4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

EVROPA: Kazatelský komentariát

V českých mediích vypukla kazatelská vášeň, většina komentátorů propadá moralistickému běsnění a kritizuje populistickou vládu za odmítání uprchlických kvót, za nedostatek solidarity s Unií, za šíření xenofobie a pocitu ohrožení, za českou přízemnost, za nepochopení dnešního globálního světa a pozitivního přínosu migrantů a bezmála i za utrpení nešťastníků v blátě a zimě před slovinským plotem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 29.10.2015 10:43

Tomsky nutí k zamyšlení, ale schůdné řešení nenabízí

Doporučuji: Tento rozhlasový příspěvek Tomského je ještě zajímavější:

http://www.rozhlas.cz/dvojka/kupredudominulosti/_zprava/humanismus-preferuje-lasku-k-lidstvu-pred-vlasti-dojedeme-na-to-rika-alexander-tomsky--1548245

Doporučuji, ovšem s následujícími výhradami:

1. Gheta jsou přece jen lepší řešení než ploty a dočasný pobyt uprchlíků je lepší než pokus o začleňování. Začleňování do majoritní společnosti sice také funguje, ale trvá to několik generací (v září jsem v USA studoval komunitu Amish, kteří opustili Evropu asi v roce 1750 a v Ohio mají před sebou ještě asi dvě další generace).

2. Tomský má sice dobrý přehled o minulosti, ale bohužel žádný výhled do naší technologické budoucnosti. A právě tato technologická budoucnost ovlivní náš život mnohem více než současná vlna uprchlíků.

J. Sova 29.10.2015 11:25

Re: Tomsky nutí k zamyšlení, ale schůdné řešení nenabízí

Četl jsem článek o komunitě Amish, který byl značně skeptický. Za dvě další generace ještě budou existovat?

Citace z článku:

"Budoucnost AMISH je nejistá. Píše se mi to těžce, ale přes veškeré obdivu a respektu hodné zásady náboženského života AMISH dovedlo křesťanství ve vyhraněné formě svoje ortodoxní vyznavače na práh demence a jediné, co by je mohlo zachránit, je vzdání se tradic, na kterých jejich vlastní víra vyrostla."

M. Pivoda 30.10.2015 13:18

Silné společenské kultury, jako například Amish

Děkuji za přečtení mého diskusního příspěvku, mám k vašemu vyjádření dvě poznámky:

1. Vy jste o Amish jen četl, zatímco já jsem je ve třech státech USA již navštívil (v průběhu minulých 10 let) a hovořil s nimi. Amish lidé mne zajímali především proto, že i v technologicky nejvyspělejším státě (USA) lze ignorovat technologii a žít stále cca v roce 1750. K tomu musí člověk mít silnou odvahu, to není nic pro české poseroutky.

2. Zmínil jsem Amish v kontextu současných uprchlíků proto, že (podobně jako Islám) představují velmi silnou kulturu (srovnejte to například s našimi předlistopadovými "komunisty", kteří zde nominálně chtěli vybudovat nebe na zemi, ale pak se rychle překabátili na bezcharakterní kapitalisty).

J. Jílek 29.10.2015 10:34

to má být ten Tomského pragmatismus?

"Nepředpokládám, že by moralizátoři nevěděli, co ví každý, že ty miliony, které se valí do Německa (letošní odhad 1,5 milionů)"

5. 10. 2015 06:48 (aktualizováno 09:21) Agentura Frontex, která koordinuje ochranu vnějších hranic EU, od ledna zaregistrovala okolo 630 tisíc nelegálních překročení hranic. Evropská agentura Frontex, která střeží hranice EU, počítala některé uprchlíky přicházející do Evropy dvakrát. Neodlišila tak migranty, kteří se o překročení hranic pokusili opakovaně. Počet běženců, kteří přišli do států Evropské unie, tak bude zřejmě výrazně nižší, než agentura deklarovala.

„Zdá se, že práce Frontexu se statistikami není příliš dobrá. Je to fatální chyba i v tom smyslu, jak tato čísla působí na veřejné mínění. Skutečné číslo je pravděpodobně o třetinu až polovinu menší, než Frontex hlásil,“

F. Vokurka 29.10.2015 12:06

Re: to má být ten Tomského pragmatismus?

od zacatku roku do zari se jen v nemecku registrovalo 577 tisic uprchliku, v zari pak dalsich 43 tisic. pocet neregistrovanych neni znam. a to mluvime jen o nemecku a jeho oficialnich statistikach.

ted si do toho zapocitejte ty co jsou rozleli po evrope (francie, uk, svedsko, holandsko ...) a vyjde vam, ze frontex lze jako kdyz tiskne. ne ze je tech 630 o polovinu prestrelene, ale ve skutecno je spise polovicni nez skutecny stav.

Z. Lapil 29.10.2015 14:12

Re: to má být ten Tomského pragmatismus?

