18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

ZDRAVÍ: Český státe, proč nemáme právo více vědět

Běžný pacient (nebo jeho rodinný příslušník) se v roce 2023 k některým informacím dostane pouze a jen od svého lékaře - čímž se stává de facto jeho informačním rukojmím a nemůže náležitě partnersky kontrolovat, zda pro něj lékař chce jen to nejlepší či zda něco nezanedbal.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Rádl 29.8.2023 17:27

Autor by jako právník mohl vědět, že reklama je povolená pouze na volně prodejná léčiva a potravní doplňky. Na léky na předpis je povolená pouze v odborné literatuře.

Součástí volně dostupných informací o každém léčivu je česky psaná informace o lécích (dostupná na stránkách SUKL), nevím, co tedy autorovi chybí.

S autorem částečně souhlasím ohledně pacientské pokory vůči lékařům, v žádném případě ale není obecná. Autor to zdůvodňuje jakýmsi pozůstatkem socialistického zdravotnictví. V tom může mít pravdu, ale jinak než ji zamýšlel. Zkuste si změnit svého praktického lékaře, ortopeda, stomatologa atd. Takže i když nemusíte být z jeho přístupu nadšený, je pro vás terno, že ho máte.

L. Zídek 29.8.2023 16:12

Kdo vám nakukal ,p. Kolmane, že zdejší kolaborantká 5demolice je pravicová ?

P. Dvořák 29.8.2023 16:17

Nenakukal, je to mnohem jednodušší: přece když to o sobě prohlásili, tak tím to i dokázali ;-D

J. Jurax 29.8.2023 14:10

No, především tvrzení v článku uvedené, totiž že "v České republice nyní vládne pravicová pětikoalice" je diplomaticky řečeno nepravdivé.

V čem probůh máme spatřovat pravicovost pětikolky? Vždyť pravicová není ani hubou, natož činy!

Š. Hašek 29.8.2023 12:20

1. Většina občanů nechce vědět! Stačí jim k životu kouzelné slůvko "zdarma od státu". Podporovaná většinou politiků.

2. Ta menšina, která přemýšlí, ta to nevytrhne.

3. Většina občanů považuje "málo platit" a přitom "hodně brát" za normálno a ani se nezakucká. Dále viz ono "zadarmo", které útočí ze všech stran a denně!

A aby bylo jasno, přemýšlení není dáno přímo penězi, je to krapet složitější.

I. Schlägel 30.8.2023 11:42

Souhlas. S poznámkou, že produkt "zdarma" je ve finále pěkně drahý.

P. Vychodil 29.8.2023 10:36

Nevím, zda jsou zakázána, nebo ne.

Ovšem princip reklamy je v tom, prodat více zbytečného zboží více konzumentům, kteří to nepotřebují. Co se týče těch přípravků proti nachlazení, chřipce, únavě, namožení...tak všechny "pomáhají". Autor, jako právník, by možná mohl poradit, jak reklamovat přípravky, které nepomohou...

Reklama na implantáty nemá naprosto žádný komerční dopad, nikdo si nenechá bez důvodu píchat do očí, řezat kosti a nahrazovat titanem, vytrhávat zdravé zuby a trpět při implantátech...

V okamžiku, kdy potřebuji nějakou náhradu, slušný odborník mi předloží dostupné varianty, cenové údaje, a doporučí, případně se mohu rozhodnout. Navíc mi řekne, tato je nejlepší, ale pro ni si zaskočte do Prahy, Německa, Švýcarska...za týden přihopkáte s novýma nohama, či očima...

Autor si to představuje asi jako Hurvajs, to jako že přijdu za chirurgem ukážu na Google a řeknu mu, chci tuto endoprotézu, a doktor opáčí, chcete objednat 10ti nebo 15ti centimetrovou ? Sice jsem s ní nikdy nepracoval, ale když podepíšete reverz, tak si to na vás odzkouším...

autor VŠ pedagog a právník...no raději bez komentáře...

Š. Hašek 29.8.2023 10:32

1. Nejedná se o zdravotní pojištění, ale státní zdravotní daň. Již toto používání nepřesných pojmů svědčí o tom, že se hraje habaďůra. Na základě této daně, potom kdokoliv může jakkoliv čerpat.

2. Ta daň je v případě nepracujících (děti, studenti, důchodci) i dosti "mlhavě" placena. Drze je občanům říkáno, že to platí stát. Pohádkám jsem již odrostl.

3. System, jakýkoliv, aby byl stabilní, potřebuje zpětné vazby. Nejlépe takové, které přímo za každého účastníka vstupují do systému. To se neděje.

4. Kuřáci sice platí DPH cigaret, ale ta daň potom všelijak putuje.

5. Občan vlastnící nezdravé tělo o váze 128 kg, z jednoduchého přejídání se, neplatí nic navíc.

6. Občanovi, který si nečístí zuby, je podstrojováno, zkrátka má nárok. Občanovi, který má v sedmdesáti všechny vlastní zuby, žádné klapačky, system nedá nic. Švýcaři platí zuby na prkno.

7. Členství v jakési politické sešlosti jménem Lékařská komora je povinné. Její předseda Kubek se vůbec netají tím, že ho zajímá "průtok oeněz a výše peněz v systému".

8. Praktičtí lékaři pro konkrétní okruh pacientů jsou nahrazováni "Lékařskými supermarkety", kde občan je vržen k někomu neznámému. Z nějaké recepce, jako v hotelu.

