30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

FEJETON: Maturita z matematiky

Povinná maturita z matematiky. Věčné, vděčné, ne vždy věcné téma k diskuzi. Nebo k hádce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Haubelt 3.6.2020 8:53

Ono by se to celé výrazně zjednodušilo, kdyby maturita byla tím, čím má být - tedy výběrovou záležitostí, která oddělí ty schopnější od méně schopných, jak tomu ostatně kdysi bývalo. Bohužel, politické zadání "maturita pro všechny" maturitu zcela znehodnotilo.

Osobně bych rozhodně trval na povinné maturitě z matematiky na gymnáziích. Možná by tím i ubylo přetlaku uchazečů o tento typ vzdělání. Na ostatních středních školách maturitu z matematiky jako volitelný předmět. A na různých učilištích vyučovat derivace a integrály stejně nemá žádný smysl, tam potřebují úplně jiné znalosti.

A co se češtiny týká - nikdo s maturitou by neměl používat taková zvěrstva jako "potencionální". Mohl by mi někjdo prosím vysvětlit, co je to ten potencionál, na který se tolik autorů odvolává?

J. Pokoutný 3.6.2020 8:41

Souhlas!

J. Nevrkla 3.6.2020 8:32

To si sice nemyslím, ale má k tomu nejlepší nástroje. Tedy pokud je dobře učena. Mám obavu z postoje - proč se trápit věcmi, když nás nebaví. Pak to vede k úpadku, jak lze vidět v EU i USA. V diskuzích se neuvadeji čísla a fakta, vystačí se s nepodlozenymi názory, demagogii.

P. Moravčík 3.6.2020 8:32

Maturoval som z aj z matematiky pred skoro na deň presne 50 rokmi. Matika nebola moja životná láska, ale skúšajúci svojich študentov poznal a na základe toho mi dal najľahší príklad z troch rôzne obtiažnych možností (uvedených v zadaní otázky). Upozornil ma, že môžem požiadať o náročnejšiu úlohu, ak chcem dosiahnuť hodnotenie "výborný". Boli to integrály, tak som sebakriticky ostal len pri jeho návrhu :-). Bolo to múdro zariadené, ale chce to empatiu aj z druhej strany. Máte pravdu, dnes sa to dosť "glajšajtuje". Ale tú matematiku som neokašlal, na VŠ som mal bioštatistiku a počítanie troch úloh na získanie klasifikovaného zápočtu trvalo rovné 4 hodiny :-).

Matematika by však nemala byť voliteľná, ale tak ako ostatné predmety vyžadovaná podľa ďalšieho plánovania osobnej pracovnej kariéry - aj keď to môže byť komplikovanejšie.

D. Polanský 3.6.2020 8:24

A vy si myslíte, že logiku pěstuje jenom matematika?

D. Polanský 3.6.2020 8:23

Má problém s jedním integrálem, nehelfnul byste mi?

D. Polanský 3.6.2020 8:22

K tomu jsem napsal před delší dobou povídání, také jsem pro nepovinnost, ale z racionálnějších důvodů:

http://dusanpolansky.cz/zaslepeni/matematika.html

V. Kolman 3.6.2020 8:13

Máte pane Martináku pravdu.

Ale je fakt, že "kupeckou" matematiku může ovládat i bez maturity.

B. Martinák 3.6.2020 8:00

Holka, bez matematiky nejde nic, jen to ještě nevíš...

J. Nevrkla 3.6.2020 7:54

Statistika říká, že nejlepší výsledky v matematice mají studenti v jihovýchodní Asii. A taky se nejrychleji rozvíjejí, je tam vidět největší technicky pokrok. Že by nějaká souvislost? Pokud se spokojíme se zaostavanim, proč se namáhat nějakou logikou. Třeba nám sem budou vozit peníze asijsti turisti zvědaví na skanzen.

