9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Diskuse k článku

DOPRAVA: Na kole do práce

V poslední době se hodně mluví o tom, že by bylo dobře, aby co nejvíc lidí jezdilo do práce na kole. Mluvilo se o tom i před válkou na Ukrajině. Válka ty debaty jaksi podpořila. Ta myšlenka je mi velmi sympatická a využívám příležitosti, abych se podělil o své poznatky z praxe.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 18.5.2022 14:34

No v té době to dělal kabelovým přenosem ... děrné štítky do kabely a pali na šalinu ...

R. Langer 18.5.2022 8:18

Tys někdy pracovala, ty naše malá hloupoučká UI? Ne, tomu nevěřím... ;-D

J. Anděl 18.5.2022 10:23

Ano, v Praze se sdílená kola dost ujala a vídám na nich hodně lidí.

Nicméně nemám pocit, že je používají lidé, kteří na kole denně jezdí do práce.

Máte jinou zkušenost?

M. Pivoda 18.5.2022 13:44

Proaktivní jednání vyžaduje i vizi budoucnosti, nikoliv jen bezprostřední zkušenosti.

J. Anděl 18.5.2022 14:00

Proti tomu nic nenamítám.

Nicméně o ochotě používat sdílené zdroje pro něco, co potřebuji denně a potřebuji se na to spolehnout, zatím pochybuji.

Spíš tomu konceptu věřím u volnočasových aktivit.

Nechám se klidně překvapit.

J. Jurax 18.5.2022 14:32

A co vyřešili?

Z. Lapil 18.5.2022 18:28

Kouknete-li někdy do hromadné dopravy, zjistíte, že většina lidí jezdí ráno tam a večer zpátky. Takže sdílená vozidla toho moc nezachrání.

Praktický příklad: tříčlenná rodina, tři auta. Věřte nevěřte - jedno zrušit neušetří ani kilometr, ale zaměstná řidiče navíc. Protože:

Ráno odjíždí každý jinam. Dva lze časově i prostorově posadit do jednoho auta, třetí jezdí úplně jindy a jinam. ALE večer se ti dva vracejí každý jindy, takže by bylo nutné, aby jeden pro druhého zajel. Výsledek: kilometrů stejně (dvě jízdy tam, dvě zpátky), času stráveného v autě 2x víc (2+1 tam, 2+1 zpátky).

V. Mokrý 18.5.2022 5:11

No, Astone, to si mohou dovolit " kravaťáci ", pracující od 8/9hodin. Ale těžko lidé manuálně pracující od 6:00, nebo ještě od dřív.

No a přitom provozu nejen v Praze, je to spíše mnohdy nástup k sebevraždě.

Na tento způsob dopravy, totiž chybí odpovídající infrastruktura.

Z. Roller 18.5.2022 6:05

Můj děda jezdíval po první světové z Nekmíře do Plzně, a to tam v pivovaře koulel sudy. A jezdil i po druhé světové asi tři kilometry na šachtu. Navíc - "lopaty" se dnes cestou do práce nesetkávají s dopravní zácpou a nemusejí sedat na kolo, to až "kravaťáci".

V. Mokrý 18.5.2022 6:36

Ano, v té době to bylo běžné, jiný druh dopravy moc neexistoval.

A v té době byli mnozí rádi, že tu práci vůbec mají.

J. Jurax 18.5.2022 14:47

No jo, jenže tehdy byly silnice prakticky autoprázdné :-)

P. Hatina 18.5.2022 3:08

No ona jsou i jiná úskalí, já vzdal kolo do práce krátce potom co tam na mě chtěli abych tam vopravdu pořádně pracoval, takže jsem se pak vracel utahanej jako čokl.

Což o to, to kolo bych i tak nějak ušlápl, akorát jak ta únava snížila pozornost takže jsem si párkrát nemlátil hubu.

Jo a taky jednou v noci, když mi zavolali a vzbudili z práce abych rychle přijel tak jsem tu bouračku stihnul ještě cestou tam. ;-D

M. Chlupová 18.5.2022 0:21

V rovinatých městech považuji za ideální urychlovadlo malou skládací koloběžku (ideálně s nafukovacími kolečky). S takovou koloběžkou jste chodec, proto se můžete pohybovat (přiměřenou rychlostí) po chodníku. Nemusíte hledat cyklostezku nebo jet mezi auty po silnici. Kdykoliv z ní můžete sestoupit a vést ji, než např. překonáte problémové místo.

