6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

FEJETON: Neobnovitelný zdroj

Pojem „obnovitelné zdroje“ se skloňuje ve všech pádech, láme se a ohýbá, skáče se kolem něho i po něm, je vzýván jako boží slovo i popliváván.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 27.6.2015 10:39

Vážení, je to fejeton,

a ne odborný článek. :-)

J. Berger 25.6.2015 21:07

No, já to vidím tak

že FV panely na střeše rodinného domu (nebo chalupy) + aku 24 V + měnič na 220/380V je výborný nápad, zatímco obrovské pole FV, které v závislosti na svitu silně mění výkon (s dopadem na nervy dispečera elektřiny), pročež je nutné to zálohovat uhelnou eletrárnou (kdyby zašlo sluníčko) je blbost (ovšem vlivem poslanců a příslušné lobby dobře placená).

B. Uhlich 25.6.2015 22:01

Re: No, já to vidím tak

Jo, nápad to dobrý je...akorát bych byl rád, kdybyste napsal, že to máte a už několik let používáte...ono se o těhle věcech furt dokola bavit a přitom si to nevyzkoušet je poněkud podivné....

R. Langer 26.6.2015 8:10

Re: No, já to vidím tak

Ono to zase tak úplně jednoduše nefunguje, a investice jsou velice vysoké.

L. Novák 26.6.2015 15:52

Re: No, já to vidím tak

No právě. Akumulátory (použitelné dnes a zítra) jsou dost drahá záležitost. A když bude pár dní zataženo...

O. Horák 25.6.2015 15:19

jsem dosti stár a slibů pamaju

Třeba palivové články na methanol, už minimálně deset let vidím prototypy, které budou příští rok na trhu za rozumnou cenu i pro mobily, tablety a notebooky. ani jeden nepřišel a že těch článků už bylo.

To samé slyším o velkokapacitních akumulátorech.

H. Balzám 25.6.2015 19:52

Re: jsem dosti stár a slibů pamaju

Velkokapacitní akumulátory teď spouští Tesla.

http://oenergetice.cz/elektrina/akumulace-energie/tesla-baterie-pro-domacnosti/ a to rozhodně není poslední slovo. Důležité je zpacifikovat všechny alarmisty, ekoteroristy a jiné šmejdy, kteří si z toho dělají krvavý byznys a případné dotace zaměřit do vývoje, ne do výroby.

B. Uhlich 25.6.2015 22:14

Re: jsem dosti stár a slibů pamaju

TESLA nic nespouští..TESLA jen blábolí..už o tom diskutujeme na jiném místě tady v té diskuzi. např.elektromobil Tesla je postaven na klasických (dnes už to tak můžeme napsat) LiON článcích. Tesla do toho vnesla jen to, že zvládává tyto články poměrně sofistikovaně diagnostikovat a je schopná z nich pak skládat poměrně zajímavé serio-paralelní sestavy. dalším poměrně chytrým tahem Tesly je to, že přechází u svých elektromobilů na poměrně vysoké napětí (až 400V) a teprve z tohoto napětí pak pomocí měničů vyrábí potřebné napájení elektromotorů... to je poměrně chytrý tah, který se jinak u ostatních výrobců elektromobilů neujal. Jinak TESLA nic nevyvíjí ani nevyvinula... Tesla sice prohlašuje, že se stane hegemonem ve vývoji a výrobě akumulátorů, ale zatím to vypadá, že článek od TESLY je stejný jako kterýkoliv článek od jiného výrobce. Nehledě na jeden dost zásadní problém na který TESLA zatím odpověď nedala - a sice, kde chce brát vzácné kovy na výrobu takového množství akumulátorů, aby splnila své plány o zvýšení podílu elektromobilů na trhu osobních automobilů.... myslím, že hlavním problémem celého tohodle oboru je to, že je tu víc ublafaných snílků a nepříčetných zastánců s chybějícími znalostmi ze základní školy než reálně uvažujících lidí, kteří by jasně řekli co možné je a co není...

L. Novák 26.6.2015 15:55

Re: jsem dosti stár a slibů pamaju

Třeba zase někdo vyvine "škrobové akumulátory" i pro automobily... :-D

R. Langer 26.6.2015 8:10

Re: jsem dosti stár a slibů pamaju

Tak znovu, jsou to úplně normální akumulátory, nic nového.

