19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

DOPRAVA: Silniční zákon po roce

Již léta nás média a někteří politici přesvědčují, že proti "vyspělým zemím" je u nás situace na silnicích neudržitelná - řidiči jezdí bezohledně a v důsledku toho je neúměrně vysoký počet nehod, zraněných a mrtvých.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
balthasar 27.6.2007 11:04

Re: Re: Re: Re: Re: Autor representuje chaos v hlavě řidičově - zrcadlový odraz chaosu ve státě.

Ne, ideálem je, abyste se konečně vyžvejk, kde se policii ten dohled nad stavebnim stavem ukládá. A jaký maj na jeho vynucení šance, maj zabásnout starostu nebo ředitele ŘSD?8-o

pavel 99 27.6.2007 11:10

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Autor representuje chaos v hlavě řidičově - zrcadlový odraz chaosu ve státě.

zákon č. 283/1991 Sb.par. 2 odst i) "...dohlíží na bezpečnost a plynulost silničního provozu a spolupůsobí při jeho řízení;..."

balthasar 27.6.2007 11:14

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Autor representuje chaos v hlavě řidičově - zrcadlový odraz chaosu ve státě.

A to neznáte "řidič má povinnost přizpůsobit rychlost a způsob jízdy stavu vozovky"?

pavel 99 27.6.2007 11:20

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Autor representuje chaos v hlavě řidičově - zrcadlový odraz chaosu ve státě.

možná Vám to neřekli, ale nejenom řidič má nějaké povinnosti. Existují normy (doufám, že Vám je nebudu muset hledat) jak má vozovka vypadat, aby umožňovala bezpečný a plynulý provoz, stejně jako kolaudační rozhodnutí se spoustou podmínek na každou zprovozněnou silnici, stejně jako normy a  rozhodnutí na umístění (a odstranění) každé značky. Toto jsou povinnosti stejně "hodnotné" jako povinnosti řidiče. (Bohužel se stejně nesankcionují.)

Ona taková dopravní zácpa je vyšším bezpečnostním rizikem, než překročení rychlosti o 20 km/hod.

balthasar 27.6.2007 12:21

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Autor representuje chaos v hlavě řidičově - zrcadlový odraz chaosu ve státě.

Jo, zvláště pokud v ní ty auta stojej, to vás nejspíš totiž trefí šlak.

pavel 99 27.6.2007 12:49

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Autor representuje chaos v hlavě řidičově - zrcadlový odraz chaosu ve státě.

no ona ta auta nestojí všechna a všude (jak byste si nejspíš přál), ale na části silnice jedou a tudíž mohou vrazit do těch stojících (což se také často děje).

posvator 27.6.2007 12:34

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Autor representuje chaos v hlavě řidičově - zrcadlový odraz chaosu ve státě.

Někde jsem slyšel, že pokud správce komunikace, která je v silně rozbitém stavu, na ní umístí značku "Hrboly" a k ní omezení rychlosti, je z obliga a v případě, že si na takovém tankodromu urvete kolo, se žádného odškodnění nedomůžete. Je to tak? 

pavel 99 27.6.2007 13:01

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Autor representuje chaos v hlavě řidičově - zrcadlový odraz chaosu ve státě.

Ano je to tak. Pokud jste tu díru mohl předvídat (silnice je samá díra, nebo je tam značka), tak jde o porušení na Vaší straně. Pokud by šlo o neoznačenou díru na jinak rovné a kvalitní silnici, mělo by jít o porušení povinnosti správce komunikace. (Bacha - správce mívá lepší právníky.) To je však pouze z hlediska onoho utrženého kola.

Z hlediska bezpečnosti a hlavně plynulosti provozu, má správce komunikace rovněž jisté povinnosti - ovšem velmi vágně formulované a už vůbec není zvykem jejich neplnění sankcionovat.

zubr.z 27.6.2007 12:46

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Autor representuje chaos v hlavě řidičově - zrcadlový odraz chaosu ve státě.

