2.3.2024 | Svátek má Anežka


Diskuse k článku

BUDOUCNOST: Přichází další technická revoluce?

Hlavní roli v ní má sehrát vzduch. Ovšem stlačený. Jak to tak vypadá, díky němu se při vytápění domu můžeme časem obejít bez uhlí, dřeva, ba i ruského plynu, kdy emise CO2 se budou rovnat nule.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vintr 25.7.2022 23:53

Jakákoliv akumulace energi předpokládá, že existuje nabytek energie, kterou lze akumulovat. Současný stav celé enegetiky ani zdaleka neprodukuje takový nadbytek energie, aby se její akumulací cokoliv zásadního řešilo. Můžou se tím maximálně pokrývat menší výkyvy v její produkci. Občasné zdroje energie neprodukují takové nadbytky energie, aby se jejich akumulací dala překlenout období, kdy neprodukují dostatek enegie nebo neprodukují nic. Bez klasických stabilních zdrojů jako jsou jaderné a elektrárny na fosilní paliva se nedá obejít.

M. Pivoda 26.7.2022 10:34

Plný souhlas s první větou: "Jakákoliv akumulace energie předpokládá, že existuje nadbytek energie, kterou lze akumulovat. ..."

Komentář: Například na planetu Zemi dopadá mnohonásobně více energie ze Slunce (tj. funkčního jaderného reaktoru, vzdáleného 8 minut rychlostí světla). Funkční (technologicky zvládnutá) jaderná fúze na planetě Zemi by také přinesla mnohonásobně více energie, než je dnešní potřeba.

Závěr: Potenciální zdroje energie tedy tedy existují. A to jsem ještě nevyjmenoval všechny.

O. Uživatel 25.7.2022 21:22

Uživatel požádal o vymazání
J. David 25.7.2022 21:37

Ale furt stejně "kope".220/110Volt, nějaký Ampér k tomu, elektrická veselice je pak nasnadě. Máme střídavý elektrický proud? Nasliním dva prstíky, ohmátnu díry v zásuvce, nulák coby frajtra, a brnění v prstech mi řekne, zdali je hrma pod napětím. 380 mne občas kopne. Elektrikáři prominou, jsem samouk.

M. Pivoda 25.7.2022 20:57

Dohledná budoucnost patří energetickému mixu. (Ale jakému?)

Dohledná budoucnost patří i mixu ve skladování energie.

Pak se z provozovaných přístupů vynoří tzv. dominantní design, který bude platit po delší časové období, nikoliv ale na věčné časy. Proč? Technologický vývoj neustane a také neustane vývoj lidských preferencí (teď je to zvýšený zájem o ekologii).

L. Novák 25.7.2022 23:44

Zase hrachová kaše k obědu? :-P

J. Ticháček 25.7.2022 19:47

Kristova noho

To je tentokrát taková snůška blábolu, až se mi chce létat.

Takže budeme zelenou elektřinou pohánět kompresor. A tlakovat nádrže. K tomu se dozvím, že odpadní teplo z toho stlačování bude pohánět jakousi chemickou reakci, která bude produkovat elektrony, skladovatelné v kbelíku. Nebo nějakém chemickém akumulátoru. A 25MPa v nádrži. No, to už je docela tlak. Takže vlhkost z toho vzduchu musí pryč. To už se vědělo před padesáti, nebo šedesáti lety. Jsme totiž na tlaku potápěčské láhve. A kompresor bez kondenzační jednotky hrozil průšvihem. Redukční ventily dokázaly zamrznout. Protože sakra, při té expanzi se teplota výrazně snižuje. Z těch 25MPa na to stačilo v chladnějším prostředí úsporně dýchat. A popravdě, nejsem si jist, zda bych během dýchání dokázal pohnout prázdným trakařem. O malém autu se bavit nebudu. Takže mi z toho vychází rychlejší expanze. Čili zahřívat ventily. A protože nějaké fyzikální principy patrně fungují, tak i kdyby veškerá energie akumulovaná během stlačování nebude stačit na zabezpečení provozu tohoto slibného pohonu.

