30.5.2024 | Svátek má Ferdinand


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Vlado Z 19.12.2008 11:47

Nedostatky přirozené regulace

Chápu, že autor chce nechat regulaci dopravy na "přírodě", tedy na volném trhu. To má kromě nesporných pozitiv ovšem i některá negativa: vazby společnosti na dopravu a dopravce jsou hodně komplikované, takže na některé negativní důsledky vysoké hustoty dopravy dokáže trh zareagovat až s velkým spožděním nebo vůbec ne.

Se zvyšující se hustotou dopravy stoupá přímo úměrně riziko dopravních nehod - kolik havárií a kolik úmrtí/týden bude pro společnost dostatečnou pohnutkou k tomu, aby omezila nákup dováženého tovaru?? Vzhledem k tomu, že ten kdo zrovna nakupuje, obvykle nepřemýšlí nad tím, zda to neovlivní jeho komfort až vyrazí na silnici, lze se obávat, že cena v životech a zvdraví účastníku nehod by byla výrazně vyšší než je nyní. Jsme připraveni to akceptovat?

Dále přímo úměrně narůstají zácpy, čas v nich strávený a v konečném důsledku to může vést až k výraznému omezení mobility, naší svobody a volného obchodu. Vzhledem k tomu, že člověk je primárně egoista, je pravděpodobné, že nikdo z obchodníků a z nás soukromníků se nebude chtít v dopravě omezovat, až do doby, kdy doprava na silnici zcela neskolabuje - se všemi důsledky, které z toho pak vyplynou. Nebo myslíte, že dopravci v předstihu zasednou a sami omezí své aktivity dříve než tato situace nastane?  I takové případy historie zná, převládají ale opačné.

Konečně-životní prostředí má k dopravě nejmenší zpětné vazby-kdy by např. došlo přirozeným způsobem omezení dopravy v centrách měst ? Až by byl smog tak hustý, že by se dal krájet? Až by vyšli občané do ulic a zablokovali přemávku? To Vy by ste jistě odsoudil jako nemístný občanský aktivizmus.  Tak až by postižení občané přestali nakupovat dovozové zboží? No jo, ale co když v sousedné klidné čtvrti, by to zboží pořád chtěli... Nakonec by stejně vznikla situace, kterou by někdo musel řešit-buď rozhodnutím státu, nebo pěstným soubojem obyvatel od Magistrály třeba s obyvately Troje.

Všemocný  volný trh je utopie stejná jako komunistická beztřídní společnost.

Prateta z Dolní Lhoty 19.12.2008 11:31

Jejda, pán nemá ponětí, co je mýtné :-)

Celá železnice je vlastně taková dálnice, že? :-)

jan 19.12.2008 11:22

Re: Jistě, železnici do každé rodiny, jak ekologické :-)))

jízda kamionů je víceméně dotovaná - externality jdou z daní všech tedy i vás, nebo rovnou z našich kapes - můžete hrdě kopat za kamionáře ale škodíte jenom sám sobě - železnice je taky dotovaná ale aspoN nesmrdí a na dálnici nebudou překážet škatule na sjetých gumách

Prateta z Dolní Lhoty 19.12.2008 11:21

No tak sem s ní, Vy normalizátore :-)

A pak hned tu vědeckou studii na základě které ta norma vznikla, ráda se nechám poučit :-)

Takový výpočet musel dát opravdu zabrat celému vědeckému týmu :-)))

MGM 19.12.2008 11:21

Řekl bych, že kromě infrastruktury bychom se shodli ještě na několika dalších oborech,

které je vhodné přenést na stát, a to armádu, policii, justici, sociální péči o osamělé, nemohoucí a nesvéprávné a já bych ještě přidal část vědy a základního výzkumu. (Zákonodárství patří parlamentu a to je asi taky součást státu). Ale ostatní by si měli občané uspořádat individuálně. Takže třeba komunisté by odevzdávali své vydělané peníze sekretariátu své strany a ten už by se postaral o jejich nejlepší přerozdělení. Obdobně třeba věřící by zase odváděli svoje peníze (nebo část, nechci jim do toho mluvit) své církvi nebo Zelení zase té své církvi. A lidé, kteří žádnou vírou netrpí, by si sami zvolili, jestli chtějí svá rizika nést v plné výši nebo jestli je rozprostřou na různé pojišťovny a fondy (určitě by jich z počátku vzniklo zcela nepřehledně). Tak by vedle sebe mohli v klidu vegetovat lidé se všemi světovými názory. Jenomže když rozebírám argumenty těch, kteří tvrdí, že to nejde, docházím k poznání, že jim nestačí svobodně se rozhodnout pro své vyznání a zodpovědně se podle něj řídit a tudíž si to i z vlatního financovat. Pod záminkou všelijakých strašidelných hrůz, které by ve společnosti nastaly vlastně jenom chtějí vnutit svůj světový názor ostatním, aby tak přetočili tok jejich peněz na své zájmy, v horším případě i na svá konta. A vovovo vo to tady v podstatě jde!

