10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

BEZPEČNOST: Ještě něco málo úvah k hackování

Včerejší článek o prolomení vízového systému vyvolal hodně reakcí. Rád bych k němu dodal ještě pár slov.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 28.11.2019 17:32

Souhlas!

Ś. Svobodová 28.11.2019 10:00

K volební paranoie: fyzické volby ovšem také zadávají důvod k paranoie. Kdo někdy seděl u voleb jako komisař, ví jak lehce se dají volby ovlivnit a leckde se tak i děje. Některé studie mluví až o 2% chyb při zpětné kontrole (je-li nějaká).

F. De Winter 28.11.2019 11:24

Já jsem ve volební komisi párkrát seděl. Ale jak bych tam měl ovlivnit výsledek voleb tedy opravdu nevím. Poučte mě prosím.[>-]

V. Šedivý 28.11.2019 12:18

Ovšem dost těžko si představím synchronizovanou manipulaci ve prospěch jednoho subjektu ve významném počtu volebních okrsků.

Reálně pokud někde trochu pomůžou partě A, jinde partě B, v poslaneckých lavicích to jiný výsledek těžko způsobí.

P. Staronový 28.11.2019 14:33

I to by bylo dost obtížné. Taky jsem v komisi párkrát byl, takže vím.

V. Novák 28.11.2019 17:00

Ve volebních komisích přece sedí zástupci delegovaní stranami. Takže se navzájem hlídají.

Š. Hašek 28.11.2019 17:36

2% sumárně, v celostátním měřítku - jsou vynikající výsledek!

J. Pokoutný 28.11.2019 20:32

Povídejte. Párkrát jsem u nch seděl a pravidelně k nim chodím. Ale člověk s vždy rád poučí.

K. Kocourek 1.12.2019 19:18

Za poslední dobu existuje jediný případ, kdy došlo k vážnému zkreslení volebních výsledků. Je to ta kauza, kdy si některé okrsky nevšimly, že seznamy kandidátů pokračují i na druhé straně listu.

Samozřejmě se na to přišlo a reakce byla velmi energická ze všech možných zúčastněných institucí.

Systém voleb v ČR je opravdu jeden z nejdůvěryhodnějších prvků zdejší demokracie.

Jenom pro zajímavost, v mnoha zemích je volební urna průhledná. Když jsem to viděl poprvé, byl jsem překvapen, protože to potenciálně umožňuje narušit tajnost hlasování (členové komise můžou sledovat, jak na sebe obálky padaly a jak se v detailech odlišovaly a tak je přiřadit k určitým voličům). Prý se to dělá kvůli tomu, aby někdo před zahájením voleb nenaházel do urny hlasy navíc. První příchozí voliči můžou na vlastní oči zkontrolovat, že urna byla prázdná. U nás je volební komise složená ze zástupců stran, kteří se vzájemně kontrolují, a voliči běžně vůbec ani neuvažují o tom, že by se s hlasy nějak manipulovalo. Jediné, co hrozí (a občas se i přihodí) je nedbalá práce komise. Ovšem nedbalost je víceméně nestranná. Například i určitá malá část voličů se splete a taky se to neřeší.

P. Staronový 28.11.2019 9:51

Obecně vzato, VŠECHNY systémy, prostředky, postupy mají nějaké výhody a nějaké nevýhody. O čemž se ví více, méně nebo nic. I elektronické volby by přinesly nějaký soubor výhod a nevýhod a je na uvážení, co z toho by převažovalo.

P. Dvořák 28.11.2019 8:45

Kdo nás potřebuje hacknout, ten nás stejně hackne.

Kdo tvrdí, že to nejde, už nás hacknul.

P. Lenc 28.11.2019 9:15

Jo;-D

J. Jurax 28.11.2019 12:46

Nebo je už hacknutý ... :-)

M. Krátký 28.11.2019 7:28

Dobré ráno - děkuji za oba příspěvky - včera i dnes - moc zajímavé ( ostatně jako vždy ). Na druhou stranu se musím přiznat a konstatuji, že moje IT znalosti jsou setrvale v hlubokém mínusu, takže jsem vlastně četl jen základní fakta. To ale jen potvrzuje mimořádnou kvalitu autorových příspěvků. Hezký den všem i rejpalům. R^R^R^

J. Svoboda 28.11.2019 6:08

Prošel jsem poctivě včerejší diskuzi na psu a "„přečurání“ systému CAPTCHA není žádný hacking" tam teda netvrdí nikdo.

Pěkný den.

B. Pešek 28.11.2019 8:09

Jenže po včerejšku už tu nikoho nepřesvědčíte. Jste zdiskreditovaný a elektronický volební systém taky. Vítejte v realitě.

J. Anděl 28.11.2019 8:16

Nikoliv možná doslovnou formulaci. Ale vy jste třeba psal něco v tom smyslu, že volby by byly zabezpečené lépe, nikoliv jen systémem captcha. A že autor o tom nic neví. Po poledni jsem diskuzi nečetl.

Ś. Svobodová 28.11.2019 10:02

Jenže pan Kelichbar má vlastní blog s diskusemi. Pes text jen přejímá.

P. Han 28.11.2019 12:23

Ano, formuloval jste to trochu jinak, ale byl jste to vy.

Zatloukat, zatloukat, zatloukat, že ano?

J. Strakoš 28.11.2019 5:34

Podle článku na Seznamu se jednalo spíše o pochybení lidského faktoru a rozhodně ne nutně v IT sekci - např. nikdo si nevšimnul neustále obsazené linky? BSA informovala o napadení, ale neřekla příslušným lidem, aby systém vypnuli? To nikdo z ambasády nedostal ani 1 podnět, že "se nejde dovolat"?

Podle mě to příslušní pracovníci prostě "měli na háku" jakýkoliv přesah svých kompetencí - měli poskytovat vízum těm, kteří se dovolali. A to dělali.

Stejně tak jako schvalovatele dotací nezajímaly podezřele hromadné registrace.

Stejně tak jako soudce mnohdy nezajímá nelogičnost rozsudku.

P. Staronový 28.11.2019 9:54

Jistě. Právě jste, správně, použil Hanlonovu břitvu.