Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuze

BUDOUCNOST: Přichází další technická revoluce?

Hlavní roli v ní má sehrát vzduch. Ovšem stlačený. Jak to tak vypadá, díky němu se při vytápění domu můžeme časem obejít bez uhlí, dřeva, ba i ruského plynu, kdy emise CO2 se budou rovnat nule.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JV

J96a71n 65V44i23n39t96r

25. 7. 2022 23:53

Jakákoliv akumulace energi předpokládá, že existuje nabytek energie, kterou lze akumulovat. Současný stav celé enegetiky ani zdaleka neprodukuje takový nadbytek energie, aby se její akumulací cokoliv zásadního řešilo. Můžou se tím maximálně pokrývat menší výkyvy v její produkci. Občasné zdroje energie neprodukují takové nadbytky energie, aby se jejich akumulací dala překlenout období, kdy neprodukují dostatek enegie nebo neprodukují nic. Bez klasických stabilních zdrojů jako jsou jaderné a elektrárny na fosilní paliva se nedá obejít.

0 0
možnosti
MP

Plný souhlas s první větou: "Jakákoliv akumulace energie předpokládá, že existuje nadbytek energie, kterou lze akumulovat. ..."

Komentář: Například na planetu Zemi dopadá mnohonásobně více energie ze Slunce (tj. funkčního jaderného reaktoru, vzdáleného 8 minut rychlostí světla). Funkční (technologicky zvládnutá) jaderná fúze na planetě Zemi by také přinesla mnohonásobně více energie, než je dnešní potřeba.

Závěr: Potenciální zdroje energie tedy tedy existují. A to jsem ještě nevyjmenoval všechny.

0 0
možnosti
OU
Uživatel požádal o vymazání
0 0
možnosti
JD

J72a41n 86D57a35v65i34d

25. 7. 2022 21:37

Ale furt stejně "kope".220/110Volt, nějaký Ampér k tomu, elektrická veselice je pak nasnadě. Máme střídavý elektrický proud? Nasliním dva prstíky, ohmátnu díry v zásuvce, nulák coby frajtra, a brnění v prstech mi řekne, zdali je hrma pod napětím. 380 mne občas kopne. Elektrikáři prominou, jsem samouk.

0 0
možnosti
MP

Dohledná budoucnost patří energetickému mixu. (Ale jakému?)

Dohledná budoucnost patří i mixu ve skladování energie.

Pak se z provozovaných přístupů vynoří tzv. dominantní design, který bude platit po delší časové období, nikoliv ale na věčné časy. Proč? Technologický vývoj neustane a také neustane vývoj lidských preferencí (teď je to zvýšený zájem o ekologii).

0 0
možnosti
LN

Zase hrachová kaše k obědu? :-P

0 0
možnosti
Foto

Kristova noho

To je tentokrát taková snůška blábolu, až se mi chce létat.

Takže budeme zelenou elektřinou pohánět kompresor. A tlakovat nádrže. K tomu se dozvím, že odpadní teplo z toho stlačování bude pohánět jakousi chemickou reakci, která bude produkovat elektrony, skladovatelné v kbelíku. Nebo nějakém chemickém akumulátoru. A 25MPa v nádrži. No, to už je docela tlak. Takže vlhkost z toho vzduchu musí pryč. To už se vědělo před padesáti, nebo šedesáti lety. Jsme totiž na tlaku potápěčské láhve. A kompresor bez kondenzační jednotky hrozil průšvihem. Redukční ventily dokázaly zamrznout. Protože sakra, při té expanzi se teplota výrazně snižuje. Z těch 25MPa na to stačilo v chladnějším prostředí úsporně dýchat. A popravdě, nejsem si jist, zda bych během dýchání dokázal pohnout prázdným trakařem. O malém autu se bavit nebudu. Takže mi z toho vychází rychlejší expanze. Čili zahřívat ventily. A protože nějaké fyzikální principy patrně fungují, tak i kdyby veškerá energie akumulovaná během stlačování nebude stačit na zabezpečení provozu tohoto slibného pohonu.

