20.10.2020 | Svátek má Vendelín


Diskuse k článku

DOPRAVA: Kuriozita, nebo atak na seniory?

Druhého září šly nejen děti do školy, ale mohli jsme se i dočíst, že staří řidiči jsou (vedle mladých) řidičů ti nejnebezpečnější. Zaviní téměř 5 % nehod, když v roce 2014 to bylo 3,5 %. (Seznam.cz)

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Manda 7.9.2019 9:39

Re: Jiné souvislosti jak jen věku seniorů.

je to RADA !

J. Hejna 7.9.2019 11:25

Re: Jiné souvislosti jak jen věku seniorů.

Blbá RADA.

Zdůrazňuji, že jsem napsal "blbá", nikoli "blbý".

K. Podroužková 7.9.2019 11:51

Re: Jiné souvislosti jak jen věku seniorů.

U seniorů nejde ani tak o sebeprezentaci ale spíš o solventnost. Já myslím, že utrácejí hodně dynamicky, takovou dynamiku zvládne málokdo, ale je to auto nebo žrádlo.

K. Potoček 7.9.2019 8:19

DOPRAVA: Kuriozita, nebo atak na seniory?

Tak přesně to bylo v padesátých letech! Nic nového pod sluncem.

Byli lidé, nepohodlní, kteří měli přesně MNV určeno, jakou cestou mohou chodit do práce,hospody či krámu. A pak , že se nevracíme, pod praporem EU, kupředu ZPĚT !

R. Vacek 7.9.2019 6:47

Když je mnoho úředníků,

tak se vymýšlejí nesmysly. Některý z nich totiž nevydrží jen tak sedět a nic nedělat, ale přijde z dlouhé chvíle s nějakým nápadem, nějakým vylepšením - a to je začátek dalšího nesmyslu.

H. Kotaz 7.9.2019 6:37

Pravdou však je, že u lidí/společnosti/řidičů, se

téměř ztratila soudnost. Dříve přece jenom bylo dost takových a to bez rozdílu věku, kteří si byli schopni přiznat, že na to ( řízení ) v tom kterém čase ( dopravní špička, počasí ) momentálně nemají a cestu odložili, naplánovali na jindy. A to bylo daleko méně aut.

Z. Lapil 7.9.2019 21:04

Re: Pravdou však je, že u lidí/společnosti/řidičů, se

Teď je otázka, není-li ztráta soudnosti důsledkem toho, že na každé ubzdění je předpis, takže člověk má tendenci přemýšlet spíš o předpisech než o svých schopnostech. Na silnici typicky "Sněží? Je tu 90, tak jedu 90, a běda jim, jestli není posoleno". Jasně, je to hovadský přístup, ale kus hovada je v každém z nás, ale to hovado v sobě nemá pod kontrolou každý a pořád.

S. Pavuk 7.9.2019 5:49

mám návrh

Zabudlo sa pri tom nápade s jednou cestou na časový harmonogram. Povolenka by mala byť nasledovná : Jeden deň tam a až na druhý deň naspäť. Dôchodca by mal byť predsa pri návrate svieži. V priekopách by mali byť pre tento účel vymedzené priestory pre povinný odpočinok.

S. Sandokan 7.9.2019 5:09

Mám konstruktivní návrh.

Poslední dobou, se vyrojilo mnoho případů kde je ,, doloženo" , že skupina lidí ( no, lidí ?!?!), po dosažení určitého věku, začíná ohrožovat své okolí. Proto si pojišťovny, vytvořily naprosto zhovadilou a bezprecedenční kategorii tvorů ,,70+ " ! Tito tvorové svou existencí, obtěžují okolí, zpomalují běh života a dopravy, ohrožují své nástupce, střevními problémy zaplynovávají atmosféru, zanechávají uhlíkovou stopu, odčerpávají finanční prostředky, zabírají tolik potřebná místa k životu mladších a progresivních. No určitě je mnoho dalších důvodů, ten problém urychleně řešit na globální úrovni. Planeta Země sténá. Co s tím ? Návrh řešení: Všechny vlády by měly vytvořit ve svých rozpočtech, položku na zpracování biomassy. Tu by mohli obhospodařovat vybrané neziskové organizace. Třeba ...., nebo i jiné. No a utržené zisky by se mohli věnovat na zlepšení a rozvoj mezikontinentální lodní dopravy. Přece jenom jezdit po moři na raftu, no pánové !!!!! Jo, a výsledný produkt po špičkovém zpracování 70+, použít jako granulované hnojivo. To bude ten správný kolotoč(koloběh života). No, není to skvělé ? Je to skvělé ! Musím se přiznat, že můj návrh, není tak zcela nezištný. Patřím už do té nové kategorie 70+. To jsem se dozvěděl, při placení povinného ručení za auto. Sice mám najeto víc než milion km po celé Evropě, bez nehody s mým zaviněním, ale stal jsem se nebezpečným, pro ostatní. Asi tím, že dávám blinkry, nebo nepředjíždím před kopcem, no nevím. Tak snad bude ta likvidace humánní a s hudbou.

J. Krynický 7.9.2019 3:31

Je rozdíl jezdit někde, kde to člověk zná

nebo jet někam, kde se nevyzná. Je rozdíl, jestli někdo jede za světla nebo za tmy. Stejně tak je rozdíl, jestli si dotyčný důchodce zajede pět kilometrů do nejbližšího Lidlu nebo pojede dvě hodiny.

