4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

VOLBY: Lepší prezident rozvědčík nebo estébák?

V Česku jsme nezažili hlubokou sebereflexi z minulého husákovského režimu. V r 1989 se nám líbilo heslo „Nejsme jako oni“. Nyní nám však tato vnitřně neobjasněná minulost vyhřezla v podobě ostrého souboje kandidátů na prezidenta.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Pepax 17.1.2023 9:24

Vlastně to má logiku, soud osvobodil Babiše v kauze čapí hnízdo, tak se strana antibabiš upjala na agenta STB. Snaha vylíčit generála jako čestného rozvědčíka je dost odporná.

M. Grundmann 17.1.2023 9:23

Nevím, co to znamená si nějak zadat s předchozím režimem. Byl tu určitý režim, lidé se do něj narodili, emigrovat bylo nesmírně obtížné a většina lidí ani nic jiného neznala. S režimem si tehdy zadal úplně každý, pokud se nechtěl vyhnout rychlé tvrdé represi. Téměř každý byl v pionýru nebo SSM. Téměř každý chodil k volbám a volil kandidátku národní fronty. Každý sedmý člověk byl v KSČ.

Nikdy jsem v životě nepotkal žádného člověka, o kterém bych mohl říci, že se aspoň trochu někde morálně nepokřivil. A co to má společného s dobrovolnou sebereflexí ? Tyto úvahy mi naopak velmi připomínají komunistické kádrování. Pamatuji si, jak se tehdy psaly posudky o morální čistotě různých lidí. Řekl bych spíš, že se k nám znovu vracejí bývalé komunistické pořádky, které jsme se snažily tehdy odstranit.

M. Hoblík 17.1.2023 9:22

Babiš se holedbá svou pracovitostí. Tu mu nelze upřít, zejména pokud, jak sám tvrdí, pracuje dvacet hodin denně. Horší je to s tím, kde pracuje, když je to ve sněmovně největší absentér.

C. Berka 17.1.2023 9:13

Tady se zase plácá. ;-D

Proti Pavlovi nic nemám- demokratické státy se špionují a odposlouchávají navzájem. :-)

Pavel má čisté lustrační osvědčení z jednoduchého důvodu- vojáci jsou z lustrací vyňati! Mají výjimku.

Babiš nebyl ve služebním poměru, jako Pavel. Evidovala ho XII. SPRÁVA ZNB Bratislava, 3. oddělení - něco jako hospodářská kriminálka- byla to ekonomická KONTRAROZVĚDKA- tedy zaměřená proti působení zahraničních firem- je to i ve spisu Babiše, kde se píše, že má za úkol sledovat arbitráže se zahraničními firmami a veletrhy. Spisy měly číslované stránky, byl v nich seznam stránek s jejich obsahem a seznam osob, procházejících spisem. Jako Důvěrník- NULA záznamů. PŘESTO JE Z NĚJ NÁHLE AGENT. Bez požadované přípravy. Žádný seznam osob. Žádné dochované zprávy. Záznam o schůzce s důstojníky STB v době, kdy vůbec nebyl v Bratislavě, ale v Maroku i s rodinou. - Do toho prověrka spisů, kdy se zjistilo při kontrole, že důstojníci vedli falešné agenty, na které si účtovali vydání, které zneužívali. Po prověrce zbylo ze 127 jen 54 agentů, některé si STB ponechala jen proto, že pracovali v objektech zájmu- podniku ZO. XII. správa personálně téměř rozprášena - mnoho důstojníků bylo donuceno odejít- mezi nimi Mátray a Greguš, kteří svědčili i u soudu- že prý nic nefalšovali ;-) ÚS vyčítal výslech estébáků- že jsou nevěrohodní- to ale nebránilo ÚPN/ŽALOVANÉMU, aby požadoval svědectví dalších devíti :-D

M. Grundmann 17.1.2023 9:07

Je mi líto, ale o svém předchozím životě lže každý politik, pokud má ve své minulosti něco, co by ho mohlo poškodit. Spojovat toto chování s prací pro StB je naprostý nesmysl. Lustrační zákon byl zákon politický a v takovém případě lžou všichni. Je jedno, zda se jedná o minulost za Rakouska-Uherska, za nacistické okupace, za první republiky, v roce 1968 či za komunismu.

