16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Mařák 2.5.2024 11:14

Protože nevíte, z jakého důvodu se o tzv. zahnutí banánů hovoří. Jedná se o ekonomický protekcionismus člena EU a jde o to, aby dovoz banánů ze zámořských koutů Francie nebyl ekonomicky zničen levnější mimounijní konkurencí.

Běžná praxe. V USA úplně normální. No a tak je to se všemi zjednodušenými fámami.

R. Langer 2.5.2024 11:59

Ale v EU se těmi zahnutými banány ZAČALO. :-P

M. Mařák 2.5.2024 12:16

Uniká mně smysl Vaší poznámky o ničem, řekl bych, stejně jako dětinských velkých písmen na zdůraznění onoho nesmyslu. Asi by to chtělo ještě více šmajlíků, aby to všechno bylo ještě údernější.

EU First!

R. Langer 2.5.2024 12:27

Ano, to sjednocování začalo vskutku od základních a zásadních principů. Ale chápu, že vám to nedochází, a nikdy ani nedojde. ;-D

M. Mařák 2.5.2024 12:53

Píšete naprosté nesmysly, nic o tom nevíte.

Z. Lapil 2.5.2024 12:23

Já tohle vím, ale vy roztomile předpokládáte, že nic nemám proti clům a ochranářským opatřením vůbec. Ony takové věci docela zvyšují ceny, věřil byste tomu?

M. Mařák 2.5.2024 12:57

Tak proč píšete hlouposti, když údajně víte, že jsou to hlouposti?

Ochranářská opatření se používají všude, i v USA. Akademické poučky z univerzitního prostředí sice zní vznešeně, v reálném prostředí jsou však nepoužitelné. Vždy se jedná o nějaký kompromis mezi laissez-faire a státní intervencí, všechny vyspělé ekonomiky fungují na nějakém principu sociálně-tržního hospodářství, tedy jakési třetí cesty mezi kapitalismem a socialismem.

Z. Lapil 2.5.2024 13:17

No - a kam to vede? Že EU ani není ochotna chránit své hranice.

Já si vůbec nemyslím, že jsou to hlouposti. Kdybych si to myslel, tak to nepíšu, aspoň tolik inteligence mi, prosím, přiznejte.

M. Mařák 2.5.2024 13:32

To je jiná věc, k tomu je potřeba, aby se EU stala federací se vším všudy. Tedy se společnou federální armádou a pohraniční stráží hodnou svého jména, jejíž funkci by nepodpokávali ujetí evropští komisaři jako ta bláznivá Švédka Johanssonová, nebo co a podobně.

Tak pište k věci a věcně, nikoliv fejky, polopravdy a osloviny, které demagogové záměrně používají k cílené dezorientaci nevzdělané populace.

M. Mařák 2.5.2024 13:34

nepodkopávali

Z. Lapil 2.5.2024 14:30

Rozumím, příště ukončím své příspěvky slovy "UE, matička naše dobrotivá, budiž pochválena". :-/

Vážně: kdyby EU otevřeně tvrdila, že chce být federací, možná (spíš ne, ale možná ano) bych se nechal přesvědčit, že je to dobrý nápad. Jenže ten paskvil na stát, který existuje dnes... Polovina z toho, co považuje za svůj úspěch, by mohla fungovat i bez ní, a slovo federace se bojí vyslovit, protože když na to přišla řeč, vyhlášenými referendy to celkem jednoznačně neprošlo a výsledkem je zmatení jazyků zvané Lisabonská smlouva.

Podotýkám, že když jsme jeli někdy v 90. letech do Velké Británie, stačil k tomu pas a celkem přijatelná fronta na hranicích Německa. Další kontrola byla až v Doveru, a ta byla zajímavá tím, že měla dvě "závory" EU a non-EU. Prošli jsme absolutně bez problémů. Od Schengenu se to lišilo jedině tím, že neplatila občanka.

Mmch - ta rozvadovská v 90. letech byla naprosto srovnatelná s tou "drážďanskou" loni před vánoci, leda že jsme o té možnosti nevěděli a nevyrazili o 3/4 hodiny dřív.

