27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

BIG BEN: Proč intelektuálové dokážou být tak pitomí?

Různé teorie inteligence většinou počítají, že čím vyšší intelekt a vzdělání, tím dokonalejší racionalita, logika, kritické myšlení, smysl pro spravedlnost, praktické schopnosti a to, čemu se říká zdravý nebo selský rozum.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Woloszczuk 30.10.2019 10:37

Super takže vy víte co a jak řeší/neřeší zvířata není vás škoda pro psaní komentářů pod články???

J. Anděl 30.10.2019 10:48

Není mě škoda pro psaní komentářů pod články.

Přesně to nevím. Domníváte se, že zvířata taky používají abstraktní pojmy?

R. Woloszczuk 30.10.2019 12:10

Omlovám se pokud jsem se vyjádřil příkře. Myslím, že víme příliš málo na nějaká kategorická tvrzení o myšlení zvířat. Minimálně víme, že některá mají sebeuvědomění a k tomu už určitá míra abstrakce nutná je.

Jinak problém intelektuálů není v tom, že něco "plácnou" a politik se toho chytí, ale naopak. Řada intelektuálů a hlavně "intelektuálů" si myslí, že jejich schopnosti v jednom oboru jim dávají právo sdělovat ostatním "moudra" o čemkoli (Herečka se vyjadřuje k ekonomice, Astronom k psychiatrii...) a podle toho vypadají i názory ve veřejném prostoru i posotj části občanů k lidem jenž nepracují rukama...

J. Anděl 30.10.2019 12:32

Souhlasím. A ačkoliv jsem sebejistě psal o zvířatech, nešlo o studii zvířecího sebeuvědomění, spíš o vyjádření, v čem se my lidé tak výrazně lišíme. A pak proč je podle mě zavádějící říkat, že v přírodě jsou jen samci a samice, protože i to je abstraktní pojem lidského světa - a našeho způsobu chápání. V přírodě fakticky nejsou - v tom smyslu, že ten abstraktní pojem někde neleží či neběhá, nedá se ulovit či zvážit. Jen porovnávat shodné a odlišné vlastnosti spousty konkrétních exemplářů, nad kterými ten abstraktní pojem v lidském světě vybudujeme a zpětně z něj vyvozujeme závěry, které se zdají (!!!) být závazné pro jednotlivce.

V tom druhém se shodujeme zcela. Formuluju to tady někde kolem myslím docela podobně, že problém je v tom vymýšlení, co mají dělat ostatní.

Ale tak proto se vyjadřuji radši jen v diskuzích na NP a nikoliv jako zákonodárce či lékař. A snažím se nepsat, co mají lidé dělat. Jen občas, co si myslím, že je pro jednotlivce dobré. Ovšem je na jednotlivci, co si zvolí.

F. Houžňák 30.10.2019 13:06

No to ale ne, samci a samice nejsou nějaké abstraktní pojmy, závislé na našem způsobu chápání, ale přírodní realita, o které se lze experimentálně přesvědčit a na základě poznatků získaných z experimentů činit jednoznačné předpovědi. I ta zvěř tyto kategorie zná a rozlišuje.

J. Anděl 30.10.2019 13:43

To jsem se právě snažil naznačit či vysvětlit. Že jakkoliv ten rozdíl ve zvířecím světě jednoznačně existuje, neexistuje tam jako pojem. Nedaří se mi ale moc vysvětlit tu cestu mezi tím, kdy je něco v přírodě a kdy začnete v abstraktním světě uvažovat, jestli náhodou samice nejsou principiálně diskriminovány a není tudíž potřeba s tím něco udělat.

J. Pokoutný 30.10.2019 18:42

Pane Anděli, možná je to redundantní, ale četl jste Nahou opici od Desmonda Morrise? Jsou tam velmi hezká srovnání mezi "myslícími" (si o sobě leccos) zvířaty a těmi ostatním.

J. Anděl 30.10.2019 18:49

Nečetl. Děkuji za tip. Vidím, že existuje jako e-kniha, to bych se na ní mohl podívat velice rychle...

J. Anděl 1.11.2019 7:54

Dobrý den pane Pokoutný, včera jsem si to přečetl, skvělý tip, dobrá knížka, díky.

R. Langer 30.10.2019 11:07

Ne, proč? 8-o

A. Alda 30.10.2019 11:12

Takto na tom byli lidé před prvotním hříchem. Ovoce ze stromu poznání dobrého a zlého je zničilo.

M. Prokop 30.10.2019 11:21

Názorná ukázka intelektuálštiny.

J. Anděl 30.10.2019 11:39

Nevím, jestli myslíte můj příspěvek, nebo pana Aldy, ale neprotestuji proti takovému označení u svého, taky si to totiž myslím. Ale dokud z toho negeneruji povinnosti pro ostatní, je to myslím neškodné jako jízda na kolotoči.

J. Anděl 30.10.2019 11:37

No, představuju si to podobně.

Co myslíte, je pro jednotlivce žádoucí snažit se do toho stavu vrátit?

J. Kanioková 30.10.2019 15:52

Kvóty před soudem EU: Stanovisko k žalobě proti Česku vyjde 31. října (!!!)

https://globe24.cz/svet/kvoty-pred-soudem-eu-stanovisko-k-zalobe-proti-cesku-vyjde-31-rijna.bc2377c2

Generální advokát Soudního dvora Evropské unie vydá zítra stanovisko k žalobě Evropské komise proti Česku, Polsku a Maďarsku kvůli uprchlickým kvótám. Informoval o tom dnes mluvčí soudu sídlícího v Lucemburku. Komise zažalovala trojici visegrádských zemí kvůli jejich odmítání podílet se na povinném jednorázovém mechanismu přerozdělování žadatelů o azyl

ČR musí zavést institut "strpění" cizince. I člověk bez nároku na azyl má mít práva uprchlíka -- https://www.ceska-justice.cz/2019/10/cr-musi-zavest-institut-strpeni-cizince-i-clovek-bez-naroku-azyl-ma-mit-prava-uprchlika/

J. Anděl 30.10.2019 16:10

Zítra? Díky.