Prostě tady máme tvrzení o jakési efektivitě akumulace, ovšem to tvrzení do toho započítává dotace na OZE. Čili velké množství energie, která do systému přitéká, ovšem není zohledněna v celkové bilanci. Ve skutečnosti jsme v cca šedesátiprocentní ztrátě.

H. Paculová 26.7.2022 10:12

Příspěvky v diskusích nasvědčují tomu, že pro některé čtenáře je těžké připustit, že vzduchový motor, který běží na stlačený vzduch, může efektivně pohánět vozidlo. Ale nejde jen o nejčastěji diskutované automobily. Zde malý vzduchový motor pro motocykl, který jezdí na stlačený vzduch :

https://www.youtube.com/watch?v=inIS_x7Ggxk&t=120s

Motor vyvinula australská společnost EngineAir Pty Ltd, která se zaměřila na výzkum a vývoj vzduchového motoru, jenž vynalezl Angelo Di Pietro v roce 1997. Tento malý motor váží 6 kg a nemá více než 10 hlavních součástí. Motor má dosahovat mechanické účinnosti 90 % a poskytuje konstantní točivý moment. Představitelé této společnosti jsou přesvědčeni o tom, že vzduchový motor může nahradit baterie v protěžovaných elektromobilech. Ovšem se zlou se tak potázali, jak se u nás říká. Obzvláště po tom, co na webových stránkách EngineAir prohlásili: „Ropné společnosti už udělaly nepořádek v našem světě. Věříme, že baterie budou další ekologickou katastrofou“.

O motoru více zde:

https://www.engineair.com.au/

P. Hatina 25.7.2022 17:58

Že bych si dovolil skepticky poznamenat že těch slov "inovativní" a patentovaný v popisu té firmy poněkud mnoho.

Když si uvědomíme, že samotný princip stlačování vzduchu jest poměrně jednoduchý - a dávno technicky známý. Navíc tedy poplatný fyzikálním zákonům, včetně jeho omezení a rizik. Ono tedy vůbec uvedená věta ", který nabízí vysokou účinnost (70% až 80%)", se zdá z hlediska transformace energie naprosto nesmyslná (to už je spíše perpetum mobile).

No a tím se dostáváme k onomu závěru "(nejen) Evropská unie v novém dotačním období vyhradila na fotovoltaiku velké prostředky. jasně že, a z těchto peněz lze skutečně a bez větší kontroly návratnosti čerpat, pro různé technologické projekty, bez jakékoliv garance jejich efektivního využití.

Ono tedy a že o tom mluvíme, házet miliardami na různé projekty, za situace kdy sama EU doporučuje svým občanům, aby se připravili na tuhou zimu, navlékli si svetry a místo koupání se jen občas vysprchovali ve vlažné vodě,..poněkud groteskní..;-D

L. Žaloudek 25.7.2022 17:46

Pane Wagnere, prosím i Vás, abyste se podíval do ceníku ČEZ na rozdíl ceny mezi vysokým a nízkým tarifem a přestal používat výraz "laciný noční proud".

V. Kučer 25.7.2022 17:32

Jediný ekonomicky vhodný způsob ukládání el. energie je voda, vše ostatní je zatím sci-fi. OZE si mohou dovolit pouze státy jako je Rakousko, Švýcarsko nebo Skandinávie. Větrné elektrárny v Severním moři při přebytku elektřiny pohánějí turbíny švédských přečerpávacích elektráren ale pro dlouhodobou akumulaci to nestačí. U nás je vodní energie vhodná jako záloha pro uhelné a jaderné elektrárny, přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně má výkon 650 MW a vydrží 6 hod. Pro fotovoltaiku je to málo a bez dotací by si ani neškrtla. V současné době je asi nejlepší řešení dotovat restart jádra a spolupracovat na tom s Francií když nám to s Rosatomem nevyšlo.

