16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Diskuse k článku

DOBA: Digitální demence mladé generace

Mladé generace na celém světě totiž ohrožuje navíc ještě další nebezpečí. Je jím digitální demence způsobená chytrými telefony a pobytem ve virtuální realitě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Diviš 10.10.2023 9:24

Stránky všech vámi sledovaných novin. Já na to kupodivu nenarážím.

Ani na to dovoleno/nedovoleno.

P. Diviš 10.10.2023 9:22

Papírové noviny v MHD ano. Řeči moc ne, zvlášť po ránu. Práce od šesti, všichni většinou ještě rozespalí.

Cigaretu a zapalovač - jak kdo. Já jsem třeba tehdy kouřil, ale jen v hospodě u piva a těch keců.

Zákaz kouření ve v͇š͇e͇c͇h͇ hospodách j͇e͇ omezování svobody. Stačilo rozsortýrovat kuřácké a nekuřácké a trochu vylepšit vzduchotechniku.

Zákazy podobné věci obvykle nevyřeší, občas jsou i kontraproduktivní, viz prohibice.

Rozdíl mezi příjmem z papíru a obrazovky taky nevidím, na papíře i na obrazovce jsou i věci důležité a tedy zapamatované a nedůležité. Pokud vůbec povšimnuté, tak zapomenuté. Kromě vyjímek, kdy naprostá pitomost člověku z neznámých důvodů utkví, ale u toho nezáleží na zdroji.

F. Kusák 10.10.2023 9:16

Sice souhlasím, že čeho je moc, toho je příliš, ale zase to nevidím tak dramaticky. Digitalizace života má spoustu výhod a upřímně, velmi mně vadí, jak zaostáváme v digitalizaci státní správy nebo ve zdravotnictví. A pak, lidi jsou velmi tvořiví a přizpůsobiví, jinak by nepřežili. Že to mnozí, hlavně ti starší, kritizují, je asi normální, bylo to tak vždy, jen na té věci nic nezmění. Těm bych doporučil, aby se zabývali jinými, jim mnohem bližšími problémy. Má to totiž větší smysl.

P. Diviš 10.10.2023 9:13

"Konkrétně té, kterou někdo(zde ponechávám prostor pro to, aby si jej lidé pojmenovali sami) vyvolává s cílem lidi ovládat. "

Nejsou to chemtrails? :-P

L. Harvánek 10.10.2023 8:50

Ono stačí se jednou podívat na televizní pořad s názvem "Na lovu". A člověk žasne, když sice soutěžící ví, kdo ve kterém filmu hrál, ale netuší nic o tom, proč a jak náš svět funguje.

J. Pokoutný 10.10.2023 8:43

Natož zpávy realistické, pozitivní a neopsané.

J. Anděl 10.10.2023 8:40

Jj.

K blbosti i církvi.

Ale k dnešnímu islámu: islámu internet nevadí, umí ho využívat. S prostým předindustriálním člověkem bez napojení na sociální sítě by si už možná neuměli poradit.

P. Čech 10.10.2023 8:37

"Čumění do mobilů a hraní her" je důsledkem jediné příčiny, pane Polanský. Konkrétně té, kterou někdo(zde ponechávám prostor pro to, aby si jej lidé pojmenovali sami) vyvolává s cílem lidi ovládat. Jinak žádané důsledky oné digitalizace se ovšem jaksi nedostavují. Zkuste se někdy zeptat několika náhodně vybraných mladých lidí, momentálně čumících do mobilů na některou z obecně platných věcí a zákonitostí. Asi budete silně a velmi nepřájemně překvapen jejich odpověďmi. Odpověďmi, postrádajícími jakýkoliv náznak mozkové aktivity. Zdá se, že těm "někdo" se jejich "práce" velmi daří a lidstvo spěje k vlastní mozkové záhubě, ovládáno ovšem právě tou digitalizací.

R. Langer 10.10.2023 8:37

Jo, a jinak tím "TO" myslím lidskou blbost. Žádné věci za to nemohou, a lidé jsou blbí pořád úplně stejně. ;-)

R. Langer 10.10.2023 8:35

Ano, hlavně jak se to tehdy nelíbilo té "osvícené" církvi. Ta věděla svoje! To muslimáci to udrželi dodnes, a jak jim roste populace! ;-D

D. Polanský 10.10.2023 8:32

Zajímavé, že nejsem členem žádné sociální sítě a žiju. Klady digitalizaci státní správy zatím nepociťuji. Jednou jsem zaslal na odbor výstavby dotaz, co mám udělat pro cosi, jak mám postupovat. Dotyčná dáma mi vrátila asi 1 m dlouhý email, co nesmím, a jaký bude postih. Tam jsem pocítil opravdou sílu Ctrl + C, Ctrl + V a tuposti úředníka.

