27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Šumava a Boubín

„Zelené plíce“ je název nového filmu režisérů Karla Svobody a Lucie Čepcové, který měl premiéru 22. listopadu 2020 v České televizi. Diváci konečně viděli racionální pohled na kauzu Šumava a Boubín.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Ž. Říje 26.11.2020 10:56

Tohle zvládne kde kdo. Moula ne. Asi s tím naučte žít.

V. Braun 26.11.2020 10:56

Pokud "moderním způsobem hospodaření" myslíte formu hospodaření zavedenou Lesy ČR po převratu. Zavedením tzv komplexních zakázek a v podstatě se vzdání aktivního hospodaření, které by mohly mít Lesy ČR plně pod kontrolou, tak tam s vámi souhlasím.

P. Moravčík 26.11.2020 10:36

Tak Vy ste schopný rozoznať zdravé kmene od napadnutých pri cca pol sekundovom pohľade zblízka na rútiaci sa kamión tesne pri Vás? Ja len dúfam, že nepracujete ako pracovník oddelenia kvality v nejakom podniku;-D.

V. Holý 26.11.2020 10:36

O chování kůrovce jsem se učil už v 60 letech na odborné škole, celý život jsem v tom žil a až do příchodu nadvlády zelených názorů se kůrovec samozřejmě udržoval v mezích, jako i ve stoletích předtím. Sucho kůrovci samozřejmě prospělo, ale hlavní příčinou jsou "moderní" způsoby hospodaření.

Š. Hašek 26.11.2020 10:33

Samozřejmě, že Bursíková je praštěná. A blbá jak štoudev. Přírodní katastrofy jsou vděčné tema, ostatně klima také. Moje sousedka klima hodnotí podle toho, že měla nažloutlý buxus. A že lední medvěd v pražské zoo je v červenci nesvůj.

Dále ale pozoruji, že jste na Šumavě dlouho nebyl. A přírodní děje vidíte dvě pětiletky.

Nějak žádné katastrofy, které způsobil vítr či kůrovec nepozoruji. Problému říkám problém, nikoliv katastrofa. Před časem se média a turisté předháněli v líčení a předpovědích "zmizení Vysokých Tater". A ono tam jenom v noci fouklo a spadly dráty električky.

V. Holý 26.11.2020 10:30

Holokaust jsem viděl právě už před 20 lety na Šumavě po orkánu Kyrill. Pracoval jsem v lesích 40 let. N a Moravě máte všechno se zpožděním, někteří i včetně rozumu, když do takovéto diskuze nemaje odborných argumentů pletete politické strany. Les jste nenašel proto, že i LČR musí hospodařit pod úděsným tlakem zelených "ochránců" přírody a podle těch se má nechat vše uschnout, příroda si pomůže sama a konečně nám vyroste les takový, jaký má být. Přírodní. Za 100 let. Pak můžete chodit na hříbky do lesa prorostlého trním.

J. Krásenský 26.11.2020 10:18

Za socializmu jsme si vyprávěli vtip:" Co by se stalo, kdyby na Sahaře zvítězil socializmus? - Do deseti let by tam dováželi písek" Působení ekologů je katastrofální - nejen že nebrání zabetonování luk a polí, nejenže neprosazují rozdělení lánu na smysluplné udržitelné celky, naopak prosazují monokultury "biopaliva" a jejich "záchrana zelených plic Evropy" skončila ekologickou katastrofou, totální změnou biotopů, vyschnutím původních pramenů Vltavy a Ohře. Inu komunisti každým coulem. Po ovoci poznáte je.

P. Milan 26.11.2020 10:11

Pokud hyper-super není potřeba, neuživí se. Uživí-li se, je potřeba.

Š. Hašek 26.11.2020 9:51

Zjistěte si, kolik šumavských smrků uschnulo/bylo nuceně vykáceno za péče hospodářů v osmnáctém/devatenáctém století. Kůrovec nebyl vymyšlen Zelenými.

Nejsem Zelený. Ale rozlišuji sad, zahradu, hospodářský les ...... a Národní park přírodní (nikoliv anglický park u zámku Průhonice). Mnozí to házejí na jednu hromadu.

