26.6.2024 | Svátek má Adriana


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
rdu 10.11.2009 8:10

Re: Pošta fungovala vždy velmi spolehlivě

Pošta fungovala velmi spolehlivě za Rakouska-Uherska. Už za socialismu to byla stejná mizérie jako dnes.

???? 9.11.2009 19:46

Re: Expirace podpisu

Už rozumím...

Je to přesně naopak, vy musíte zachovat CELOU datovou zprávu, včetně obálky, nikoliv pouze samotný dokument. Pouze tak máte zaručenu platnost.

Expirace podpisu není problém, časové razítko vám zprávu tzv. "fixuje" v čase, tzn., že říká jak v určitém čase dokument vypadal. Pokud by jste vypočítali tzv. "hash" s neplatným podpisem, tak nebude souhlasit.

K ověření platnosti časového razítka v době slouží tzv. revokační list, který vydávají certifikační autority a musí je archivovat.

Amoniak 9.11.2009 0:50

Re: Střízlivý pohled

Dodatek: zeptal jsem se "jak na tom vyděláme" a odpovědí mi byla hrst blábolů s nulovou informační hodnotou. Takže - ne, nevyděláme, budeme na tom dost tratit. Ale je to takové hezké pokrokové.

Amoniak 9.11.2009 0:47

Re: na rozdíl od ostatních

Ale tohle není nový formát pro přehrávání videa - ten se samozřejmě může "zabíhat" libovolně dlouho. Tohle je systém komunikace se státními orgány a ten musí fungovat. Kdo bude platit škody vzniklé při "vychytávání chyb"? Pecina?

Amoniak 9.11.2009 0:44

Re: Střízlivý pohled

Papír je velmi trvanlivý a univerzální nosič informací. Rozsudek či smlouva sepsané na papíře budou nejspíš čitelné i za několik set let aniž byste se o ně nějak extra staral.

Kde budou za pár let informace z datových schránek? Zmizí v horách informačního smetí. Pokud vůbec fyzicky přežijí.

Proč odbourávat papíry? Existuje nějaký racionální důvod? (Tím nemyslím obecné kydy o efektivitě ale opravdový závažný důvod.)

Pavel 8.11.2009 23:15

Re: Střízlivý pohled

Podívejte se, jednou přece musí ty stohy papíru skončit nebo alespoň být omezeny. Je 21. století, ale papír má větší moc než za Rakouska - Uherska. To přece není správné. A neberte mě za nějakýho blázna, co nekriticky vítá každou novotu. Naopak považuji se za dost konzervativního člověka, ale myslím, že tohle je první krok k odbourání papírů....

ctenar 8.11.2009 20:11

na rozdíl od ostatních

mám zatím dobrou zkušenost s využíváním datových schránek. Jistě, každá nová věc se nezaběhne hned. Jsou 3 přístupy v zavádění , jeden pomalý, postupný, druhý naráz a třetí čekat až všechno bude perfekní, což nebude nikdy. To, že jsou potíže u soudů,tomu se nelze divit, vždyť to jsou jenom právníci, co kecají a kecají a málo dělají, někteří z Plzně, většina vystudovala stejně z protekce a za úplatu. Proto taková úroveň soudnictví v Česku.

drak 2 8.11.2009 19:14

Re: Cui bono.

 Za vším, je Íčko se svými kumpány!!!:-D

Amoniak 8.11.2009 15:58

Re: Střízlivý pohled

Mohl byste specifikovat jak na tom vyděláme? Já zatím vidím - i v ideálním případě vychytaných chyb - pouze zvýšené náklady na zpracování. Snad to může být zajímavé pro velké firmy ... .

Josef 8.11.2009 15:53

Re: Normální občan nepodnikatel žádnou schránku nepotřebuje

Tak to Vám závidím. Podnikám a obálky s pruhem dostávám prakticky každý týden. A jen pro pořádek připomínám, že nic nedlužím, daně sociální pojištění, zdravotní pojištění a vůbec všechny ty zákonné odvody za sebe o zaměstnance platím včas. Je to pořád něco. Skoro jako trest za to, že podnikám!

Pavel 8.11.2009 14:40

Střízlivý pohled

Žádná novota přece není o absolutním ráji, nicméně přiznejme si, že myšlenka to rozhodně špatná není. Nedělejme z datových schránek pověstný boj proti větrným mlýnům a raději se snažme vychytat chyby a uvést to v život. I když já sám jsem nyní z celé věci trochu na rozpacích, myslím si, že pokud se to v život uvede, všichni na tom vyděláme.

NM 8.11.2009 11:22

Re: Expirace podpisu

Zatím mi přišly zprávy podepsané dvěma certifikáty (TSU 1 a TSU 2), oba mají bohužel platnost jen do 22.6.2012

Rak 8.11.2009 10:19

Normální občan nepodnikatel žádnou schránku nepotřebuje

já jsem obálku s pruhem dostal naposledy před 45 lety  ( povolávací rozkaz )...