jan 19.12.2008 11:19

Re: Problém je ale v tom, že

zatím.... :-)

Harwey 19.12.2008 11:09

Lesk a bída kurtizán

 ... pak to ovšem na hradě musí nutně vypadat jak v Jedličkárně.

magda 19.12.2008 11:05

kamion

No nevím jestli je to užitek, ale pro mně je kamion vzorem rozcapenosti. Převážej tropické ovoce do naší země v zimě. Věřte mi, že já to naprosto nepotřebuje. Tenhle evropskej bordel je horší, než RVHP. A to nemluvím o dalších zbytečných přepravách pro naše nenažraný tlamy. Co člověk vidí v supermarketech co jsou lidi schopni sežrat, tak se nestačím divit. Tak se zalkněřte a zaplatbůh, že přišla krize. Trocha skromnosti všem nikomu neuškodí. A pak nebudou jezdit ani kamiony.:-P

Ašek 19.12.2008 11:04

H....

S dopravou to je jako s USA,všechno co je řečeno je pravda,vdobrém i naopak.Autor jen žvatlá.

jan 19.12.2008 11:04

zakažme chodce

zakažme chodce a jakoukoliv alternativní dopravu, kdo chce poslouchat ufňukané astmatiky, kterým vadí tisíce svobodných jezdců, zrušme vlaky, které závorami brzdí naše hrdé vozataje, Musíme ujasnit komu patří veřejný prostor, protože kdo má auto to je pán, sockou jezdí jenom socky, k čertu s ekologií konzum především - je-li zde nějaký boss z automobilky či logistické firmya čte můj příspěvek, nabízím napsat deset dalších ještě údernějších to vše za jednu jetou  felicii - zatím totiž patřím mezi ty tupé ubožáky bez auta, takže když už někam jedu, jsem obvykle v trapně plném autě - chci stát sám v koloně jako lidé které bezmezně obdivuji

franta tyčka 19.12.2008 10:57

Ač nejsem se zelenými zajedno

musím uznat,že nárůst kamionové přepravy je velice neekologické. Bývaly doby, kdy se velké náklady převážely po železnici. Nejefektivnější doprava jak jsem se dozvěděl ve škole je lodní, hned poté železnice a až potom autem.Tenkrát před tím velkým kapitalistickým boomem se všechny velké náklady vozily po železnici. Stačilo objednat pár vagonů a bylo to. Třeba uhlí. Nebo brambory. Je pravda, že to bylo trochu pomalejší ale fungovalo to. Dneska vidím, že třeba uhlí, které se dopravovalo k prodejci se vozí mohutnými kamiony.Tady nejde jen o zplodiny z nafty je to i otěch mnoha karcinogenů tun odřených z pneumatik,Elektrifikace tratí (mimochodem vybudovaná za socíku) byla mnohem prospěšnější pro životní prostředí než dnes nějaké krafání zelených. Nesmíme také zapomenout na to, že základ Temelína byl založen dřív než se moci ujmuli rozkradači. Dostavba která trvala několik let po převratu a na kterou padlo na úplatcích daleko víc než by bylo normálně je jenom dokladem toho jak se tady hospodaří.A když už jsme u té elektriky tak za takovou nehoráznost jak Čez  zvyšuje ceny a nandavá "managerům" odměny, byl by Martin přinejmenším popraven. Přeberte si to jak chcete.

tosek 19.12.2008 10:53

Re: Ta metoda výpočtu mě zajímá

Ano, jistěže, je na to česká státní norma, jestli vám to něco říká.

Prateta z Dolní Lhoty 19.12.2008 10:42

Člověče, vždyť Vy jste neuvěřitelný chaotik, který by rád řídil něco, co se řídit nedá.

Jinými slovy plácáte páté přes deváté a nemáte ani elementární znalosti, jak co funguje.

yt 19.12.2008 10:40

pochvala

To bude pochvala od hradního pána!

Vymyslím něco, co nikdo nechce a v dlouhém lčánku to rozcupuju.

Mejla 19.12.2008 10:37

Salónní úředník Jakl pronesl svoje moudra.

.

Prateta z Dolní Lhoty 19.12.2008 10:36

Ta metoda výpočtu mě zajímá

Máte odkaz na tu studii?

Jedla 19.12.2008 10:35

Re: Problém je ale v tom, že

To je ovšem světlo na konci tunelu všech obav ekologů. Počet aut sice roste závratně, ale počet aut na silnicích má svoji limitu:

Ani největší snob nemůže v jednom okamžiku jet více než jedním autem....:-D

Kylchap 19.12.2008 10:34

Re: No to jste to vylepšil :-)))

Helejte Vy stará Blažková. Na kolejích se mýto platí. Zádladní sazba pro nákladní vlak je 55,- Kč/km.

tosek 19.12.2008 10:26

Re: Je třeba, aby kamionová přeprava platila adekvátní část nákladu

K tomu je třeba poznamenat, že průjezd jednoho plně naloženého kamionu představuje pro dálnici stejnou zátěž jako průjezd 14 000 (ano, čtvrnácti tisíc) osobních vozů. Takže adekvátní náklady jsou cca 1000,- Kč (tedy roční dálniční známka pro osobní auto) × 14 000,- = 14 000 000,- Kč za 1 kamion za 1 kalendářní rok. Pokud kamiony platí méně, jedná se vlastně o nepřípustnou dotaci. To jenom tak pro pana Jakla, když chce mít pro všechny stejné podmínky.

