22.10.2020 | Svátek má Sabina


Diskuse k článku

DOPRAVA: Kuriozita, nebo atak na seniory?

Druhého září šly nejen děti do školy, ale mohli jsme se i dočíst, že staří řidiči jsou (vedle mladých) řidičů ti nejnebezpečnější. Zaviní téměř 5 % nehod, když v roce 2014 to bylo 3,5 %. (Seznam.cz)

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
H. Kotaz 7.9.2019 14:55

Re: Povšimněte si, že hned dva sousední státy,

Tak jest.

Z. Lapil 7.9.2019 21:26

Re: Povšimněte si, že hned dva sousední státy,

Tak s TÍMHLE souhlas.

J. Novak 10.9.2019 6:29

Re: Povšimněte si, že hned dva sousední státy,

Při přecházení Korunovační v Praze by občas bylo třeba předpažit ruku s 5kg kladivem, aby někteří, zejména SČ řidiči či taxikáři, zaregistrovali chodce a laskavě zastavili.

T. Krystlík 10.9.2019 7:51

Ano, horší je to mnohdy i mimo Prahu

Co se cz-řidiči za dvě desetiletí nenaučili: sjíždění se zipem, jízdu na kruhových objezdech a dávání přednosti chodům.

J. Tew 7.9.2019 10:50

Tupá arogance

Jen chorý mozek může přikazovat obecně komukoliv, kam smí/nesmí jezdit podle věku. Jediným kriteriem by měl být psychický & fyzický zdravotní stav, důkladně periodicky kontrolovaný.

Pohyb autem na silnici spočívá v řešení množství proměnlivých, často složitých situací, které se neustále v obměnách opakují. Starší řidiči, mají mnohaleté zkušenosti, jezdí proto opatrněji, dokážou lépe předvídat. Naopak začátečníci, zkrátka vůbec netuší... Jejich ego je většinou vysoké, mají tendenci se předvádět a vrhat do rizikových situací. Co si má myslet člověk o někom, kdo se pověsí 3m za váš kufr, jedete-li svých maximálních 80-95km (aby se vám auto nerozsypalo) na rozmlácené typicky české okresce?

K větší pohodě na silnicích by především přispěly povinné psychotesty pro všechny začínající řidiče. Ty by se pak mohly samozřejmě opakovat někde v 50, 70 letech. Jde o zdraví nás všech.

J. Vintr 7.9.2019 11:01

Re: Tupá arogance

Nevěřte, že nějaké psychotesty odhalí všechny psychopaty. Psychopati za volantem se můžou v běžném životě projevovat jako zcela normální lidé. Nebezpečné situace na silnici vytváří také nedostatek racionálního myšlení, kterým evidentně trpí velká spousta lidí.

J. Tew 7.9.2019 13:08

Re: Tupá arogance

Ano, máte bohužel pravdu. Souhlasím ....

I. Novák 7.9.2019 14:24

Re: Tupá arogance

Psychotesty v nějaké zjednodušené podobě by jistě měly být součástí vyšetření před získáním řidičského oprávnění. Ovšem důkladné u pachatelů nebezpečných dopravních přestupků a nehod v jejich důsledku způsobených. Vyšetření by si pachatel musel samozřejmě hradit. Postupně by se tak z provozu vyloučili největší psychopatičtí hazardéři. Pro ty, kteří přestupek způsobili z nezkušenosti či z nedostatku předvídavosti, pak drahým poučením se podobného chování v budoucnu vyvarovat.

J. Vintr 7.9.2019 15:05

Re: Tupá arogance

On by byl třeba dobrý takový test, že by se prakticke zkoušky na řidičák dělaly na nějakém nepřehledném úseku silnice, kde by muselo jet za nějakým hodně pomalým vozidlem. A kdo by neměl nervy jet kilometr dvacítkou a pokusil by se předjet, bez milosti ven. A repete nejdřív tak za pět let.

