2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

DĚTI: Co nového ve škole

Stejně tak s vyjmenovanými slovy. Proboha, jen nedrilovat! Pak už jen speciální pedagog, ke kterému je dítě vysláno zjišťuje, že dítě neprošlo správnou didaktikou učení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Křivan 20.2.2024 16:33

Kdo je to Hejný ?

O to jde aby matematika bavila. V podstatě je matematika něco jako nekonečně velká stavebnice. Matematik si hraje.

J. Ticháček 20.2.2024 16:00

Pokud se pamatuji, tak po tom, co jsme se vraceli z pískoviště, hřiště, bunkru, stohu, křoví, kanálu, a z buhvíjakých ještě míst, nastupovali rodiče a prarodiče, kteří zaskakovali za školu.

Ona ta škola to naučit umí. Jenže je na to právě jedna vyučovací hodina. Hned poté jsou příslovce, pak řeky v Asii, rozdíly mezi lodyhou, stéblem a kmenem.

Tou dobou si dítě v páté třídě už nepamatuje, co snidalo, a zda vůbec kdy jedlo.

To dítě si to potrebuje zopakovat ještě za čerstva, ideálně s někým, kdo to umí vysvětlit. A když to ten někdo umí vysvětlit jiným způsobem, a jinak, nežli učitel ve škole, je to jen dobře.

J. Ticháček 20.2.2024 15:34

Ne

Další je Charlamov.

P. Hák 20.2.2024 9:42

Nojo, no. Dovolen je jeden názor. Už nejen v politice.

P. Hák 20.2.2024 8:52

V zákoně je to od paragrafu 6 dál.

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563#

P. Hák 20.2.2024 8:50

V zákoně je výjimka - když ředitel nemá patřičně vystudovanou osobu, může vzít někoho, kdo kvalifikaci nemá. Pokud studuje učitelství, je to snazší. Často proto učí studenti, navíc jsou levnější.

Shora je tlak na to, aby mohlo učit s prominutím každé pako. Prosazují to různé neziskovky.

P. Hák 20.2.2024 7:59

Bývalo odpoledne 2x týdně, to se nezměnilo doteď. Takové ty předměty jako pracovní vyučování... vychází to Po, St, Pá po 6 h a Út, Čt vždy 5+2.

Na SŠ jsme také měli 2x týdně odpoledne (Út a Čt, to si pamatuju, dojížděl jsem).

On se celkový počet hodin moc nemění, aspoň ne poslední čtvrtstoletí :-) Přestávky se dělají podle místních podmínek, třeba u nás jsou taky krátké. I začátek vyučování stanovuje ředitel, vím o ZŠ, kde začínají 7:45, protože jim tak přijíždějí autobusy z okolních vesnic.

L. Žaloudek 19.2.2024 21:47

No a jak jste těch 32 hodin nacpali do 5 dnů? To jste museli mít aspoň dvakrát 7 hodin? A hele, 7 je prvočíslo. Dobrá, ale bylo by to víc jak do půl třetí! A bez oběda! Nebo jste taky měli odpolední? A ty zbylé dny natvrdo do dvou?

My jsme, pravda, v té době měli podobný počet hodin na střední škole. Ale začínali jsme v 7.50 a přestávky byly jen 5 minut (velká 15). Takže jsme opravdu měli až 7 hodin denně a i ty se stihly do dvou.

L. Žaloudek 19.2.2024 21:32

Jak jiných? Šlo o chování k žákům!

L. Žaloudek 19.2.2024 21:27

No páni, vy jste úplný Hejný. Já teda dělit umím, ale dělám to nerad. Možná proto, že mi v dětství nevysvětlili, že když mám vydělit třeba 8500 : 145, mám začít seznamem prvočísel. To by mě hned jinak bavilo!

R. Veselá 19.2.2024 20:20

ok, polepším se...ale jsem tak trochu roztržitý profesor..tom se to spíš promine, tak nepíšu profesorka.

R. Veselá 19.2.2024 20:17

hlasuju za mokrý hák:-)

R. Veselá 19.2.2024 20:15

a pančelka není?

Ś. Svobodová 19.2.2024 19:45

Co já vím (a v blízké rodině a přátelích se mi to učitelkami jen hemží od MŠ po VŠ), musí mít učitel vystudovanou pedagogiku. Ve školce Bc, na základce Mgr. Nebyly toho ušetřeny ani učitelky, kterým bylo v době schválení zákona třeba 50. ( Vím o jedné dámě, která musela v 52 letech a při 120 kg dělat zápočet z TV. Měla vylézt horolezeckou stěnu. Neměli však jistící postroj pro její velikost, takže dotala zápočet za "jištění" spolubojovnic. Tomu říkám láska k profesi.)

J. Jurax 19.2.2024 19:25

Ne. Čtvrťak.

J. Jurax 19.2.2024 19:23

Vietnamská mentalita. Protože český otec by to učinil stěží.

J. Jurax 19.2.2024 19:21

Vznikne konflikt – píchnutí kružítkem ...