Prostě tady máme tvrzení o jakési efektivitě akumulace, ovšem to tvrzení do toho započítává dotace na OZE. Čili velké množství energie, která do systému přitéká, ovšem není zohledněna v celkové bilanci. Ve skutečnosti jsme v cca šedesátiprocentní ztrátě.

0 0
možnosti
HP

Příspěvky v diskusích nasvědčují tomu, že pro některé čtenáře je těžké připustit, že vzduchový motor, který běží na stlačený vzduch, může efektivně pohánět vozidlo. Ale nejde jen o nejčastěji diskutované automobily. Zde malý vzduchový motor pro motocykl, který jezdí na stlačený vzduch :

https://www.youtube.com/watch?v=inIS_x7Ggxk&t=120s

Motor vyvinula australská společnost EngineAir Pty Ltd, která se zaměřila na výzkum a vývoj vzduchového motoru, jenž vynalezl Angelo Di Pietro v roce 1997. Tento malý motor váží 6 kg a nemá více než 10 hlavních součástí. Motor má dosahovat mechanické účinnosti 90 % a poskytuje konstantní točivý moment. Představitelé této společnosti jsou přesvědčeni o tom, že vzduchový motor může nahradit baterie v protěžovaných elektromobilech. Ovšem se zlou se tak potázali, jak se u nás říká. Obzvláště po tom, co na webových stránkách EngineAir prohlásili: „Ropné společnosti už udělaly nepořádek v našem světě. Věříme, že baterie budou další ekologickou katastrofou“.

O motoru více zde:

https://www.engineair.com.au/

0 0
možnosti
PH

P13e29t23r 16H76a61t65i54n68a

25. 7. 2022 17:58

Že bych si dovolil skepticky poznamenat že těch slov "inovativní" a patentovaný v popisu té firmy poněkud mnoho.

Když si uvědomíme, že samotný princip stlačování vzduchu jest poměrně jednoduchý - a dávno technicky známý. Navíc tedy poplatný fyzikálním zákonům, včetně jeho omezení a rizik. Ono tedy vůbec uvedená věta ", který nabízí vysokou účinnost (70% až 80%)", se zdá z hlediska transformace energie naprosto nesmyslná (to už je spíše perpetum mobile).

No a tím se dostáváme k onomu závěru "(nejen) Evropská unie v novém dotačním období vyhradila na fotovoltaiku velké prostředky. jasně že, a z těchto peněz lze skutečně a bez větší kontroly návratnosti čerpat, pro různé technologické projekty, bez jakékoliv garance jejich efektivního využití.

Ono tedy a že o tom mluvíme, házet miliardami na různé projekty, za situace kdy sama EU doporučuje svým občanům, aby se připravili na tuhou zimu, navlékli si svetry a místo koupání se jen občas vysprchovali ve vlažné vodě,..poněkud groteskní..;-D

0 0
možnosti
Foto

Pane Wagnere, prosím i Vás, abyste se podíval do ceníku ČEZ na rozdíl ceny mezi vysokým a nízkým tarifem a přestal používat výraz "laciný noční proud".

0 0
možnosti
VK

Jediný ekonomicky vhodný způsob ukládání el. energie je voda, vše ostatní je zatím sci-fi. OZE si mohou dovolit pouze státy jako je Rakousko, Švýcarsko nebo Skandinávie. Větrné elektrárny v Severním moři při přebytku elektřiny pohánějí turbíny švédských přečerpávacích elektráren ale pro dlouhodobou akumulaci to nestačí. U nás je vodní energie vhodná jako záloha pro uhelné a jaderné elektrárny, přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně má výkon 650 MW a vydrží 6 hod. Pro fotovoltaiku je to málo a bez dotací by si ani neškrtla. V současné době je asi nejlepší řešení dotovat restart jádra a spolupracovat na tom s Francií když nám to s Rosatomem nevyšlo.

