9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Šumava a Boubín

„Zelené plíce“ je název nového filmu režisérů Karla Svobody a Lucie Čepcové, který měl premiéru 22. listopadu 2020 v České televizi. Diváci konečně viděli racionální pohled na kauzu Šumava a Boubín.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Ž. Říje 26.11.2020 8:21

Kůrovcové dřevo leží na gigantických haldách v lese. Napouštějí jej jakýmsi jedem, snadnou jej dle barvy a smradu poznáte od zdravého. Už se ani tyto mrtvé stromy nekácí, nejsou ziskově zajímavé. V lesích vidím hordy Poláků, kteří berou jen zdravé stromy. A mydlí i duby, buky, nikoli kůrovcové možnosti. Slyšel jsem, že si postavili nějaký dřevozpracovatelský kombinát, kam vozí dřevo od nás. My už prostě ani ve vlastní zemi nejsme lokaji, natož hospodáři. Kůrovce tady hýčkají Lesy ČR tím, že pustoší lesy. Pak se přidávají i ty jevy, o kterých se správně zmiňujete.

V. Holý 26.11.2020 9:31

Lesy ČR, obce a jiní majitelé či správci lesů pustoší lesy tím, že nestačí napravovat to, co napáchal NP Šumava ve své velkomnožírně kůrovce a poté to rozváží už přes 20 let ke zpracování po celé republice. Z déle mrtvých stromů již žádný kůrovec nevyletí, můžou se klidně nechat stát, ten vylétá z toho Vámi viděného "zdravého dříví" na kamionu. Ten jakýsi jed tomu brání. V lesích se pohybuji stále, hordy Poláků beroucí zdravé listnáče jsem neviděl, o jejich kombinátech nic neslyšel, ale vím, že člověk, který jede do inkriminovaných oblastí na dovolenou a pozná, že na kolemjedoucím kamionu je zdravé dříví je ten, který mi to vše dobře vysvětlí.

V. Braun 26.11.2020 9:37

Tak jistě, dvacet let se to rozváží po kraji a kalamita náhodou začala až se suchem, zajímavý názor. A kůrovcové lapače na monitorování kůrovce se tedy v minulosti prakticky po celém území ČR používaly nejspíše jen pro parádu. Kůrovec je latentně v malém množství prakticky všude a vždycky byl, rozmnoží se, když k tomu vzniknou podmínky, v minulosti například po oslabení smrků imisemi (Krušné hory, Jizerky, ale částečně i Krkonoše) no a nyní suchem.

V. Holý 26.11.2020 10:36

O chování kůrovce jsem se učil už v 60 letech na odborné škole, celý život jsem v tom žil a až do příchodu nadvlády zelených názorů se kůrovec samozřejmě udržoval v mezích, jako i ve stoletích předtím. Sucho kůrovci samozřejmě prospělo, ale hlavní příčinou jsou "moderní" způsoby hospodaření.

V. Braun 26.11.2020 10:56

Pokud "moderním způsobem hospodaření" myslíte formu hospodaření zavedenou Lesy ČR po převratu. Zavedením tzv komplexních zakázek a v podstatě se vzdání aktivního hospodaření, které by mohly mít Lesy ČR plně pod kontrolou, tak tam s vámi souhlasím.

A. Kubeš 26.11.2020 12:21

Bohužel to mělo vliv i na katastrofu s kůrovcem, kdy (na rozdíl od dřívějšího hospodaření) padlé (a posléze napadené) nebo napadené stojící stromy nebyly odstraňovány. Znám to z vlastní zkušenosti nebo bohužel s LČR sousedím. Samozřejmě, že vliv na rozšíření kůrovce má klima (sucho), ale už před ním výše popsaným způsobem nehospodaření se vytvořily podmínky pro kůrovce, které už nejsou řešitelné.

Ž. Říje 26.11.2020 10:57

Tady souhlas.

Ž. Říje 26.11.2020 9:48

Vy jste neviděl Poláky, Ukrajince v lese? Pak to svědčí o tom, že tam prostě nechodíte a nevidíte tu pohromu, jakou svou laxností umožnily Lesy ČR. Nedávno jsem šel hledat hříbky a nakonec jsem hledal les, ačkoli tam chodím desítky let. Hlásíte se tady jako byvší volič ODS. Potom je patrné, proč píšete takové osloviny o nepoznání zdravého dřeva, když tito megaparchanti jsou zodpovědní za rozkradení země. Pokud máte potíže se zrakem, vyměňte očního lékaře. Neviděl, neslyšel? Tak to máte od Klause. Jinak se přijeďte podívat na Moravu, jestli jste neviděl lesní holokaust.

V. Holý 26.11.2020 10:30

Holokaust jsem viděl právě už před 20 lety na Šumavě po orkánu Kyrill. Pracoval jsem v lesích 40 let. N a Moravě máte všechno se zpožděním, někteří i včetně rozumu, když do takovéto diskuze nemaje odborných argumentů pletete politické strany. Les jste nenašel proto, že i LČR musí hospodařit pod úděsným tlakem zelených "ochránců" přírody a podle těch se má nechat vše uschnout, příroda si pomůže sama a konečně nám vyroste les takový, jaký má být. Přírodní. Za 100 let. Pak můžete chodit na hříbky do lesa prorostlého trním.

