělají - hádám, že proto, že ty se kupují i jako rodinný vůz (protože je to prostě dobré auto), a ne jen jako image.

Ale musím se těch řidičů i zastat – oni nepřejíždějí z pruhu do pruhu proto, že nesnesou, aby je někdo předjel. Oni prostě neustále jedou, co nejrychleji to jde. Smyslem řízení těchto vozů je zřejmě jet stále co nejrychleji, na hraně možností vozu (bohužel pro nás ostatní velmi vysokých). Zatímco naopak dodržovat předepsanou rychlost či používat blinkry by možná byla zrada na značce (možná je to i v podmínkách kupní smlouvy u takového auta, kdo ví).

A. Pakosta 29.11.2017 14:29

Re: Můj přídavek do diskuse

Nevěřte tomu. Seřízení světel dneska udělají při každé STK a není důvod, aby to mezitím někdo měnil. Jak jsem Vám už psal, může to být nejvýš špatným nastavením zátěžové regulace - mají to prostě natažené do dálky. A taky nevěřte tomu, že se po operaci šedého zákalu zlepšila odolnost proti oslnění Vašich očí - ta je věkem prostě dána a nová oční čočka to nevyřeší, byť by byla z křišťálu.

Přeju Vám ještě mnoho šťastných kilometrů a příjemných dálkových cest!

AP

I. Novák 29.11.2017 14:05

Nechte jim ty symboly.

Vždyť je to veřejně deklarovaná diagnóza.

B. Rameš 29.11.2017 11:59

Znám to jen jako chodec,

ale i tak - když vidím audinu, podvědomě se můj organismus přepíná do režimu uteč/bojuj.

M. Krátký 29.11.2017 11:44

Re: Můj přídavek do diskuse

pane Pakosto, od loňska mám úplně "nové oči" po super operaci šedého zákalu, v noci jezdím velmi rád i na dálkové jízdy ( Praha - Sofia s obvyklým průměrem 110 km/hod ) - takže s mým věkem to nesouvisí - je ale pravda, že si musím dávat pozor na prudké změny osvětleníí - vlítnout za jasného slunce do lesa je výrazná změna. Ale : můj problém - stížnost spočívá hlavně na oslňování od vozidel za mnou jedoucími - jsou to prasata se špatně nastavenými potkávačkami. Hezký den

V. Kolman 29.11.2017 11:22

KONEČNĚ JSEM SE DOZVĚDĚL

Tak konečně jsem se pane Husáku dozvěděl, kdo mi před cca 25. roky hanebně zcizil z mého "ve své třídě svižného a temperamentního vozu" značky "Trabant" ono charakteristické plastové "S" v kruhu.

A. Pakosta 29.11.2017 10:24

Re: Můj přídavek do diskuse

Pane Krátký, nic ve zlém, ale domnívám se, že je to jednak tím, že dnešní auta mají zhusta xenony a jiné silně svítivé reflektory, s nimiž se H4 nemohou měřit, zejména ale naším věkem. Lékaři Vám potvrdí, že přizpůsobivost našich očí a zotavení po oslnění se s věkem zhoršuje velmi markantně. Já sám mám řidičák až od roku 1974 (kromě D rovněž se všemi razítky), a sám za sebe mohu říci, že se už pár let co možno vyhýbám řízení auta za tmy, a když už v noci jet musím, dávám přednost pozdní popůlnoční době, kdy už je co nejmenší provoz. Moje auto má světla s dvojicí H-sedmiček, což mi vyhovuje lépe než H4, prostě proto, že tlumené světlo se při přepnutí na dálku nezhasíná. Zrcátko uvnitř auta samozřejmě překlápím do "noční" polohy a jen lituju, že moje oktávka nemá elektronické zatmívání - to by totiž zatmívalo i vnější zrcátka.

Ano, je možné připustit, že někteří řidiči jezdí s nesprávně nastavenými (nikoliv seřízenými) světly - mají zátěžovou regulaci svých světel nastavenou "co nejdál", aby nemuseli přepínat na dálková. Jízda pouze na tlumená světla je totiž velmi rozšířený nešvar, a to i na dálnici, kdy ve stotřicítce má takový řidič rozhled na pouhých padesát metrů a vůbec mu to nevadí...

Auta s xenonovými světly musejí mít, pokud vím, ze zákona automatickou nivelaci světel, takže u nich špatné nastavení snad nehrozí. Xenony však mají o tolik větší svítivost a navíc studenou barvu světla, že jsou, aspoň pro mne, zdaleka nejméně příjemná, ať už v protisměru, nebo zezadu.

I. Polák 29.11.2017 10:02

Čtyři kruhy jednoznačně vedou, ale ...

zajímavé je, jak to souvisí s geografií - v sousedním Německu situace není zdaleka tak jednoznačná. Pravda, jezdí tam i naši čtyřkruháci, takže nikdy nemáte jistotu, ale rozhodně velká část řidičů supervozů se chová úplně normálně! A ti "naši" se evidentně německých policistů bojí víc než našich...

Ale nezoufejte, v devadesátých letech jste v SRN nepotkali řidiče - hovado, V poslední době se ale občas vyskytne i tam. "Harmonizace" EU pokračuje, pomalu, ale neúprosně.

P. Dvořák 29.11.2017 9:17

Někdy ještě kruh rozdělený jako koláč na čtyři díly.

Ale naprosto jednoznačně vedou ti, co mají o čtyři kolečka víc.

Normálnímu blbovi stačí mít o kolečko víc.

M. Krátký 29.11.2017 9:01

Můj přídavek do diskuse

k tomu vlastnímu textu můj naprostý souhlas. A teď můj příspěvek : ŘP mám od roku 1961 se všemi razítky - minulý týden jsem dostal nový ale ne na obvyklých 10 roků ale jen na 5 - právě proto, že prý když mám ŘP kompletní a bla bla zdůvodnění - takže si myslím, že jsem kvalifikovaný a zkušený řidič - k věci samé : podle mého názoru a zkušeností z poslední doby 4-6 let má 90% nových aut špatně seřízená potkávací světla protože mi zezadu prakticky všichni svítí na celý strop mého vozu a tak z 90% jezdím se sklopeným vnitřním zrcátkem aby mě neoslňovala. O % protijedoucích aut si myslím totéž. Moje auto má klasické žárovky H4 a tak moje potkávací světla svítí na zadek auta přede mnou max 10-20 cm pod hranu jejich kufru a to ještě asymetricky = víc doprava. Jaké jsou vaše zkušenosti ? Hezký den

P. Boublíková 29.11.2017 4:40

Ještě bmw

Odhaduji, že 90 % řidičů typu prase jezdí v autech těchto tří značek.