27.6.2024 | Svátek má Ladislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
clay 8.6.2006 15:49

krize?

jak pošetilé.....

Saša 8.6.2006 15:40

Článků k volebnímu systému se vyrojilo až příliš,

a mnohy od lidí, kteří zatím volili maximálně dvakrát, případně dosud vůbec.

Jediný ze všech těch rádobychytrých a pseudozasvěcených článků stojí za přemýšlení, a to je tento: http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/F523C5CB8D0FB3DAC1257185007724DB?OpenDocument&cast=1

Terry 8.6.2006 14:49

A pokud změna volebního zákona, pak (zde se asi kupodivu shodnu s komunisty) k původní polistopadové verzi.

...a ještě s lichým počtem poslanců v PS, senát má naštěstí 81 členů.

jirka m. 8.6.2006 14:49

Re: Nový volební systém

Vážený pane, nevím jestli za slabomyslné pindy považujete i příspěvky před tím Vaším, jestli ano, tak Vás musím upozornit, že na něco co tu ještě v té době nebylo se reaguje dost blbě.

Váš systém je jednokolový většinový, nevím co je na něm tak objevného. Malé strany zlikviduje spolehlivě. Zřejmě by s ním letos ODS i vyhrála, i když možná že v něm by se voliči rozhodovali jinak.

Já jsem chtěl upozornit na to, že současná koalice (pravda ne ODS) by vyhrála i v původním (neupraveném) poměrném systému. Je-li to pind, poníženě se omlouvám. Rovněž se omlouvám za to, že jsem ODS letos volil. Má-li takové příznivce, je to o důvod víc, abych si to příště lépe rozmyslel.

kloubich 8.6.2006 13:44

jj

Upřímě řečeno nechápu, proč by měl někdo pykat za to, že žje v menšim volebním obvodě (např v Krlovích Varech tak měl hlas např pro KDU menší hodnotu než v Praze , navíc síla závisí i na volební účasti což v případě, že žijete v oblsati notorických nevoličů je docela špatné. Nechápu proč by nemohla být celorepubliková kandidátka a třeba 5 preferenčních hlasů. Stejně většinu kandidátů na listině nikdo nezná a konec konců ani nečte, každý volí stranu svého srdce a je mu téměř jedno, kdo za ni kandiduje. Pokud ne 5 preferenčních hlasů umožní dostatečnou selekci. Spravedlivé což?

jozicka 8.6.2006 13:17

Re: Nepoučili jste se vůbec

super..

franta 8.6.2006 12:14

Na současný volební systém

doplatili ti, kteří si ho prosadili. Nesvědčí to i o jejich schopnosti domýšlet věci do konce a předvídat obecně ?

rejpal tady a tam 8.6.2006 11:47

Re: Nový volební systém

Omlovám se Mistru Tesaři, jeho reakce je k věci. Příspěvky se zřejmě křižovaly

rejpal tady a tam 8.6.2006 11:44

Nový volební systém

Příspěvky  zde mi připomínají projev doktora Sládka na schůzi v Berwynu v hostinci Klas, kde pan doktor vykládal, jak to v Česku dělají všechno blbě.  Když jsem se ho ale septal, jak to chce udělat lépe, tak neměl odpověď.

Já jsem tady přednesl konkretní návrh, jak  nastavit volební systém aby vyjadřoval vůli voličů a nikoliv partajni mašinerie. Místo diskuze k tomuto konkretnímu návrhu tady vidím jenom slabomyslné pindy typu "stojí to fšechno za ...no." To skutečně nejste snikdo chopen reagovat k věci a inteligentně?

Pamětník I. 8.6.2006 11:38

Re: Většinový volební systém

Tak jsem se chtěl rozepsat polemicky, ale rozmyslel jsem si to - na tohoto takyčlověka bych radši hodit síť.

Mistr Tesař 8.6.2006 11:27

Změna volebního systému

Mně na současném volebním systému nejvíc vadí, že člověk předem neví, koho volí. Neví, jestli volí jednoho, dva, tři, nebo více lidí z kandidátky. Jednokolový většinový systém s jedním kandidátem (tedy jeden mandát rovná se jeden volební okrsek) je podle mě férovější.

ok 8.6.2006 11:27

Re: Většinový volební systém

Nesmysl. Demokracie je dohoda mezi lidmi, a to i mezi temi z vaseho pohledu zrejme menecennymi. Musite si zvyknout, ze v demokracii muze zbohatnout i "hloupy" pokryvac, ktery nejakym penezovodum moc nerozumi, zato dela uzitecnou a kvalitni praci. A i "elitar" ma hlasovaci pravo, a jeho hlas ma stejnou vahu jako hlas toho pokryvace.

Ani jeden z nich neni "lepsi". Jsou si rovni. Vas navrh je diskriminacni.

ok 8.6.2006 11:22

pomerny system

A co takhle zavest skutecny pomerny system? Bylo by to demokraticke.

Ve vetsinovem systemu budou primitivove vykrikovat "mame 55%", i kdyz ve skutecnosti pro ne hlasovalo 30% volicich...