Obávám se, že to je krásný příklad non-pragmatismu. Vždyť my (my = uvažující, jak se k uprchlíkům postavit) se neshodneme na něčem tak objektivním, jako jsou čísla. Jasně, že je na hranicích zmatek, ale když se čísla pohybují od 200 000 (počet lidí rozdělovaných kvótami) do 1 500 000 jen za letošek (teď v článku), to není důsledek zmatku, to je chaos čili nevěstinec neboli bordel. To se pak těžko hledá společně přijatelné řešení.

J. Jurax 29.10.2015 22:47

Re: to má být ten Tomského pragmatismus?

Jo, kdyby se hledalo společně přijatelné řešení, tak než ho najdeme, tak z chrámu sv. Víta bude mešita.

Je třeba hledat ÚČINNÉ řešení. Jenže to by musela být v bruseli provedena masová defenestrace europitrýsků a v Německu aspoň frau Merkel a její skvadry, aby se ledy pohnuly ...

Z. Lapil 30.10.2015 10:32

Re: to má být ten Tomského pragmatismus?

Bral jsem za samozřejmé, že řešení musí být účinné (a rychlé), protože jinak to není řešení.

Já jsem asi úplnej vůl, ale když mně pořád připadá, že kdyby se dodržovaly stávající zákony, v souvislosti s uprchlíky zejména ten "Přes hranici ani osoba bez papírů" plus Dublinská dohoda ("alespoň v první bezpečné zemi"), byl by celý problém jinde. Jinde jakože příchozích by bylo míň a byli by ovladatelnější (co týden se hlásit na úřadě, jinak okamžitá ztráta práva na azyl?), a jinde jako že mimo hranice Schengenu. Sousedům, kteří tu vlnu schytají, jistě rádi přispějeme penězi i skutkem. K tomu ta jakási dohoda, že "trosečník má právo na dopravu k nejbližšímu pobřeží", a ne že bychom byli za vodou, ale příchozích by bylo míň a byli by jinde.

J. Jurax 30.10.2015 18:43

Re: to má být ten Tomského pragmatismus?

Jenže zákony jsou od toho, aby se dodržovaly, když se to hodí, a nedodržovaly, když se to nehodí. No a u nelegálních invazorů se to holt někomu nehodilo - frau Merkel a blbečkům z brusele - a na Maďary, kteří jediní učinili pokus o dodržení zákonů, se ještě škaredě plivalo.

Stát - i EU - který není schopen a ochoten bránit své hranice, je předurčen k zániku.

K. Janyška 29.10.2015 10:11

Pragmatismus je socialismem a není možné ho v politice

mít za politickou metodu. Jen v jednotlivých, život a majetek ohrožujících, případech. A s idealismem se to má jinak. Musí být správný, tedy vycházející ze skutečné podstaty lidského světa a z relevantního vzdělání o ní. Tedy z nevyvratitelného a nezměnitelného faktu, že lidský svět je neustále se rozšiřujícím a upřesňujícím spontánním řádem lidské interakce, jako odezvy na vývojový proces lidstva, tedy civilizaci jednotlivců z účinků z obchodu. Kdo tohle nezná a nechápe, nezná a nechápe prostě nic. Ani škodlivost zločinného blbnutí socialistů, ovládajících na pokyn Německa pro mne zločineckou nadnárodní strukturu, Evropskou unii, která právě rostlý spontánní řád Evropy napadla... Dzp.

J. Kanioková 29.10.2015 14:27

Pragmatismus je socialismem ???

K. Janyška 29.10.2015 18:44

Re: Pragmatismus je socialismem ???

Ano, životem bez principů a pod nátlakem... Dzp.

J. Kanioková 29.10.2015 20:32

Aha, tak Klaus, který je hodně pragmatický

je socan... uff..

Jděte do háje..

S. Ševeček 29.10.2015 8:38

Kruciální otázkou je, kdo v Německu pozvedne

Hitlerův prapor.

P. Dvořák 29.10.2015 8:45

Re: Kruciální otázkou je, kdo v Německu pozvedne

Ztohoven.

K. Janyška 29.10.2015 10:13

Re: Kruciální otázkou je, kdo v Německu pozvedne

Myslím, že ho Merkelová už pozvedla. Používá daleko účinnějších metod, než ta zrůda. A vychází jí to daleko lépe. Německo už ovládlo Evropu... Dzp.

J. Jílek 29.10.2015 10:44

Re: Kruciální otázkou je, kdo v Německu pozvedne

říkejte to někde na veřejnosti a pozorujte, za jak dlouho přijedou se svěrací kazajkou

K. Janyška 29.10.2015 11:53

Re: Kruciální otázkou je, kdo v Německu pozvedne

Každý kdo má přehled se mnou souhlasí... Dzp.

R. Langer 29.10.2015 12:45

Re: Kruciální otázkou je, kdo v Německu pozvedne

Vám to moc nezapaluje, že?

J. Jurax 29.10.2015 22:52

Re: Kruciální otázkou je, kdo v Německu pozvedne

Nepřijedou. Když nepřijeli pro frau Merkel, když veřejně zvala nelegální invazory do Němec, tak je Kajan v bezpečí ...

S. Netzer 29.10.2015 7:50

?

"Kdyby vládl pragmatismus a vnější hranice Unie ..."

L. Florner 29.10.2015 8:22

Re: ?