P. Vaňura 25.6.2015 10:08

Akumulátor má základní hmotnostní

omezení, elektřina se akumuluje tak, že se elektrochemicky vyrobí nějaké sloučeniny, jejichž zpětnou reakcí vzniká elektrický proud. Kapacita je omezena tak, že tam musíte mít tolik sloučeniny, aby se její reakcí získalo příslušné množství elektřiny. Úplně ideální by byl vodík a kyslík (pro snížení hmotnosti by se mohl dokonce použít vzdušný kyslík).

Palivové články (ne akumulátory!) na vodík a kyslík používali Američané v programu Apollo ale to celé bylo velmi drahé. Navíc, už při elektrolytické výrobě vodíku a kyslíku jsou poměřně velké ztráty energie, tuším až 40%, Američané tam samozřejmě ty plyny už měli v kapalné formě.

Výkon akumulátoru je pak omezen difůzními jevy.

Zázračné akumulátory, vděčné to téma spisovatelů Sci-fi nelze známými principy vyrobit.

B. Uhlich 25.6.2015 10:44

Re: Akumulátor má základní hmotnostní

pane Vaňuro, tohle je zbytečné vysvětlovat lidem jako Neff, ty věc berou jako hotovou..prostě v baterce je energie a basta..kde se tam vzala a s jakou účinností to funguje, to už neřešte, to už mimo rozsah chápání... prostě je to jak v akčním filmu, tam máte taky flintu, která se nabije v neděli a střílí celý týden... :-)))))))

J. Šimek 25.6.2015 11:29

Re: Akumulátor má základní hmotnostní

Pardon, můžete mi zacitovat z článku, kde Neff ty hovadiny tvrdí?

R. Langer 25.6.2015 15:19

Re: Akumulátor má základní hmotnostní

... "My zase čekáme na dostatečně výkonné články a hlavně na dostatečně kapacitní akumulátory. Články budeme mít na střeše a akumulátory ve špajzu."...

... "Troufnu si předpovědět, že to bude dřív, než tušíme."

Nebude. Stačí vám to tak?

J. Šimek 25.6.2015 15:28

Re: Akumulátor má základní hmotnostní

Ano, čeká, až vývoj někam dospěje. Ty blbosti, co píšete v tom netvrdí.

R. Langer 25.6.2015 15:35

Re: Akumulátor má základní hmotnostní

No, ta blbost je právě ta doba toho čekání. Protože dříve se skutečně nedočká.

J. Šimek 25.6.2015 16:39

Re: Akumulátor má základní hmotnostní

Uhlich, na kterého reaguju, ale píše něco jiného.

J. Mrázek 25.6.2015 19:37

Stačí Vám blondýna?

Vždyť elektriky je všude dost, všude je nějaká zásuvka....

K. Janyška 25.6.2015 9:36

Pěkné, pane Neffe, teď ještě Hayeka a budete třída tříd.

Tam je to, co nás všechny vede. Metodologicky i prakticky. Tam je vysvětleno to,  co nám umožňuje myslet apřežít.  Tam je všechno to nejvyšší, co lidstvo zatím ví... Dzp.

J. Mrázek 25.6.2015 8:52

Kéž by !

Momentálně je levnější si na zahradě severně od domu nainstalovat PC řízená zrcadla a odrazem zamířeným na akumulační stěnu domu, případně systém kolektorů a se zásobníky teplé vody s kapacitou na alespoň týden provozu bez Slunce... věčné pohádky o nanotechnologii v solárních článcích, nebo totéž v bateriích s životností dvacet let jen vzbuzují plané naděje a zaručená zklamání. Nemluvě o tokamaku s toutéž historií vývoje...

V. Kolman 25.6.2015 10:02

Re: Kéž by !

......bateriích s životností dvacet let.......       

V mojí kalkulačce (pozn.: pro vtipálky: NEJDNÁ SE O SOLÁRNÍ KALKULAČKU!!!) na 2 tužkové články (té samé - nejmenované) firmy, zakoupené v roce 1979 v Mnichově - ty baterie slouží pane Mrázku dodnes!!! To je už jen těžko uvěřitelných 35 roků! Ta kalkulačka má ovšem deklarovaný příkon 7 mikrowattů a když ji zapomenu zapnutou, tak se po minutě nečinnosti sama vypne - takže jde spíš o výborně zvládnutou otázku samovybíjení.

