19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

DOPRAVA: Srážka v Ostravě

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
balthasar 15.4.2008 16:52

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mno, malér je hrozný a rozčilení veliké. A protože na trati, jak teď čtu, začnou jezdit znova od pondělka,

Si zase pletete zabezpečení a ovládání, to je teda dohajzlu práce .. ;-) hm, a proč se to teda tehdy na Špejchaře nepovedlo? Docela stejnej lidskej faktor.

mirek 15.4.2008 16:36

Pán je znalec

To se pozná, jakmile někdo někomu doporučí, aby vrátil diplom, či školné, najisto to musí být znalec. A když píše do novin, tak to už musí být dobrý znalec. Je jen škoda, že na to své "znalecké" nepřišel dřív.

Říká se, že by měla být technika blbu vzdorná. Jenže vždy je to tak, že chytrý nemůže domyslet, co napadne blba. A teprve, když blb způsobí průser, musí ti chytří vymyslet, jak toho blba preventivně zpacifikovat. Pokud jsem dobře četl, mihla se někde opomíjená věta o tom, že onen mladý řidič doháněl zpoždění... Vypadá to, že musel být z něčeho mimo, aby si neuvědomil, že v protisměru tramvaj ještě neprojela.  S takovými lidmi nemůže počítat žádná inspekce, žádný úřad a žádní inženýři. Bohužel, stalo se a oběti společně se zraněnými byli doopravdy a bez omluvy ve špatnou dobu na špatném místě, hlavně však ve špatných rukou konkrétního člověka..

A mně osobně připadá i kritika autora nevhodná v čase i tématu.

Psí vrah Čumil 15.4.2008 16:31

Re: Re: Re: Re: Mno, malér je hrozný a rozčilení veliké. A protože na trati, jak teď čtu, začnou jezdit znova od pondělka,

Hm, krmiči, jakou rychlostí smějí jezdit tramvaje po výhybkách?:-)

Psí vrah Čumil 15.4.2008 16:09

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mno, malér je hrozný a rozčilení veliké. A protože na trati, jak teď čtu, začnou jezdit znova od pondělka,

Inu, přesně tak. Ale je to možná málo inženýrské, čert ví.

janoryna 15.4.2008 16:01

on to asi opravdu nebude problém jen technický,

ale organizační. Ale jestliže 19 let po listopadu naše dlouho nelevicové managementy a radnice v tom nic nedělaly, tak je to ostuda. A co dělay kontrolní orgány, bylo takový stav v souladu s příslušnými předpisy ? Skončí to asi obligátním, že řidič nepřizpůsobil rychlost a způsob jízdy stavu vozovky. A na jejich technickém stavu nezálěží a za ten stav není nikdo zodpovědný z hlediska hodnocení zavinění nehody. Takže se nic zavádět nemusí, když selhal jenom lidský faktor !

Buhik 15.4.2008 15:52

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mno, malér je hrozný a rozčilení veliké. A protože na trati, jak teď čtu, začnou jezdit znova od pondělka,

proboha, každá elektromagnetická výhybka na křižovatce měla celá léta zabezpečení ovládané kontaktně pantografem, aby jí ji za ní jedoucí tramvaj tu výhybku nepodhodila. A fungovalo to v létě v zimě za deště i sněhu. Stejně tak se proudově ovládalo i to přehazování. Dnes jsme sice technicky dál a už se vše ovládá jinak, ale nemožnost ovládat stabilní zařízení pantografem je blbost......

Psí vrah Čumil 15.4.2008 15:47

No, vono je to už docela jedno - ale na začátku píšu, abych se ocitoval -

než ostravští vymyslí a nainstalují nějaké to skutečně funkční zařízení...

Neznám to tam, ale i humanitní vzdělanci vědí, že tam, kde není přímý dohled na konec jednokolejného úseku, je každá pomoc dobrá. Mobilní semafor - lucernička se prosím věší na nosné dráty trolejí - s jednoduchým dotykovým spínačem, jímž jsou pantografy tramvají vybaveny kvůli blokování elektromagneticky ovládaných výhybek, je to nejjednoduší provizorium. Pořád dává řidičům na vědomí, že úsek je obsazen, případně volný. Funguje-li to na několikastovkový úsek, musí to fungovat i na úseky vícekilometrové, míní inzitní elektrikář... No, na linku číslo pět v Ostravě nepolezu.

balthasar 15.4.2008 15:40

Re: Re: Re: Re: Re: Ne že bych

Ono to ale nepřestane fungovat, jenom to bude hlásit úplně jinou polohu. Zkuste se někdy pobavit se zabezpečovákem, jak se na tu hračku dívaj. Kdepak, jedině pevný identifikační body, montovaný přímo na kolejích ;-)

zajda 15.4.2008 15:20

Re: Já bych pro jistotu

Nejen dobry napad, ale ne puvodni. Auto, ktere pri nedodrzeni bezpecne vzdalenosti, samo  zpomali se uz testuje. Podobne existuji testovaci verze komunikace semafor - auto.

