20.5.2024 | Svátek má Zbyšek


Diskuse k článku

BEZPEČNOST: Vlčí teror na Broumovsku

Broumovský výběžek je u nás poslední roky oblastí s největším počtem útoků vlků na domácí zvířata. Navrátivší se predátor se tak stává ekonomickou a bezpečnostní hrozbou pro místní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vintr 1.12.2020 18:44

Přemnožení je následkem lovu, kdy bouchalové při nadháňce pálí na všechno, co se hýbe a často se jim podaří zavraždit vedoucí bachyni stáda. Následky jsou ty, které jsem popsal u vlků. Rozdíl je jenom v tom, že přemnožení divočáci nežerou ovce, ale ničí úrodu na polích a zahradách.

J. Jurax 1.12.2020 18:44

No jak - hubili vlky a predátory jako škodnou, kdekoliv na ně narazili. Tehdy ještě nebyli ochránci zvířat.

J. Jurax 1.12.2020 18:41

Ano.

Ovšem toho ovčáka musíte platit a zaplatit z výnosu chovu. Netuším, jak velké stádo je schopno si vydělat na ovčáka na plný úvazek. Na 24/7 hlídání by stejně nejspíš jeden ovčák nestačil. Ale deset dvacet oveček to nejspíš nebude.

J. Vintr 1.12.2020 18:39

Kdo se bojí, nesmí do lesa ....

J. Jurax 1.12.2020 18:34

No, proto jsem tam ten odkaz dal.

Ono je hodně zájmů; ten Jarda vesničan je možná myslivec. Myslím ale, že jeho argumenty chovatel živící se chovem ovcí nebude akceptovat; škody na lesích jej určitě zajímají míň než škody jeho vlastní.

J. Kraus 1.12.2020 18:04

Asi před dvěma lety jsem na chalupě (lesnatá a skalnatá oblast několik desítek kilometrů od Prahy) zaslechl, že někdo v lese viděl vlka. Není to prý možné, ale není koho se zeptat. Hájovny zprivatisovány, hajní z bytovek jezdí po lese autem. Od té doby chodím do lesa s pepřákem v kapse, teleskopickým obuškem v batohu a s nožem v ruce (špička se opírá o ukazovák). Na vlka by to mělo stačit. Až přijde hláška o medvědech, přestanu do lesa chodit.

Staleté zkušenosti z celé Evropy jsou jednoznačné. Můžeme ekology podezírat z hlupáctví, méněcennosti, zlé vůle, ale nejspíš to bude tak, že chtějí lidi odradit od vstupu do lesa. Při tomhle vývoji vlk i medvěd za nějaký ten rok ovládne venkov a menší města. Až se objeví na Václaváku, bude hledat řešení.

L. Novák 1.12.2020 18:02

Pro ty, co jezdí autem domů pozdě večer a v noci, není problémem čas od času lišku ve městě vidět. Před pár lety jsem našel v Brně asi 5 minut jízdy autem od centra sraženou srnu, kterou jsem tam viděl už dřív přebíhat silnici poblíž řeky Svitavy. Denní chodec se samozřejmě setká za světla spíš s nějakým zbloudilým potkanem nebo ježkem... :-)

L. Novák 1.12.2020 17:51

No a co byste s tím chtěl dělat? Vyhubit všechno kolem, co ohrožuje hospodářství chovatelů ovcí? Jak to dělali naši předkové dlouhá staletí a tisíciletí v prostředí, kde vlků a predátorů bylo víc než lidí? :-P

L. Novák 1.12.2020 17:46

No, asi takhle: Je blbost zřídit si chov kachen u jezera, které je domovem třeba populace krokodýla nebo kajmana. V našem klimatickém pásmu si najděte přiměřenou analogii. ;-)

J. Lukavsky 1.12.2020 17:39

"je dobré mít dobrého silného psa ovčáka, který je pohlídá a zažene vlka." Aby pastevecký pes zahnal vlky tak jich musí být minimálně o 2 více nežli je počet vlků ve smečce. Náklady na ty psy nejsou 5 Kč/den/kus! Takže to dopadne tak, že chovatelé ovcí to vzdají. To jsme přeci chtěli že? J.L. end

L. Novák 1.12.2020 17:37

Re: "...a jinak se dovídám jen o jejich řádění."

Co vám brání dovědět se o vlcích a jejich životě víc než jen to, co o nich píše bulvár hledající senzace a vraždy?