Závěrem: jsou státy s ještě horším zdravotním systémem. Systém, kdy se platí různě (dle platu), nebo nic, nebo klikatě a "vzniká samozřejmý nárok na všechno pro všechny" je "neudržitelný zázrak". Tak buďme rádi, že alespoň tak. Takový malý zázrak.

P. Vychodil 29.8.2023 10:54

přesně.

V každém trochu slušném pojištění existují varianty, úrovně, vč bonusů, malusů...

J. Jurax 29.8.2023 14:19

Kuřáci platí taky spotřební daň, která ovšem adresně do zdravotnictví nejde. Dtto konzumenti alkoholu.

P. Španěl 30.8.2023 0:23

R^

P. Adámek 29.8.2023 8:44

Dokud si pacient nemůže připlatit na lepší pomůcku, nemá informovanost valnou cenu Co z toho mám, když se dovím, že existují 4 lepší typy endoprotézy, než co mi v nemocnici voperují, ale nesmím si je objednat a zaplatit?

P. Dvořák 29.8.2023 9:50

Nesmíte?

J. Jurax 29.8.2023 14:25

No, co vím, tak můžete, ale za plnou cenu, nikoliv za příplatek. Částka za standard plně hrazený z pojištění se Vám neodečte. Pokud tedy nutnost nadstandardu není určena lékařem.

P. Dvořák 29.8.2023 16:20

To už zní jinak. Dokonce si myslím, že je správné si doplatit vše, pokud "nutnost nadstandardu není určena lékařem." Pak jenom rozdíl.

Ale nevím, jestli to tak je i v praxi.

J. Jurax 29.8.2023 19:16

Když je nadstandard určen lékařem, je gratis.

Leč myslím si, že naprosto není správné si doplatit vše, nikoliv pouze rozdíl proti ceně na pokladnu, pokud nutnost nadstandardu není určena lékařem; naopak mám za to, že je to vodrb.

V. Kolman 30.8.2023 9:25

Jsem stejného názoru!!

A. Stárek 29.8.2023 7:25

Nemám nic proti sdělování pravdy, ale za prvé - pravdu se člověk opravdu nedoví z reklamy. A za druhé - skutečně se někdo cítí na to, že by mohl být lékaři partnerem v rozhodování, jaké léky naordinovat (o dávkování nebo způsobu podání už vůbec nemluvě), nebo jaký kloub vybrat a podobně? To je nesmysl z tolika důvodů, až se mi to ani nechce psát.

C. Berka 29.8.2023 10:06

R^

J. Jurax 29.8.2023 14:35

Ne tak docela. Chcete tzv. lehkou sádru (to není sádra!) a zaplatit si to nebo klasický gyps na pokladnu? Z lékařského hlediska je to ve značném počtu případů (soudím laicky nejsa lékařem) jedno.

Nebo si můžete vybrat oční čočku standard nebo sofistikovanější, ale dražší.

K. Moravec 29.8.2023 5:40

Zajímavé téma, které stojí na tom, že pacienti-občané-plátci pojistného nemají ve skutečnosti smlouvu se svou zdravotní pojišťovnou , nemohou tedy vědět, kolik stojí návštěva u lékaře, kolik stojí ve skutečnosti léky...žádný pacient nedostává účet, když jde z nemocnice...proto je zdravotnictví černá díra na peníze.

Jde o zbytek socialismu v nás.

Bohužel to tak asi i zůstane. Okno příležitosti se uzavřelo s odmítnutím 30,- poplatků.

A. Stárek 29.8.2023 7:27

Přihlaste se na stránkách své zdrav. pojišťovny - většina z nich vám pak ukáže, jaká péče jim pro vás byla vyúčtována a kolik to stálo.

K. Moravec 29.8.2023 7:56

O tom, kolik zaplatíte za opravu auta se dozvíte jak? Ptáte se finančáku, nebo dostanete účet?

M. Salaquarda 29.8.2023 8:43

Na rozdíl od autoservisu zde vystupuje jeden mezičlánek a ten je zdravotní pojišťovna.

K. Moravec 29.8.2023 9:27

auto mám taky pojištěné - povinně a havarijně, také je tam mezičlánek :-).

M. Salaquarda 29.8.2023 9:59

Zkuste sledovat tok peněz. Vy platíte pojíšťovně, pojišťovna nemocnici. V servisu platíte přímo.

K. Moravec 29.8.2023 10:01

Správně - když si budeme platit u doktora přímo, budeme mít větší chuť vědět něco víc o léčbě a budeme rovnoprávnější.

K. Machala 29.8.2023 3:38

5k není pravicová, je podobná ANO ve svém konání i zařazení na politické ose. Nepodporuje svobodu, ale regulace, vyšší daně i dluhy, dotační blázinec, a tím vším drahotu.

T. Kohout 29.8.2023 4:03

Také mě tato mylná premisa praštila do očí.

P. Dvořák 29.8.2023 6:35

Není podobná ANO. Rozdíl je v tom, že podle vlády co ANO udělalo, to bylo BLBĚ. A to by o sobě ANO nikdy neprohlásilo.

Je podobná ANO v tom, že všechno dělá jako ANO, ale tentokrát to stejné děla CHYTŘE.

VIZ včerejší článek: Jsme nejhorší v EU. Fialova vláda povolala na pomoc experty.