Jenda 15.4.2008 15:17

Re: Re: Re: Re: Ne že bych

V situaci kdy by amici GPS vypnuli budou nejake vlaky co by se teoreticky mohly srazit ten nejmensi problem. A to jeste prodpokladate, ze si masinfirove nevsimnou, ze jim to prestalo fungovat a nezpomali.

Jenda 15.4.2008 15:13

Re: Re: Re: Re: Re: Re: RUSKÁ RULETA

Bezdratova komunikace neni v principu o nic nespolehlivejsi nez dratova. Tak jako u bezdratove musite resit moznost ztraty signalu, tak u dratove moznost, ze vam nekdo vykope draty a proda je do sberu. Dulezite je, ze nemuzete system zalozit na tom, ze kdyz z jedne strany jede vlak tak tehdy a jen tehdy vyslete na druhou stranu signal, ze je obsazeno. To je nesmysl nezavisle na prenosovem mediu. Musite pravidelne vysilat ze je volno a pokud signal neprijde tak predpokladat, ze volno neni.

A pokud to, ze se svetylko da projet znamena, ze je na nic, tak padejte zrusit semafory.

I.Laengsfeld 15.4.2008 15:08

Spalov 1990

Vzpominam na podobnou havarii roku 1990,   kdy se  v neprehlednem terenu v udolnim "housti" na moste srazily dva vlaky nad Spalovem a  14 lidi uhorelo (ci se zabilo skokem z horiciho vagonu

do reky)  Zajimalo  by mne, jake zabezpeceni je na te trati dnes (mobilni signal v tom uzkem udoli je mizerny)

balthasar 15.4.2008 14:46

Re: Re: Re: Re: Ne že bych

No hlavně tam seděli výpravčí na stanicích, závorářky u závor, vechtři v budkách a hajzlbáby na wc .. a bylo tudíž zabezpečíno.

balthasar 15.4.2008 14:44

Re: Re: Re: Ne že bych

Krměj tě ze dvou stran .. norma zůstala, byla doplněna časovym oborem platnosti (což je logický, ta kilová kotva parního relé za milisekundu nepřitáhne) a pendo bylo kompenzováno procesorovou antirušičkou. Jiných metod než KO (ono stačí změnit parametry a frekvenci) je pár, ale GPS je pro amatéry .. vlaky nemůžou jezdit se zbožnym přánim, že to ami třeba nevypnou ;-) no a vysoko nad střechou lítá vypasenej holub s čelenkou ETCS :-)

krmič 15.4.2008 14:36

Re: Re: Re: Ne že bych

Ten parní provoz ale byl už ze Svinova od nádraží ČSD, trasou, kde dnes koleje nevedou.

krmič 15.4.2008 14:32

Re: Re: Re: Ne že bych

Ovšem provoz asi nebyl tak hustý jako dnes. V roce 1947 byly v provozu 4 parní lokomotivy a 13 vlečných vozů.

krmič 15.4.2008 14:26

Re: Re: Ne že bych

Pro zajímavost, právě na té inkriminované trati jezdily ještě za mého dětství parní vlaky. Normální lokálka, jako na mnoha místech naší vlasti. Jakou měly rychlost a brzdnou dráhu, to nevím (asi 40 km/h?). Trať byla elektrifikována někdy 1947 - 1948.

Pxt 15.4.2008 14:24

Re: Re: Re: Ne že bych

Milý Honzáčku, jsou chyby a chyby, že jo. Možná madam jela s tramvají místo 20ti 30, ale nejspíš neudělala takovej průser.