"Pragmatismus...je filosofický směr, který staví do popředí lidské jednání, praxi...Myšlenky se ověřují tím, zda jsou prospěšné, a pravdivá tvrzení jsou ta, která se osvědčila." (Wikipedia)

Snad je ten význam už jasnější, případně jej lze i vygooglit. A ta myšlenka s vnější hranicí EU je taky správná. Pokud by se uprchlíci vraceli a neubytovávali, pak by se vskutku velmi pravděpodobně nikdo neutopil, protože by se do Evropy ani moc lidí dostat nepokoušelo (srovnejte s Austrálií po změně její imigrační politiky, to jsou ty myšlenky, které se v praxi ukazují jako fungující). V zásadě by to sice mohlo znamenat další a tentokrát už snad nezmršenou vojenskou kampaň v Lybii a vytvoření záchytného bodu na jejím území, ale staré známé a vysloveně pragmatické úsloví říká, že "účel světí prostředky" a v případě Lybie by to bylo zabití dvou much jednou ranou. Jenže to by se EU musela chovat pragmaticky, což nedělá, protože se namísto toho chová...debilně.

S. Netzer 29.10.2015 8:45

Re: ?

Mně ta věta připadá nesmyslná. Nedomyšlená, nebo nedopsaná do konce.

Stejně tak jako řeči o "chování" EU. Organizace není organismus.

L. Florner 29.10.2015 11:51

Re: ?

Ano, pravda je to trochu krkolomná čeština. Vláda hranic se těžko představuje. Nicméně, po jisté modifikaci, to smysl tak jako tak dává.

Organizace a organismus mají ale mnoho společného, paní Netzer. Oboje lze popisovat rozborem jednotlivých částí a jejich interakcí a úloh, oboje se skládá z menších dílků, oboje má nějaký smysl, dokonce lze oboje modelovat a předvídat (ano) chování. Organizmus je organizace menších členů a částí do funkčního celku, který se navenek vyznačuje určitou interakcí s okolím. Čím se tedy liší od organizace? Jedno tvoří buňky, druhé lidi. Od jisté úrovně abstrakce ten rozdíl už nepoznáte. Díky tomu máme vědy jako je sociologie a ekonomie (i když jsou jistě lidé, kteří něco takového za vědu považovat odmítají).

J. Jurax 29.10.2015 22:54

Re: ?

Organizace není organismus - budiž. Takže se nechová, nýbrž koná. Debilně.

J. Jílek 29.10.2015 10:50

Re: ?

„Pravdivé je to, co je užitečné.“....to, co je užitečné, co se hodí do krámu v daném momentu nemusí být užitečné a tedy pravdivé v delším úseku. To je nebezpečí onoho "ověřování". Politici "ověřují" z pohledu termínu voleb

L. Florner 29.10.2015 11:39

Re: ?

To máte jistě pravdu, vždy záleží na úhlu pohledu, kontextu, časovém odstupu...veskrze by se dalo říct, že v lidském společenství nic objektivního neexistuje, protože vždycky je něco, co se v daném momentu "hodí do krámu".  Výhodou pragmatismu je že se nezaměřuje na nějaké objektivní skutečnosti, jejichž existence je zatížená prokletím Schrödingerem týrané kočičky. Pragmatismus naopak vychází z toho, co mi (mému civilizačnímu okruhu, zemi, klanu, rodině...) fungovalo, co se vyplatilo, co lze "pragmaticky" modifikovat a co jsme povýšili na pravdu (což nutně nemusí znamenat, že to taky pravda je, ale to je vcelku jedno, protože pravda je v sociálních interakcích vždycky relativním pojmem). Pragmatismus umožňuje dané sociální skupině přežít nebo prosperovat. A to se hodí každé skupině i jednotlivci v jakémkoliv sociálním, dějinném, místním či zvykovém kontextu. Skupina, která na pragmatismus zapomene a snaží se chovat jinak, nepragmaticky, má buď obrovskou kliku, značně výhodnou počáteční pozici (a později obrovskou kliku nebo záblesk rozumu), nebo končí v propadlišti dějin a na lopatkách archeologů.

J. Kanioková 29.10.2015 13:45

Skvěle napsáno :)

I. Mertl 29.10.2015 17:08

Re: ?

Nezdá se Vám, že takové cynické pojetí pragmatismu jako účelového chování zcela neguje nejen křesťanskou morálku, ale jakoukoli morálku vůbec? Je to návod k chování zločineckého gangu. A s popsaným pojetím pravdy má vždy pravdu ten silnější. Fuj! Je-li toto filosofie pro Stranu svobodných občanů, pak díky bohu za ta 2-3%, co dosahuje.

I. Mertl 29.10.2015 17:15

Re: ?

Trochu se divím, že vzdělaný člověk vůbec může něco podobného napsat na papír/obrazovku v jakž takž střízlivém stavu a nestydět se přitom. Snad někde v hospodě po konzumaci dvouset gramů čistého alkoholu na hlavu. Vy byste ve společnosti, která se řídí Vámi navrženými pravidly, chtěl žít, pane Flomere, paní Kanioková?