22.5.2024 | Svátek má Emil


Diskuse k článku

BLACKOUT: Tma a co bylo potom

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Paia 3.1.2010 21:22

K románu Tma

Když jsem Tmu kdysi dávno nadšeně po jejím prvním vydání (předcházela mu reklama na Neviditelným psu) četl, vadil mi v něm jeden technický rozpor - tramvaje sjeté z kopců a nabourané do sebe pod nima. V reálu by se to nestalo. Ony totiž mají mechanické čelisťové brzdy přitahované pružinami do brzdícího stavu a teprve pomocí elektromagnetu se odbržďují, aby se tramvaj mohla rozjet. Takže při zániku elektřiny, potažmo elektromagnetismu, by nic ty čelisti nedrželo odbržděné, takže by se znovu sevřely a tramvaje by se prostě postupně zastavily, pravda s relativně dlouhou brzdnou dráhou, protože ty čelisti nejsou určeny pro zastavení tramvaje, ale pro její udržení po zastavení, aby se znovu nerozjela.

To platí hlavně pro klasické vozy T3 a KT8D5, které jezdily v době vzniku románu, byl jsem v té době řidič-brigádník a v rámci kursu tramvajáka nás učili i technické záležitosti T3.

Také jsem tehdy tohle technické upozornění panu Neffovi napsal...

Šaman 3.1.2010 18:43

Druhý obrázek

Druhý obrázek je nepřijatý návrh obálky. Autorkou je Tereza Kovanicová. Takhle vypadá Útébéčko - vypadalo by, kdyby v něm nekolovala žádná elektřina...