Místně příslušný dopravní inspektorát má povinnost se vyjadřovat k dopravnímu značení i jeho změnám a to nejen po stránce osazování i dočqsných doprav.značek,ale i jejich časového harmonogramu osazení.....koukni se na stavební zákon a předpisy související.

Bohata9 27.6.2007 16:51

Původci idiotského zákona

jsou Šimonovského kamarádi z t.zv.Výzkumného ústavu dopravního v Brně Líšni.

Už za totáče ,kdy dřepěli v likusáku namístě kde dnes mají superbarák, si za prověrku řidičáků pro zpúsobilost řídit vozidla TV mechaniků tehdejší Tesly Eltos ,řekli o video.

Podobně postupoval odbor dopravy Města Brna na vyjímky vjezdů při svozu či opravách televizorů ale ten chtěl videa dvě.Slušně jsem je poslal do rektu a začal jsem řvát,že si půjdu stěžovat jejich rodné straně a všechno bylo i bez videí.Na tojsou ti strupi zvyklí.

kdokoli 27.6.2007 9:43

naprostý souhlas

Autor přesně vystihl situaci i její příčiny. R^

HlavaXXII 27.6.2007 9:41

Výše pokuty od jisté chvíle nerozhoduje

V mometě kdy řidiči zjistí, že přestupky nikdo nekontroluje a dodržování silničních pravidel nikdo nevynucuje, sklouzne vše k zažitému. Dokud tento marasmus bude trvat nepomůže moc ani trest smrti za špatné parkování.

souhlasak 27.6.2007 9:40

Tunel

Podepisuji se temer pod cele zneni. jen mimochodem, ten tunel, pokud vim, ma byt z Prahy do Berouna.

Michal 27.6.2007 9:35

Nehodovost a stav silnic

Vztah stavu silnic a nehodovosti není tak jednoduchý, jak píše autor. Je statisticky dokázáno, že na dostatečně "rozbitých" silnicích se musí jezdit tak pomalu, že to prakticky eliminuje dopravní nehody. Možná je to cílový stav, kdy se zabijí dvě mouchy jednou ranou.

A.S. Pergill 27.6.2007 8:56

Je třeba natvrdo uvést,

že zároveň se změnou silničního zákona došlo k redefinici dopravní nehody (na několikanásobek se zvýšila škoda na autech, od níž se jejich střet povinně hlásí jako nehoda a jde do statistik) a též redefinici smrti při dopravní nehodě (kdo přežije 24 hodin, nespadá do statistik úmrtí na dopravní nehody, dříve to byl týden - jinými slovy, koho se podaří přivést do nemocnice a připojit na přístroje, ten je ze statistiky venku, protože za 24 hod. se v našich podmínkách nemá šanci sejít komise, která by rozhodla o jeho následném odpojení).

Takže by se dal očekávat skokový pokles nehodovosti a úmrtnosti (asi jako když se redefinovala novorozenecká úmrtnost v 70. letech minulého století a poskočila o cca 40% výchozího stavu). Nic takového se nekoná, takže nejspíš došlo ke zvýšení nehodovosti (to potvrzuje nárůst pojišťovenských statistik plnění, které nejsou těmito hrátkami postiženy) a s vysokou pravděpodobností i úmrtnosti (odhadem 20 - 40%).

Honza42 27.6.2007 8:50

Postihy jsou za porušení předpisu, nikoliv za nebezpečné chování.

Dokud se toto nezmění, nemůže klesnout ani nehodovost. Denně se setkávám s jednáním ohrožujícím všechny přímo na životě, ale policie to postihovat prostě nehodlá. Zato naprosto banální porušení předpisu, na tom se úřady vyblbnou. Dovedu si představit situaci, že budou všichni jezdit podle předpisů v současnosti vymáhaných, nikdo nebude platit pokuty, a přitom mrtvých bude ještě víc.