P. Hatina 25.7.2022 18:07

Tedy, a že bych si dovolil pochybovat o větě "..Jediný ekonomicky vhodný způsob ukládání el. energie je voda.."

Jenomže, ona přece i ta elektřina pro přečerpání té vody zpátky nahoru taky něco stojí. Pokud by si to producent té vodní elektrárny účtoval do svých výdajů v ceně té elektřiny na energetických burzách, nikdy by to nemohlo být rentabilní. Jenomže - proč to nedělá?

Tudíž, pokud se píše "ekonomicky vhodný způsob", možná by stálo za to si ten způsob, rozkreslit do názorných obrázků, vedle toků energie i toků peněz, jestli i to je tak sexy zelené...A nebo tedy (spíše) se v tom točí takové množství veřejných peněz, že daňoví poplatníci popláčou..

V. Kučer 25.7.2022 18:56

Voda se přečerpává při přebytku elektřiny, vydělávají na tom Švédové protože si plní svoje vodní elektrárny když fouká vítr a cena elektřiny z německých větrných elektráren může být nulová. Jak je to u nás vědí odborníci, já jsem amatér ale pochybuji že by bylo výhodnější plnit vzduchem tlakové nádoby a to jsou zde ještě další fantasmagórie.

P. Hatina 26.7.2022 2:22

Jenže mi na tom není právě jasné, kdo to i v tom Švédsku dělá, privátní producenti vodních elektráren nakupují pro své přečerpávání elektřinu z větrných elektráren?

I kdyby tedy vlastnili oboje, tak to jsou pro ně dvoje náklady jak na stavbu i údržbu a platba za tu elektřiny do sítě jen jedna.

A pokud se týká těch německých větrných, ty taky prodávají svou elektřinu přes energetickou burzu, takže ta cena úplně nulová není.

Samozřejmě, jiná věc by byla, kdyby právě tyhle potřebné transfery větrná/vodní platil nebo silně dotoval soudruh stát..A právě tahle čísla by byla zajímavá.

O. Uživatel 25.7.2022 22:22

Uživatel požádal o vymazání
O. Uživatel 25.7.2022 22:24

Uživatel požádal o vymazání
M. Pivoda 25.7.2022 16:19

1. Autor článku mohl také připomenout důležitost doby reakce záložního zdroje energie na vzniklou energetickou poruchu. Přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně přejde do plného výkonu po 90 sekundách, zatímco elektrické baterie okamžitě. Takže při výpadku hlavního energetického zdroje, žárovka v tomto případě ani neblikne. Krátká doba reakce tedy někdy může být výhoda.

2. Ukládání stlačeného vzduchu do tlakových nádob napomáhá i poslední pokrok v materiálovém inženýrství. Železo je sice levné, ale původní železné tlakové nádoby se při velkém tlaku už začaly bortit (přecházely do pružně-plastického stavu železa).

L. Novák 25.7.2022 23:49

Levné železo? Kde? V minulém století?

P. Molík 25.7.2022 13:09

Stlačený vzduch již má dlouhou dobu prognozovánu velkou budoucnost na poli nejvyspělejších resp. nejvíce přínosných technologií. Zatím stále žijeme volky-nevolky v technologickém pravěku, proto jsou možné excesy zelených nácků a uctivé naslouchání blbostem pomatené Grety, jejíž uctívání má již jasné kontury náboženského fanatismu. V Evropě se děje nejhorší nešvar na poli technologie a vědy, jímž je zideologizování vědeckého bádání a zavádění technologií do praxe podle dogmat šílených gretensko-klimatických a sociálně-inženýrských experimentátorů na úrovni vedení EU a na úrovni národních vlád coby partiček oddaných přisluhovačů. Zlatý věk technologií přijde až tehdy, když se technologie vymaní z nestvůrných tlaků a z područí pomatenců typu šílené Uršuly či Grety. V tomto 21. století určitě budou dál technologie zakrňovat pod tlakem psychopatů, kteří opanovali vedoucí struktury EU.