Pokud existuje politická represe jakéhokoliv typu, začnou všichni, kterým tato politická represe hrozí, lhát. Je to zcela přirozená reakce na jakoukoliv politickou represi. Řekl bych dokonce, že jenom blázen v takové situaci nedělá vše proto, aby se politické represi vyhnul. Za komunismu jsem lhal komunistům pořád a všude, abych se vyhnul politické represi, a nevidím v tom vůbec nic špatného.

Mně připadá zcela absurdní, když se na někoho vytáhnou nějaké historky z jeho mládí před 40 lety.

R. Tichý 17.1.2023 8:46

Mame stesti, ze takove dilema resit nemusime.

Babis vesele udaval STB, zahranicni provize v Maroku si setril do svycarske banky (misto aby je ukladal do lidove demokraticke kasicky ČSSR) a nasledne ve spolupráci s ČSSD vesele privatizoval.

Pavel mel kliku, namocit se nestihl, studoval. Nasledne 30let pracoval nezistne pro celou spolecnost, coz zavrsil vedenim nejdulezitejsi zapadocivilizacni instituci-NATO.

Co resime???

F. Navrátil 17.1.2023 8:22

Autor mluví hlasitě o provaze v domě oběšencově.

J. Vorlický 17.1.2023 8:20

Ano, sebereflexe vyrovnání s minulostí chybí; nejen 1945 - 1989. Ono by šlo začít s nápravou, ale stejně jako v 1989 tak dnes se nikomu do toho nechce. Budeme raději hekat, co nám osud hrozného připravil a brečet, kde domov můj.

F. De Lammer 17.1.2023 8:18

Ať tak či onak, je to smutné. 33 let po "textilní" revoluci a o nejvyšší post ve státě se mohou ucházet jeden spolupracovník a jeden příslušník totalitní moci. Není na čase si uvědomit, že zvolením P.Pavla bude dokončen proces, zahájení v listopadu 1989? Definitivní odpoutání od východní orientace, připoutání k Západu, tedy až za oceánem, umístění vojenských složek USA na našem území, to vše na věky věkův /stejně jako dočasný pobyt vojsk SSSR/.

I. Mentlík 17.1.2023 8:09

Protože jsem dlouhodobě pracoval u firmy, která své výrobky prodávala a montovala i do všelikého zahraničí, kam za tím účelem vyjížděli montéři a technici, znal jsem osobně několik lidí, kteří se posléze objevili na seznamech STB. Někteří, jak jsem je poznal, evidentně neprávem. Stačil i pohovor za účelem žádosti o spolupráci, a na ten chodili všichni. Za získání spolupráce byli pracovníci STB odměňováni. Absurdní se mi jeví být možnost, že dostat se na seznam nelze odpárat, kdežto označit takovou skutečnost stejným člověkem jako smyšlenou je nevěrohodné. Tím neobhajuji Babiše, nevím, jak to s ním bylo. Nicméně vždy platilo, a patrně dnes už ne: "Jednou komunista, vždycky komunista." Takový člověk nemá vůbec žádné morální zábrany, nic ho neomluví, a v politice nemá co dělat. Jakékoliv disputace, je-li lepší rozvědčík nebo estébák jsou v tomto případě bezpředmětné.

J. Vorlický 17.1.2023 8:09

k M. Grundmann, 17.1.2023, 0:57, No, před 30 lety a konečně i dnes smysl lustrací chápu jinak. Nebyl jsem tu v 1989. Připadá mi však, že ti občané v Čechách a na Moravě, kteří měli předtím potřebu se angažovat v chodu republiky - ať již ekonomicky, společensky, kulturně a tak - si s režimem zadali minimálně pasivně. Z čehož vyplývá,že museli svůj charakter aspoň trochu morálně pokřivit. Lze pochybovat, že by pak takový člověk byl schopen dobrovolné sebereflexe, když pominu ty, pro které sebereflexe byla prakticky anathema.