M. Mařák 2.5.2024 14:44

EU ale je otevřeně federativní projekt a to již od samého začátku, tedy od svého vzniku. Federativní tendence jsou však od začátku brzděné národovci a příznivci tzv. národního státu. Osobně jsem velmi přivítal brexit a návrat do normálního stavu, anglosasové jsou podle mne s kontinentální Evropou naprosto nekompatibilní.

EU je momentálně konfederací a mně osobně by posun k evropské federaci nijak nevadil, Evropa stejně v současném světě nemá jinou možnost, řekl bych. Na druhé straně nejsem zrovna nadšený z toho, jakým směrem se EU momentálně ubírá, čímž myslím napadení zelenou rakovinou lidstva a podobnými nesmysly. Tyto tendence a jejich změna jsou však v rukou voličů a ty v celé Evropě prostě vyměnit nemohu, je to bohužel technicky nemožné.

Z. Lapil 2.5.2024 15:34

To je právě ono: nejsem nadšen, kam se EU ubírá. Podle mě se do těch průšvihů ubírá jaksi nutně, ne z důvodů, že by "se udělaly nějaké chyby".

Nebýt EU tak centralizovaná, pustí se do Green Dealu řekněme Německo a kolem bude iks států schopných jim tu elektřinu dodávat i v noci, neřku-li v zimě. Když se do toho pustí všichni, tak nebude odkud dovážet, protože - asi dost zjednodušuju - z Ukrajiny a Ruska nevedou dráty, o politice nemluvě. Časem se to nějak vystříbří, protože uhlí je konečné množství a jádro investičně pekelně drahé, zatímco fotovoltaika je investičně dělitelná na částky skoro mizivé a provozně čistá a skoro zadarmo.

Připomínám, že v 18. až 19. století byla Evropa VELMI decentralizovaná (sjednocení Německa až v r. 1870) a za těch 200 let udělala skok od formanských vozů k masové výrobě automobilů a těžkotonážní železniční dopravě.

Dokonce: právě sjednocení Německa do extrémně silného státu (po Vídeňském kongresu v Evropě fungovalo pět velmocí, z nichž kterékoliv dvě byly silnější než kterákoliv jedna, V r. 1870 to přestalo platit) postupně vedlo až ke světové válce následované rozpadem RU a po dvacetiletém "příměří" a další válce k válce zvané studená, kdy se dva bloky největší mocností vzájemně držely v šachu a když tenhle tlak pominul, rozsypalo se, co ještě zbývalo (ČSS(F)R v klidu, Jugoslávie s velkým popraskem.

A to jsou ty důvody, proč jsem vůči opětovnému vzniku soustátí VELMI opatrný až skeptický. Jistě, EU má dost plusů, ale rizik taky docela dost (s právem veto je neakceschopná, bez něj dramaticky nejednotná).

M. Mařák 2.5.2024 15:55

OK, tohle je už lepší než řeči o zakřivených banánech. Diskuze na takové úrovni má smysl. Naše pohledy na věc nejsou stejné, ale to je úplně normální, doufám, že i konečný konsensus toho, jak Evropa bude v budoucnosti vypadat, pak jednou vznikne na základě právě takové věcné a argumentačně korektní diskuze.

Z. Lapil 2.5.2024 16:52

Jo, taky to takhle beru, na rozdíl od řečí o matičce naší dobrotivé :-).

Já se právě obávám, že ve 27 státech v dohledné době několika desítek let nebude konsenzu, nanejvýš nějakého referenda na způsob 51:49. A to ještě přehlížím, že my jsme vstupovali skrze referendum "s přeheledem" kolem 70% a více či méně seriózních remcalů je pořád dost a dost (ano, včetně mě) a Slováci vstupovali tuším dokonce s 90% pro a momentálně to tam vypadá na vyslovenou neposlušnost.

Ještě si dovolím poznámku: připadá mi, že ti, kteří argumentují nutností umravnit národní státy jejich zrušením vycházejí z předpokladu, že národní státy jsou nutně vzájemně nepřátelské. Což mi přijde jako až příliš odvážný předpoklad.

Nemluvě o navrženém řešení: to si opravdu někdo myslí, že rozvaděné sousedy spřátelí tím, že jim sebere plot 8-o?

M. Novák 2.5.2024 19:56

Rozvaděné sousedy spřátelíte když jim seberete nejen plot, ale i celý majetek (Great Reset), možnost obživy (Green Deal s následkem kolapsu hospodářství), možnost mluvit (aktuálně: největším nepřítelem EU jsou dezinformace), peníze (zavedením CBDC) - prostě shrnutě: zavřete je do lágru.