P. Čech 10.10.2023 8:28

Nejen opilá Britney, ale u nás doma Agáta Hanychová, s její maninkou, Ornela Koktová a jiné a jiné "celebrity" plní stránky všech našich novin bez výjimky. V podstatě jde o to, že novináři již dávno rezignovali na to, proč vůbec existují, tedy, aby poskytovali lidem hlavně důležité a ověřené zprávy o dění kolem nás. O veškerém dění, nejen tom, které je pro vládnoucí vrstvy důležité a které je jimi dovoleno poskytovat. Mluvím o veškerém dění, to znamená i o tom, které politické strany vyhlašují za dezinformace.

D. Polanský 10.10.2023 8:25

Je to pochopitelně daleko složitější. My dnes kvalitní digitálně elektronickou výuku potřebujeme, děti se mají učit, co je to program, jak fungují roboty, elektronické obvody, i jak fungují mobily atd. atd. Jenomže na to nemáme odborně připravené učitele. Popravdě ani je nemá nato kdo připravit, prostě technologicky zaostáváme. Pak se digitalizace zvrhává v čumění do mobilů, hraní her apod. Ovšem moralistika paní autorky vůbec neukazuje cestu z toho ven. Jednoduše problém zjednodušila. Nestačí pálit od boku.

T. Diblík 10.10.2023 8:15

Vpravo uprostřed této stránky je titulek "Deváťáci trpí depresí a úzkostmi. Každému třetímu by prospěla odborná pomoc."

Matně si vzpomínám, že v Kmotrovi bylo popsáno podnikání rodiny, která poškozovala silnice přetíženými náklaďáky, aby její druhá firma mohla ty poškozené silnice spravovat.

Připomíná mi to postupy pokrokářů ve školství a společnosti obecně.

V. Zuna 10.10.2023 8:05

Mám to úplně stejně. Také jdu radši k automatické pokladně, kde jsi všechno v pohodě naskenuji a klidně uložím do nákupní tašky.

J. Anděl 10.10.2023 8:05

Ačkoliv asi souhlasím, zeptám se, co myslíte tím "to"?

Demenci? Názory? Deprese?

Myslím, že životní styl má vliv na uspořádání mentality člověka, vždycky měl a logicky se spolupodílel na tom, jak ten výsledný lidský svět vypadal.

Ovšem taky si nemyslím, že by současná generace na tom byla v principu o tolik zásadně hůř, než generace starší, která s cigaretou v ruce sjížděla ošoupané videokazety s hollywoodskou produkcí, nebo generace ještě starší, která s tou cigaretou sjížděla Televarieté a Nemocnici na kraji města.

A ještě dřív? To už nezažila ani autorka článku, tak to nemá cenu komentovat. Ale taky měli svý.

Mimochodem, jak krásný a svěží mozky museli mít prostí lidé před vynálezem knihtisku :-)

J. Anděl 10.10.2023 7:56

Doopravdy technologicky pokrokové učitelky mě v osmdesátých letech na základce učily místo memorování názvů a vzorečků používat zeměpisný atlas a matematicko-fyzikální tabulky.

Jinak díky za shrnutí.

J. Anděl 10.10.2023 7:52

Papírové noviny se vestoje při držení se tyče čtou ještě hůř :-)

J. Anděl 10.10.2023 7:51

Zaujal mě ten obraz v hromadném dopravním prostředku, kdy všichni koukají do mobilu.

To je pravda. Ovšem dobu, kdy by lidé klábosili s náhodným spolucestujícím, jsem v MHD nikdy nezažil. Možná tak ve vlaku v kupé, při dlouhé cestě (i když i tam jsem preferoval společnost knihy než cizích upovídaných lidí). Ale třeba ráno v metru?

Dřív jsem ráno v metru zápolil s papírovými novinami. Snažil jsem se je přehnout uprostřed a nepoztrácet přitom po zemi některé z volnějších listů. To vše v izolovaném prostoru, který člověk na sedačce obklopený jinými lidmi má.

Krásné časy. Tehdy jsem se naučil na Lidovky. A člověk si početl a nemohl hned pod text připsat svůj komentář...

Nicméně rituál ranní konzumace denního tisku a tím tedy přívalu společenských a politických starostí je předdigitální.

Jo, a také lidé dříve zpod peřiny jako první nahmatali krabičku cigaret a zapalovač. Což mimochodem taky mělo vliv na mozek a pravděpodobně poznamenalo celé generace civilizovaného člověka nejen na individuální, ale i kolektivní úrovni. A připomínám, že dnes zákaz kouření v restauracích vnímají někteří jako omezování svobody. Nu, v Číně zákony dětem a mládeži - mám takový dojem - omezují pobyt na mobilních telefonech.