L. Novák 25.7.2022 13:14

Stlačený vzduch a velká budoucnost? :-) To jsou mi věci... A kdo ty prognózy dělá?

O. Uživatel 25.7.2022 21:22

Uživatel požádal o vymazání
T. Pilař 25.7.2022 11:31

Pohon stlačeným vzduchem se běžně používá u důlního vybavení (občas i v průmyslu) , protože nezanáší do provozu spaliny a nejiskří. Ale je mimořádně nehospodárný, protože má velké ztráty při stlačování (odpadní teplo), malou energetickou hustotu (to u důlní lokomotivy tolik nevadí, protože si může dojet dofouknout každou chvíli a ostatní stroje jsou připojené trvale) a velké ztráty při provozu (motor je konstruován na nejnižší provozní tlak a zbytek energie zahazuje). V dolech výhody převažují, venku je to naopak. Aby to fungovalo podle popisu, je potřeba "nová fyzika" nebo nový nápad (například kdyby byla objevena látka, ve které se vzduch rozpouští/váže a dá se snadno uvolnit, tak by to řešilo problém ztrát při stlačování). Po ničem takovém tam není ani stopy...

M. Hoblík 25.7.2022 11:16

Nejspolehlivěji by auta jezdila na bruselskou blbost. Ta je opravdu nevyčerpatelná!

L. David 25.7.2022 10:46

Jde o ptákovinu ve smyslu přání je otcem myšlenky.

Pomineme-li velkou hmotnost silnostěnných tlakových nádob, pak do baterie takových nádob (umístěných např. pod podlahou vozidla) lze napumpovat tak relativně malé množství energie, že by stačila nejvýše pro městské popojíždění, nikoliv pro delší jízdy.

Autor článku se rovněž nezmiňuje o tom, jak bude využito (v zimních měsících) nebo mařeno (v letních měsících) velké množství tepla vznikajícího komprimováním vzduchu.

Celá ta legrace by představovala tak velké materielní náklady (vozidlo, kompresorová stanice), že poměr náklady versus užitnost by byl podstatbě nepříznivý.

O. M. 25.7.2022 10:14

Ten předposlední odstavec, to je jistě ironie, 2?

R. Dubravský 25.7.2022 10:02

Všechny tyhle alternativní pohony, akumulátory, vodík, syntetická paliva, stlačený vzduch atd. mají jeden společný problém. Abyste z nich mohl odebírat energii, musíte tu energii do nich nejdříve nacpat. A zpravidla mnohem víc, než potom získáte. Takže na papíře nebo i v malém měřítku fyzicky se zdá, že to funguje. Jenže potom se ukáže, že té energie nemáte dost na provoz ve velkém a získat ji z ideologických důvodů nemůžete. Prostě fyziku neokecáš.

T. Hraj 25.7.2022 10:23

Myslím, že i kdyby bylo možné vyrábět vodík velmi levně, tak by stále bylo technickou překážkou několik velmi nepříjemných vlastností, které vodík má (nízká objemová energetická hustota, malá molekula, křehnutí kovů, skladování při nízkých teplotách/vysokých tlacích, vysoká výbušnost atd.). (Současná) energetická neekonomičnost vodíku tak není jeho jediným problémem. Ale velmi rád si poslechnu, že někdo ty technikálie úspěšně vyřešil.

J. Kyška 25.7.2022 10:30

OK, pokud máte opravdu zájem, zkuste si vygooglit "power paste".

J. Kyška 25.7.2022 10:30

OK, pokud máte opravdu zájem, zkuste si vygooglit "power paste".

R. Langer 25.7.2022 12:00

Za rok se kolem toho evidentně nic nezměnilo...