29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Předvolební jezy a zelené jezinky na Labi

Před pár dny jsem byl pozván na předvolební konferenci zelených v Ústí nad Labem jako zástupce Severočeského sdružení obcí. Na konferenci se debatovalo o „nebezpečné hrůzostrašnosti“ zvané výstavba jezu na Labi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Martin B. 26.5.2006 9:05

Re: jezdim tam velmi casto a lode zadne nevidim

Pokud jste svéprávný tak Vám asi doje, že jez, který nebude přímo v soutěsce způsobí pouze to, že hladina bude stabilně o metr dva výše než teď, což je jistě méně než při povodních kdy je v poslední době ob rok o osm metrů výše.

ok 26.5.2006 9:23

Re: Re: jezdim tam velmi casto a lode zadne nevidim

Pokud vam tohle http://www.ceskesvycarsko.cz/cz/d1-2.php nic nerika, muzeme zustat u takzvane "racionalnich" argumentu: po zprovozneni dalnice Praha-Drazdany si tahle trasa ani neskrtne.

Hodinova cesta kamionem Drazdany-Lovosice nebo puldenni klickovani lodi (plus nakladka a vykladka)?

Road 26.5.2006 9:33

Re: Re: Re: jezdim tam velmi casto a lode zadne nevidim

Lod pri optimalnim ponoru vezme 800 az 1200 t zbozi kamion na zahranici pokud nechce byt pretezovan 25 t .Tj nejakych 48 kamionu navic ...Lod je Hamburgu za 3-4 dny. Pokud mate uceleny kontrakt na 1000 t  za 4 dny to Hamburgu nedostanete ani nahodou.

ok 26.5.2006 9:36

Re: Re: Re: Re: jezdim tam velmi casto a lode zadne nevidim

V tom pripade nechapu, proc je na te trase minimalni provoz. To mi vysvetlete. A neargumentujte malou splavnosti, lode tam jezdi slusne nalozene, ale je jich podezrele malo.

ptakopysk 26.5.2006 9:56

Re: Re: Re: Re: Re: jezdim tam velmi casto a lode zadne nevidim

on on možná bude problém v tom, že zakázek na převezení 1000t čehokoliv z Čech do Hamburku je asi zatraceně málo :o))

Martin B. 26.5.2006 10:11

Re: Re: Re: Re: Re: Re: jezdim tam velmi casto a lode zadne nevidim

Velkej omyl hlavně v sezóně (od žní po vánoce a pak jaro když jede intervence) je problém s nedostatkem lodního prostoru 8-o

ptakopysk 26.5.2006 10:19

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: jezdim tam velmi casto a lode zadne nevidim

opravdu? V tom případě získávám velmi nepříjemný dojem, jako by byli zelení melouni někým nabádáni, aby zastavili lodní dopravu na Labi a aby se zboží muselo přepravovat jinými cestami. Dokonce bych si dovolil zavěštit: "I vidím hejna zlatých kapříků plujících do zelených kapes tedy pardon - tůní..."

ok 26.5.2006 10:28

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: jezdim tam velmi casto a lode zadne nevidim

Ptakopysku, vy jste fakt mimo... to uzemi je z prirodovedneho hlediska vyjimecne a nesmirne cenne, a take nesmirne krasne, viz ty odkazy, ktere jsem sem dal. Kolik mame v Cechach pravych nefalsovanych sto metru hlubokych kanonu s divokou rekou?

Proto ho Zeleni budou hajit do roztrhani tela.

ptakopysk 26.5.2006 10:35

Kolik mame v Cechach pravych nefalsovanych sto metru hlubokych kanonu s divokou rekou?

A kolik jich je každé dva roky zaplavováno osmi metry tekutých sraček spláchnutých kdoví z jaké Spolany?