Jo, a na reportáže televize bych moc nedal. Pokud na jejich základě konají státní orgány ČR - tak tě noha!

Zkráceno.

Ž. Říje 26.11.2020 9:48

Vy jste neviděl Poláky, Ukrajince v lese? Pak to svědčí o tom, že tam prostě nechodíte a nevidíte tu pohromu, jakou svou laxností umožnily Lesy ČR. Nedávno jsem šel hledat hříbky a nakonec jsem hledal les, ačkoli tam chodím desítky let. Hlásíte se tady jako byvší volič ODS. Potom je patrné, proč píšete takové osloviny o nepoznání zdravého dřeva, když tito megaparchanti jsou zodpovědní za rozkradení země. Pokud máte potíže se zrakem, vyměňte očního lékaře. Neviděl, neslyšel? Tak to máte od Klause. Jinak se přijeďte podívat na Moravu, jestli jste neviděl lesní holokaust.

V. Braun 26.11.2020 9:37

Tak jistě, dvacet let se to rozváží po kraji a kalamita náhodou začala až se suchem, zajímavý názor. A kůrovcové lapače na monitorování kůrovce se tedy v minulosti prakticky po celém území ČR používaly nejspíše jen pro parádu. Kůrovec je latentně v malém množství prakticky všude a vždycky byl, rozmnoží se, když k tomu vzniknou podmínky, v minulosti například po oslabení smrků imisemi (Krušné hory, Jizerky, ale částečně i Krkonoše) no a nyní suchem.

V. Holý 26.11.2020 9:31

Lesy ČR, obce a jiní majitelé či správci lesů pustoší lesy tím, že nestačí napravovat to, co napáchal NP Šumava ve své velkomnožírně kůrovce a poté to rozváží už přes 20 let ke zpracování po celé republice. Z déle mrtvých stromů již žádný kůrovec nevyletí, můžou se klidně nechat stát, ten vylétá z toho Vámi viděného "zdravého dříví" na kamionu. Ten jakýsi jed tomu brání. V lesích se pohybuji stále, hordy Poláků beroucí zdravé listnáče jsem neviděl, o jejich kombinátech nic neslyšel, ale vím, že člověk, který jede do inkriminovaných oblastí na dovolenou a pozná, že na kolemjedoucím kamionu je zdravé dříví je ten, který mi to vše dobře vysvětlí.

M. Valenta 26.11.2020 9:24

Pod intenzivní kontrolou? Ale koho soudruhu?

Ž. Říje 26.11.2020 9:19

Ta letní restaurační zahrádka byla asi 4 metry od silnice: https://mapy.cz/zakladni?x=15.4334799&y=49.0798620&z=17&pano=1&source=addr&id=10453191&pid=67336427&yaw=0.541&fov=1.570&pitch=0.157. Zbytečně tedy zpochybňujete něco, co zřejmé i pro laika. To dřevo bylo naprosto zdravé.

J. Lukavsky 26.11.2020 9:02

"8 kamiónů s přívěsy naložených ZDRAVÝM dřevem" no Vy jste schopen na dálku a při pohybu kamionu poznat kmen zdravý a napadený kůrovcem? Možná bude problém v tom, že teď se už netěží jasné souše odkud kůrovec už vylétl, ale stromy sice živé ale napadené. Souše pznat na dálku můžete, strom napadený asi těžko. To by měl asi objasnit nějaký lesník. J.L. end

Ž. Říje 26.11.2020 8:35

Já zase vidím, jak se bývalé zahrádkářské oblasti třeba v Brně mění v luxusní rezidenční čtvrtě. Žírné oblasti budou zality betonem a asfaltem. Vzniknou další parkoviště pro další hyper - super, kterých zde již netřeba. Takovéto počiny vysuší krajinu a pozvou kůrovce k pustošení. Pak ale nevím, jestli má víc Aspergera vysmívaná Gréta, nebo českové.