0 0
možnosti
PH

P23e86t18r 77H95a53t67i20n48a

25. 7. 2022 18:07

Tedy, a že bych si dovolil pochybovat o větě "..Jediný ekonomicky vhodný způsob ukládání el. energie je voda.."

Jenomže, ona přece i ta elektřina pro přečerpání té vody zpátky nahoru taky něco stojí. Pokud by si to producent té vodní elektrárny účtoval do svých výdajů v ceně té elektřiny na energetických burzách, nikdy by to nemohlo být rentabilní. Jenomže - proč to nedělá?

Tudíž, pokud se píše "ekonomicky vhodný způsob", možná by stálo za to si ten způsob, rozkreslit do názorných obrázků, vedle toků energie i toků peněz, jestli i to je tak sexy zelené...A nebo tedy (spíše) se v tom točí takové množství veřejných peněz, že daňoví poplatníci popláčou..

0 0
možnosti
MP

1. Autor článku mohl také připomenout důležitost doby reakce záložního zdroje energie na vzniklou energetickou poruchu. Přečerpávací elektrárna Dlouhé stráně přejde do plného výkonu po 90 sekundách, zatímco elektrické baterie okamžitě. Takže při výpadku hlavního energetického zdroje, žárovka v tomto případě ani neblikne. Krátká doba reakce tedy někdy může být výhoda.

2. Ukládání stlačeného vzduchu do tlakových nádob napomáhá i poslední pokrok v materiálovém inženýrství. Železo je sice levné, ale původní železné tlakové nádoby se při velkém tlaku už začaly bortit (přecházely do pružně-plastického stavu železa).

0 0
možnosti
LN

Levné železo? Kde? V minulém století?

0 0
možnosti
Foto

P64a32v32e11l 38M52o22l75í42k

25. 7. 2022 13:09

Stlačený vzduch již má dlouhou dobu prognozovánu velkou budoucnost na poli nejvyspělejších resp. nejvíce přínosných technologií. Zatím stále žijeme volky-nevolky v technologickém pravěku, proto jsou možné excesy zelených nácků a uctivé naslouchání blbostem pomatené Grety, jejíž uctívání má již jasné kontury náboženského fanatismu. V Evropě se děje nejhorší nešvar na poli technologie a vědy, jímž je zideologizování vědeckého bádání a zavádění technologií do praxe podle dogmat šílených gretensko-klimatických a sociálně-inženýrských experimentátorů na úrovni vedení EU a na úrovni národních vlád coby partiček oddaných přisluhovačů. Zlatý věk technologií přijde až tehdy, když se technologie vymaní z nestvůrných tlaků a z područí pomatenců typu šílené Uršuly či Grety. V tomto 21. století určitě budou dál technologie zakrňovat pod tlakem psychopatů, kteří opanovali vedoucí struktury EU.

0 0
možnosti
LN

Stlačený vzduch a velká budoucnost? :-) To jsou mi věci... A kdo ty prognózy dělá?

0 0
možnosti
TP

Pohon stlačeným vzduchem se běžně používá u důlního vybavení (občas i v průmyslu) , protože nezanáší do provozu spaliny a nejiskří. Ale je mimořádně nehospodárný, protože má velké ztráty při stlačování (odpadní teplo), malou energetickou hustotu (to u důlní lokomotivy tolik nevadí, protože si může dojet dofouknout každou chvíli a ostatní stroje jsou připojené trvale) a velké ztráty při provozu (motor je konstruován na nejnižší provozní tlak a zbytek energie zahazuje). V dolech výhody převažují, venku je to naopak. Aby to fungovalo podle popisu, je potřeba "nová fyzika" nebo nový nápad (například kdyby byla objevena látka, ve které se vzduch rozpouští/váže a dá se snadno uvolnit, tak by to řešilo problém ztrát při stlačování). Po ničem takovém tam není ani stopy...

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz