28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

FEJETON: Muž s taškou

Snažím se na to myslet a zdaleka ne vždycky se mi to podaří: před nákupem si beru tašku. Síťovku si neberu zcela prostě proto, že žádnou nemám a už dávno se nevyrábějí a pokud ano, jde to mimo mne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Stanek 15.9.2017 11:27

Znovu se vyrabi

Dobry den Ondreji, kdyz budete chtit tak ji znovu nekdo vyrabi ;)

http://www.ceskasitovka.cz/

Daniel

J. David 14.9.2017 15:34

Kurňajs, ta EKO-síťovka mi připadá, jako dienstreglamá EU

Vysvětlím. S lněnou či bavlněnou síťovkou jdu na nákup. Bon. Ale pozor, každý produkt v obchodě je balen do plastu a plastových vaniček, i ty buřty vám zabalí do "spešl" papíru s polyethylenovou vrstvou. Ani ten staniol (Sn fólie), je to zase "erzatz" Al s vrstvou plastu. Majonéza ve skle obalená plastem, papírové thermopytlíky zase s plastem, etc. A pak se budou buzerovat vesničtí "topiči", že pálí obalový papír a smrdí jím to z komína. Kazdý nemá doma fluidní spalovnu, aby tam spálili i mrtvolu zabalenou v černém igelitu (měkčeném PVC, či v jiné plastové folii, viz. https://cs.wikipedia.org/wiki/Igelit). Tak budeme krapánek s EU blbnout. V EU třídíme odpady, ale jak jsou na tom naši imigranští hosté? Dělají si tyto ekologické starosti s plasty? Nedělají, oni si nedělají starosti i s defekací (biologický odpad, přírodní hnojivo) v Evropě u sedláka na hnůj, ve Vídni třeba před WestBanhoffem. Jukněte se na ten ekologiký bordel, který po sobě tito "vzdělanci" v EU zanechávají. Holt zvyklosti z Guineje, Somálska a Eritreje, dále pak z Bangladéše. Navíc pak od etnika pouštního typu, kdy není po ruce písek na očistu obličeje a řiti. Ortodoxní musulmani mají i šňůrku na pindíku pod "džubou", a močí v kleče, aby dle proroctví nezabili Mohamedova následníka, kterého každý pravověrný muslim může porodit. Tedy muž, žena je z povití vyloučena. Kouzelný ideologický gender. Asi budu za blba, ale při studiích na VŠ v létech 1974 až 1978 jsem měl musulmanské spolužáky z "Džamahírie" (spřátelené Libye), jeden sunnita, druhý šiíta, prča byla, jak se hašteřili o nástupci Mohameda. Jedno ale měli společné, džihád a šaria. Tehdá měli od Kadáfího stipenium 600 USD/měs, takže se nakonec v ČSSR integrovali i bez musulmanské ideologie. Holky jim tehdá na ty "dolárky" letěly, kluci musulmanští se divil, jak je to v té Evropě jednoduché i bez šarie. Jeden je v ČR úspěšný naturalizovaný lékař, druhý snad ajťák. Integrace díky malému množství. Ale co s engeméty? Na moři střílet, potopit.

S. Rehulka 14.9.2017 15:17

Souhlasím s Vámi.....

....ale některé velkoobchody, které mají podobné cítění, stále pro své zboží dávají sice PLASTIKOVÉ ale SAMOROZPADNÉ pytlíky. Když padla otázka, proč to nedělají VŠECHNY velkoobchody, odpověd byla prozaická : VÝROBA TĚCH SAMOROZPADNÝCH JE DRAŽŠÍ, NEŽ TĚCH OBYČEJNÝCH ! a v tom to všechno vězí ! ZISKY by nebyly takové !

V. Student 14.9.2017 13:28

No jo, je holt jiná doba.