Pxt 15.4.2008 14:22

Re: Mno, malér je hrozný a rozčilení veliké. A protože na trati, jak teď čtu, začnou jezdit znova od pondělka,

Když byly mé dcerušce 4 roky, udělal jsem jí vláčky. Bylo tam automatické zabezpečení, aby se nemohly srazit, automaticky se vypínaly sektory,  házely šraňky atd. Když jsem to uměl já, jako chemik a nikoliv eletrikář, tak si myslím, že aspoň ten blbej semafor by odborníci za nevelký peníz zvládli. Což ovšem neznamená, že ten pán, který nepočkal na křižování, není blb.

krmič 15.4.2008 14:19

Re: Re: Ne že bych

Ono je to v jiných zemích vyřešeno jinak než u nás. U nás se to vyřešilo změkčením normy. V zahraničí se snad, jak jsem někde zaslechl, používá něco jako satelitní navigace (tomu bych teda nevěřil, honzaku, jak to je?)

honzak 15.4.2008 14:19

Re: Re: Ne že bych

Milostivá ráčila jezdit s tramvají? A nikdy, ale opravdu nikdy neudělala žádnou chybu? Pak musí mít milostivá na hlavě svatozář a nemusí svítit v koupelně.

RomanL 15.4.2008 14:03

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Já bych pro jistotu

... no a pro ta auta to neplatí, nebo co?

Tom 15.4.2008 14:02

Re: Nějak se nám přemnožili "odborníci", kteří dští síru na jiné "odborníky".

"Je pouze otázkou času, kdy se splete řidič nebo kdy se splete dispečer..." Otazka casu to je, na druhou stranu "trvalo" hodne dlouho, nez k takove nehode doslo. Pokud by dalsi nehoda mela nastat po dalsich 50ti nebo kolika letech provozu, tak to neni zas tak hrozna otazka casu.

RomanL 15.4.2008 14:00

Re: Re: Re: Re: Já bych pro jistotu

... jo, tak to máte pravdu, s tím bych souhlasil! Lidí je jako sr*ček! Ale zase ušetříte na technice! To také není k zahození!

Šerlok Homeless 15.4.2008 13:57

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Já bych pro jistotu

Mělo by platit. Mělo by. Soudci se na to pohřích dívají jinak. Bohužel.

R 15.4.2008 13:55

Re: Ne že bych

No, ono možná byla velká smůla, že se potkaly zrovna někde, kde za posledních 20 let nikdo nevysekával chroští a stromy kolem. Jinak  by se řidiči viděli podstatně dřív a  tramvaje by možná stihly zastavit nebo by do sebe jen ťukly a všichni by to přežili. K těm jednokolejkám, nejezdilo se dříve třeba o dost pomaleji? Ocel na koleje a kola jsou furt stejná, takže to brždění bylo asi stejné dneska jako tehdy, ale zatímco tehdy povozy i auta jezdily nohem pomaleji, tak možná i tramvaje řidiči tolik nehonili. Jinak s napětím očekávám, kolik bude to zabezpečovací zařízení stát. Odborník nejsem, ale aby takové zabezpečí zařízení fungovalo spolehlivě za jakéhokoliv počasí, při pochodu lidí nebo zvěře po kolejích, po pokusu vytěžit z kolejí nějaké kovy případně já nevím po průjezdu  kolem autem s podomácku zfušovaným zapalováním, kde někdo  absolutně vynechal odrušovací členy a přeměnil auto v jiskrovou vysílačku, nebude to asi láce.

IvaA 15.4.2008 13:52

Re: Ne že bych

vidíte krmiči, to je přesně ono -80 let fungují jasná pravdla a když je nyní někdo svévolně porušil, napadá se celý systém, který je evidentně funkční, protože toto je první nehoda. Odpověď je přitom jednoduchá - dotyčný porušil pravidla a zaslouží si trest. Nelze jej nijak obhajovat, zodpověenost k této profesi prostě patří (sama přesně vím o co jde a tuto zodpověnost jsem na svých bedrech nosila rovněž) Systém sám o sobě vadný není, ale pokud ho lze za rozumné peníze vylepšít, jen do toho.

honzak 15.4.2008 13:47

Re: Ne že bych

Pendolino jsem čekal už dřív:-D Budiž pro všeobecnou informovanost řečeno, že právě díky absenci kolejových obvodů v tramvajové dopravě ohrožení činnosti zab. zař. ze strany trakčních proudů asynchronních pohonů  NEHROZÍ.

balthasar 15.4.2008 13:46

Re: Ne že bych

Dořešené je to dávno, nejsme jediná země kde jezděj vlaky, natož pendulíno. Ono by pro začátek stačilo jezdit ty nepřehledný úseky třicítkou ..

krmič 15.4.2008 13:40

Re: Re: Re: Re: Mno, malér je hrozný a rozčilení veliké. A protože na trati, jak teď čtu, začnou jezdit znova od pondělka,

balthasar už to napsal přede mnou :-)