I. Lyčka 7.9.2019 19:31

Re: Tupá arogance

To by nefungovalo. Takový test by se rychle profláknul a všichni by jeli správně. Ostatně si myslím, že u zkoušky se i největší ignoranti snaží jezdit předpisově.

J. Vintr 7.9.2019 14:19

Re: Tupá arogance

Idiota za volantem poznáte zcela spolehlivě podle toho, jak blízko za vámi jede. Čím blíž, tím větší (a nebezpečnější) idiot. Neplatí to u ženských, tam je to jenom nevědomost a nedostek představivosti.

Z. Lapil 7.9.2019 21:16

Re: Tupá arogance

Pomalu získávám dojem, že na předjezdce se nejvíc lepí aktivní tempomaty nebo jak se to jmenuje.

Přinejmenším jsem se všiml, že některá - novější a dražší - auta rozsvěcují brzdová světla, aniž by docházelo k viditelnému brzdění, a zároveň celkem precizně udržují konstantní odstup.

J. Vintr 8.9.2019 13:51

Re: Tupá arogance

Bezpečný odstup je závislý na rychlosti a i ty automaty musejí respektovat technickou prodlevu brzd + . nějakou bezpečnostní rezervu. Při 50 km/h je to minimálně 30 metrů.

Z. Lapil 8.9.2019 17:09

Re: Tupá arogance

Jasně. Mě zaujalo prvně to, že občas někdo svítí červeně tam, kde evidentně stačí sundat nohu z plynu, a při bližším zkoumání se mi zdá, že udržuje podezřele konstantní odstup. Samozřejmě s opravou, že zezadu, navíc obvykle zpoza několika aut, je okometrie dost nepřesná metoda.

Docela by mě ale zajímaly ty počty. I když si uvědomím, že začnu-li vzadu brzdit později - a to začnu - a proto ho celou dobu brzdění doháním, těch 30 metrů neboli víc jak rychlíkový vagón (ten má 24,5 m, někdy víc) mi připadá strašně moc. A to jezdím bez antibloků a jsem zbabělec :-).

J. Ptáček 7.9.2019 10:24

Vyváženost

Nelze vyloučit, že mladí lidé a lidé středního věku víc holdují jídlu (jsou obéznější) a možná i alkoholu. Jsou tedy nebezpečnější sobě i okolí. Budou-li starší lidé diskriminováni omezením možnosti řízení třeba jenom na jejich kraj, nakonec proč ne, mohla by se souběžně tato zjevná diskriminace kompenzovat pro mladší ročníky zase omezením možných návštěv restaurací a bufetů rovněž pouze na jejich kraj. Ať je to vyvážené.

P. Zinga 7.9.2019 10:09

Bylo by to směšné,

kdyby to nebylo možné. Z těch elitních hovad vypadává jedno lejno za druhým.

J. Hejna 7.9.2019 11:20

Re: Bylo by to směšné,

Formuloval bych to výrazně decentněji, i když plně souhlasím.

J. Jurax 7.9.2019 11:46

Ehm ... formuloval bych to výrazně expresivněji, jak by si tento nápad zasloužil, ale místní strážce mravnosti by mne zcenzuroval ...

M. Stanovský 7.9.2019 10:08

Pardubicko

ČSOB pojišťovna dává pojistné podle nehodovosti v oblastech. Obecně nejspolehlivější jsou senioři Pardubicka a Vysočiny.

M. Malovec 7.9.2019 10:00

Jeden by si mohl myslet

že na tom Seznamu.cz jsou blbci.

P. Lenc 7.9.2019 10:03

Re: Jeden by si mohl myslet

A nejsou?

J. Jurax 7.9.2019 11:42

Jo, mohl. A patrně by se nedopustil omylu.

