20.9.2020 | Svátek má Oleg


Diskuse k článku

FEJETON: Budoucnost aut

Zařekl jsem se, že už nebudu psát o koronavirové pandemii, však i tohle moje povídání je o pandemii jen okrajově. Taková celosvětová událost má mnoho aspektů. Je to i cosi jako zkušební pole.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Kubáč 5.6.2020 11:52

Dopravní "mikrobuňky" sdílené více lidmi by se staly cestou přenosu koronavirózy stejně jako vagóny metra. Leda by se mezi jednotlivými zákazníky do úmoru zase a zase desinfikovaly.

Z. Konopásek 4.6.2020 23:52

Projekt autonomních, ale zřetězitelných dopravních buněk, vyvinuli koncem 60. let ve Francii a zkoušeli to na projektu lokální dopravy kolem letiště v Orly. Zřejmě něco dost podobného, Astone, jako jste měl na mysli Vy. Historii a a nakonec neúspěch téhle technologické inovace popisuje ve své knize Aramis or the love of technology (1996, angl. překlad francouzského originálu) Bruno Latour. Doporučuji.

P. Hatina 4.6.2020 19:05

Mimochodem, když se nad tím zamyslíme, tak právě ten předpoklad že (když už někde) každý jezdí autem takové ideje brání. Protože - ona představa zřetězených buněk je efektivní hlavně pro dlouhou kontinuální jízdu po dálnicích bez dalších dopravních komplikací..Navíc tedy se předkládají kvalitní dálnice, bez stavebních uprav za provozu, ale taky nepřeplněné dálnice bez dlouhého čekání a popojíždění ve frontách (vzpomeňme Volný pád s Douglasem)...

Ale nemá naprosto smysl pro zhuštěnou jízdu ve městech, resp. městských aglomeracích. Tedy, všude tam, kam se člověk potřebuje rychle dostat svým vozem, z A do B, bez ohledu kudy vede pár nalajnovaných megadálnic po státě..

Ostatně, ona to není jediná možná cesta, tu "jinou" cestu přece vytýčil třeba Uber. V rámci jeho byznysu najatý řidič i s jeho vozem přijde řádově stokrát levněji, než si kupovat a udržovat supermoderní computerem řízené e-auto..

L. Novák 4.6.2020 18:47

Německo schválilo velkorysý ekonomický balík: Na dítě 300 eur, na elektromobil 6 000 ...

Kdo si do konce roku 2021 koupí elektromobil v ceně do 40 000 eur, dostane od státu podporu ve výši 6000 eur namísto dosavadních 3000 eur. Dalších 2,5 miliardy eur dá stát do výstavby dobíjecí infrastruktury a také výzkumu v oblasti elektromobility. ;-D

K. Salajka 5.6.2020 5:46

To je dobře, nebo špatně ? (Ptá se Vlasta Burian nebo Oldřich Nový) . Nové EU účetnictví - Má dáti - vzal. Doufám, že jste v pracovním procesu, abyste jim na ty nápady přispěl.

J. Prikner 4.6.2020 16:44

Klasické auta na benzin či naftu budou zřejmě ještě dlouho jezdit. Elektroauta s akumulátory jsou drahá svými bateriemi , provozně nepraktická pro dobu nabíjení a nákladná na případné postavení elektrických vysokoproudových rozvodů a nových elektráren, které musí vyrobit příslušné množství elektrické práce.

Jediné řešení je čistě vodíkový pohon. Výrobou vodíku reformátováním zemního plynu však vzniká značné množství CO2 , proti kterému EU tak agituje. No, vodík snadno nevyrobíš ani nedistribuuješ, auta na vodík budou mít také problémy s garážováním v podzemních garážích.

L. Novák 4.6.2020 17:51

V podzemních garážích? Nevím. Tam mají problém s parkováním auta na LPG (tekutý propan-butan), protože je těžší než vzduch. Vodík je lehčí než vzduch, ale má další řadu nectností, takže bude mít nejspíš zákaz parkování ve všech uzavřených prostorách. Na volném prostranství únik vodíku není tak nebezpečný...

K. Salajka 5.6.2020 5:53

Daleko větší nebezpečí, než LPG představuje vozidlo se spalovacím motorem, které používá hořlavinu první třídy. Elektromobil má baterii, která se hasí tak složitě, že to bez speciálního vybavení není možné. Vozy LPG mají levný pohon - to je jejich vada.

D. Marynel 4.6.2020 15:52

Velice dobry clanek od pana autora * 1R^

I. Polák 4.6.2020 11:28

Vždyť do existuje už teď. Tedy když nejedete jen z Dolni Horní do Horní Dolní, resp. když jsou ta Horní a Dolní od sebe dál než 50-100 km. Prostě po počátečních pár km najedete do štrůdlu na dálnici a tam ze sebe děláte ten vzpomínaný adaptivní tempomat.

Tedy někteří dělají hovadiny, přejíždí z pruhu do pruhu, atd., (včetně i někdy již zmíněného vybrždování), ale račte se vy kličkující géniové podívat, jaké procento z celkového počtu vozidel na dálnici reprezentujete.

Takže při dnešním stavu si opravdu připadám jak laciná náhražka techniky, která je evidentně dostupná. Obávám se, že hlavním problémem v realizaci nutného dalšího kroku technického vývoje je ekonomicko sociální. Co s nezaměstnanými řidiči kamionů?

J. Jelínek 4.6.2020 12:28

Ti řidiči kamionů dopadnou stejně jako formani s nástupem železnice, opisovači s objevem knihtisku,nebo vojenští veterináři po motorizaci armád. Nic s tím nenaděláme, nikdo.