Jarda 8.11.2009 9:26

Re: šalinkarty v Bostonu

Možných řešení je jistě více. Nicméně u nás nemusíte nikam nic strkat a prostě nastoupíte. Dost dobře si neumím představit třeba nástup do autobusu, trolejbusu nebo tramvaje v ranní špičce.

Nicméně dlouhá desetiletí platné zasmrádlé totalitní móresy je třeba nahrazovat moderními radostnými demokratickými obyčeji. Proto v Brně (už dříve) zrušili onu možnost užívat předplatní jízdenku den před a tři dny po období platnosti. Dalším příkladem útlaku a nesvobody je, že člověk který si zapomněl šalinkartu a byl přistižen revizorem, se může dostavit na příslušné místo, šalinkatu předvést a místo pokuty zaplatit jakýsi manipulační poplatek. To na mne v moderním, flexibilním světě působí dinosauřím dojmem a vůbec bych se nedivil, kdyby se to odbouralo (nebo se už tak stalo|?).

IDK 8.11.2009 9:02

Re: Z bezpečnostních důvodů došlo k automatickému odhlášení z datové schránky.

Než se mi podařilo pochopit co pro mne tato hláška znamená, vyčerpal jsem všechny možné pokusy o přihlášení. Pak jsem se konečně dovolal na hotline, kde mi sdělili, že se v tomto případě mám vydat opět na Czech point, kde mi přidělí nová přihlašovací data. Vtip je v tom, že poté co se poprvé přihládíte do datové schránky, máte heslo, které je Vám přiděleno a zasláno s doručenkou změnit na jiné, a tím se pak přihlašovat v budoucnu. Alespoň tak jsem to pochopil s mentorského tónu hlasu na help line. Stydím se za svoji negramotnost. 

Tvůrci celého tohoto humbuku mají asi hooodně přehnané myšlení o běžných uživatelích PC v malých firmách. Myslím, že se jim zase cosi povedlo. Zítra jdu na poštu a jestli se to zase nepodaří, jdu vrátit vysvědčení.

mira 8.11.2009 7:43

datové schránky

Pane Jemelíku, v posledním odstavci píšete, že by stát měl zbavit drobné uživatele povinnosti ohledně datových schránek. Ale fyzické osoby (naštěstí)  tu povinnost nemají, mají ji jen osoby právnické. Pracuji ve veřejné správě a taky z datových schránek nechrochtám blahem. Kvůli nim jsme i na našem malém úřadě musel zavádět spisovou službu, což je další byrokratická otrava navíc. Pro přenos informací ve velkém to smysl má (sranda je, když se musí naskenovat spousta příloh, na to se u zavádění datových schránek nemyslelo, kdo to bude platit...technické vybavení, personál, stát zase zatíží obce, současná nomenklatura se k tomu nezná, do voleb pořád ukrutně daleko) 

Juggernaut 8.11.2009 7:38

Re: Expirace podpisu

Ano, to je pravda. Jenže použití zprávy jako celku nemá oporu v zákoně. Snad (?) by se zpráva dala použít jako důkaz v případě soudního sporu. Ale když budu chtít třeba udělat konverzi na papírovou formu, tak mohu použít jen samotné dokumenty a ne celou zprávu -> po expiraci dostanu ověřovací doložku s poznámkou že podpis není platný. Dtto při komunikaci s jakýmikoli úřady.

Kromě toho by mne také zajímala doba platnosti časového razítka zprávy. Zatím jsem zprávu s razítkem ještě neviděl. Jestli je kratší než potřebných 10 let archivace tak stejně bude nutné řešit problém jeho expirace...

A 8.11.2009 7:07

Re: Cui bono.

Telecom

NM 8.11.2009 2:52

Re: Expirace podpisu

Ad 3.: Do 200 časových razítek je cena u ICA 1 000,- Kč za čtvrtletí, se zvyšujícím se počtem odebraných razítek stoupá...

PostSignum by je mělo poskytovat taky.

NM 8.11.2009 2:49

Re: Expirace podpisu

Časovým razítkem nemusejí být opatřeny vložené dokumenty. Samotná datová zpráva ale razítko od systému dostane.

Pete 7.11.2009 21:56

Myslím, že jsme se opět přesvědčili, že český stát je kretén.

A že s námi zachází jako kretén s kretény.

Juggernaut 7.11.2009 21:38

Re: Expirace podpisu

Je to letošní novela zákona č. 499/2004 Sb. o archivnictví a spisové službě, která mění také zákon 300/2008 Sb. o datových schránkách. Úplné nové znění zákona 300/2008 s vyznačenými změnami lze nalézt např. zde: http://www.myoffice21.cz/wp-content/uploads/2009/06/novela-zakon-300_2008.pdf

Podstatná je změna v par.24 a 25. Zatímco dříve dokument zaslaný úřadem přes datovou schránku prostě *musel* obsahovat časové razítko, protože jinak by nebyla možná konverze do papírové formy, teď už to nutné není. Je více než pravděpodobné, že většina úřadů se nebude obtěžovat přidávat časové razítko, protože pro ně je to technicky obtížné.

pp 7.11.2009 20:52

Cui bono.