Martin B. 26.5.2006 10:37

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: jezdim tam velmi casto a lode zadne nevidim

btw s nesmirnou hodnotu okolni prirody bez výhrad souhlasím

jen prosím znovu uvžte že skoro každý rok voda na nějakýc čas stoupne o 8-12 metrů a jez je o 1-2 metry vody víc .... žádné betonové koryto od Dráždaň po Ústí s hloubkou dvacet metrů...

málo nad dva metry je plnosplavnost víc není potřeba..

I.L. 26.5.2006 18:11

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: jezdim tam velmi casto a lode zadne nevidim

Vltava v useku mezi Petrinem a Letnou je nepomerne

divocejsi, s mnohem vetsim spadem. Zruste jezy od Manesaku k Stvanici - a uvidite ty krasne pereje.

Jaky musel byt malebny ten zaliv "naproti Stalinovi", kdyz tam jeste byla piscita kosa a breh s vrbickami, zadna zastavba ani zdi, akorat mestske popraviste opodal. Jinak ale zkusenost

poslednich 15 let bohuzel uci, ze "pravym nefalsovanym kanonum" hrozi nejvetsi nebezpeci

prave od zelenych dogmatiku a byrokratu, propagujicich exploataci "obnovitelnych zdroju"

at to stoji, co stoji...

Flasi 26.5.2006 10:12

Re: Re: Re: Re: jezdim tam velmi casto a lode zadne nevidim

Tak pripocitejte cas nekolika prekladani navic. Pripocitejte ten fakt, ze kvuli lodi musite vsechno nalozit vcas a musi vam byt jasne, ze pro prakticky nic jineho, nez ucelenou dopravu tisice tun se s vhodnymi casovymi pozadavky se lod moc nehodi. A takovych zakazek neni zrovna mnoho.

Martin B. 26.5.2006 10:25

Re: Re: Re: Re: Re: jezdim tam velmi casto a lode zadne nevidim

Ještě jedno opakuji, že se pohybuji v "branži" takže realita je mi vzkutku jasná ;-) S překládkou se samozřejme počíta už v kalkulaci... Když mi dáte telefon do mailu tak vám brnknu a pojede se podívat do Děčína jak se překládá 1500 tun v jeden den ( a to třeba třikrát i víckát týdně) takže těch zakázek je dost nehledě na to, že pokud jez bude tak se samozřejmě na lod přesune velké množství sypkých hmot ze sklápěčů (tentokrát si udělejst exkurzi na cínovec a počítejte vyjíždějcí sklopky). No a o tom se tu bavíme kdyz jez bude tak se objem po vodě zvedne a po silnici poklesne..

Občan 26.5.2006 11:32

Re: Re: Re: Re: jezdim tam velmi casto a lode zadne nevidim

a vlak odveze kolik, a trvá mu to jak dlouho ?

Martin B. 26.5.2006 9:35

Re: Re: Re: jezdim tam velmi casto a lode zadne nevidim

To máte úplně pravdu přeprava do Drážďan se nevyplatí, ale určitě víte , že se po Labi dostanete do přímořských přístavu v Belgii, Holandsku a Německu a do všech přístavů cestou a tam už se to opravdu vyplatí... Nehledě na to, že některé nadrozměrné kusy ani nelze přepravit jinak než po vodě! 8-o

kaca 26.5.2006 15:16

Re: Re: Re: jezdim tam velmi casto a lode zadne nevidim

ok - tak přesně všech těch krásných míst se to vůbecv nedotkne, protože nemají s Labem nic společného.  A to vím, o čem mluvím - znám to tam!!!!!

vita 26.5.2006 11:29

Re: Re: jezdim tam velmi casto a lode zadne nevidim

A nebude hladina prostě stabilně taková, jaká je po část roku už teď? V době, kdy bude dostatečný (a vyšší) průtok, jez si lehne na dno. Když poklesne, jez se zvedne a udrží hladinu na původní výši.