       Teď ještě dát na trh cenově dostupné!!! akumulátory s podobně nízkým samovybíjením a dlouhou životností. Li-ont aku udělaly v tomto směru (nízké samovybíjení) i velká kapacita velký krok správným směrem.

J. Mrázek 25.6.2015 19:36

Baterie a nabíjecí baterie je rozdíl

Kolik cyklů vydrží? Nepotřebuji Vaše mikrowaty, ale dvě hodiny denně cca 4 kW (pračka, bojler-sprcha, el.sporák,) plus cca 6 hodin 0,5 až 1kW na pár žárovek, TV, PC a pár drobností. Vaše mikrowaty a kalkulačka jsou irelevantní .Lion budiž, ale prvky dochází a pokrok žádný. O ceně raději nemluvě, to víte sám. Naivní zelení se svými "znalostmi" fyziky a jejich nevyvratitelné přesvědčení, že lze existovat na bioplyn, FV a řepkové lány a že se samy ty FV panely a větrníky s tristní účinností vyrobí bez watu energie na těžbu, zpracování surovin a výrobu (o životnosti a údržbě nemluvě), to je tragická ukázka světového školství s přebytkem právníků a sociologů . Kalkulačku chválím, nicméně si na ní zkuste sečíst své spotřebiče doma, jejich soudobost, kolik energie máte na topení a pak to "hoďte" na pole s FV a větrníky na jednoho člověka, krát 10 milionů, rozloha republiky, musíte zachovat pole .... nevyjde to ! Ani ta kalkulačka možná ten výpočet nepřežije. ...

B. Uhlich 25.6.2015 22:23

Re: Baterie a nabíjecí baterie je rozdíl

Tak ona ta věc dost souvisí s tím co jste tady nakousnul...já o tom též píšu na začátku diskuze. Pokud chce člověk energetickou soběstačnost tak jedním ze základním předpokladů je to, že si musí provést sám na sobě energetický audit. Protože právě většina lidí, kteří koketují s energetickou soběstačností nakonec zjistí, že by to byl tak velký zásah do jejich zvyklostí, že z toho nakonec vycouvá. Ona opravdová energetická soběstačnost není jednoduchá a v praxi to znamená, že se člověk i jeho rodina musí dostat tak na 1/3 původní energetické spotřeby a to prosím není jednoduché... tedy ještě trochu jinak... ono se dnes dá, realizovat jakýkoliv ostrovní systém, ale čím je člověk energeticky hladovější tím se vstupní investice dostává do oblastí opravdu velmi značných částek a tím pak věc většinou ztrácí smysl...

V. Kolman 25.6.2015 23:11

Re: Baterie a nabíjecí baterie je rozdíl

Proč tak zhurta pane Mrázku. Mám stejný názor jako vy (i pan Uhlich) a nechci srovnávat spotřebu kalkulačky se spotřebou domácností - to je o něčem jiném. Jenom jsem chtěl zdůraznit, jak velkou životnost také může mít primární článek.

R. Langer 25.6.2015 8:31

To já si troufnu předpovědět,

že hned tak to nebude. Není totiž kde brát, a ty zatracené přírodní zákony pořád nejdou odhlasovat tak, jak by si někdo přál.

J. Šimek 25.6.2015 8:45

Re: To já si troufnu předpovědět,

Klasika, vy taky budete tvrdit, že výkon Temelína by FV nenahradila ani kdyby se panely pokrylo celé území ČR, jak se tradovalo před nástupem FV, že?

J. Mrázek 25.6.2015 8:54

Tahle pravda vadí neznalým.

Nic tím nenaznačuji ! Jen pozdravujte soudruhy z GP ....

J. Šimek 25.6.2015 9:08

Re: Tahle pravda vadí neznalým.

Tam já nepatřím, ale deklasovat FV na nula je blbost.

R. Langer 25.6.2015 14:42

Re: Tahle pravda vadí neznalým.

FV byla, je a bude blbost vždycky, dokud se nenajdou jiné, účinnější způsoby akumulace el. energie, a dokud účinnost FV článků bude běžně dosahovat cca 13% za rok (u nás). Můžete se stavět třeba na hlavu, ale tak to prostě je. :-P

J. Šimek 25.6.2015 14:57

Re: Tahle pravda vadí neznalým.

Ale u kosmických technologií vám to neva, že ? :o)