L. Harvánek 3.6.2020 7:51

Když už se tu diskutuje o tom, zda se má z matematiky maturovat, napadá mě jiná myšlenka k diskuzi: Proč jsme zavedli jednotné maturity. Jak bylo ve fejetonu řečeno, každý má vlohy pro něco jiného. A tak by si člověk měl své povolání vybírat podle toho, zda rozumí dobře tomu co dělá a ne podle toho, kolik to vynáší. K tomu samozřejmě absolvovat příslušnou střední nebo vysokou školu. Může ale lékařskou fakultu úspěšně vystudovat třeba absolvent strojní průmyslovky? dovolím si o tom pochybovat. Takže jak se už v Bibli praví: dejte císaři co je císařovo a po absolventech škol požadujme aby se naučili to, co budou k životu a svému povolání potřebovat. Myslím, že diletantů máme skoro nadbytek a tak nežádejme po lidech, aby v několikaletých intervalech měnili svou profesi. Je zvláštní, že třeba teď, v době koronarové krize jsou podporováni lidé třeba z oblasti kultury, jakoby oni se jaksi nemohli rekvalifikovat pro jiný obor. Obávám se, že v nejbližších letech o jejich práci moc velký zájem nebude.

P. Victorin 3.6.2020 7:43

Souhlasím s autorkou, pokud jde o názor, že maturita z matiky by neměla být povinná. Proč by tuto měli mít např. absolventi uměleckých konzervatoří, jako baleťáci a baletky, operní zpěváci a zpěvačky, apod?

Na druhou stranu, nesouhlasím s "úplnou reciprocitou", spočívající v nepovinnosti ČJ a literatury pro matematicky nadané maturanty.

Každý maturant, podle mého názoru, musí do nezbytné míry mít, tzv. všeobecné znalosti, tj. umět psát lépe, než pologramotný a mít určitý přehled i o dějinách, literatuře a pod....

I. Mertl 3.6.2020 7:33

No, dobře, je to fejeton! Ale přesto - ten fejeton je ryzí chválou nevzdělanosti. Chápu, pro leckoho je matematické myšlení náročné. Pro jiné jakékoli myšlení. Někomu vadí memorování básní, lékař se musí naučit stovky názvů v mrtvém jazyce. Ano, je to obtížné - pryč s tím! Taky: proč to ranní vstávání? Fuj! Zrušme ty obtížné školy! Pohodou k pokroku! A co pak budeme dělat - je to přece tak obtížné. No, co budeme dělat? Psát fejetony v hovorové řeči, případné hrubky jim jen dodají půvabu, že, paní Povolná? Čím že se to živíte?

J. Pankovic 3.6.2020 7:28

Obávám se, že autorka by měla problém, i kdyby měla maturovat z mariáše...

Nebo je úlohou školství vyrábět idioty? Co takhle zahrnout do základních lidských práv i právo na bakalářský titul?

J. Černý 3.6.2020 7:05

Jo matematika, za se nedá okecat a to je blbé. Kdo by se pak dostal na VŠ humanitárních oborů a posílil naše neziskovky nebo média

P. Slovák 3.6.2020 6:52

Za mně je základem, se kterým by měli lidi vycházet ze školy to, že budou chápat z matematiky logiku, statistiku, pravděpodobnost. Z češtiny si odnesou porozumění čtenému textu, schopnost iargunentovat, schopnost klást jasné otázky, umět dávat jasné odpovědi. Umět kriticky myslet, hledat relevantní informace,vyhodnocovat je. Jako největší průšvih dnešního světa vidím právě to, že množství informací kolem nás raketově roste, ale schopnost lidí se v nich vyznat, dohledat ty správné stagnuje. A oak tu máme svět, ve kterém lidi (bohužel i politici, odborníci) dělají rozhodnutí, nad kterými rozum zůstává stát. A to nás neskutečně brzdí.

L. Soukal 3.6.2020 6:51

Ani matematika, ani spisovná čeština. Co že to autorka studovala ?