Aspoň takový dojem na mě dělá popis.

tony 26.5.2006 8:20

SRN

Kdo zaručí že němci naváží na naše superdrahé zlepšení splavnosti také na svém území. To je asi vedlejší, jen když si přechodně snížíme nezaměstnanost a nalejeme hodně betonu.

RobertR 26.5.2006 8:08

Dvě otázky.

1/ Během posledních velkých povodní se v Ústí hlídal vzestup vody o každý centimetr. O kolik metrů by byla voda výše v případě, že by mezi Ústím a Děčínem byly vámi toužené jezy?

2/ Pro vyrovnání hladiny vody v řece a následné zvýšení plavebních dní v roce je podstatná retenční schopnost celého povodí. Ta se za drahé peníze neustále snižuje - viz činnost všech podniků Povodí v Česku. Proč tedy chcete utrácet miliardy na zvýšení hladiny na dolním Labi, když zároveň utrácíte miliardy kterými způsobujete snižování retenční kapacity celého povodí a tím zvyšujete horní i dolní amplitudy průtoku?

míša mýval 26.5.2006 7:53

nepatřím mezi zastánce jezů

Považuji to za spíše politickou otázku než odbornou. Na jednu stranu je jisté, že z hlediska vodní dopravy je jejich ekonomická návratnost minimální. Tuto návratnost zřejmě nespasí ani výroba elektrické energie, pokud nebude masivně dotovaná jako jiné zdroje OZE. Na druhou stranu je zde problém politický. Přínos pro zaměstnanost v oblasti je totiž nezanedbatelný. Myslím, že by se měly všechny přínosy vyhodnotit a bez emocí rozhodnout, zda je pro ekologii větší hrozbou malý jez v údolí, nebo sto megaventilátorů hlučících a hyzdících okolí

Ladislav N. 26.5.2006 19:55

Re: nepatřím mezi zastánce jezů

O tomhle už bylo několik článků ještě na starém NP.  Z pohledu ekonomického vyhodnocení - naprostý propadák...

jonáš 26.5.2006 7:51

Potíž je hlavně v tom

že za cenu těch dvou jezů se dá dostavět cca 100 km dálnice .. například R35 z Hradce do Mohelnice. Takže si račte vybrat.

Ivan 26.5.2006 6:42

Vážený pane

ještě nikdo neřekl, které zboží se bude po řece díky jezům dopravovat.  Jogurty do supermarketů, počítače z Pardubic, nebo snad auta z Kolína? Nebo čínské boty z Hamburku?Jen aby stihly svou sezonu. Když nedokáže kamionům konkurovat železnice, když po silnici jde 80 % zboží, tak to snad jezy na řece změní? A taky je dobré se podívat třeba na ceny. Doprava sypaného substrátu do Německa, do cíle v blízkosti vody, vycházela v nedávné minulosti skoro dvojnásobně proti silnici. Teď už ani nemám porovnání - nenabízí se.  Jak  silná je proti minulosti lodní doprava na Dunaji? Plují tam tak osobní lodi s důchodcema, ale náklady moc ne. Jak je vytížen průplav Dunaj - Mohan?  Proč asi Němci svoje Labe zanedbávají? Nejde u nás spíš o ty peníze a dobrý, dlouhodobý kšeft pro stavební firmy a spřízněné okolí?

Martin B. 26.5.2006 8:56

Re: Vážený pane

Ivane buď se jen mýlíte nebo prostě lžete. Dopravují a dopravovat se budou zejmena sypké hmoty (olejniny, obilniny, curovanické řízky, atd) a nadrozměrné kusy (produkty těžkého průmyslu).To to v exportu. V importu jde především o sojový šrot a soli Dále pokud se Labe stane spolehlivou vodní cestou budou ZNOVU v provozu kontejnerové linky. Železnice ve vztahu ke kamionům není konkurenceschopná v případě, že došlo ke zrušení vlček, nebo kvůli její nepružnosti a kvůli okamžité přefakturaci stojného vagonů pokud nejsou naloženy/složeny v termínu... Nevím co je nedávná minulost, ale v dopravě pracuji pátým rokem a věc se má tak, že kaminoy vyjdou levněji nebo podobně do blízkých relací (cca 300km), při malých objemech zoží, při operativí potřebě dopravy a do míst kde je k řece daleko. Poslení tezi nemohu s jistotou okomentovat, ale nemá daleko k paranoi.

