18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

CÍRKEVNÍ RESTITUCE: Žižkův děravý buben

Z narovnání vztahů mezi státem a církvemi si sociální demokrati udělali již podruhé nebo potřetí jedno z důležitých volebních témat. Efekt ovšem – zdá se – není už tak výrazný, jak očekávali.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. David 31.10.2013 13:33

Re: To nejsou restituce,

Díky za Vaší reakci, na kterou musím reagovat. "Vlastník", tedy institut právní subjektivity k majetku z hlediska zápisu v KN. Jak to, že vlastníkem není žádná cirkev? Farnosti, diecéze či kongregace, etc. jsou pouze parciálními subjekty církve, zastřešené globálním vlastnictvím ŘKC. O to jde, nebo mi chcete říci, že fara ve vesnici není podřízena kanonickému právu, včetně majetkového práva v lůně ŘKC? Asi mé kecy, včetně institutu "druhu užívání". Víte, jsem lesnický ajťák, tyto informace jsem si "nevycucal" z prstů, ale z digitalizovaných dat. A hnedle by byl legislativní výčet, ale někomu se to asi nehodilo. Proč to stát (ODS, TOP09 a Lidem) neudělal, bylo by po spekulacích. A Josef II., sice nic nezabral ŘKC, pouze změnil statut církevního vlastnictví. "Bůh mne uchovej - psal Josef matce v červnu 1777 - abych měl myslit, že je lhostejno, stanou-li se příslušníci státní protestanty nebo zůstanou-li katolíky, a nad to lnou-li k bohoslužbě, kterou po otci zdědili neboli aspoň ji vykonávají. Dal bych za to všecko, co mám, kdyby všichni protestanté států Vašich přistoupili ke katolictví. Slovo "tolerance" znamená mi jen tolik, že bych ve všech věcech pouze zemských svěřil úřad každému bez rozdílu náboženství, jemu dovolil, aby směl míti majetek, aby směl provozovat řemeslo a býti státním občanem, když by byl k tomu způsobilý a státu i jeho průmyslu užitečný". Nu a proto to tak dopadlo.

J. David 31.10.2013 13:36

Re: To nejsou restituce,

Pokračování: Jinak, Rokem 1784 počínají se opravy Josefa II. v řádech bohoslužebných, jež zjednodušovaly kostelní zvyky, odstraňovaly muziky mešní; vyšly zákazy poutí, procesí a posvícení, zákaz zvonit proti bouřím, nařízení o pohřbech. Rušení klášterů a zbytečných kostelů a všelijakých bratrstev začalo sice už 1781 a pokračovalo roku 1782, hromadně však zavedeno - aspoň v českých zemích - roku 1785 a 1786. Když papež dostal zprávy, že Josef II. chce zabavit všecky církevní statky, psal císaři výhrůžný list 1782: "Církvi a kněžím statky odejmouti jest dle učení církevního bezbožnost. Kdo tak činí, stává se vinným bludu Valdenských, Viklefovců, Husitů atd. Nemůžeme Vašemu Veličenstvu zamlčeti onen text, kde stojí, že všechny ty, kdo rukou svých vztahují po církevním jmění, stihne táž kletba, která zachvátila Ananiáše a Safiru, jejichž tělo dáno satanu, aby duše jejich byla zachována v den soudný". Mám pokračovat? Rád se ale nechám poučit.

M. Martin 31.10.2013 17:47

Re: To nejsou restituce,

Ubohý komouš promluvil

J. David 31.10.2013 3:43

Bohatou ofěrou jsou církevní restituce...

Již K.H.Borovský kdysi říkal: "... neboť kněžím u pytlíku, zaťata jest žíla...". Asi budu zralý na interdikt, a to se blíží čas rorátů.

Bezbožnost nejenom v Rusích. Viz. http://www.cesky-jazyk.cz/citanka/karel-havlicek-borovsky/krest-svateho-vladimira-5.html