Jinak bych chtěl k článku podotknout, že plná čára není zákazem předjíždění. Její přejetí je obecným porušením zákazové značky ( na úrovni třeba zákazu troubení). Takže je to za nula nebo max. jeden bod.

pavel 99 27.6.2007 9:03

Re: Postihy jsou za porušení předpisu, nikoliv za nebezpečné chování.

Ano - přesně tohle je podstata problému. Téměř při každé jízdě vidím manévry, nad kterými tuhne krev v žilách (předjíždění před horizontem, zatáčkou.....).

A mimochodem dost jsem se pobavil, když jsem se nějakého zavilého obhájce oněch drakonických nesmyslů zeptal, zda by mi zdokumentoval jedinou nehodu, která byla zapřičiněna výslovně porušením RYCHLOSTNÍHO LIMITU. Tak nějak nevěděl o jediné.

Pepa Jetel 27.6.2007 9:41

Re: Re: Postihy jsou za porušení předpisu, nikoliv za nebezpečné chování.

Souhlasím s Vámi oběma. Navrhuji proto zcela jiný způsob kontroly silničního provozu, a to cejchované kamery namontované za přední skla řidičů-dobrovolníků. Tato kamera by permanentně nahrávala dění před autem, přičemž by uchovávala cca poslední 2 minuty. Pokud by řidič uviděl nějaký manévr, o kterém jste mluvili, stiskl by tlačítko a ty poslední 2 minuty by se nahrály na paměťovou kartu, kterou by pak odeslal na policii. Pokud by takových kamer bylo rozdáno tak 10 000, troufám si tvrdit, že by bezpečnost sïlničního provozu by hodně vzrostla.

Honza42 27.6.2007 9:59

Re: Re: Re: Postihy jsou za porušení předpisu, nikoliv za nebezpečné chování.

Máme stejné nápady, taky jsem si přesně tohle kolikrát říkal.

Navíc mne napadá, jak je to s efektivností práce policie. Jedno auto měří + (1-2 policisté), druhé auto vybírá + (2-3 policisté)  a výsledek nula, protože měří stejně jinde než mají. Spotřeba 2 auta, 5 policistů a radar za 500.000 Kč.

Můj návrh je pět policistů s kamerou za 15.000 a termoskou s čajem rozvézt po "škarpách" na nebezpečná místa a za čtyři hodiny je zase posbírat s tím co natočili. Nakladově nesrovnatelně levnější, výsledek neporovnatelně kvalitnější.

Kertag 27.6.2007 17:37

Re: Re: Postihy jsou za porušení předpisu, nikoliv za nebezpečné chování.

Z dnešního rozhovoru s novým policejním prezidentem opět vyplývá, že dopravní policie zřejmě opravdu nepostihuje nic jiného než překročení rychlosti a nezná jiný způsob vyhledávání přestupků než radar.

jan hájek 27.6.2007 8:41

k problému bezpečnosti na silnicích

pamatuji vtip: američan jede s němcem po Německu a diví se - před každým železničním přejezdem trojice značek, na přejezdu značka, světla, houkačka, závory. I diví se američan k čemu že to. I dozví se že kvůli bezpečnosti aby někdo nevjel pod vlak. Američen opáčí, že u nich jezdí po silnici pouze lidé s vyhovujícím zrakem a inteligencí, pro které to netřeba a blbci? no těch není škoda. Ono to už však neplatí ani v té Americe.

Jimmy 27.6.2007 9:16

Re: k problému bezpečnosti na silnicích

To je asi hodně starý vtip, dnešní Amerika je ve značení pro blbce ještě mnohem dále než Evropa.

Např. Výjezdy z dálnic mají z toho špatného směru po obou stranách značky "zákaz vjezdu z jedné strany" pro jistotu 2 za sebou a ještě doplněné nápisem opět obou stranách "špatný směr - wrong way".

Často na víceproudých silnicích pod značkou "přikázaný směr jízdy" je ještě napsáno, že "pravý pruh musí odbočit doprava" a podobně.