Pak se přestanou hádat a spojí se protože jim půjde o krk ;-(

Z. Lapil 2.5.2024 20:26

Když já jse nerad peru, já bych jim ten plot raději nechal.

Ani by se totiž domluvili na mě. Viz Poláček: Muži v offsidu a mnozí další.

Skoro bych řekl, že něco takového bude i v Machiavelim. Jestli jste to nečetl, je to snadno k nalezení na netu v *.pdf a je toho málo a je to čtivé. Ne že bych vám sliboval prozření, ale kdekdo o tom mluví a je to dobrá příležitost být za vzdělance.

M. Mařák 2.5.2024 9:01

Matička národů EU dobrotivá, záruka míru, sociálního smíru, prosperity a největší možné svobody individua v rámci možností.

EU First!

A. Schneefelderová 2.5.2024 9:33

Tenhle vtip neopakujte pořád dokola. Zkuste ho říci pozůstalým z Charlie Hebdo, Bataclanu, nebo naposledy rodičům toho ubohého probodnutého chlapce.

A to ještě nezačala ani olympiáda.

M. Mařák 2.5.2024 9:45

To není vtip, anžto se jedná o realitu. EU za boj o moc mezi mezi frakcemi bibloidů, tou cizáckou semitsko- orientální náplavou, nemůže, to zavinil ten jejich biblický Bůh, co ho mají společného.

O. Vašíček 2.5.2024 10:38

Že by to byl další návrh EU? Zakázat Boha? ;-)

M. Mařák 2.5.2024 11:17

Mně by stačil návrat k původním evropským Bohům a odklon od té semitsko orientální náplavy bibloidní i s tím na kříži v jednom pytli.

P. Kubáč 2.5.2024 8:55

Včera jsem sledoval polskou televizi. Poláci si členství v EU náramně pochvalovali a tak se jejich žurnalisti tolik nebojí zařadit "zábavnou vložku" - tedy nesmysly, které EU prosadila. Z těch o kterých jsme se v Česku vůbec nedozvěděli mě zaujalo třeba, že žádný žebřík prodávaný v EU nesmí mít méně než 4 příčky.

Prostě regulací zakřivení banánů vzhůru ke svobodě a prosperitě.

Z. Lapil 2.5.2024 11:08

Není to právě než pokus o vtip, ten žebřík? Není to spíš definice ve smyslu "žebřík kratší než 4 příčky není žebřík"? Podobně jako "Rum pálený z čehokoliv, co není cukrová třtina, není rum"?

Vědomě pomíjím možnost "ztraceno v překladu", na způsob, kdy mi kdysi Bulhar v Česku žijící a skoro bez přízvuku česky hovořící při výměně receptů */ zdůrazňoval, že "máslo" je máslo, nikoliv olej.

*/ Nekecám. Šlo tehdy o čaj s máslem. Nikdy jsem se to neodvážil zkusit, ale říkám si, že silný černý čaj s máslem a možná špetkou soli nemusí být úplně mizerné pití. Koneckonců Angličani si do čaje s oblibou dávají mléko a vůbec to není špatné.

P. Kubáč 2.5.2024 12:26

Jelikož jsem se polsky bavil s prarodiči až do jejich smrti a mé puberty - nemyslím si že bych řečenému nerozuměl.

Z. Lapil 2.5.2024 13:07

Z toho vás naprosto nepodezírám. Jde mi o to, jestli se nejedná o... jak to říct... vtipné zjednodušení. Znáte média a právníky, oni jsou schopní jako o dětech mluvit o skoro 18tiletých.

M. Mařák 2.5.2024 11:19

Nerozumíte tomu a naivně podléháte prvním fámám a fejkům. Mám na mysli ty banány. Vysvětlil jsem to výše.

R. Langer 2.5.2024 12:01

Ano, na blbosti vás užije. ;-D

M. Mařák 2.5.2024 12:18

Vím o tom, že relevantní informace je něco, co se nachází mimo schopnosti Vašeho úchopového instrumentária.

R. Langer 2.5.2024 12:24

Ano, zatímco vaše úchopové instrumentárium už dosáhlo stadia: "EU First!". ;-D