Jako pacholík jsem ve třetí třídě kružítkem nepíchal, neboť nebylo k dispozici. Dnes se užívá již ve třetí třídě ZŠ? Leda tak v tercii gymnázia ...

Já byl v zásadním rozporu se spolužákem sedícím se mnou v lavici ve třídě čtvrté a on se mnou taky. Spor jsme řešili vzájemným bodáním se tužkami pod lavicí do stehen. Reakce naší učitelky byla rázná a rutinní - oba citelný pohlavek, stručné, leč vydatné veřejně seřvání, v němž soudružka učitelka vyjádřila nehledanými slovy svůj názor na naši mentální vyspělost (řekla, dodnes si to pamatuju, že jsme oba hloupí jak pučtoci), zabavila tužky a napsala poznámku, jež se dodnes skví v zachovalé žákovské knížce - při hodině počtů opakovaně bodal spolužáka do stehna tužkou. No a doma si to vysokoškolsky vzdělaný táta přečetl, ani si nevzpomněl na tehdy populárního Makarenka a bez rozběhu mi vrazil pár lepanců jen to mlasklo, že jako to opravdu nemám dělat. Ani jsem neargumentoval, že ten druhý si začal, abych nedostal ještě zaracha.

To vše ovšem v dávném roce 1959.

P. Hák 19.2.2024 18:16

Ještě je třeba vzít v úvahu pomalejší tempo dnešních dětí, menší intenzitu práce.

V. Mokrý 19.2.2024 17:48

Proč problém ?

P. Hák 19.2.2024 16:05

Když jsem chodil já, bylo to tuším na II. stupni 32 hodin týdně (okolo roku 1980). Teď to je podobné, i když přibyl druhý cizí jazyk, ubyly jiné hodiny. Zkusím ten vývoj někde najít.

J. Hlásny 19.2.2024 15:51

Ono to je na všech stupních. Učil jsem asi to ket na jedné VŠ a tak tam mám dodnes známé kantory. Začínám na nich pozorovat, že mají obavy ze studentů, nechtějí s nimi přijít do konfliktu. Hned se to totiž na studentské síti rozmázne (popsáno samozřejmě z pohledu nevinného studenta) a následuje nepříjemný pohovor s proděkanem, který prakticky vždy dá studentovi za pravdu. Není výjimkou, že přijde i rodič, aby si to s nimi vyřídil. Jednou, když známá vyrazila studenta s jinak velmi slušným prospěchem, přišel jeho otec a poděkoval jí. Že prý kluk to začal flákat, machruje a že je dobře, že narazil. Problém je v tom, že šlo o studenta Vietnamce.

K. Křivan 19.2.2024 12:19

Předpokládám, že dignozui znamená diagnózu ? Čtete to po sobě než ťuknete na odeslat ?

K. Křivan 19.2.2024 12:11

A další je galerie ?

K. Křivan 19.2.2024 12:10

V Mnichově jsem po práci doučoval matematiku. Začal jsem s tím v jednom "institutu", jen tak na zkoušku, zda to budu umět a bude mě to bavit. První žák byla malá holka, problém dělení. Snaživá a nešťastná, že jí to nejde.

Tak jsem ji vysvětlil, že každé číslo je součin prvočísel, třeba 8 je 2x2x2. Takže napíši si na papír řadu prvočísel, ty znala, většinou stačí prvních deset, a pak zkouším dělence dělit prvočísly. Začnu s 2. Když to neklapne, vezmu další prvočíslo a tak dál až dělení klapne beze zbytku. Udělám zlomkovou čáru a to úspěšné prvočíslo nad ni napíši. Výsledek pak znovu začnu dělit, Nakonec jsem rozložil dělence na součin prvočísel. To samé provedu s dělitelem, součin napíši pod zlomkovou čáru. Pak přijde co děti mají rády, Krácení, což je škrtání stejných čísel nahoře a dole. Výsledkem je už jen jednoduché dělení. obou součinů, případně i se zbytkem.

Teď to nejkrásnější na té hodině. na konci holka vyběhla, a volala na čekající matku: " Mutti, Mutti, Mathe ist geil!" . Geil je dnes v dětském žargonu něco jako nádherný, prostě nejvyšší možné uznání.

R. Langer 19.2.2024 11:59

Jak to? Jednak, druhak, treťjak! ;-D

P. Adámek 19.2.2024 11:38

Pančelko, prosím Vás, nepoužívejte "jednak a druhak", je to češtinská zrůdnost.

R. Langer 19.2.2024 11:38

... ale z trochu jiných důvodů... ;-)

R. Langer 19.2.2024 11:35

Za nás se už v sobotu do školy nechodilo, ale když jsme šli e školou na Svátek práce do průvodu, tak v sobotu se to naddělávalo... ;-)

V. Mokrý 19.2.2024 11:28

ANO,

když si mohou haranti natáček učitelstvo a svoje blbostě, měla by mít škola tu samou možnost na žáky, co by důkaz/viz kamery v autech !

V. Mokrý 19.2.2024 11:25

Tak jest !