Volebni system by mel byt jednoduchy a srozumitelny, jedine tak bude duveryhodny pro vsechny. Podstatou demokracie je DOHODA mezi lidmi, a to i ve vetsinovem systemu - tam je to ovsem pro prumerneho volice nesrozumitelne skryte.

Samael 8.6.2006 11:01

současný volební zákon je paskvil

a změna je více než žádoucí. jen se obávám, že jestli nastane, k lepšímu to nebude.

I-Worm 8.6.2006 10:59

Nepoučili jste se vůbec

řešení je přece prosté: na první schůzi si sněmovna vybere mezi sebou jednoho poslance, kterého mezi sebou nechce. Ten vyzve jiného poslance na duel. A lid rozhodne pomocí SMSek mezi těmi dvěma, kdo vypadne. A je to. Akorát bych neomezoval počet hlasů z jednoho telefonu, aspon bude možné těm zbývajícím poslancům zmrazit platy (jistě, po jejich zvýšení, samozřejmě).

VLK 8.6.2006 10:44

Re: S volebním zákonem si ODS nadělala do vlastního hnízda

Ano, spravne. Jeste bych doplnil: Kdyz je obvod, ze ktereho se maji zvolit dva mandaty, budou to ti ze dvou nejsilnejsich stran. Kdyz pet mandatu a nektere strany jsou skutecne silne, tak si rozdeli tech pet mandatu a na treti stranu se sesti procenty se nedostane. Kdyz se rozdeluje dvacet mandatu v jednom obvode, pak uz to zacina byt spravedlive.

Jenze cim vetsi volebni okrsek, tim mensi vazba konkretnich zvolenych poslancu na konkretni volice.

V zaveru nesouhlasim s vasim hodnocenim volicu. Vetsina z tech, o nichz pisete, da hlas ODS, protoze si rekne, ze hlas ODS ma vetsi vahu nez hlas zelenym. A neuvedomi si, ze tim ztrati vsechny hlasy skalnich lidovcu i vsechny hlasy antiODS pravice, ktera voli zelene. Ja budu jako jeden z mala hlasovat presne podle vaseho navodu. I kdyz uz mam zkusenost, ze vzdy budu jednim z mala.

VLK 8.6.2006 10:29

Re: Autore Doležale, napřed si zjistěte, co je obezlička, a zkuste se vyhnout floskulím.

Prominte, ze ze sebe delam blba, ale co jsou to ty  ...hm...kule?

rejpal tady a tam 8.6.2006 10:24

dokončení

.Přímou volbu kandidátů na soudcovské pozice bych provedl zároveň s volbou do poslanecké sněmovny, s tím, že volbou navržené soudce by pak potvrdil jmenováním prezident republiky. S výjimkou předsedy vlády by poslanci po dobu ve zvolené funkci NEMOHLI zastávat funkce ve vládě či státní správě. Tím by se během času zbavila státní správa neblahého vlivu vítězné partaje jinak, než přes zákony poslanecké sněmovny. Pokud to znalým politologům připomíná volební systém v USA tak je to hlavně tím, že jsem tento systém použil jako „mustr“.

 

rejpal tady a tam 8.6.2006 10:23

pokračování

U kandidátů takto zvolených by se sečetly stranické příslušnosti a strana s nejvíce poslanci by dostala předsednictví vlády a předsednictví sněmovny, s hlasem předsedy sněmovny použitým pouze v případě plichty.  Pokud by dvě strany skončily se stejným počtem poslanců, pak vítězná strana by byla určena celkovým počtem hlasů voličů pro její kandidáty.  Jestliže by se stala ta vysoce nepravděpodobná příhoda, že i počtem hlasů voličů by to byla plichta, pak by o vítězné straně rozhodl vrh mincí, provedený předsedou Nejvyššího soudu za účasti zástupců obou stran

rejpal tady a tam 8.6.2006 10:21

Nový volební systém v ČR

Největšími problémy současného systému  volby poslanců jsou nepoměrné zastoupení voličů a volby podle partají jako hlavního kriteria s osazením vyhraných míst kandidáty nechaným na libovůli partajní mašinerie. Vzhledem k minimální důvěře voličů v partajní systém (s výjimkou komunistů, podle kterých je partaj neomylná) je tedy  zřejmým řešením přímá volba kandidátů voličstvem, jednoho kandidáta pro každý volební okrsek. Volební okrsek by byl určen podle počtu obyvatel při posledním sčítání lidu, řekněme 55 555 na okrsek. Každá strana, pokud by měla zájem, by „dodala“ jednoho kandidáta, a pokud by ve straně na post kandidáta bylo zájemců více, rozhodlo by se o konečném kandidátu strany v primárkách.  

