1.10.2020 | Svátek má Igor


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Krátký 7.8.2020 13:26

Užitečný článek - obvykle se tomu říká anarchie - a tak je to v poslední době se vším - v dopravě zvlášť - viz například denní svícení, lampičky do zatáčky, dotykové displeje s 388 funkcemi - hezký den všem R^!!R^!!R^!!

V. Novák 7.8.2020 11:14

Drahý autore, u nás platí, že "volno" pro chodce znamená, že chodec může na přechod vstoupit a rozumnou rychlostí přejít, i když se už rozsvítilo "Stůj!". V některých zemích skutečně musíte dopřecházet na zelenou, někde se to řeší blikáním zelené v době, kdy už nelze do silnice vstupovat, takže porovnání je obtížné. Možná byste se mohl po dosprintování ohlédnout a zjistil byste, že nesprnteři ještě v pohodě a bezečí docházejí.

A semafory "s čudlíkem"? Tím dáváte automatu najevo, že hodláte přejít - a on vám to podle nastavení umožní. Neznamená to, že zmáčknete a automat kvůi vám okamžitě a střelhbitě zastaví veškerou dopravu bez ohledu na cokoli. Tam, kde je nastavena zelená vlna, počká až na červenou pro vozidla, která by vás mohla ohrozit. Proč musíte mačkat? Protože v zájmu plynulosti provozu nedává volno pro chodce, kteří tam nejsou!

Mimochodem - onen "odvážný chlapík" nejspíš nemluvil o systému nastavení semaforů, ale o jejich technickém provedení, jak se nashromáždilo za léta postupného zavádění...

P. Moravčík 7.8.2020 11:56

Schválne som si na jednom semafore zistil frekvenciu zmien svetiel a potom som stisol gombík pre chodcov. Interval sa nijako (opakovane) nezmenil. To je ten najčastejší systém riadenia.

R. Dubravský 7.8.2020 13:45

To má i odborný název: placebo tlačítko.

P. Moravčík 7.8.2020 14:28

Výborný terminus technicus;-)

R. Dubravský 7.8.2020 9:52

Tohle je jen lapálie. Jsou i semafory úmyslně nastavené jako zabíjející nebo kradoucí.

Zabíjející: Auta dostávají zelenou šipku pro odbočení vpravo, chodci kam bude auto odbočovat mají červenou. Auto se rozjíždí, řidič řadí dvojku a chodci v ten okamžik dostávají zelenou a vstupují do vozovky, přímo pod kola auta. Nemohli tu zelenou dostat o sekundu dříve, aby o nich řidič věděl?

Kradoucí: Svítí červená a auta dostávají zelenou šipku pro odbočení vpravo. Projíždí první auto, v polovině druhého projíždějícího šipka zhasne a dále svítí červená. Třetí rozjíždějící to už neubrzdí, takže druhý a třetí jsou promptně vyfoceni, pokutováni a vybodováni. Čtvrtý prudce brzdí, pátý do něj narazí. Pak se konečně rozsvítí zelená pro všechny. Čtyři okradení v jednom cyklu semaforu - no neberte to. Jako bonus půl dne trvající zácpa.

H. Rybnická 7.8.2020 9:03

Pane autore super článek. Jen máte štěstí, že nežijete v Brně. U těch přechodů, kde nejsou žádné semafory. Takové přechody tam existují, i když někdy nejsou skoro ani vidět, jen jejich jakési zašlé stopy asi zeber z doby mamutů. Na jednom takovém, ještě dost zachovalém přechodu byla tuhle těžce zraněna žena, řidič zřejmě považoval ty bílé pásky za znamení že má zvýšit rychlost. A teprve ty zastávky tramvaje vedle silničního pásu. Někde máte štěstí, že se tam nachází 30-50 centimetrový ostrůvek pro tři tucty vystupujících, někde se vystupuje přímo do silnice. Třeba by tam měli také nainstalovat takovou krásu s tlačítkem. Možná s ovládačem přímo z tramvaje.

P. Dvořák 7.8.2020 11:07

Který přechod myslíte?