Datové schránky vůbec nebyly zavedeny kvůli zjednodušení a zrychlení oběhu dokladů. Hlavní a jediný důvod je zisk. Chtělo by to zveřejnit, kdo má z provozu datových schránek výdělek a kdo jejich uzákonění proloboval. O peníze jde vždy až v první řadě.

časové razítko 7.11.2009 18:06

Re: Expirace podpisu

Prosím podle které novely již datové schránky nebudou opatřovat dokumenty časovým razítkem??? Je to podle mě nesmysl, ale když pošlete odkaz na tu novelu tak se omluvím.

oh 7.11.2009 14:32

Re: Zdravý konzervatismus

V Praze tuhle vymoženost už máme. Lidi z toho byli tak nadšení a zájem byl tak velký, že magistrát musel "vypomoci" a prostřednictvím svého dopravního podniku to lidem vnutit postupným rušením klasických papírových kupónů. Má to pro uživatele samé výhody: na papírovém kupónu na první pohled vidíte, pro jaké období platí a platnost se shoduje s lidmi používaným kalendářem - měsíční, čtvrtletní, roční s překryvem 1 den před a 3 dny po uvedeném období. Z elektronické karty bez speciální čtečky nezjistíte nic (tahle udělátka se vyskytují u některých vstupů do metra, takže pokud bydlíte jinde, máte smůlu). Debilovi, co tu aplikaci programoval, se nechtělo zatěžovat s proměnlivou délkou měsíců, natož přestupnými roky, vymyslel tedy platnost 30, 90 a 365 dní a bez překryvu. To je pro uživatele určitě velice příjemné, zvlášť když nemá možnost si zkontrolovat platnost dřív, než vleze do nějakého dopravního prostředku DP. Koupit si ten zázrak sice můžete přes e-shop DP, ale stejně si elektronický kupón musíte dojít aktivovat buď na kontaktní místo DP nebo k některé z čteček v metru. No a pro případ, že by se snad karta porouchala, pošlou vám spolu s ní JEDEN běžný listek zdarma (vystavení nové karty trvá cca měsíc). Tak přeju vám brňákům veselou zábavu. A v Praze zavedení te srandy stálo cca 0,9 miliardy Kč, takže těch 69 miliónů můžete rovnou vynásobit 10x.

Ivan 7.11.2009 12:43

Re: poslední věta přesně vystihuje 90% problému - pošta

Pošta fungovala vždy velmi spolehlivě. Ovšem od doby, kdy se objevily snahy o její privatizaci (= ukradení) se začaly dít divné věci. Je to prostě úmyslná snaha vytvořit o fungování pošty nepříznivý obraz, aby byl důvod k privatizačnímu rozkradení.

Siola 7.11.2009 11:01

Teda,

páně z Jemelíků, voni jsou všeobecně považováni za "psavce" ale, řeku jim, že došel pokyn z režie, stačilo napsat: Datové schránky jsou na prd, protože nefungují a v této podobě fungovat nikdy spolehlivě nebudou. Tečka

Amoniak 7.11.2009 10:55

Re: Expirace podpisu

Řekněme si to na rovinu - problém vyřeší jen varianta prvá. Pouze bleskové převedení do papírové podoby může uživatele odstínit od problémů s certifikáty a časovými razítky.

I-Worm 7.11.2009 10:35

Re: Chaos

takovejch viníků, kteří přiznají vinu je málo - a v politice nejsou vůbec žádní!

Juggernaut 7.11.2009 10:31

Expirace podpisu

Současný chaos je doufejme jen porodní bolestí a časem se vyřeší. Co ale já vidím jako skutečný problém je expirace podpisů doručených zpráv. Podpis expiruje nejpozději za rok, někdy ale i mnohem dříve (v závislosti na platnosti certifikátu daného úředníka, který vám zprávu poslal). V nejhorším případě může expirovat dřív než si zprávu vůbec přečtu.

Ale i kdyby to byl celý rok, znamená to, že za rok bude mít zaslaný dokument platnost cáru papíru. Po novele zákona o datových schránkách už dokumenty neobsahují časová razítka, takže po expiraci certifikátu nelze zpětně ověřit jejich platnost. Rád bych, kdyby mi někdo řekl, jak takové dokumenty archivovat aby si zachovaly právní platnost. Znám tři způsoby, všechny problematické:

1. Konverze do papírové podoby. 30 Kč/stránka, a musí se udělat dřív než platnost expiruje -> spousta běhání a peněz.

2. Datový trezor České pošty. Drahé (nejmenší verze na 100 zpráv 1200Kč/rok) a zdá se, že problém stejně neřeší - podle ne zcela jasných informací nejspíš nepřidává časové razítko, takže dokument expiruje i v trezoru. (Víte toto někdo jistě?)

3. Vlastnoručně přidat časové razítko. Momentálně pro soukromníka/malou firmu nejspíš nemožné. Ze 3 oficiálně uznaných certifikačních autorit v ČR to umožňuje pouze jedna a i ta má u příslušné položky v ceníku jen poznámku "kontaktujte nás".