J. Kraus 7.9.2019 9:50

V mém okolí

řidiči nad, dejme tomu, 65 let, občas zajedou do blízkého hypermarketu. Nejezdí autem do práce ani na dovolenou, snad někdy na nějaký výlet, ale i na ten už spíš autobusem nebo vlakem. Během posledních desetiletí se na silnicích jezdí stále více "na doraz", už ani na okreskách nelze vychutnat, jak se říkalo, "požitek z jízdy", kdy řidič splývá s duší stroje a soucítí s ním. Hned na něj vzadu někdo bliká a hrc hrc řítí se nesmyslně vpřed, za svým nesmyslným cílem. Starší řidiči pochopitelně ztrácejí pomalu "vyježděnost", což si uvědomují a proto jezdí opatrněji, s odstupem, nikoli ale jako brzda provozu, kromě těch okresek. To vše neplatí pro někdejší sváteční řidiče, ale u těch zase na věku nezáleží. A leckterý stařec na přechodu pro chodce může zjistit, že na zelenou, včetně bleskového pohledu vlevo vpravo, vyrazí ze všech nejdřív. Tu sérii článků jako by dával dohromady nějaký humanitní pubescent, vezoucí se na vlně nenávisti (módní slovo nové generace) ke starcům, kteří zničili jeho svět.

Připomíná to kampaň "Čechy-vrakoviště Evropy", která byla statisticky pěkně podložena, ale nebyly brány v úvahu kilometry těmi vraky najeté. I malé dítě pohledem na parkoviště u nějaké fabriky nebo marketu zjistí, že těch starých aut tam moc není. A osobní postesk: mojí Octavii combi z roku 1968, garážovanou, v zimě nejetou, motor po GO, kolem které se vždy sběhli technici na STK, nechtěl minule jeden nový mladý pustit. Po zásahu staršího kolegy to dobře dopadlo.

M. Hoblík 7.9.2019 9:34

Senioři zavinili pět procent nehod!

A které hovado zavinilo těch zbylých devadesát pět procent?

H. Kotaz 7.9.2019 11:35

Re: Senioři zavinili pět procent nehod!

No, těžko se dočkáme vůbec nějaké odpovědi, natož kvalifikovaně rozebrané/zdůvodněné.

P. Lenc 7.9.2019 9:26

mladí "progresivisté" ví jak zacházet se starým "odpadem" zvaným senioři a nějakým tím číslem. Pan Kusák níž to popsal přesně, nedovedem se bránit.Ta neuvěřitelná blbost těchto budovatelů "lepších zítřků" začíná být životu nebezpečná.

K. Janyška 7.9.2019 8:55

Nejblbější la nejnelidštější lidé jsou ti z nových generací.

Ve škole je naučili něco úplně jiného, než by je naučit měli. Připravili je na život v organizaci, přičemž lidský svět je spontánním řádem lidské interakce. Tedy něčím úplně opačným... Dzp.

F. Kusák 7.9.2019 8:45

Já bych to viděl jinak

Vždy jsem se posmíval učitelům, že, na rozdíl třeba od lékařů nebo advokátů, nedokáží prosadit efektivně své zájmy. Pro nás prďoly to bohužel platí také. A přitom je nás dost na to, abychom dokázali při volbách prosadit naše zájmy. Pak by si i takoví hlupáci dali pozor. Příkladem je pro nás např. sousední Rakousko.

P. Rada 7.9.2019 8:34

Jiné souvislosti jak jen věku seniorů.

Aurorem zminovaný kuriozní tlak může souviset i s věkem vozidel. Přímo o tom sice nepadla zmínka ale typuji, že se senioři už nepotřebují tolik presentovat a tak v průměru najezdí méně a staršími vozidly. Obecně doložitelně dnes přeci klesá prodej nových automobilů a senioři jsou v hledáčku, že neutrácí dostatečně dynamicky a zabírají aplikační prostor. Necht tedy senioři - jejihž věkové kategorie obecně bobtná oproti ostatním - na přecpaných silnicích, parkovištích... udělají co možná místa těm, kteří uvažují a jednají dynamičtěji a mohli by si přikoupit i další a další... a tak povzbudit poptávku.

https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/trh-auta-prodeje-cr-prvni-pololeti-2019.A190703_120207_ekonomika_fih

H. Kotaz 7.9.2019 8:41

Re: Jiné souvislosti jak jen věku seniorů.

Tobě hrabe.