19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

FEJETON: Opět kolem světa

V sobotu 22. února vyrazila z Prahy nová tatrovácká výprava na cestu kolem světa. Ta nejstarší výprava vstoupila do legendy. Podnikli ji v létech 1947 až 1950 Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund, ano, ten oslavil před týdnem své sto prvé narozeniny. Oba cestovatelé jeli v osobním automobilu Tatra 87.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 27.2.2020 18:35

Klid.

Ono byla ještě jedna výprava pánů H+Z, v šedesátých. A ti vyjeli s Tatrami 805 za jednoho režimu a vrátili se do téhož. Tak napolovic stejně to bylo s Expedicí Lambaréné, ti jeli Tatrou 138, vyjeli v předjaří pražského jara a vrátili se sice do téhož socialistického režimu, ale navíc okupovaného sověty.

J. Kanioková 27.2.2020 19:31

1*****

P. Nešvara 27.2.2020 10:59

Výborný smysl pro humor v tomto článku. Ovšem smysl pro humor předváděli češi především v dobách nesvobody. Že by indikace, že svoboda je opět v ... toaletě?

J. Jurax 27.2.2020 18:43

No, není-tam již, pak se nad mísou nízko vznáší na sestupné části balistické křivky s bodem dopadu ve vodním pachovém uzávěru zmíněné sanitární keramiky.

M. Krátký 27.2.2020 9:26

OK - jen doplním, že jsem tu TATRU 87 v Národním technickém muzeu viděl na vlastní oči v letech cca +- 1972 -75 jak tam stojí na prázdných gumách, celá zaprášená - prostě vrak - pomsta svinských komunistů za popularitu obou pánů H+Z v letech kolem 1968 - hezký den

J. Vala 28.2.2020 12:37

ta pomsta nebyla za populariru. HaZ byli v prvnich letech relativne prosocialisticky a procesky zamereni a dostavali kvuli tomu obrovsky prostor v mediich. Do doby, nez dorazili s obema T803 do Sovetskeho svazu a zacili po pravde reportovat o tom, jak to v zemi, kde zitra znamena vcera, opravdu vypadalo........coz nesnesl ani cesky, ani sovetsky rezim - a spadla klec.

J. Vala 27.2.2020 6:59

zajimal by mne smysl akce. Po 2.sv. valce to bylo jasne, na jedne strane prezentrace vyrobku Tatry na svetovem jevisti a prezentace noveho povalecneho Ceskoslovenska taky na svetovem jevisti. Vtip byl. ze v te dobe neexistovala zadna obrazova media, ktera by reportovala v realnem case, takze takove nejvetsi zpravodajske dobrodruzstvi byly rozhlasove reportaze z fotbalovych zapasu z ciziny, coz tenkrat byl extra drahy spas, zatimco dneska to svede kazdy majitel mobilniho telefonu, v EU dokonce i zadarmo.

Navic HaZ byly profesionalni novinari, pripraveni jazykove, spolecensky a technicky - a na sve ceste fungovali jako neoficialni zastupci a reprezentatnti CSR

Ucel soucasne cesty je mi ponekud nejasny

J. Jurax 27.2.2020 18:46

No co, udělají si vejlet, no ... jako Daň Přibáň s Trabanty. Jestli ti tatroví natočí stejně zajímavé a vtipné snímky jako ti trabantoví, proč ne?

P. Hatina 27.2.2020 2:09

Děkuji za připomenutí slavné cesty pánů Hanzelky a Zikmunda a rovněž se připojuji k přání šťastné cesty jejich následovatelům.

Krátce k onomu riziku zmíněného v závěru. Tady je nutné připomenout, že už předtím než se na onu cestu vydali, nebyla Tatra svobodná, zkonfiskovaná státem už v roce 1946. Jako že sami autoři přiznávají (v širokém doslovu prvního dílu) mohli svou cestu vykonat jen s ohromnou podporou státu, výměnou za jeho mediální podporu při svých cestách. Což , jak se dá v jejich knihách dočíst, plnili "do jisté míry", i po převratu 1948.

Tím "do jisté míry", míním, že jejich morální velikost byla v tom, že se nikdy neuchylovali k extrémním ideologickým výpadům (na tu či onu stranu), a naopak dokázali jednat vždy (a se všemi) s vysokým stupněm taktu až diplomacie, i s ohledem na místní zvyklosti (včetně těch doma). Pokud by i toto dokázali jejich pokračovatelé zopakovat, neměli by mít - ani po návratu větší problémy...