J. Nevrkla 26.11.2020 8:24

R^

Ž. Říje 26.11.2020 8:21

Kůrovcové dřevo leží na gigantických haldách v lese. Napouštějí jej jakýmsi jedem, snadnou jej dle barvy a smradu poznáte od zdravého. Už se ani tyto mrtvé stromy nekácí, nejsou ziskově zajímavé. V lesích vidím hordy Poláků, kteří berou jen zdravé stromy. A mydlí i duby, buky, nikoli kůrovcové možnosti. Slyšel jsem, že si postavili nějaký dřevozpracovatelský kombinát, kam vozí dřevo od nás. My už prostě ani ve vlastní zemi nejsme lokaji, natož hospodáři. Kůrovce tady hýčkají Lesy ČR tím, že pustoší lesy. Pak se přidávají i ty jevy, o kterých se správně zmiňujete.

J. Lukavsky 26.11.2020 8:05

Jádro pudla je v tom, že Šumava měla zůstat CHKO a cíleně její lesy postupně měnit na smíšené. Historicky bylo cca 80% Šumavy uměle zalesněno smrkem po velké sněhové bouři v r. myslím 1868. Takže ty krásné smrkové lesy byly umělou monokulturou. Tenkrát padlo cca 5 milionů plnometrů dřeva, Schwarzenberkové jej vytěžili, prodali a všude dosázeli smrk. Monokultura je ale z principu nestabilní a musí být udržována uměle, což se lesníkům 100 let dařilo. Pokud není tak zkolabuje (jak se ukázalo). Když tyto porosty dozrály bylo jistě možno smrk postupně vytěžit a dosazovat všude listnáče. Až by se dosáhlo vzrostlého smíšeného lesa mohl se vyhlašovat národní park. Pikantní na současné situaci je, že ty uschlé souše (eko-souše) poměrně rychle popadají a rozloží se a vznikne ten strašlivý nežádoucí CO2. Pokud by bylo dřevo pořezáno na trámy a prkna tak se tento rozklad mohl odložit o desítky, spíš stovky let. Teď tam máme souše a pod nimi? Inu mladé smrčky, čili druhou monokulturu na kterou už se těší příští kůrovec. Transmutace smrku na jedli, buk, javor... se sama jaksi nekoná, to uměl akorát T.D.Lysenko. Mysleli jsme to dobře, dopadlo to jako vždy. J.L. end

V. Braun 26.11.2020 8:05

No nevím, ale spíše to bylo kůrovcové dřevo, myslím, že nic jiného dnes, míněno smrkové dřevo, ani není povoleno těžit. Například známí měli loni v Jižních Čechách problém sehnat několik trámů na pohledové místo, které by nebyly do modra. Kůrovec bují skoro všude z důvodu sucha, snad to letošní srážkově příznivější rok trochu zlepší.

Jinak ovšem souhlasím s bezzásahovostí v určených zónách národních parků.

Ž. Říje 26.11.2020 7:53

Jsem poslední, kdož by hájil Českou televizi. Ale v létě jsem byl v jižních Čechách na výletě. Než jsem v hospodě snědl polévku, projelo kolem mě 8 kamiónů s přívěsy naložených ZDRAVÝM dřevem. Potom jsem přestal počítat, ačkoli tahače jezdily i nadále. Takže raději autore kápněte božskou, která těžařská (nábytkářská, zpracovatelská...) společnost platí vás za tyto kolaborantské pindy. Dennodenně je k vidění toto drancování životního prostředí, které již dospělo za bod nezvratnosti, ale vy sedláte tu nejpodbízivější prasnici.

M. Vlasák 26.11.2020 7:37

R^

V. Braun 26.11.2020 7:02

Osobně pocházím z kulturní krajiny na horách, konkrétně z Krkonoš. Občas je mi trochu smutno, když vidím zarůstat další louku, která se za mého mládí sekala a nyní jsou tam nálety stromů nebo už prakticky les.

To ovšem neznamená, že jsem proti rozšiřování bezzásahových území v Národních parcích. Péče o krajinu a hospodaření v lese jsou totiž obvykle dvě různé věci, které autor v článku bez problémů směšuje.

J. Fráňa 26.11.2020 6:58

Máte naprostou pravdu. Ještě dodám, že média by měla nést spoluzodpovědnost za chybná rozhodnutí, která svou mediální podporou dokázala prosadit.