Ve výsledku jde o to, jestli se s požadavky na "plnohodnotný" řidičák bude hýbat nebo ne, neboli jestli bude omezen někdo, kdo podle současných pravidel smí řídit bez omezení, nebo bude umožněno, byť i omezeně, řídit někomu, kdo teď je absolutně bez té možnosti.

Pokud je to ten druhý případ, tak s tím nemám nejmenší problém. Těm důchodcům to pomůže a ostatní to neohrozí.

J. Strakoš 7.9.2019 6:53

Re: Je rozdíl jezdit někde, kde to člověk zná

Osobně s tím problém mám (a to do kategorie seniorů nepatřím) - stát zase ukazuje páchání dobra a chce zavést další regulaci - a v článku je ukázáno, že reálné, nepocitové, argumenty chybí.

A zesložiťováním pravidel se k lepšímu stavu neposuneme, jen se zvýší level byrokracie státu a skryté zdanění. Podívejte se na řidičský průkaz na motorky - aby se ochránili junioři, je třeba je nechat dělat řidičák několikrát. A každá zkouška, změna řidičáku stojí finance.

J. Jurax 7.9.2019 12:17

Asi budete záviděníhodně mlád ... :-)

Ono totiž zaručeně by nebylo povoleno byť i omezeně řídit někomu, kdo teď je absolutně bez té možnosti. To by bylo proti duchu doby ... :-) ... a po mém soudu by to nebylo ani moudré.

Není moc rozdíl, jestli si dotyčný důchodce či kdokoliv jiný zajede pět kilometrů do nejbližšího Lidlu nebo pojede dvě hodiny. Protože pokud to neumíte nebo jste nějak handicapován, budete nebezpečný na každém metrů z těch pěti kilometrů i na každém metru té dvouhodinové jízdy.

Za dvě hodiny řízení nepadne vysílením ani senior; taky proto, že zpravidla řídí už čtyřicet padesát let a má tudíž praxi. Delší jízda vyčerpá spíš začátečníka, neboť nemá ještě řízení zažité, nemá vypracované reflexy a musí furt urputně myslet na to, co dělá. Aspoň u mne to tak před půl stoletím bylo ... :-)

A ano, je rozdíl jezdit někde, kde to člověk zná nebo jet někam, kde se nevyzná. Je rozdíl, jestli někdo jede za světla nebo za tmy. Nicméně nemyslím, že by v tomto punktu na tom byl senior nějak hůř než mladší ročník. Ono je to silně individuální a závislé na mnohém. Možná pomalejší reflexy, horší zrakovou ostrost a rychlost adaptace světlo tma vyrovná řidičskou zkušeností a uvážlivostí, jež přichází s věkem. Holt prostě jede opatrněji.

I. Lyčka 7.9.2019 3:23

Já to vidím tak,

že současní senioři dělali autoškolu a učili se jezdit ještě za totáče, kdy příslušníci VB stáli za každým rohem a kontrolovali řidiče nejen na konci vesnice, ale kdekoliv a kdykoliv a nikdo si tenkrát netroufal diskutovat nebo si otvírat hubu, aby nedostal ještě větší pokutu. Autoškol udělat taky nebylo jednoduché. Tím se taky naučil dodržovat pravidla silničního provozu, jezdit co možná nejopatrněji a nejzřetelněji. A dokonce dávat blinkr při předjíždění nebo odbočování, na což mnoha dnešním řidičům už mozková kapacita nestačí.

Z. Lapil 7.9.2019 20:55

Re: Já to vidím tak,

Podle mě moc zobecňujete. Moje zkušební jízda začátkem 80. let obsahovala zařazení dvojky (rozjezd z kopce), jednu křižovatku, kde nejezdí auta dodnes a zastavení u chodníku. Sakumprásk tak minutu dvě.

Pravda, test jsme dělali bez nápovědy a jízdy byly taky poctivé.

A druhá pravda - pak jsem za volantem neseděl snad dvacet let a řídit jsem se učil víceméně samostatně na trase Kladno - Praha Žižkov, v 17:30 odjezd tam a ve 22:00 odjezd zpět. Od té doby mi nedělá problém rozjíždění do kopce; místní pamětníci jistě vzpomenou na Korunovační v dobách předblankových.

J. Vintr 7.9.2019 0:30

V civilizovaném světě

se pravidla přizpůsobují těm, kteří mají nějaký handicap. Invalidům, nebo seniorům. V takové Americe se v obci jezdí čtyřicítkou a na každé křižovatce je stopka. Na silnicích prakticky nikdo nepředjíždí. A lidé se z toho nezblázní. Protože tam auto berou jako dopravní prostředek a ne jako nástroj ke zvedání ega. Nejnebezpečnější jsou spěchající idioti.

S. Sandokan 7.9.2019 5:27

Re: V civilizovaném světě

Do poslední věty, bych přidal slovo: arogantní.

P. Kmoníček 7.9.2019 8:33

Re: V civilizovaném světě

.....a věku jakéhokoliv.

V. Braun 7.9.2019 0:21

Tak v Libereckém kraji jsou zase ty hory,

takže takový Liberecký řidič senior musí být schopnější než ten středočeský, aby to zejména v zimě zvládal. Jinak on někdo podobné nápady opravdu myslel vážně?

H. Kotaz 7.9.2019 6:30

Re: Tak v Libereckém kraji jsou zase ty hory,

1*

J. Jurax 7.9.2019 12:22

Myslel vážně ... těžko říct, ono je dnes možné všecko a lidská blbost je jak známo neomezená. A koncentruje se v dobroserech.