6.8.2020 | Svátek má Oldřiška


Diskuse k článku

ESEJ: Fašismus (2)

Bavíme-li se o korporativismu, můžeme si v rychlosti všimnout i jeho současné formy, která není spjatá se strukturou fašistického státu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Pražák 14.6.2019 22:23

Dobrá osvěta

Budete pokračovat rozborem dalších totalitních diktatur 20. a 21. století? Nevynechejte prosím ani současnou Štrasbruselskou diktaturu.

K. Janyška 14.6.2019 19:07

Demokracie je fašismem většin vůči jednotlivcům,

pokaždé jiných proti pokaždé jiným. Je to nesmyslná válka všech proti všem... Dzp.

V. Klepetko 14.6.2019 17:28

Rád Tě tu na Psu vidím, Martine!

Martine ahoj,

jsem v těchto měsících z časových důvodů zcela mimo diskuzi na svém oblíbeném Psu, ale rád jsem si alespoň přečetl tvůj článek na téma, kterému velmi dobře rozumíš. Zajímal by mě tvůj názor na tyto věci:

1) Budou se prvky korporátního státu v současném Rakousku a Švédsku spíše rozvíjet, nebo ustupovat?

2) Do je míry je současný systém EU spíše korporativistický, než liberálně - demokratický? (Volený parlament nemá zákonodárnou iniciativu, důraz na konsensuální rozhodnutí, atd...) Co když se do této již předpřipravené fašistické struktury urodí nějaký ten Mussolini?

3) Nezávislost úředníků na demokraticky volené politické moci, jmenování mediálních rad zástupci uměleckých a ngo-korporací, návrhy na emancipaci výběru a jmenování soudců od ministerstva spravedlnosti a parlamentu, extrémně zbytnělý "právní stát", obrněný proti vlivu voličů a soutěže politických stran: nejsou to věci ze stejného fašistického soudku, jako ta tripartita? :-)))))) Dobrou náladu a hezký den, Martine!

M. Mařák 14.6.2019 20:31

Re: Rád Tě tu na Psu vidím, Martine!

Ahoj Vláďo, příjemný podvečer, k prvnímu bodu fakt nevím, zatím to tam fungovalo, životní úroveň obyvatelstva je slušná a sociální smír udržen. Pokud se něco drasticky nezmění, tak bude podle mne minimálně zachováno status quo. V tom Švédsku je to ale postavené na jiném historickém kontextu.

Řekl bych, že EU a její mocenskou strukturu jako celek nelze nazývat korporativistický systém, podle mne jím není.

K třetímu bodu, pokud vše, co uvádíš, vzniká na základě dohody zástupců vlády, cechově příslušných odborářů a podnikatelů, vychází to ze stejného fašistického soudku, jinak ne.

V. Klepetko 14.6.2019 22:32

Re: Rád Tě tu na Psu vidím, Martine!

Díky, a klidný večer i Tobě! Ad 1) Neříkám , že to tam nefunguje - spíše mě zajímal tvůj odhad dalšího vývoje... Ad2) Možná že jako celek není - zatím. Ale ten duch kooperace místo konkurence - není to snad podstata šněrování EU? Ad3) Vlastně mám pocit, že máš k tomu, o čem píšeš, velmi zřetelné, ale neverbalizované sympatie. Pokud by se ideologické pozadí fašismu (katolicismus) nahradilo jiným - třeba "keltským svorníkem", nebo nějakými jinými z tvého pohledu vhodnými pravicově-konzervativními hodnotami (Taoismus, Islám) -

tak to by se ti ten korporativismus celkem líbil, nemám pravdu? :-)))

V. Klepetko 14.6.2019 22:34

Re: Rád Tě tu na Psu vidím, Martine!

..."podstata směřování"...

Z. Frys 14.6.2019 15:42

Z hlediska

ekonomického je fašismus je regulatorní socialismus, s volným trhem (kapitalismem) nekompatibilní. Z hlediska osobních svobod se jedná o totaliarismus. Z hlediska individualismus / kolektivismus se jedná o kolektivismus nejhrubšího zrna.

Přehledně v diagramu:

http://learnwise.co/wp-content/uploads/2018/09/venn-diagram-of-capitalism-and-communism-unique-capitalism-vs-socialism-videos.png

Za přečtení určitě stojí Paxtonova studie "Anatomie fašismu" : https://babylonrevue.cz/co-je-fasismus/

M. Mařák 14.6.2019 21:13

Re: Z hlediska

Od Paxtona mám dvě knihy. Le fascisme en action (The Anatomy of Fascism) a La France de Vichy. V první knize nesouhlasím již s postulátem, na kterém je napsaná, neboť nepovažuji národní socialismus za fašismus. Druhá je již z tohoto pohledu podle mne přesnější a autor není s fašismem ve Francii během režimu Vichy tak kategorický, jako tomu bylo v první knize s Německem, i když se ho tam přece jen snaží v závěru kapitoly Vichy a fašismus tak trochu obrazně a poněkud uměle, řekl bych, našroubovat.

M. Mařák 14.6.2019 21:16

Kde na světě podle Vás existuje

země, jejíž systém je kompatibilní s volným trhem a bez státních intervencí?

Z. Frys 14.6.2019 22:12

Re: Kde na světě podle Vás existuje

Taková země v současné době neexistuje. Patrně poslední byly Spojené státy konce 19. století, maximálně ale tak do r. 1913, kdy vznikl FED. A Rooseveltův New Deal (1933) byl, imho, přímo inspirován Mussoliniho ekonomickou politikou.

M. Mařák 14.6.2019 22:49

Re: Kde na světě podle Vás existuje

No vidíte, mohli bychom pokračovat, tolik k Nolanovi.