Ale tím nezlehčuji problematiku digitální závislosti. Ba právě naopak, je třeba brát jí vážně a naučit se s digitálními nástroji žít.

PS: to s tím přechodem z krátkodobé do dlouhodobé paměti se mi nezdá. Digitálně dnes přijímám většinu informací a jakkoliv bych potvrdil částečnou pravdivost, tak a) neumím odlišit, v čem se mi paměť zhoršuje vlivem věku a b) jednoznačně je opravdu velké množství informací, které mám z digitálního zdroje a pamatuju si ho extrémně dlouho.

Třeba informaci, že "Opilá Britney pozvracela bazén". Pořád čekám, že se mi někdy bude hodit :-D

F. Navrátil 10.10.2023 7:45

Mobil je forma. Demenci způsobuje obsah.

Z. Lapil 10.10.2023 7:36

Ad A/ Opakování určitě ano, ale určitě vím, že u mě je cesta obrazovka - mozek výrazně méně efektivní, než papír- mozek. Ale bývalo hůř, lze se to naučit.

Ad B/ Nesmysl. Co jen knih bylo napsanejch, o úpadku školního vzdělání, respektive o tom, že dnešní absolventi jsou méně znalí a schopní, než jejich předchůdci.

Z. Lapil 10.10.2023 7:27

Výjimka, ale musím se podělit: onehdy nás v kupé sedělo pět, ne úplně mládež, ale ani jedny šedivé vlasy, každý s knihou, a to ne ledajakou. Pamatuji si Rozrušenou zemi a ta nejpokleslejsi literatura byl Chandler, ale zato v originále.

V. Braun 10.10.2023 7:25

Paní autorko, sociální sítě a digitalizace státní správy není totéž.

Z. Lapil 10.10.2023 7:21

A je zrovna tohle podstatné?

M. Kocián 10.10.2023 7:03

A kde je to "úsměv je zpropitné pro zákazníka?"

M. Kocián 10.10.2023 7:02

Spíš než o opakování jde o soustředění - na psaní se prostě musíte soustředit, zvlášť když nemáte "vypsanou ruku". A že jsou na tom mladí se soustředěním na štíru je fakt, i když příčiny nejsou (jen) ve výpočetní/herní technice.

T. Kubín 10.10.2023 6:52

P/Aní autorko a tohle jste psala vy? "Není náhodou, že vlastníci největších sociálních médií (např. Bil Gates, Steve Jobs, Tim Cook) nedovolují svým dětem a malým rodinným příslušníkům je používat."

Ani jeden není "vlastník největších sociálních médií". Jeden je už dlouho mrtvý (zrovna ten, který za to nejvíc může a který opravdu vlastním dětem tablet nedal a jeden je gay, takže fakt děti nemá.

L. Písařík 10.10.2023 6:51

Nevím jaké jsou vaše zkušenosti, ale vím, že na manipulaci s mužem žena příliš inteligence nepotřebuje. Pravda, s intelintnější ženou je manipulace zábavnější - vymýšlí nové a neotřelé lapky.;-)život je tak zábavnější.

D. Stirsky 10.10.2023 6:47

Ano, chytré krabičky, které nosíme po kapsách, změnily náš svět víc, než vynález parního stroje a možná i ohně. Digitalizace, sociální sítě, vyhledávání a ŠÍŘENÍ informací... Technika změnila náš svět tak dramaticky, jako dosud nikdy v dějinách. Je to vynikající pomocník i strašlivá zbraň. A my nevíme, co s tím. Tápeme. Zatím si s tím hodně hrajeme, zkoušíme, co vše to umí. Je to ale také strašlivá zbraň. Někdy jsem nadšený, jindy mne jímá děs, neb to, co se píše v Orwellovi, může se stát realitou. Sledování jedince na každém kroku a při každém prdu (přeneseně i doslova). A teď babo raď. Prsíme se, že internet je v podstatě bez regulace. Jenže regulace přijde. Dříve či později, ale přijde. A to nemluvím o AI. Mnozí se smějí a ukazují na kiksy, které jim AI učinila. Říkám: to, co máme my, je ba hraní a hlavně neumělý začátek.

L. Písařík 10.10.2023 6:47

Já ano, drahně tomu let, co se přítel Standa rozčiloval, že mladí sedí, čučí do mobilu a sednout starší nepustí. Už tehdy jsem namítal: Co chceš? Víš, jak je blbé se jednou rukou držet a druhou ovládat mobil, potřebuješ k tomu obě.