Ale je asi lepší cítit se dnes jako muž s taškou než dříve jako muž s koženou brašnou, no ne? :-)

V. Student 14.9.2017 10:34

A co takhle městské autobusy?

Jestli něco čadí a smrdí, tak jsou to autobusy! Dieselové, samozřejmě! Kdo za tím chvíli jel (a kdo nejel!?)ví o čem je řeč. Jen emhádéčko co jich má! Mělo by se začít u těch!

M. Malovec 14.9.2017 10:05

Mám obavu,

že síťovka bude znamenat více plastu. Dnešní postižení hygienicky nejčistším nebudou nosit rohlíky v síťovce bez igelitového pytlíku jako jsme to nosili my před padesáti lety. Taky ty síťovky nejsou to, co byly - jsou z plastu.

P. Hlosta 14.9.2017 10:17

Re: Mám obavu,

Určitým pokrokem jsou papírové sáčky na dopékané pečivo v marketech. Žel většinou s plastovým průhledem do sáčku, aby pokladní viděly obsah.

Co je zajímavé, že jsme přežili přes hygienická rizika, kdy prodavačky dávaly pečivo holýma rukama do ošatek a zákazník si je dal do tašky. Stačilo k tomu zdravotní osvědčení prodavačky. O masně ani nemluvě(pokud bylo vůbec maso na pultě:-). Ruce od syrového masa otřela řeznice do pláště a pak dávala salám do papíru(opět - pokud byl salám na pultě:-). Hygienicky jsme se nechovali ani jako děcka, neb ovoce jsme rvali ze stromů a bez umytí jej snědly. Pamatuji doby, kdy jsme pili bez obav z potůčků. O kus dál pohnojené pole a nic se nám nestalo.

Dnes je to sám hygienický předpis a žloutenka i jiné choroby propukají. Patrně je to tím, že je nás hodně. ;-)) Je mi záhadou ale, jak se to má, že se člověk neotráví držením vozíků v marketech. Oni je nemyjí jak je rok dlouhý. A že těch špinavých ruk se jich za den dotkne... ;-))

T. Kočí 14.9.2017 10:54

Re: Mám obavu,

Nejlepší byly hole starších lidí s gumovou botkou, kterou si dávali do nákupních vozíků dovnitř. Co ta botka vymetla , lépe si nepředstavovat. Když jsem na to upozornil kolegu, skoro přestal nakupovat.

P. Hlosta 14.9.2017 10:01

V čem je zakopaný pes?

Stejně jako vratné láhve i síťovky jsou nostalgickou vzpomínkou. Ještě to pivo ve skle nám zůstává na možnost vratného skla, ale už mu též odzvání plechovkami i plasty. Stejně jako pan Neff mám stíhu z toho, že se všechno igelituje. Já už ale jsem o krok dál než on. Každičký plast, sklo, plech, papír třídím do pytlů a ty pak od vrat odváží jednou měsíčně. Takže popelnice mívám jednou za čtrnáct dnů jejich odvozu poloprázdnou.

Ano, je to takhle lehké, když se skutečně obec stará o třídění odpadu občany. Už mám svědomí i z toho, že sloupnu "izolaci" z cigaretové krabičky a hodím ji do směsného odpadu, takže si dám i tu námahu a zanesu to do tříděného, což se skutečně zdá až morbidně zbytečné při pohledu na příkopy u cest. Já ctím přírodu natolik, že neodhodím vajgla(to už od mládí), ale řádně ho típnu a zkontroluji jestli ještě nedoutná, pak teprve jej zanesu do odpadkového koše. Vajgl totiž tleje v přírodě i několik let, než se rozpadne na prach. Plasty se rozpadají některé i tisíc let.

Sním o době, že plastové odpady budou žádaný zpracovatelský artikl a v Tichém oceánu konečně začnou těžit ty plasty, které vlivem mořských proudů už zabírají na hladině území větší než má Francie. Njn, vony ropné koncerny vlastně při recyklaci plastů tratí zisk z těžby surové ropy! V NICH JE ONEN POVĚSTNÝ ZAKOPANÝ PES!