Koloběžka cestu oproti svižné chůzi urychlí zhruba o 1/3-1/2. Můžete být oblečeni prakticky stejně jako na pěší přesun, zapotřebí jsou pouze vhodné boty a lepší je batoh než taška přes rameno/do ruky.

V cíli koloběžku během pár sekund složíte, vezmete s sebou (moje má cca 4kg) a snadno ji kamkoliv "zaparkujete" (v kanceláři pod stůl, za dveře apod). Bez problému si ji také vezmete do obchodu, kde se obvykle dá položit na spodní rám vozíku nebo do držáku na nápoje.

J. Jaroš 18.5.2022 0:52

Inu, obávám se že se pletete koloběžka je brána jako kolo.

Z. Koutecký 18.5.2022 1:41

Ano, po chodníku na ní smí jet jen děti do 10 let.

R. Langer 18.5.2022 5:45

Nejste brána jako chodec, a to dokonce ani na normální koloběžce. To jsem si zjišťoval už hodně dávno, a stále to platí... ;-)

M. Chlupová 18.5.2022 12:49

Vzhledem ke konstrukci skládací koloběžky ji není možné vzít do provozu. Prostě nemá a nemůže mít nezávislé brzdy, odrazky, světla atd. Nemluvě o tom, že s těmi malými kolečky se nedá rozumně jet po většině cyklostezek (nerovná zámková dlažba), ani po silnici (díry, kanály atd.).

Zákon dle mého názoru tento typ koloběžek opomíjí (každý si dnes pro dospělého představí buď velkou koloběžku nebo elektrokoloběžku), v praxi jsem ovšem nikdy problém s jízdou po chodníku neměla. A to ani v místech, kde zrovna policisté na chodníku chytali cyklisty - mně nikdy nic neřekli.

P. Červenka 18.5.2022 10:37

Skládací koloběžku jsem si pořídil před více než dvaceti léty, jednu z prvních, byli jsme tehdy v Praze jediní dva blbci, kteří se s ní ukazovali veřejně - já a Jirka Korn.. (pardon!) Do práce to bylo půl hodiny tramvají a další půl pěšky, takže ta koloběžka moc pomáhala. Taky jsem s ní objížděl další kouty Čech, Moravy i Slezska, v kravatě i v maskáčích. Do města autobusem nebo vlakem, po městě kolobrndou. Hradec, Pardubice bezva, Liberec, Jablonec radši pěšky. Co bylo blbé - kombinace malá kolečka (10cm), krátký rozvor a vysoké těžiště - a k tomu jediná třecí brzda vzadu. Taky jsem si na tom párkrát rozbil hubu, brejle i hodinky. Ale bezpochyby rozšířila okruh mého působení, když jsem sám začal v padesáti zpomalovat a dodnes ji mám schovanou a rád z ní utírám prach!

M. Chlupová 18.5.2022 12:41

Skládací koloběžka konstrukčně nemá a nemůže mít dvě nezávislé brzdy, světla ani další prvky povinné výbavy pro silniční provoz. Je třeba si to neplést s těmi velkými terénními koloběžkami, které mají de facto parametry standardního kola.

Z. Lapil 18.5.2022 18:36

Podle mě v klidu může. Světla krmíte elektřinou neboli drátem, brzdu ovládáte lankem. Obojí se dá ohnout.

M. Chlupová 19.5.2022 8:16

Ta koloběžka na to není technicky stavěná, aby to šlo. Představte si dětskou koloběžku. Jak byste to tam namontoval? U kolečka není místo, jakékoliv vedení drátu od řídítek by významně omezilo, až znemožnilo, funkci skládání.

Osobně tento typ koloběžky řadím víc do kategorie těch dětských, resp. ke kolečkovým bruslím. Zákon na ně podle mě zapomněl. V praxi jsem několikrát jela kolem policistů, kteří zastavovali cyklisty jedoucí po chodníku a nikdy mi neřekli ani slovo.

Z. Lapil 19.5.2022 9:26

Pořád mi připadá, že drát je drát (a lanko je lanko) a protáhne se skoro všude. Spíš bych se bál toho, že právě brzdící brzda vnáší do konstrukce koloběžky docela slušnou sílu a je-li ta konstrukce z nějakého tenkého plastu, mohla by mít tendenci se utrhnout.

Ale opravdu nevím, o čem PŘESNĚ je řeč, tak nebudu spekulovat.

Mimochodem - dětskou koloběžku jsem vlastnil a dvě nezávislé brzdy měla. Pravda, nebyla skládací, ale co si tak vybavuju, klidně být mohla.