J. Hajský 4.6.2020 16:33

Formani se změnili postupně v šoféry, vždyť s nástupem železnice bylo potřeba spousta železničního personálu a také šoférů osobních aut. Ne každý, kdo si mohl dovolit osobní auto si sám řídil. Opisovačů knih bylo úměrně počtu gramotných lidí, tedy hrstka a vysoké školy holt přestali otevírat studijní obor na veterině, ale stoupl počet míst v učebním oboru automechanik.

Spíš mě zajímá, proč téměř geometrickou řadou vzrůstá počet byrokratů hlavně ve státní sféře, přímo úměrně s digitalizací. Každý úředník má PC, který by mu měl práci ulehčit. Snad 90% občanů má alespoň chytrý telefon, proč sposta věcí musí být i na papíře? Soukromá sféra je tady daleko ve předu. Kolikrát jsem už pouhým kliknutím na klávesnici nebo slovem "ano" v mobilu schválil smlouvu s nějakým soukromým subjektem a obratem dostal tuto smlouvu na mail. Bez jediného podrazu. A bez papírů.

P. Hofman 4.6.2020 11:12

Blbost, žádný "z posledních volných průjezdů městem" zablokován nebyl, jen Smetanovo nábřeží (směrem od ND ke Karlovu mostu) se objíždí vedlejší Divadelní ulicí.

Škoda, že to tak nejde udělat i směrem opačným. Tomu nábřeží by zklidnění velmi svědčilo.

J. Jurax 4.6.2020 11:02

Hezký. Buňky, vláčky ... jenom nevím, jak to bude, když budu chtít jet z Horní Dolní do Dolní Horní.

A když jsme u scifi, tak preferuji Nula-T bratří Strugackých. Nulový transport!

J. Nevrkla 4.6.2020 10:45

Já tedy upřednostňuji jet s tím, s čím chci.

K. Salajka 4.6.2020 7:15

Mikroautomobily se chytnou až se bude za příplatek prodávat závodní verze, která umožní vybrzdit pomalého závodníka. Passer si mikroauto pod 450 km/hod. nekoupí. A speciál si žádá i postižený úderem ráhna - potřebuje odhrnovač na útočící asijské hokyně.

P. Victorin 4.6.2020 7:07

Určitě je dobré "fantazírovat i o nesmyslech", protože bez toho by reálný vědecko-technický progres nebyl možný. Osobně jsem však nikdy nebyl příznivcem sci-fi, protože favorizuji realitu a technický pokrok spočívající v neustávajícím vylepšování existujícího, což v automobilovém průmyslu úspěšně praktikuje např. firma Mercedes...

P. Hatina 4.6.2020 1:03

Mimochodem, když se podíváme zpátky do historie, tak vagóny prvních vlaků měly skutečně styl oddělených kupíček s vlastními podvozky, kde byli pasažéři odděleni od těch ostatních. Tedy - asi jenom někde, třeba ve Velké Británii, kde dbali více na soukromí pasažérů Zatímco v USA a později všude zvítězil styl open space, kde jich nahnali desítky do jednoho dlooouhého vagónu. It's all about the money

Ono jde zkrátka o to, že současně době jsou ty nové dopravní technologie víceméně v oblasti vývoje a testování (kde se chyby vracejí zase do vývoje) a lze navrhnovat a zkoušet všechno Zatímco až se rozjezde skutečně masová výroba, která by měla vydělávat, se teprve značně tvrdě ekonomicky počítat. Na obou stranách..

K. Salajka 4.6.2020 7:11

Zdá se, že jste nezažil sovětský open space. Široký rozchod dovoloval umístit jednak lůžka příčná, jednak podél oken - mezi nimi chodbička, kterou se jde do dalšího vagónu. Žádná kupé, vše opravdu open !!!

V. Bartl 4.6.2020 14:09

ten rozdílný rozchod kolejí je necelých 10 cm, tak ty vaše kecy jsou z prstu vycucané. Nemají s tím společného nic.

K. Salajka 4.6.2020 14:59

Ruské spací vozy jsou perfektně vybaveny na dlouhá několikadenní cestování. Plackartnyj vagón má devět oddílů, otevřených do chodbičky. V každém oddíle jsou na jedné straně 2+2 lehátka a naproti chodbičce ještě 2 lehátka ve směru jízdy. Netřeba se bát, díky výrazně širšímu profilu ruských vagónů jsou lehátka dostatečně velká i pro urostlého muže. Pod spodním lehátkem a v poličce nad horním lehátkem jsou úložné prostory – oproti evropským lehátkům je zde o hodně více místa na bagáž. V každém vagóně je samovar. Užší evropský rozchod takové rozmístění lůžek jednoduše nedovoluje. Zbytečně hrubě se zřejmě vyjadřujete, protože u svého profilu nemáte foto. Pro úplnost dodávám, že spací vagony měly i uzavíratelná kupé, kde jsme (před 40ti lety) cestovali my, zhýčkaní Češi.

I. Lyčka 4.6.2020 20:59

Odcházíte od tématu. Rozchod ruských tratí je 1520 mm.

K. Salajka 5.6.2020 5:40

Co hůř , je to necelých 10 cm šíře, které dovolují Rusům mít tak velké podvozky, aby ve spacím vagonu byla další lůžka podél chodby. Zelená - ne zelenkavá !

I. Lyčka 5.6.2020 22:47

Ono, když se to tak vezme, není rozchod až tak důležitý. Závisí to taky, dle mého soukromého názoru, na rozměrech průjezdného profilu.