Před každým mostem je nápis "zákaz předjíždění" - u nás toto pravidlo stačí jen jednou napsané v zákoně. Legendární jsou i křižovatky bočních ulic se Stopkou ze všech 4 stran. U nás na to samé stačí obecné pravidlo pravé ruky.

Na druhou stranu rychlostní limity vždy odpovídají situaci. 3 paralelní ulice ve městě můžou mít každá svojí rychlost. Stejně tak při průjezdu menším městem není hned za cedulí 35mph , ale tam kde je sem tam nějaký dům je 45mph, o kus dál 40mph a v úplném centru např. jen 30mph.

nik 27.6.2007 9:28

Re: Re: k problému bezpečnosti na silnicích

A kdepak je u nás, že na mostě se nesmí předjíždět?

edri 27.6.2007 10:20

Re: Re: Re: k problému bezpečnosti na silnicích

Tim se moc nechlubte, on vam to uz policajt co vas pri tom chytne vysvetli :)

nik 27.6.2007 10:58

Re: Re: Re: Re: k problému bezpečnosti na silnicích

No na mostě se nesmí zastavit a stát, ale o předjíždění na mostě v pravidlech nic není ...

Milda 27.6.2007 11:06

Re: Re: Re: Re: Re: k problému bezpečnosti na silnicích

8-o byl jsi rychlejší o 6 minut  :-D 

Milda 27.6.2007 11:04

na mostě

je pouze zakázáno zastavení a stání. Ve vyjmenovaných místech, kde je zákaz předjíždění se most nevyskytuje - tunel, přechod pro chodce, žel.přejezd, křižovatka (řízená), nepřehledná místa atd atd...doporučuji VŠEM, co jezdí a už dlouho neviděli zákon, do něj kouknout...budete se divit i ušima.

balthasar 27.6.2007 11:09

Re: Re: k problému bezpečnosti na silnicích

Tak americký značení je obecně spíš verbální, symboly evropskýho střihu se tam moc nevžily. A cedule na vjezdu do protisměrných nájezdů maj ve světě běžně i v Evropě, ono to šetří plechy i životy. Mmch zjistěte si, kolik maj ti blbci v US nehodovost na jeden regïstrovanej antonobil, ještě lépe na jednu ujetou majli.

Jimmy 27.6.2007 13:02

Re: Re: Re: k problému bezpečnosti na silnicích

Proti značení protisměrů na dálnicích v podstatě nic nemám, ale přeci jen 6 značek už mi přišlo trochu přehnané.

Američané používají stejné neverbální značky jako mi, ale k nim ještě přidávají slovní příkazy se stejným významem. To ovšem souvisí s tím, že v Americe všichni rozumí anglicky a tak slovní příkazy mají smysl, v Evropě kde by slovní popis byl každých pár set km byl v jiném jazyce, tak by to bylo jen plýtvání penězi.

Co mě ovšem přišlo opravdu stupidní byly křižovatky s 4 way stop. Takových projíždět několik za sebou je opravdu na nervy jdoucí.

A srovnávat nehodovost na 1km je nesmysl. Kolik lidí v Evropě dojíždí do práce 50+ km ? V USA snad každej druhej a to může klidně být v jednom městě.

Standa17 27.6.2007 13:25

Re: Re: Re: Re: k problému bezpečnosti na silnicích

Take jsem byl v USA a take jsem se divil krizovatkam 4x stop, ale mel byste dodat, ze je pouzivaji predevsim v obytnych zonach a podle mistnich klesla nehodovost na techto krizovatkach o cca 50%, takze vyznam to asi melo. Mel byste totiz asi vedet, ze 4x stop neni to stejne co prednost zprava.

K srovnavani nehodovosti na 1km - denne dojizdim do prace cca 90km a temer se mi nestane, ze po ceste neuvidim nehodu. V USA jsem projel 16000km a videl jsem 1 (slovy jednu) nehodu (a to jeste za snehove vanice). Toz tak...