J. Kryst 3.6.2020 6:46

Posláním vzdělávacího systému by mělo být zajištění vzdělaných lidí pro společnost. Bez "hard science" není vzdělaných lidí, jenom okecávači. Viz. například MBA programy na "moderních" univerzitách.

P. Slovák 3.6.2020 6:44

Pokud máte problém, jak píšete, pochopit výrokovou logiku, tak tohle mluví za všechno. Chlubíte se tím, že jste blbá. Ale jistě máte na vše názor a chcete mít i voličské právo. A pak ten svět vypadá tak, jak vypadá.

H. Fátor 3.6.2020 6:40

Vcelku s tím souhlasím a tento názor se mi líbí. Jenom pár věcí, kde bych byl proti:

- Není to fejeton, ale rozumná úvaha (ten rozdíl by maturant měl poznat :-) )

- Maturita z češtiny by měla zůstat. Ale jenom ze základů, tj. zvládnout napsat slohovku, resp. nepříliš zákeřný diktát. Rozhodně by se neměly zkoušet dějiny literatury, jak je tomu dnes.

- Hned k úvodu: Já asi patřím k té výjimce, která na povinnou maturitu z matematiky nemá jasný názor. Kdysi jsem ho měl (kladný), ale jak vidím její upadající úroveň, tak je snad lepší ji úplně zrušit, ale ponechat právo VŠ, aby ji s dostatečným předstihem po uchazečích požadovaly :-)

Učitel matematiky

J. Moravec 3.6.2020 5:50

Děkuji autorce za vysvětlení. Dlouho jsem přemýšlel nad tím proč v životní úrovni pořád zaostáváme za vyspělými zeměmi. Konečně vím, kde je problém.

D. Stirsky 3.6.2020 5:48

Plný souhlas.

D. Stirsky 3.6.2020 5:35

Autorka vlastně - byť vcelku jemně - jest příkladem TV celebrity, která se halasně chlubí, jak je (byla) blbá na matematiku. A národ shluknutý na TV NOVA či Barrandov kníká a škytá radostí. Zvláštní ovšem je, že tím, že nikdy nepochopil, jaké i (y) kde napsat, se chlubí málokdo. Zato vědci s "V" (matematici, astronomové, fyzikové, biologové...) málokdy říkají: "A k čemu mně bude Mozart? Nebo Němcová? Tomu jsem nikdy nerozuměl, ňákým těm symfoniím." Naopak! Tito lidé často umění a vědy humanitní amatérsky pěstují. Zkrátka a dobře! Chci mít glejt na úplné středoškolské vzdělání? Pak musím skousnout maturitu z matiky, češtiny a jazyka.

H. Resl 3.6.2020 2:06

Máte pravdu, povinná není, ale musíte myslet na to, že tento fejeton je psaný s ohledem na nedokonalý školní systém, který máme.

V případě studenta, který má již na střední škole jasno, čemu se chce věnovat a v čem je talentovaný, tak musí maturitu absolvovat, aby měl možnost maximálně rozvíjet svůj talent v oboru, který ho zajímá (na vysoké škole).

Kvůli maturitě, jak je dnes postavena, mu v tom brání dvě skutečnosti. V první řadě může mít povinnost skládat maturitní zkoušku z předmětů, které v jeho oboru neuplatní a věnuje jim zbytečně čas. Co ale považuji za hlavní problém, je skutečnost, že předměty, které ho baví a chce se jim věnovat, tímto ztrácí na obtížnosti, protože je "musí" zvládnout i studenti, kteří mají zase talent na něco jiného.