J. Lepka 14.9.2017 10:44

Re: V čem je zakopaný pes?

Njn, ony ty ropné koncerny mohou za to, že skleněná flaška je výrobně mnohonásobně energeticky náročnější než plastová a o jejich přepravě lépe snad ani nehovořit, že. Ten problém recyklace je m.j. způsoben i tím, že se jedná o několik chemicky (i fyzikálně) odlišných látek, jejichž roztřídění je kupodivu komplikované, nejjednodušší je je po použití spálit, samozřejmě za kontrolovaných podmínek. Jenže. Prosaďte to v zemích třetího světa, kde zhusta není ani řešen sběr odpadu, a recyklace v jejich pojetí je vysypat to do moře.

Cesta zpátky už de facto neexistuje, papírové pytlíky jen zmnohonásobí spotřebu dřeva, bioodbouratelné plasty jsou jednak dražší, jednak také naráží na nedostatek surovin, jen by se opakovala zhůvěřilost s biopalivy. Je nás zkrátka na matičce planetě moc.

T. Kočí 14.9.2017 11:40

Re: V čem je zakopaný pes?

asi tak

R. Langer 14.9.2017 12:35

Re: V čem je zakopaný pes?

Tak tak.

I. Novák 14.9.2017 15:56

Re: V čem je zakopaný pes?

Třídit je nezbytné. Děláme to tak odjakživa na ten co hoří a ten co nehoří. A tak nás kromě kamen hřeje i dobrý pocit, že jsme vzali plastům šanci se tisíce let rozkládat a nezaneřáďujeme oceány plastovými ostrovy.

M. Malovec 14.9.2017 9:59

Pane Neffe,

zapomněl jste na blbou tatranku. Myslím, že senioři s artrózou a reumatismem jsou odsouzeni k smrti hladem, nesežerou-li chleba s igelitem.

P. Hlosta 14.9.2017 10:06

Re: Pane Neffe,

Přitom chleba v igelitu rapidně tratí na kvalitě. Přestává vonět, smrdí, drobí se a namísto normálního ztvrdnutí zplesniví. Kdo strčí chleba do igelitky, je magor, co ubližuje sobě. ;-))

R. Langer 14.9.2017 12:45

Re: Pane Neffe,

Mimo igelitku zase bohužel poměrně rychle tvrdne. Já ho dávám v igelitce do ledničky, pak neplesniví. ;-)

V. Kolman 14.9.2017 9:42

DOTAZ

Dieselovy motory jsou údajně fůj, protože produkují mikročástice a jiné chemické fujtajbly - tolik informace z "masmédií".

Můj dotaz laika: Neprodukují i benzinové motory mikročástice a ty zavrženíhodné chemické produkty, které se jsou vyčítány dieselům? Vždyť benzin je také uhlovodík, je to pouze lehčí frakce ropy. Také bych čekal, že lépe se spálí palivo v přebytku vzduchu v dieselově motoru.

Děkuji za případnou odpověď fachmanů.

V. Student 14.9.2017 10:45

Re: DOTAZ

Omlouvám se za nevyžádaný příspěvek, fachman nejsem, taky mám "benzíňáka" ale nedá mi to: věřím že diesel je z hlediska spalin horší, ale není fér dělat tohle "fůj" z ničeho nic, kdy plno lidí "dýzla" má a "fůj" se ještě před pár měsíci nedělalo. Jak k tomu přijdou ti, kteří si ho koupili před rokem? Varoval je někdo, že se za rok ceny propadnou řádově, protože města budou o překot vyhlašovat zákazy vjezdu a podobné kraviny? Dneska diesla pomalu neprodáte! Ok. Udělejme "fůj", ale kompenzujme majitelům dieselů ztrátu, když se budou chtít chovat ekologicky a toho auta se zbavit.

Je to stejné, jako když si někdo koupil televizi a za měsíc se dozvěděl, že do dvou let bude DVBT-2, či jak se ta mrcha nazývá, a "staré" televizory na tom nechytí signál! Ale aspoň se to říká s nějakým předstihem.

J. Lepka 14.9.2017 11:11

Re: DOTAZ

Nikdo nic kompenzovat nebude, je to stará obehraná písnička neschopných politiků, povětšinou komunálních( samozřejmě nejen), kteří jen kamuflují svou nekompetentnost a touhu udržet si korýtko. Vzpomeňte na pařížské atentáty, aby prokázali "akceschopnost" přišli eurohujeři s omezením legálně držených zbraní. Že to spolu nesouvisí je nijak nerozhodilo, jen slabomyslnější části svého elektorátu dokázali, jak jsou akční a nic je to nestálo (finančně). To samé je s problémem autodopravy v centrech evropských měst, majících povětšinou kořeny ve středověku. Nejlevnější je zakázat tam vjezd. Pak vyjde najevo, že se odtud lidé stěhují, protože kolabuje zásobování, všechny služby a nakonec i mladí nadšenci zjistí, že pokaždé není možné jít pěšky nebo jet na kole. Tak se přijde s myšlenkou elektromobility. Je to fajn, exhalace se vyřeší, hustota dopravy také ( ta auta jsou několikanásobně dražší, takže si je už každý jouda nemůže pořídit) a politiky to nic nestojí, na rozdíl od vyřešené dopravní infrastruktury. Kde se vezme za elektřina je netrápí, fyzikálních znalostí nemaje.

Krásně tak vracíme do komunistického pojetí světa: když nebudou mít lidé peníze, nebudou mít ani požadavky. Přesně z toho plyne jaký komunistický šváb na mozku sedí absolutní většině evropských politiků, bez ohledu na jejich pozici. A volyči jim to furt žerou, to je na tom nejsmutnější.

J. Lepka 14.9.2017 10:54

Re: DOTAZ

To je právě otázka, kterou nemáte pokládat. Kam by naši věrozvěstové přišli, kdyby museli stále odpovídat na všetečné otázky šťouralů. jako jste vy ( a já). Oni po nás prostě chtějí, abychom jen tupě papouškovali, že nafta je fuj a záchrana civilizace tkví v elektromobilitě. A kde se ta elektřiny vezme? To je přece jasné :

v zásuvce!

T. Kočí 14.9.2017 11:40

Re: DOTAZ

Ano přesné. Před pár lety, když Němci byli ještě normální fa Siemens rozdávala nálepky : Wozu Kernkraftwerhe? Bei uns fliest Strom fro Steckdoze!Nevím je.li to dobře německy.Znamená to :Na co atomové elektrárny? U nás proudí proud ze zásuvky.Na to se dnes zapomnělo. S makrelou dojdem daleko.

Včera něco takového zaznělo na ČT 1.

Budoucnost automobilismu v EU :Celá rodina bude doma týden šlapat, veslovat na trenažeru a nabíjet akumulátory, V sobotu si udělá elektromobilem malý výlet.

T. Kočí 14.9.2017 11:15

Re: DOTAZ

Největší problém VW v dieselgate jsou NOx. Ty vznikají při vysokých tlacích a teplotách, což je typické pro diesely.Tím platí za svoji vysokou účinnost-nejvyšší ze všech tepelných motorů A MALOU SPOTŘEBU .ŘEŠENÍM JE VSTŘIKOVÁNÍ MOČOVINY (AD BLUE).

Diesel dále produkuje víc pevných částic (saze. popeloviny), to je zejména vidět u motorů, kde je nezákonně upraven vyšší vstřik (truck-kros).Na saze se vážou benzpyreny (rakovinotvorné.)

ZDE JSOU ŘEŠENÍM FILTRY PEVNÝCH ČÁSTIC.Musí být ovšem funkční. Vydrží tím déle, čím méně šlapete na plyn.

Inženýři v posledních desetiletích udělali mnohé pro vylepšení situace dieselů. Současné parametry dieselmotorů jsou úžasné a věřím, že budou ještě lepší. Jsem fanda dieselů (inženýr).

R. Langer 14.9.2017 12:44

Re: DOTAZ

Stejně vám je zakážou... ;-)

P. Čulík 14.9.2017 9:34

Trabant vs proudový motor.

Docela by mne zajímalo složení spalin proudového motoru, protože tam dochází ke spalování paliva za zcela jiných podmínek než v pístovém motoru. Rozhodně tam odpadají problémy s detonačním hořením a tlaky ve spalovací komoře jsou o řád menší než v pístovém motoru, dále se tam nepřidávají aditiva, takže spaliny by měly být daleko čistší. Co produkuje dvojtaktový motor Trabantu vím, sedm let jsem ho měl, tam se dával olej 1:33 a mimo smradu to pěkně kouřilo za studena.

V. Student 14.9.2017 10:56

Re: Trabant vs proudový motor.

Složení spalin neznám, ale na trase Praha Paříž (850 km) spotřebuje Airbus A 318 přes 5000 litrů paliva, ale taková A 380 přes 21000 litrů. Koho to zajímá, tak přehledná a podrobná tabulka je třeba na:

http://www.czechairliners.net/index.php/archiv-clanku-1/odborne/302-spotreba-dopravnich-letadel.html

Auto spotřebuje cca 60 litrů. Já myslím, že i kdyby ty letecké emise byly "čistší", tak při tom kvantu paliva to do ovzduší předá zplodin víc, možná i v řádech! Ovšem na počet přepravených osob to zase může dát jiná čísla... Neví někdo podrobnosti?

J. Lepka 14.9.2017 11:26

Re: Trabant vs proudový motor.

Na to stačí kalkulačka. Pokud se do osobáku vejde pět lidí (bez ohledu na fakt, že málokdy pojede na takové trase plný) a do 380 zaokrouhleně 500 ( a to si společnosti sakra hlídají, aby neletěl poloprázdný), vychází to na 60x100 t.j. 10 000, reálně minimálně dvojnásobek, auta nikdy nejezdí tak plná a jsme na stejní spotřebě. Obecně se udává ( už nevím, kde jsem to četl a je to už dost dávno, současná čísla jsou možná už jiná), 3 litry paliva na 1 člověka a 100 kilometrů. Do toho je také třeba započíst rozdíl v ceně i kvalitě leteckého petroleje proti benzínu, neznám přesná čísla, wikipedie možná ano, ale mám pocit, že při frakční destilaci ropy vzniká tak málo benzínu, vzhledem k jeho potřebě, že se musí další destilační produkty krakovat, což zase benzín prodražuje, plus aditiva, plus distribuce atd. Zdá se, že nebýt zdlouhavých letištních procedur, byla ba letecká doprava levnější, rychlejší a ano i ekologičtější už od vzdáleností cca 200km.

V. Student 14.9.2017 13:27

Re: Trabant vs proudový motor.

Díky za pomoc:-)

T. Kočí 14.9.2017 16:18

Re: Trabant vs proudový motor.

Hydrokrak, dělá z mazutu benzín. Jeden je v ČR , jeden ve Slovnaftu.

J. Chvojka 24.9.2017 12:17

Re: Trabant vs proudový motor.

ergo pan Neff jako obvykle blbě kecá, neznaje fakta!

J. Chvojka 24.9.2017 12:19

Re: Trabant vs proudový motor.

... a to už vůbec nemluvím o faktu, že zatím co letadlo potřebuje pár kilometrů kvalitní "silnice" na zašátku a konci cesty, auto ji potřebuje celou ... a že to je asfaltu!