1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

AI: Papež motorkářem a další fikce digitálního světa

Současná umělá inteligence toho umí čím dál víc. Mimo jiné se jí konečně daří generovat celkem věrohodné a realistické obrázky. To byl úkol, ve kterém ještě relativně nedávno selhávala, a to úplně bizarním způsobem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
H. Rybnická 15.4.2023 17:57

Ta mně nesluší a dělá mne starou.

J. Jurax 16.4.2023 11:26

Ano.

Rád vidím muže stejných tváří a proto velím Plyn. Plýýýn!

J. Hanousek 14.4.2023 11:51

Velmi dobry postreh, jako byvaly matfyzak sdilim obavy a pridal bych jeste jeden rozmer. Uz pro existujici AI je jednoduche v "bot" aplikacich na socialnich sitich velmi uspesne a temer nedetekovatelne predstirat, ze je pise zivy clovek. Je cim dal jednodussi vytvaret "zastupy" lidi presvedcenych a prosazujicich urcite narory a stanoviska. Tak samozrejme pro celebrity je to dobra zprava, velmi snadlo a levne ziskavaji zastupy followers, likes atd., ale ta manipulace je strasne jednoducha a levna. Vytvorite nejakou fotku/video v duchu popisu pana Kechlibara a nasledne spustite bouri, nasledovniku, podpurnych postu atd. tak ze se to stane vedouci informaci. To je silene.

J. Jurax 14.4.2023 12:20

Inu, důsledkem bude, že všechny informace na socsítích budou naprosto nevěrohodné a brát je v potaz bude jen jedinec rozumu mdlého.

A sekundárně vzniknou UI specializované na rozpoznávání falešných informací produkovaných jinými UI. A samozřejmě i UI určené k potírání výstupů oněch na rozpoznávání falešných informací specializovaných UI.

A ke cti přijde heslo pubertální mládeže let šedesátých - nikdy ničemu nevěř!

P. Sura 14.4.2023 13:00

R^R^R^ ;-)

P. Hák 14.4.2023 14:27

Informace na sociálních sítích jsou nevěrohodné už dávno, bohužel se ukázalo, že osob (v tomto směru) mdlého rozumu je obrovské množství.

J. Jurax 14.4.2023 16:50

Vlastně máte recht :-)

M. Grundmann 14.4.2023 14:31

Myslím, že to bude jenom dobře. Lidi snad přestanou hloupě všemu věřit. Pokud bude někdo podvádět manželku, může rozšířit své nesmyslné fotky do světa a pak už skutečné fotce nikdo nebude věřit. Lidé budou moci generovat dezinformace sami o sobě a tím bránit šíření pravdivých informací o sobě.

R. Langer 14.4.2023 16:07

Nepřestanou. Když se jim to nepovedlo za milióny let, proč by se to mělo stát zrovna teď. Člověk se nijak nezměnil. :-(

P. Diviš 14.4.2023 16:10

Ano.

J. Ticháček 15.4.2023 19:56

To heslo znělo jinak.

A souviselo zejména s datem narození.

J. Jurax 16.4.2023 11:22

Jistě.

Obvyklejší bylo Nevěř nikomu nad dvacet. Pak nad třicet.

Momentálně nevěřím nikomu na osmdesát.

J. Jurax 14.4.2023 12:31

A tak mne napadly důkazy u rozvodových tahanic o děti a majetek. Zhrzená manželka zadá UI, aby stvořila obrázek - ještě lépe video - manžela, an sexuálně zneužívá jejich nezletilou dceru. A soude suď!

P. Pepax 14.4.2023 13:41

R^:-)

J. Hanousek 14.4.2023 13:58

R^ presne... spousta civilnich soudu tim muze byt hodne zmatena, tak neprehledny a protahly soudy budou jeste delsi. V podstate to zvysuje neskutecnym zpusobem entropii. informacni hodnota sdeleni a "informaci" bude povazlive blizka nule a bude si vyzadovat nemale dodatecne naklady.

V. Kolman 15.4.2023 17:07

V rámci feminizace - zhrzený manžel zadá Uíííí, aby vytvořila obrázek - nebo ještě lépe video - manželky, ana sexuálně zneužívá jejich nezletilého syna. A soude suď!!!!!!

Na tomto místě své zvrhlé úvahy raději ukončím;-D;-D

L. Burget 14.4.2023 9:39

Jako amatérského fotografa mě už delší dobu zneklidňuje tzv. výpočetní fotografie, což je dnes prakticky každá fotka z mobilu a trendy popsané panem Kechlibarem jdou ještě mnohem dále. Dovedu si představit mnoho neblahých důsledků této doby dokonalé faleše, která nás evidentně čeká, a prakticky jediný dobrý: Lidé budou nuceni se zase více osobně setkávat a různé věci řešit osobně, prostě z toho prostého důvodu, aby se přesvědčili, že na druhé straně není nějaká virtuální entita.