M. Ivanovský 30.10.2019 17:22

Souhlas.

R. Woloszczuk 30.10.2019 9:42

Je to jednoduché, už kdysi dávno lidé pochopili, že schopnosti v jednom oboru vůbec nezaručují, že člověk je "lepší" než ostatní a že prostě nejde, najít jednoho univerzálního vůdce, který vše vyřeší. Proto vymysleli demokracii, kde jeden občan = jeden hlas a většine rozhodne zda v dané chvíli povede stát vojevůdce, diplomat či ekonom. Po tisících let se pořád ti nezvolení "nadlidé" snaží demokracii ohnout či případně zničit aby mohli prosazovat jen své vlastní zájmy (byť třeba pod záštitou ochrany slabých, většiny či menšiny - je to jedno).

Je třeba si uvědomit, že demokracie nijak nevylučuje chyby jak ve volbě tak ve vedení. Lidé občas musí padnou dolů aby pochopili, kterým směrem chtějí jít a co je pro ně skutečně důležité. Je nutné si taky trvale uvědomovat, že demokracie je cesta ke SVOBODĚ, demokracie není cíl, ale prostředek! A svoboda není zadarmo. Někdy to není jednoduchá volba, ale vždy se vyplatí.

J. Schwarz 30.10.2019 13:04

Do mozaiky chybí "média" a "reportéři" - to jsou ti, co se neustále různých "celebrit", vědců a umělců vyptávají na jejich názory a sugerují jim že jejich názory na na cokoli jsou skutečné klenoty a veřejnost by o moc přišla kdyby si je nechali pro sebe...

F. Houžňák 30.10.2019 8:50

Dobrý, akorát tam nějak chybí, který z těch dvou početních příkladů označuje člověka intelektuála a který člověka tvůrce, a taky to, jak je označuje. Že ho dotyčný vyřeší nebo naopak nevyřeší? Řekl bych, že se autor rozepsal a ztratil tuhlectu niť.

R. Langer 30.10.2019 9:22

Ne, to je jenom kvůli příkladu rychlého, a zcela chybného řešení. Plyne z toho, jestli jste líný myslet, nebo ne, ne jestli jste "intelektuál". ;-)

F. Houžňák 30.10.2019 9:26

To je možné a taky mě to napadlo, leč formuloval to chybně, v duchu, jak jsem to byl podal. Prostě se mu to moc nepodařilo.

P. Han 30.10.2019 10:17

Já jsem to pochopil. A teď nevím - jsem kvůli tomu podle vás intelektuál nebo ne?

F. Houžňák 30.10.2019 10:38

Těžko říct. Jak se v tomto ohledu cítíte vy? A nejde o to, zda to někdo pochopil (já jsem to pochopil taky), ale o to, že to autor poněkud neobratně naformuloval. Nemyslíte?

M. Moravcová 30.10.2019 12:55

A je tak podstatné to řešit? Praktik by to neřešil, intelektuál se v tom bude ňahňat.

F. Houžňák 30.10.2019 13:01

Není, taky se tady nic neřeší, všichni tady jenom nezávazně plácáme, abysme se pobavili, nebo si ukrátili čas, nebo vyplňovali mezery mezi intenzívním pracovním nasazením jako třeba já. Vy tady něco řešíte? A co, bohamáriu?

J. Anděl 30.10.2019 10:16

Podle průzkumů jsme líní všichni, přemýšlení je velká námaha a zdržuje. Je záležitostí (sebe)výchovy zvyknout si u důležitých (nebo podezřelých) témat zbrzdit, zatnout zuby a k přemýšlení se dokopat.

Tím "podezřelých" myslím: výsledek je přece úplně zjevný, proč se na takovou banalitu ptá? Není to náhodou podezřelé?

Jiná situace je, že příklad s pálkou o deset dolarů dražší než míček je tak častý a rozšířený, že mozek už si pamatuje, že ten snadný výsledek to není. V téhle situaci už to taková námaha není, protože si pamatujeme alespoň náznak cesty, máme zkušenost. Člověk pak může vypadat jako přemýšlivý typ :-). A prásk, pak nám někdo předloží úplně snadné a jednoduché řešení problému se světovým islámem, a skočíme po něm. Ať už je to řešení "my to zvládnem", a nebo "všechny je postřílíme".

R. Langer 30.10.2019 11:09

Mozek si to pamatuje zejména u těch, kteří se nad podobnými věcmi zamýšleli už dříve. U někoho to nefunguje nikdy, dá to moc práce a není si tedy co pamatovat. ;-)

R. Dubravský 30.10.2019 10:45

Pochopil jsem to tak, že článek bude mít pokračování, kde se bude autor věnovat zbývajícím typům inteligence.

I. Polák 30.10.2019 11:32

2 příklady - dlouho jsem se tak nepobavil. Rybník - žádný problém, jenže to je následkem vzdělání. Zato míč a pálka - dodnes tomu nevěřím. Já před sebou vidím regál v supermarketu - mají tam v masivním PE obalu zabalenou pálku s míčkem dohromady. Pak tam mají, možná, podobně zabalený jeden míček. Samotná pálka nikde, na regálu cenovky vytvořené generátorem náhodných čísel...