Vím o zrušeném přechodu např. v Líšni na ul. Jedovnická pod školou Horníkova. Nahoru auta kalí 80 km/h, dolů 100 km/h. Chodem má před sebou čtyři pruhy bez zebry.

Ptal jsem se, proč ten přechod byl zrušený. Neodpovídal by normám EU. Jestliže jsou dva pruhy tam a dva naopak, musí být na přechodu uprostřed ostrůvek pro chodce. Aby to jako stihl aspoň do půlky. Jenže šířka silnice nedovoluje ostrůvek zbudovat.

Teď je to na jistotu - musíte to stihnou celé. ;-D

H. Rybnická 7.8.2020 23:07

Poslední co jsem slyšela, byl přechod v Medlánkách, ale moc se tam sama nevyznám. Chodci musí z tramvaje přímo do silnice.

V. Novák 7.8.2020 11:20

Tam, kde cestující z tramvaje vystupují do silnice, je řidič auta povinen zastavit před otevřením tramvajových dveří a vyčkat do rozjezdu tramvaje, aby vystupující a nastupující cestující neohrozil. Žádný semafor tam není potřeba.

Každý přechod musí být především označen svislým značením, tedy značkou "Přechod pro chodce". Svislé značení má před vodorovným přednost. Pokud je ovšem řidič hovado, nepomůže ani závora...

H. Rybnická 7.8.2020 11:25

Právě. Jen mám ten dojem že je těch jakstotřek v Brně jaksi pár navíc

T. Zlesa 7.8.2020 9:00

Lidé, kteří rozhodují o tabulkách, projektanti přechodů a ti co rozhodují kolik na přechody pustí peněz, jezdí auty. Přechody používají jen občas. Ale asi by stačilo tyhle lidi poslat do jiných částí světa na zkušenou.

P. Dvořák 7.8.2020 11:00

Stačilo by je coby chodce pustit do našich ulic na zkušenou.

J. Jurax 7.8.2020 13:48

Ano.

Třeba aby viděli chodce, co vlezou nečekaně na přechod před čumák auta, protože na přechodu mají přednost. Ještě lepší je cyklista jedoucí po chodníku a nečekaně zabočivší na přechod, aniž by sesedl. A úplně nejlepší je maminka, která ví, že má na přechodu přednost, a proto z davu na chodníku nečekaně vystrčí před kapotu auta nejprve kočárek.

Protože při povolené padesátce je brzdná dráha za optimálnich podmínek 28 metrů. Při ploužení se třicítkou je to furt cca 10 metrů, když je řidič v kondici a správně a včas reaguje. Na sněhu, ledu, i při mokré vozovce a za snížené viditelnosti je to výrazně víc.

A úplně nejlepší je pravda vzácná varianta sebevraha, který ví, že na přechodu má přednost, ale neví, že ne před šalinou.

H. Rybnická 7.8.2020 17:53

Pane Juraxi, máte v autě brzdy ? A Vy jste ten člověk co jezdí v Brně na ledě a sněhu padesátkou?

J. Jurax 7.8.2020 18:10

Ano, mám v autě brzdy. Nicméně jistě znáte pojmy brzdná dráha, reakční doba, profil vzorků pneumatiky a složení směsi, z níž je vyrobena, koeficient tření povrchu ulice, setrvačnost etc., takže chápete, že fakt přednosti chodce na přechodu cca tunové auto jedoucí povolenou rychlostí, ba i pomaleji, na fleku nezastaví.

A proč se ptáte, jakou rychlostí za sněhu a náledí jezdím po Brně? Nuže, přiměřenou stavu vozovky, stavu vozidla, dopravnímu značení, viditelnosti a okolnostem, které mohu předvídat, jak mi ukládá Zákon. Jezdím tak ostatně i po jiných městech, ba i mimo ně. Jak jste na tom Vy?

H. Rybnická 7.8.2020 23:02

Ale ale pane Juraxi, s Vámi je radost diskutovat. Víte, já když vidím zdaleka přechod a 28 metrů před ním vpravo na chodníku mámu s kočárkem, tak si ve minimálně možném zlomku sekundy představím, že to děcko bříská na celý svět a ta máma musí na druhou stranu. A že právě souběžně počítá - ona -ty reakční doby blížícího se auta a ty všechny teorie, pokud to auto ve své subjektivní situaci vůbec registruje, to děcko může být třeba nemocné nebo tak. Takže se zeptám auta, zda by třeba nezpomalilo až se vyjasní, co ta ženská udělá. Ono to strašné auto představte si zachová klid a zpomalí . A ani se nerozčiluje že nemůže hnát dál. Samozřejmě nejvyšší povolenou rychlostí a něco navíc, jak to dělají někdy naši mužští spoluobčané. Už dávno mu říkám, že s ním něco není v pořádku a že jej prodám. Ale nějak neslyší. Asi ví, že s ním příště stejně zase projedu čistící linkou, to má strašně rádo. Přeji krásný víkend, věřím že se v Brně upečete.

J. Jurax 8.8.2020 12:43

Na 28 metrů Vy, respektive Vaše auto, vidíte přechod, na chodnících vidíte kolotající dav, nejlíp přes zaparkovaná auta, a opravdu nemůžete tušit, že někdo se rozhodne vrhnout se před autem na přechod, na němž má přednost, aniž by zhodnotil, zda to můžu fyzicky ubrzdit, i když se plížím třicítkou.

Nestává se to často, ale stává, ač se mi dosud žádného takového sebevraha přejet nepovedlo. Dělají to zpravidla teenageři, nejlíp se sluchátky na uších a urputně zakecané dvojice dam nižšího středního věku, v ideálním případě i s kočárky. Teenageři ovšem bývají pružní a uskakují, takže je těžší je trefit.

Chodci vyššího věku už tohle zpravidla nečiní, ti mají z mládí zafixováno, že před přechodem se rozhlédneme nejprve vlevo, poté vpravo a pak teprve jdeme. Zase ale starší opatrné dámy, zejména ty dalekozraké, plížící se přijíždějící auto naopak fixují zrakem jakmile se v dáli objeví a čekají na chodníku, dokud auto před nimi zcela nezastaví, ač by mohly pohodlně několikrát přejít. Činí tak zejména na přehledných úsecích za slabého provozu. A nejlepší jsou dvě diskutující dámy, které k diskuzi zvolily chodník před přechodem. Když zastavíte, diví se, proč tak činíte, neboť ony přecházet nehodlají.

A jinak - nejsa z Brna, neupeču se tam. Nicméně diskutovat s Vámi je též radost, ba místy až sranda. :-)

P. Dvořák 7.8.2020 7:56

Tedy fakt je, že je naprosto marné učit lidi chodit vpravo. Já když přecházím a proplétám se cik-cak těmi pitomci, vždycky říkám "Choďte vpravo."

Zhruba 99,9 % lidí vůbec nechápe, co jim říkám.

P. Dvořák 7.8.2020 7:58

P.S. Na každém přechodu jedna tabulka s nápisem "Choďte vpravo." Jaké by na to asi byly náklady? O kolik cm cyklostezek bychom u nás postavili míň?

Tedy pokud by se nejednalo o tabulky v cenových relacích Havlových laviček - kus betonu za 300.000 Kč.

V. Šedivý 7.8.2020 0:23

Příště si, než začnete psát, zjistěte, co znamená zelený panáček. Dovoluje vám vstoupit na přechod, dokončit přecházení můžete samozřejmě na panáčka červeného.

Pozn. : Samozřejmě, že by šlo prodloužit trvání zelené tak, aby všichni, kdo vstoupí na začátku zelené na zelenou také přešli. Jenže to znamená prodloužit cyklus čili také prodloužit čekání na zelenou.

Pozn. 2: Já si myslel, že to s panáčkem se učí v mateřské škole.

R. Langer 7.8.2020 7:09

Ano, je to tak, skutečně není potřeba přes silnici sprintovat. :-)