Sám jsem maturoval před třemi lety a troufám si říct, že úroveň maturitní zkoušky opravdu není vysoká, pokud se budeme bavit o matematice nebo češtině, tak by to měl bez problému zvládnout opravdu každý student střední školy. Z toho lze usuzovat, že by měly tyto dva předměty být povinné, protože maturant přece musí zvládnout maturitu jak z matematiky tak z češtiny (případně jiných předmětů). Podle mě je to ale špatný pohled, podle mého názoru by naopak maturita měla být postavena tak, že student, matematik, by měl mít možnost skládat těžší maturitní zkoušku z matematiky, kterou ale student, češtinář, nebude mít šanci složit, protože bude na vyšší úrovni než dnes. A samozřejmě naopak.

Důsledkem povinných předmětů u maturity je situace, že školství plodí tisíce maturantů, kteří vlastně neumí nic pořádně, ale všechno tak trochu.

Příměr, který používám s předměty dnes navíc funguje i v případě gymnázií a například odborných učilišť. Fakt, že tito studenti skládají maturitní zkoušku stejné úrovně je opravdu k smíchu.

O. Roldán 3.6.2020 2:03

Na otázku proč čeština a matematika je ve skutečnosti jednoduchá odpoveď.

Za vším hledejte vlastní psýché. Maturita ve skutećnosti více než intelektuální schopnosti zkouší Vaši schopnost překonávat překážky a odolnost vůči psychickému strádání v podobě několika týdnů až měsíců šrocení. To je jediný základ úspěchu v životě - od hlídání krav po jadernou fyziku. Viz tzv. karamelový experiment (https://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_marshmallow_experiment). A navíc, jaksi mimochodem, znalost rodného jazyka a kultury by měla být hrdostí každého člověka a matematika a její zákonitosti jaou bohužel základem přesného uvažování. Odpor k nim znamená, že láska k vlasti upadá a správně uvažovat se už chce jen málokomu.

S. Stoklásek 3.6.2020 1:10

Bingo !

K. Pavlik 3.6.2020 1:05

Abych usetril cas cechozroutum. 1866 a z cestiny.

S. Stoklásek 3.6.2020 1:03

Co říci. Snad, že Vás lituji.

Ovšem představa, že se dostanete v budoucnu na pozice, kdy budete moci dělat rozhodnutí za ostatní obyvatele této země, mne silně znepokojuje.

Pater de caelis, Deus, miserere nobis

K. Pavlik 3.6.2020 1:02

Mne nutili ucitelky se ucit cestinu. Tady je priklad z pohledu matematika: Nejdrive mne rekly ze po r se pise tvrde y. Pak toto nesmyslne pravidlo doplnily jeste nesmyslnejsim. Nikdy jsem jim nerekl ze praotec Cech prisel do zeme ryzi a strdim oplyvajici (proto tvrde y ve slove ryze). Samozrejme vim ze risk je cizi slovo nebot stari cechove neriskovali. Riskovat se zacalo az u Karlovyho Hradce 1966. Proc jsem musel maturovat z Cestiny kdyz je to nesmyslne.

M. Rozbořil 3.6.2020 1:00

Pokud si dobře vzpomínám, tak moje maminka (ročník 1912) maturovala nejenom z češtiny a matematiky, ale i z latiny (další si nevzpomínám). Účelem vzdělávání tehdy bylo vytvořit jedince se širokým rozhledem a ten se bez určitých znalostí vytváří dost špatně. Pochopitelně se obsah pojmu "znalosti potřebné k rozhledu" mění v čase a může být i náročné se na jeho obsahu shodnout. Přesto si troufám tvrdit, že pro pěstování schopnosti úsudku je dobrá nejenom matematika, ale i historie, jazyky (a bez znalosti mateřského jazyka jsou výsledky studia cizích jazyků zpravidla tristní). Takže, i když dnes se obecně tvrdí, že cílem vzdělávání není získání znalostí, ale ... (doplňte si dle libosti), nějaké penzum znalostí je nutné. Včetně matematických. A maturita by měla být kontrolní sítí, která zadrží studenty líné a (nebo) hloupé. Maturitu totiž opravdu nepotřebujeme mít všichni.