Kdo rozhodoval o tom jak budou lustrace provedeny a kdo je vlastně prováděl? Nutně to byli především lidé, kteří si přešlým režimem zadali. Ti ostatní jen cinkali klíči a byli dojati písněmi Karlů Gotta a Kryla. Někdo chytrý tedy vymyslel lustrace, jen aby odpovědnost za prokázání ,,čistoty" toho či onoho člověka byla přenesena na úřední rozhodnutí. Takový člověk potom mohl na dotaz jak se za předchozího režimu choval, poukázat na čisté lustrační rozhodnutí, aniž bylo třeba na otázku odpovídat. Svoji čistotu nedeklaroval on sám - byla deklarována úředně. Tato skutečnost byla pro společnost snáž uchopitelná, neboť, jak TGM: nevěříme sobě, ale policii a úřadům. To, že dnes po 30 letech řešíme kterého komunistu si máme vybrat za prezidenta je jeden důsledek naší zbabělosti, naší neschopnosti, našeho nezájmu vzít zodpovědnost za své činy do vlastních rukou. O to více se opíjíme představami jak se vláda věcí našich nám óóóó navrátí, jako kdyby sama mohla. V roce 1989 jsme podvedli sebe sama.

V. Církva 17.1.2023 7:52

Tak nemyslím, že váš předchozí příspěvek trochu nedával smysl. Nicméně asi budete souhlasit, že proruský antikomunista je schizofrenní. Možná proruský antineomarxista zní reálněji. Možná si dokonce někdo myslí, že i proruský antibolševik dnes už smysl dává. Při hlubším pohledu na dnešní ruskou společnost to ale, možná nevědomně, lživá informace je.

T. Vodvářka 17.1.2023 7:35

Souhlasím s autorem, že nám ta sebereflexe vyrovnání se komunistickou minulostí chybí. Spravit to už nepůjde, 33 let je příliš dlouhá doba a nynější pokusy to napravit působí poněkud unyle (jako třeba snížení pensí aktivním komunistům ve funkcích).

Nemám z toho, že na Hradě bude jedinec s komunistickou minulostí radost. Nicméně, je-li současný stav postaven tak, že je třeba vybrat jednoho, pak je zřejmé, že sociopat a primitiv Babiš by to jistě být neměl.

L. Novák 17.1.2023 7:11

SPROSTĚ LŽEŠ, PUTINŮV A BABIŠŮV TROLLE!!!

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

https://www.babisovyzlociny.cz/

L. Novák 17.1.2023 7:10

SPROSTÁ LEŽ!!!

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

https://www.babisovyzlociny.cz/

L. Novák 17.1.2023 7:08

Prokaž to, Putinův trolle! Rv :-P

P. Pilík 17.1.2023 7:08

Tedy jsem měl pravdu. AB míchá hrušky s jablky a z výsadkáře - průzkumníka dělá špiona. Ovšem když nic lepšího nemá...

J. Novak 17.1.2023 7:06

Sirite tu hnusy, Pavluv priznivce.

J. Novak 17.1.2023 7:05

Rozvedka je spionaz, a nejen to.

J. Novak 17.1.2023 7:05

Rozvedka je spionaz, a nejen to.

J. Novak 17.1.2023 7:01

Pavel ovsem ...

J. Novak 17.1.2023 7:01

Pavepnovsem pracoval primo v rozvedce, podrizene ruskr GRU.

J. Novak 17.1.2023 7:00

Nikoliv.

J. Novak 17.1.2023 7:00

Nikoliv.

J. Novak 17.1.2023 6:59

Jste mimo.

F. De Winter 17.1.2023 6:59

Vem si pilulku a mezi svéprávné lidi laskavě NELEZ. :-P

V. Mokrý 17.1.2023 6:56

:-)R^

L. Novák 17.1.2023 6:41

Ano. LŽEŠ! Rv

L. Novák 17.1.2023 6:40

Bylo by zajímavé zjistit, jaké konkrétní osoby a s jakou minulostí se schovávají v Putinově páté koloně šířící DEZINFORMACE A LŽI na Neviditelném psu pod značkami jako "F. De Winter"... Rv

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

https://www.babisovyzlociny.cz/

T. Kubín 17.1.2023 6:38

Neff jede zakázku, jenom dnes je tady těch PR pro Pavla hafo. Tohle je navíc ulhané.