30.3.2020 | Svátek má Arnošt


FEJETON: Opět kolem světa

27.2.2020

V sobotu 22. února vyrazila z Prahy nová tatrovácká výprava na cestu kolem světa. Ta nejstarší výprava vstoupila do legendy. Podnikli ji v létech 1947 až 1950 Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund, ano, ten oslavil před týdnem své sto prvé narozeniny. Oba cestovatelé jeli v osobním automobilu Tatra 87. K tomu dva postřehy. Předmětný automobil si můžeme prohlédnout v expozici Národního technického muzea v Praze na Letné. Když tam zavítám, neopomenu se na ten vůz podívat a vždycky žasnu, jak je mrňavý. Přitom Tatra osmička, to byl vůz pro papaláše. Holt i papalášství bylo tehdy skromnější, přinejmenším rozměrově.

Druhá poznámka se týká datace. Čtyřicet sedm až padesát. Cestovatelé opouštěli Československo, ve kterém se k převratu teprve schylovalo. Komunisté se tehdy teprve zmocňovali hlav a srdcí, kdežto když se Hanzelka se Zikmundem vraceli, byl tu už nový režim a komunisté se zmocňovali lidí i s jejich hlavami.

Střih, desítky let uplynuly a firma Tatra vypravila novou expedici kolem světa. Na cestu se vydala v březnu 1987 a vrátila se v dubnu 1990. To už ale nebyl osobní automobil. Cestu kolem světa vykonal speciálně upravený nákladní automobil Tatra 815 v provedení Grand Tourist Caravan, pojízdný hotel na kolech. Tatrovka Hanzelky a Zikmunda by se s trochou nadsázky dala vtáhnout dovnitř. To jistě nehází stín na výkon členů expedice, která vedla přeš 67 zemí pěti kontinentů, jeden bohužel přišel o život a všichni se o život tetelili, když je v Guatemale zavřeli do basy.

Nicméně jeden detail je shodný s první expedicí. Výprava opouštěla komunistické Československo a vracela se do svobodného státu zbaveného diktatury. Když ale budeme dál srovnávat, narazíme na paradox: po návratu první výpravy čekala účastníky sláva, kdežto Tatra osmsetpatnáctka se vracela do země, která měla úplně jiné radosti a starosti, než aby se starala o nějakou cestu kolem světa. Jaksi vjela do atmosféry veřejného nezájmu.

Další střih, další desítky let. Máme tu znovu náklaďák Tatra TerrNo 1 s dvěma nápravami a nástavbou pro 14 osob. Má navštívit 69 zemí na pěti světadílech a délka je propočítána na 270 tisíc kilometrů. Projektu se zúčastní celkem 300 lidí, z toho je patrno, že se budou připojovat cestou. Čteme, že pohon vozu je hybridní, v papírech má sníženou uhlíkovou stopu. Návrat je proponovaný pro rok 2022.

S ohledem na výše uvedené se nemohu ubránit trochu zamrazení v zádech. Zatím to bylo tak, že se změnil režim, zatímco tatrovka rejdila po zeměkouli. I na tuhle cestu dolehl stín zelené revoluce, proto tolik halasu o vodíkovém pohonu a systému na spalování výkalů. Nebudou cestovatelé po návratu novým režimem utopeni za trest v bazénu s objemem rovnajícím se spotřebě 2700 krát padesát litrů nafty?

To jen na okraj toho, že jim přeji šťastnou cestu.

LN, 24.2.2020

Neff.cz








 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.