Jedla 19.12.2008 10:26

Re: Výjimečně máte pravdu. Bohužel se z dopravy stává terč politické tuposti a arogance vůči občanům.

Takže jedině infrastruktura dělá ze skupiny lidí společnost ?  Ideologická omezenost léhle parodie na liberální myšlenky mě už nedojímá. To je opravdu nebezpečný nový -ismus. Klausismus-ekonomismus. Infrastruktura (veřejnými prostředky budovaná a spravovaná) se samozřejmě dá využít ekonomičtěji, když se její (vždy omezená) kapacita nebude využívat nárazově. I přeprava lidí do práce má, svůj ekonomický aspekt, když už neuznáváte nic jiného než peníze. Kdo to vaše -  na boží úroveň povznesené - zboží vyrobí, když se lidé nedostanou do práce, kdo ho koupí, když se nedostanou do obchodů? Kamiony mohou jezdit i v noci, krátké omezení jejich jízd v době špičky v osobní přepravě nepoškodí vámi adorovanou klausekonomiku zdaleka tolik, jako zácpy, úrazy a smrťáky způsobené jejich jízdou ve čpičkách. Mimochodem - tím, že daňoví poplatníci převzali valnou čás nákladů dálkové přepravy (správu cest) nezlevnili generálně všechno zboží, nýbrž selektivně na dálku přepravované zboží na úkor lokálního? Ten omletý příklad s rohlíky z kamiónu Vám možná zahubil blízkou pekárnu ...

tosek 19.12.2008 10:21

Re: MIloši,

Jistěže ne, ale je zapotřebí postoupit dále. Kolik lidí je u nás násilně zabito? Celkem málo. Tak proč zakazovat nebo dokonce trestat vraždy a zabití.

Stredocech 19.12.2008 10:09

Je třeba, aby kamionová přeprava platila adekvátní část nákladu

na silničních síť, jinak lze s článkem souhlasit.

Ale pokud bychom posvěsili zelené na větrníky, náklady na silniční a dálniční síť by mohly klesnout a všichni, kromě zelených vymahačů výpalného, by byli spokojeni.

Skoroprduch 19.12.2008 10:06

Re: Takže koleje do každého podniku a obchodu?

Není lépe řečeno neschopnost státu? Je vlastníkem a vede to k obrazu svému.

JJ 19.12.2008 9:58

Teda cumim

Pan Jakl vzal nejakeho hypotetickeho levicaka, dal mu do ust, ze chce zakazat auta a pote to cele rozcupoval. Nit nenechal na tom levicakovi, ktereho si vymyslel, suchou. ;-D;-D;-D

Prateta z Dolní Lhoty 19.12.2008 9:56

Jojo, paneláky plné koní, toho jsem se dycinky nejvíc bála :-)

Posleda 19.12.2008 9:50

Re: Zakažme- no to snad už ne, ale aspoň nedovolme, aby

Vztáhnul místo vztáhl by až takový problém nebyl. Jenomže "jiný" napsal "stáhnul", a to už problém je, protože kromě pravopisu tím dostává na zadek i obsah sdělení. Když se odvážím ho poopravit, není to totéž, jako kdybych ho chtěl popravit. Hadí oči, jděte spát... 

rv 19.12.2008 9:46

Re: Tak ten spadl z Marsu

Věřte tomu, nebo ne, ale doprava včetně té transitní zvyšuje blahobyt. Vždyť většina kamiónů, které projíždějí vaší vesnicí, u vás také nekončí, ale jedou dál a náklad vyloží třeba až o sto km dál. Nemůžete si vybírat, že chcete, aby jezdily jenom ty kamióny, které vezou zboží do vaší vesnice.. 

Ivan Nový 19.12.2008 9:29

MIloši,

více lidí, ale umírá na přejídání. Má se proto zakázat jídlo?

rv 19.12.2008 9:28

Re: A proč by vlakem

Dopravu zboží vlakem přece nikdo nezakazuje. Ale je mnohem jednodušší a levnější zboží naložit na kamión, a když je naloženo, odvést ho až k odběrateli. Alternativní překládání do vagónů a o kus dál zase z vagónů na jiný kamión, který to dopraví zákazníkovi, může být podstatně dražší, pomalejší a s vyšším nebezpečím poškození či krádeže.

Ivan Nový 19.12.2008 9:27

Problém je ale v tom, že

ve středověku nemohl mít koně každý, dnes ano, takže bychom jen v Česku mohli mít 8 milionů koní a poníků. Kolik by asi produkovali metanu?