ok 26.5.2006 9:08

Re: Re: Vážený pane

Martine, byl jste tam nekdy? Doporucuju predevsim divokou oblast mezi Decinem a Drazdany. Moc krasne misto, ktere muze vybetonovat jen primitivni magor (pardon). Ti chudaci, kteri musi zit na mostecku a teplicku si v te oblasti kupuji chalupy a chaty.

A kdyz pracujete v doprave - jak bude doprava v oblasti ovlivnena novou dalnici Praha - Drazdany? Jak to ovlivni ceny, rychlost dopravy, moznosti dopravy velkych objemu? Muze se stat, ze cela ta dopravni cesta ztrati na vyznamu, uz ted je to vedlejsi trasa (krome zeleznice, ta je hodne vyznamna).

Martin B. 26.5.2006 9:22

Re: Re: Re: Vážený pane

Jen pro upřesnění já jsem chudák z Mostecka ... Mimo to pracuji v ve spedici (čím více kamionů tím lépe pro mně) a přesto obhajuji právě řeku. Pokračováné D8 dopravu zrychlí, kamiony pojedou na vyšší převodový stupeň a tím sníže spotřebu/emise, oddechnou si obce na E55, zvýší se bezpečnost na silnici. Kromě toho Cínovec byl tradičně nejvytíženější přechod na hranici se SRN. I když v této době je kvůli omezení saské vlády import odkloněn na Jiříkov a Vojtanov... Ceny kamionové dopravy dálnice prakticky neovlivní (narostou poze o část mýtného)

honzak 26.5.2006 6:32

jezy na Labi

jsou mediální stálice . Plavební podmínky v úseku Hřensko  - Děčín opravdu nejsou dobré. Přeprava substrátů (ideální komodita pro lodní dopravu) opravdu klesá. Melouni jsou opravdu banda hajzlů. Problém patrně nemá řešení v oboru reálných čísel a bude vyřešen politicky (tedy blbě).

ok 26.5.2006 8:31

Re: jezy na Labi

Proc chcete znicit Labskou soutesku, kdyz preprava substratu dlouhodobe klesa? Nejak vam nerozumim.

Turistika v okoli Labe je pro celou oblast ekonomicky mnohem zajimavejsi nez lodni doprava. Ty casy jsou davno pryc, prekladiste v Usti jsou prazdna, nevyuzita, jsou tam obycejne sklady.

Martin B. 26.5.2006 9:14

Re: Re: jezy na Labi

Běžně v provozu je v Ústí přístav Agropolport, a Luna a Český přístav. Dále je v běžném provozu přístav Loubí v Děčně a přístav v Lovosicích (Lovochemie) a v Mělníku.. O dalších si nejsem jist.. Ale v každém případě není pravda, že jsou překladiště nevyuzita ;-)

Mimo to proč by se měla turuistika s říční dopravou vylučova??? Pokdu se podíváte na historické i současné pohledy nebo obrazy s motivem Labe vždy je na nich loď - to prostě k řece patří

ok 26.5.2006 9:33

Re: Re: Re: jezy na Labi

Souhlasim s jistou aktivitou v Usti, ale provoz je tam "mirny". Na nejaky vyznamny dopravni uzel to opravdu nevypada. To by tam byl jiny frmol. Pres Decin jezdim casto, a provozu decinskeho pristavu jsem si vubec nevsimnul, domnival jsem se, ze je zavreny :-D s minulosti se to neda srovnavat.