L. Novák 1.12.2020 17:35

Vlci jsou také (a v minulosti byli) součástí naší přírody. Problém je s přemnožením lidí. ;-)

L. Novák 1.12.2020 17:30

Naopak. Ti jsou chráněni zákonem mnohem více. Zabití není totéž, co vražda. :-P

L. Novák 1.12.2020 17:26

Rozumím vašemu rozhořčení, že vám občas něco sežere kozu nebo slepici či krůtu, ale pochopte jedno. Pokud jste se rozhodl chovat cokoliv volně přístupného přírodním predátorům, čas od času si "klofnou", zvláště když mají třeba aktuální nedostatek snadno dostupné potravy. Pamatuji si z dětství, že u babičky v obci mezi Tatrami v dobře oplocených zahradách občas lovili i místní dravci - jestřábi. Dokonce se je místní "myslivci" snažili vyhubit... Soudnému člověku dojde, že to je pitomost. Když jim nějaký dravec na zahradě loví myši, nevadí. Když chytí kuře nebo slepici, je zle... :-P

Představte si třeba pěstitele kanadských borůvek v ČR (ale platí to i pro jiné druhy ovoce). Kdyby si je jen tak volně nasázeli na pole a nechránili je před drobným ptactvem sítěmi, asi by jim zbyly oči pro pláč. Řešením ale není vyhubit v okolí všechny ptáky, kteří se živí bobulemi a ovocem...

L. Novák 1.12.2020 17:07

Přesně tak! !! Někteří zástupci druhu "Pán všeho tvorstva" se domnívají, že právo na existenci mají jenom oni a cokoliv jim při jejich podnikání kazí hospodářské výsledky, musí být ;-€ zničeno a vyhubeno. ;-)

J. Hrdlička 1.12.2020 17:05

Spíš proč si každý blbec myslí, že je normální přírodu převálcovat, jenom aby se nemusely platit nutné náklady na zabezpečení, na které mj. často přispívá i stát? Jediné, co je nutné, je udržovat v šelmách respekt k lidem, k čemuž slouží kontrolovaný odstřel. Nikoliv pohádky, jak si sadističtí vlci už brousí zuby na nevinné děti.

J. Vintr 1.12.2020 17:05

Užiteční jsou v tom, že provádí zdravotní selekci "spárkaté" i jiné zvěře, což takzvaní myslivci dost dobře dělat nemohou, ani kdyby chtěli. Navíc ovlivňují chování této zvěře, která musí být ostražitější a nemá tolik času okusovat mladé stromky v lese. Jde jen o to nenechat je si zvyknout na to, že domácí zvířata jsou laciná kořist.

L. Novák 1.12.2020 17:03

Je tam zajímavá diskuse a komentáře. Např.:

Jiří Malík18.10.2020 08:56 Reaguje na Jarda Vesničan

Ukazuje se pouze to, že kdyby ovce byly zabezpečeny dobře, vlci se k nim nedostanou. Snižování stavů spárkaté probíhá. 99 % potravy vlků je divočina. Máme tu spárkatou tak přemnoženou, že se radujeme, že tu vlky máme. Je to požehnání pro les. Škody na lesích jsou několik miliard Kč spárkatou zvěří ročně. Škody vlkem jsou tak zanedbatelné. Vlků je zatím pořád málo. Jinak predátoři se nepřemnožují, kopírují jen potravní nabídku. Nesmíte číst tolik bulvární média a věřit všemu, co se o vlcích povídá mezi myslivci nebo v hospodě. Jinak možná pokud pan chovatel nestíhá hlídat stáda, možná je velkochov na něj příliš velké sousto. Jinak ovce pan chovatel má na maso a jednou za čas je odveze nemilosrdně kamionem na porážku.

J. Hrdlička 1.12.2020 16:58

A copak tam mám špatně, zkušený zálesáku? Na protiargumenty jste se jaksi nezmohl, pouze na otřepanou demagogii. Ale alespoň jste u jistých lidí vyvolal veselí, to se někde cení:-)

L. Novák 1.12.2020 16:53

Přivolá přinejmenším ovčáka s klackem. :-P ;-D

L. Novák 1.12.2020 16:51

Tak viděl jste živého vlka v naší přírodě nebo ne? ;-D

M. Malovec 1.12.2020 16:45

Čí asi držka by utrpěla škodu, kdybyste se na Broumovsku objevil a hlásal svoje ujetiny?

L. Severa 1.12.2020 16:37

Jistěže, je mně stokrát milejší stádo ovcí někde na louce, než vlci které vidím jen v televizi na fotopasti a jinak se dovídám jen jejich řádění. Jakým jsou přínosem ?

M. Koutný 1.12.2020 16:21

Nelibuji si v silných výrazech, ale teď už není zbytí: Šejno, vy jste vůl!!!!

V. Kain 1.12.2020 16:07

Vlk preferuje divočinu.Domácími zvířaty nepohrdne pokud mu jsou nabídnuta.

P. Han 1.12.2020 15:50

Ano. Obzvláště v lesích a zahradách. Dejte prosím vědět, až vás políbí inteligence.

P. Han 1.12.2020 15:49

Také by se mi líbilo, kdybyste se vyměnil za jednu miliontinu vlka.

Z. Lapil 1.12.2020 15:21

Tak egyptské pyramidy pocházejí z třetihor? Člověk se pořád učí.

(To nic, dělám si z vás srandu, počítám že se vám jen nějak propletly prsty s mozkovými závity. Ale stejně by mě zajímalo, jak jste to dokázal napsat.)

J. Jurax 1.12.2020 15:13

Je to nejspíš vlk specialista - jen na kozy.

Z. Lapil 1.12.2020 15:11

Test. Nevšímejte si toho. Děkuji.