Z. Lapil 14.4.2023 11:20

Na druhou stranu: do textu i přímo do řeči dnes můžete v rámci svobody slova vložit cokoliv, a to - pozor - bez zvláštních technických znalostí. Fotografii za posledních řekněme 50 let udělala skok od filmového pásu a takového toho strojku, co mu nemůžu přijít na jméno (dozimetr to není, ale tak nějak podobně) za účelem ručního nastavení expozice až po automatický digitál v každém mobilu, takže vznik "automatického fotošopu" mi nepřipadá tak podstatný.

Když tak o tom přemýšlím - říkat o obrázcích, že je stvořila umělá inteligence je nejspíš stejná hloupost jako to říkat o počítači se sebechytřejším textovým editorem. Pořád je prvotním hybatelem inteligence přírodní, byť možná se zápornou hodnotou IQ, která řekne něco jako "Napiš verzi pohádky o Sněhurce, která poučí děti o vykořisťování horníků a nutnosti světové revoluce".

L. Burget 14.4.2023 12:10

Jmenovalo se to expozimetr a plně automatické fotoaparáty tu byly už dlouho před digitálními. Samozřejmě, že namířit a stisknout spoušť musí člověk. Ale to je zatraceně málo.

Z. Lapil 14.4.2023 14:54

Je to málo, ale přijde mi to dost podstatné. Trochu jako kdyby jeden tvrdil, že zadat cíl v automatickém taxíku není to správné cestování, protože správný cestovatel točí volantem a šlape na pedály.

V. Kolman 15.4.2023 16:58

Výborně pane Lapile - nekonečný boj mezi spalovacím motorem, versus elektromobilem je vyřešen!! Šlapání na pedály!!!!!!

Žádné "spalováky", žádné elektromobily, žádné hemeroi....hybridy, ale poctivé šlapací automobilní vozy (jaké si mnozí z nás pamatují z dětství);-D.

Točit volantem a šlapat na pedály!!!!!! V tom tkví mobilita lidstva budoucnosti. Akorát v tom autonomním taxíku bude nutno šlapat více, kvůli výrobě elektřiny pro elektroniku autonomnosti vozu;-D

Pozn.: Napsáno jako reakce na věčný boj spalováků, versus elektro-autařů. Z pana Lapila si šprťouchlata nedělám!!!!!!

Z. Lapil 15.4.2023 20:05

Sice jsem psal o spotřebě vody, kteroužto mají benzino a elektroauta společně blízkou nule, ale vlastně máte pravdu: důležité je, že je to auto, ne to, jaký je v něm motor.

Totiž: až si jednoho dne budete, čistě hypoteticky, kupovat elektroauto, obrátíte se na výrobce aut nebo na výrobce elektromotorů?

P. Sura 14.4.2023 13:06

Máte pravdu pane Lapile - zadání takové verze pohádky může zplodit jen a jen člověk a k tomu se zvrácenými úmysly ....

R. Langer 14.4.2023 16:10

Na takové pohádky nepotřebujete UI, na to tu máme tu levičáckou pakáž, co lže, jakmile otevře hubu. ;-€

R. Meišner 14.4.2023 9:07

jo, obrázky to dělá hezký. a kdyby se snad jednou AI rozhodla nám aktivně škodit, nebude nic jednoduššího než vytáhnout kabel ze zásuvky. a AI udělá co? ;-D

Z. Lapil 14.4.2023 9:12

Použije zálohu a praští vás bleskem.

Pointa tuším Clarkovy povídky. První otázka systém propojených počítačů: Existuje bůh? Odpověď: ANO, TEĎ EXISTUJE BŮH.

A dřív, než to stihli vypnout, "z nebe sjel blesk a zatavil páku v poloze ZAPNUTO.

M. Kechlibar 14.4.2023 10:11

Myslím, že jste ten článek vůbec nepochopil. AI je nástroj, který budou jedni lidé používat proti druhým, a provozovatelé té AI rozhodně nedovolí těm druhým vytáhnout kabel ze zásuvky.

P. Pepax 14.4.2023 10:48

AI by především měla zefektivnit některé logické činnosti, které člověk dělá pomalu, nevidím v AI žádné nebezpečí pro lidskou civilizaci. Ohrozit můžeme pouze sami sebe (a kometa).

M. Kechlibar 14.4.2023 14:15

V tom, že budeme ohrožovat sami sebe, přece nejsme ve sporu, však se to v tom článku i píše - pokud jste dočetl až k tomu odstavci "Na to je ještě „moc blbá“.

Nicméně mezi "by měla" a "bude" je přece jen značný rozdíl. Skoro každá technologie se nakonec používá jinak, než si zprvu její tvůrci představovali.

F. Kusák 14.4.2023 9:05

Jsem nadšený podporovatel těchto nových informačních technologií. Spoustu věcí tím vyřešíme, např. vypadnou zbyteční tlachalové v novinách a serverech, včetně hloupých diskuzí. Doufám, že postupně zmizí špatní lékaři při stanovení diagnóz a protivní úředníci. Že by se dal pokrok zastavit v této oblasti, tomu nevěřím. A i kdyby, pak neexistuje síla, která by to zakázala vojákům nebo tajným službám. Je to přelomová doba, ale pouze v kvalitě. A jak říká pan Langer, lidé jsou stále stejní, ti kdož budou chtít věřit, uvěří.