Ž. Říje 26.11.2020 11:07

Nemám problém s hospodařením, naopak. Ale to není o tom, že Lesy ČR vykácí mnohahektarové planiny uprostřed zdravého lesa, následně zapláčou, že to byla monokultura, aby poté místo osázely zase smrky! Pak se dozvídám, že nemají ani nakoupené či předpěstované sazenice třeba dubů, buků, avšak již rozfrcaly co šlo. Tohle není hospodaření, ale jen obyčejná výtěžnost, aby potom nějaký panák ukazoval grafy, jak moc šikovní a ziskoví jsou. O Zelených nepíši nic, těm jde jen o feťáky a neděláky, nikoli o přírodu. Pokud jste prznil les posledních 30 let, pak to věru k chlubení není.

V. Braun 26.11.2020 11:08

Lesy ČR hospodaří zejména pod politickým tlakem, protože podléhají přímo ministerstvu zemědělství. Nevýhodné smlouvy na zakázky, prodej poloviny dřeva přes podivnou společnost (Hradecká lesní a dřevařská), časté výměny ředitelů a celého vedení a pod. Tam je hlavní problém, a ne v nějakém mediálním tlaku zelených.

Ž. Říje 26.11.2020 11:20

Ano.

J. Lukavsky 26.11.2020 9:02

"8 kamiónů s přívěsy naložených ZDRAVÝM dřevem" no Vy jste schopen na dálku a při pohybu kamionu poznat kmen zdravý a napadený kůrovcem? Možná bude problém v tom, že teď se už netěží jasné souše odkud kůrovec už vylétl, ale stromy sice živé ale napadené. Souše pznat na dálku můžete, strom napadený asi těžko. To by měl asi objasnit nějaký lesník. J.L. end

Ž. Říje 26.11.2020 9:19

Ta letní restaurační zahrádka byla asi 4 metry od silnice: https://mapy.cz/zakladni?x=15.4334799&y=49.0798620&z=17&pano=1&source=addr&id=10453191&pid=67336427&yaw=0.541&fov=1.570&pitch=0.157. Zbytečně tedy zpochybňujete něco, co zřejmé i pro laika. To dřevo bylo naprosto zdravé.

P. Moravčík 26.11.2020 10:36

Tak Vy ste schopný rozoznať zdravé kmene od napadnutých pri cca pol sekundovom pohľade zblízka na rútiaci sa kamión tesne pri Vás? Ja len dúfam, že nepracujete ako pracovník oddelenia kvality v nejakom podniku;-D.

Ž. Říje 26.11.2020 10:56

Tohle zvládne kde kdo. Moula ne. Asi s tím naučte žít.

J. Kratochvíl 26.11.2020 12:23

Za moulu jste tady vy !!!

Ž. Říje 26.11.2020 12:32

Jasně, blbečku.

J. Lukavsky 27.11.2020 16:08

"To dřevo bylo naprosto zdravé" No poznat živý strom napadený kůrovcem zase není tak jednoduché, spolehlivé je s lupou hledat tunýlky, odloupnout kůru a koukat na chodbičky. Na 4 m poznáte akorát starou Blažkovou. Já v lese dělal. Problém je v tom, že dříve hajnej v lese bydlel a věděl o každém zajícovi a souši. Když našel kůrovcový strom tak nejpozději druhý den přišel s dřevařem, strom podřízli, kůru oloupali a spálili. Dneska je nutno vypsat výběrové řízení takže po 3 odvoláních za 3/4 roku přijede harvestor a to už kůrovec odletěl km daleko. J.L. end

P. Martan 30.11.2020 20:45

Pane Říje, nikdo mě neplatí. Jsem iniciátorem petice, kterou podepsalo 12 000 lidí. V ní bylo také požadováno, aby NP Šumava netěžil úmyslně dříví, tedy jen napadené kůrovcem a polomy. Těží, aby měli ročně až 200 miliónů tržeb za prodej dříví. To dělají ochranáři, ne lesníci.

Pokud jste v jižních Čechách viděl jet 8 kamionů, tak je to dobře. V republice leží na skladě přes 10 miliónů kubíků dříví a nikdo to nechce koupit. Nechcete pomoc lesům tak, že si koupíte lacině alespoň 1 fůru a budete topit dřevem a ne plynem?

autor:-)

M. Vlasák 26.11.2020 7:37

R^

V. Braun 26.11.2020 7:02

Osobně pocházím z kulturní krajiny na horách, konkrétně z Krkonoš. Občas je mi trochu smutno, když vidím zarůstat další louku, která se za mého mládí sekala a nyní jsou tam nálety stromů nebo už prakticky les.

To ovšem neznamená, že jsem proti rozšiřování bezzásahových území v Národních parcích. Péče o krajinu a hospodaření v lese jsou totiž obvykle dvě různé věci, které autor v článku bez problémů směšuje.

Š. Hašek 26.11.2020 11:57

Zarůstání louky není škodlivé a není projevem "nemocné přírody". Prostě louka není potřeba.

Bezzásahové území svědčí o tom, že člověk si uvědomuje, že "nemusí do všeho vrtat". Zkráceno.

Souhlas s Vámi.

J. Fráňa 26.11.2020 6:58

Máte naprostou pravdu. Ještě dodám, že média by měla nést spoluzodpovědnost za chybná rozhodnutí, která svou mediální podporou dokázala prosadit.