Ještě se vrátím k tomu Paxtonovi. V kapitole o fašismu a Vichy napsal: "Drakonická opatření učiněná vyděšenou buržoazií- no vida, to může být dobrou definicí fašismu. V tomto smyslu je režim Vichy fašistický. No a také v tomto smyslu fašismus ještě přijde."

Doufám, že uznáte, že to je fakt dílo, toto...

K. Salajka 14.6.2019 13:49

Zajímavý článek

s chybným závěrem. Do třiceti let jsem volil kandidátku Národní fronty, kde jsem mohl to, co občané fašistické Itálie. Souhlasit nebo nesouhlasit. Kdybych se nedostavil, přišli by se mně pánové zeptat, proč jsem nevolil. Takové volby nejsou svobodné a jsou popřením parlamentní demokracie, kterou italští fašisté odmítali. Po nástupu k moci komunisté s parlamentem zatočili tak, že se stal karikaturou demokratického tělesa. Myslitelé marxismu označili parlament za žvanírnu. To je sice označení vhodné i pro naše tělesa, ale neplyne z něj, že rozhodování, které nebude respektovat Ústavní kompetence, bude lepší a transparentnější. Pohrdání demokratickými institucemi má Minář společné s fašisty. Přitom jde o výmluvného nastrčeného kašpara.

S. Netzer 14.6.2019 10:07

Být diskutérkou K.,

tak Vám dám cinque stelle.

V. Němec 14.6.2019 10:00

Je to prosté,

bohatí mají stále málo.

Jak se nazvou jejich praktiky jak mít stále víc je nepodstatné. Ta diskuze nemá konce.

A že se s bohatým chce mít dobře hodně patolízalů je taky skutečnost nezměnitelná od prvobytí.

A. Alda 14.6.2019 9:18

Že zrovna pan Mařák tomu opravdu rozumí,

to jsem nečekal.

A nemohu ho nepochválit.

Je to velice přesné.

M. Mařák 14.6.2019 19:43

Re: Že zrovna pan Mařák tomu opravdu rozumí,

Život je plný překvapení, také bych nečekal, že zrovna Vy mne někdy pochválíte.

J. Vrzal 14.6.2019 8:09

Pane Maraku, to je tak strasny blabol.

Fasismus je jen jedna dalsi forma socialismu. Jedno zda socialismu nacionalniho, interncionalniho - bud tedy leninsko-stalinskeho, maoistickeho, polpotova, trockeho, nebo dnes multikulturniho.

Jedno to vse jedno a totez. Postavene na stejnych principech.

Jinak, zakladem zapadni civilace jsou recko-rimsky rozum, krestanstvi, kapitalismus a narodni stat. Tak to proste je. Vse, co do tohoto nepasuje, je bud nesmysl, nebo totalitni zhovadilost.

J. Sova 14.6.2019 8:28

Re: Pane Maraku, to je tak strasny blabol.

Které režimy tedy pokládáte za fašistické?

R. Langer 14.6.2019 11:24

Re: Pane Maraku, to je tak strasny blabol.

Spíše za totalitní, ne?

A. Alda 14.6.2019 9:20

Nemáte pravdu.

Zaměňujete nacismus a fašismus.

Fašismus není variantou socialismu. Je pouze rozvinutím středověkého společenského systému do moderní doby.

S. Netzer 14.6.2019 10:39

Re: Nemáte pravdu.

Dokonale to autor shrnul ve včerejší části - "odborové hnutí povýšené na stát".

R. Langer 14.6.2019 11:25

Re: Nemáte pravdu.

To si zrovna nemyslím.

F. Dido 14.6.2019 12:55

Aspoň někdo tady četl to,co pan Mařák napsal. Ten postřeh na konci vašeho příspěvku je přesný.

M. Mařák 14.6.2019 20:13

Re: Nemáte pravdu.

V první fázi, kdy byly zachovány principy klasického konzervatismu a Mussolini převzal moc po demisi premiéra z rukou krále zcela určitě. V následující diarchii společně vládli monarcha a diktátor, což nebylo neobvyklé ani v dějinách říše Římské.

V druhé republikánské fázi Italské sociální republiky (Saló) již tomu tak podle mne nebylo. Dobře to popisuje Evola v knize Fašismus viděn zprava.

M. Rozbořil 14.6.2019 10:04

Re: Pane Maraku, to je tak strasny blabol.

Fascinují mne lidé, kteří dovedou argumentovat pouze slovy "Tak to prostě je. Vše, co do toho nepasuje, je ....".

S. Netzer 14.6.2019 10:33

Re: Pane Maraku, to je tak strasny blabol.

Blábol je to, co jste napsal.

Přímo hrůzný je váš "multikulturní fašismus", dokonalý protimluv - contradictio in adjecto.

J. Matuška 14.6.2019 17:24

Re: Pane Maraku, to je tak strasny blabol.

Pane Vrzale, stručně a výstižně, máte to za 1*.

M. Mařák 14.6.2019 19:42

Re: Pane Maraku, to je tak strasny blabol.

Národní stát je konstrukt sedmnáctého století, jenž se rozvinul v devatenáctém století po francouzské revoluci. Nic, co by se dlouhodobě v západní civilizaci osvědčilo a za pár stovek let to může být zcela jinak.

Co se týče křesťanství, tak mne osobně ta blízkovýchodní abrahamitská víra nijak neoslovuje a její prozatímní rozšíření je jen jakési nedopatření, řekl bych, ten Váš "řecko-římský rozum" jo, s tím bych i souhlasil.

Fašismus nejde zjednodušit coby socialismus, anžto se jedná o jednu z forem třetí cesty mezi kapitalismem a socialismem. Je postaven na poněkud jiném principu, zejména v první fázi to byl princip tradičního konzervatismu.