Karel Zapletal 8.6.2006 10:19

Většinový volební systém

Argumentace, že většinový volební systém nemá u nás tradici, by mohla být jednoduchým dokladem o nepoučitelnosti autora. Jestliže dělám tradičně chybu, je to snad dobrý důvod dělat ji stále? Jistě, že ne. Tato argumentace je tedy zástupná. Skutečným důvodem lpění na současném volebním systému je jeho společenská a ekonomická výhodnost pro lidi, které lze natvrdo nazvat parazity, napojené na libovolný, nejlépe státní penězovod. Čím rozplizlejší a bezbřežší demokracie, tím víc prostoru je pro jejich kejkle, kterým nestydatě říkají svoboda a nároky elit. Nemají to v hlavách zmatené, jen sledují své úzké zájmy. Většinový volební systém by ve svých důsledcích nejen zefektivnil správu státu, ale hlavně přiškrtil ty dnes tak milé penězovody a tím i ty stálé rozumbrady a vše lépe vědoucí objevitele třetích (slepých) cest.  Jenže berte dětem hračku, šlápněte někomu na kuří oko, nuťte zavedené tlučhuby do smysluplnějších aktivit. Tyhle takylidi nelze přesvědčit slovy, většinový volební systém na ně!!!

jirka m. 8.6.2006 9:00

S volebním zákonem si ODS nadělala do vlastního hnízda

nejen že na úpravu z roku 2002 doplatili malí souputníci, ale díky tomu na ni doplatila i sama ODS. Jak už někdo někde spočítal, kdyby byl systém opravdu poměrný, tak by sice ODS měla 76 mandátů místo 81, ale koalice by měla pohodlných 104. Stačilo by k tomu i to, kdyby při současném přepočtu byla celá ČR jeden volební obvod.

Naopak čím víc obvodů, tím víc jsou likvidovány malé strany, protože v malých obvodech nedosáhnou zjednodušeně řečeno na "celý mandát", a ty zlomky mandátů jsou jim na dvě věci (i když celostátně třeba 5% překročí). Právě takový byl princip úpravy, kterou chtěla ODS+ČSSD prosadit v dobách oposmlouvy a který neprošel. Jednoduchou úvahou si lze představit, že kdyby bylo 200 volebních obvodů, v každém se přidělí jen jeden mandát, a ten bude brát vždy jen vítěz. To ovšem zdaleka neznamená, že jde o systém většinový, kde jde každý kandidát sám za sebe, a lidi aspoň vědí koho KONKRÉTNĚ volí.

ODS by si měla dobře sečíst a podtrhnout důsledky jí prosazeného volebního systému. V těchto volbách bylo nepochybně mnoho lidí, kteří se do poslední chvíle rozhodovali mezi ODS a zelenými, popř. ODS a lidovci a rozhodli se nakonec pro ODS, právě i z důvodu podpořit pravici jako celek a hlasovat co nejlépe proti Paroubkovi. Tito lidé teď vidí, že jejich rozhodnutí bylo v podstatě kontraproduktivní. Takže v případných předčasných volbách by mohli hlasovat i jinak....

Luděk Belán 8.6.2006 8:29

Re: Bonus vítězi. Běžné nejen v politice, ale i ve sportu

Nesvádějte to na ÚS, to rozdělení do krajů přijal Parlament po dle mě oprávněném zásahu ÚS.

jonáš 8.6.2006 8:09

Re: Bonus vítězi. Běžné nejen v politice, ale i ve sportu

Zatímco mohlo bejt všude pět a někde i šest, že .. a byl by pořádek :-/

jozicka 8.6.2006 7:58

Re: Re: Re: Volební zákon musí ctít ústavu - poměrný systém a ten :

nekde psali, ze 199 - vetsinu ma levice a 201 - vetsinu ma pravice (vlaste to je 199 - vetsina pro cssd a KSC a 201 - vetsina pro ostatni).

Takze uz vidim, jak se poslanci dohodnou. (Musel by to do zakona vlozit Senat a parlament by to schvalil v dobe dovolenych - kdyz by predtim pravice nahonem odvolala lidi z dovoleny)

ll 8.6.2006 7:46

Bonus vítězi. Běžné nejen v politice, ale i ve sportu

Překvapujeme mne neznalost volebního zákona u některých kandidátů. Chtějí být poslanci a neznají ani volební zákon? Podivné.

Zásadní problém v tomto případě není až tak v přepočtu hlasů na mandáty, ale nesmyslná volební geometrie, která  zůstala  po amatérském zásahu Havlova ÚS. Tak je možné, že se někde volí 5 poslanců, jinde 40. A to se musí projevit.

mejla 8.6.2006 7:09

Autore Doležale, napřed si zjistěte, co je obezlička, a zkuste se vyhnout floskulím.

.

Jenda 8.6.2006 1:53

Re: Re: Volební zákon musí ctít ústavu - poměrný systém a ten :

A kde vezmete toho dveste prvniho?

Ja se teda neodvazuji hadat ktera strana by vydelala ne prepoctu hlasu z tech voleb co prave probehly, protoze by zalezelo na tom ve kterem volebnim obvode by vlastne ten mandat nakonec pribyl a jak by se to tam pak nakonec uzaokrouhlovalo.

Kazdopadne predpokladam, ze kazda strana ma nekoho kdo to schopny prepocitat je a ze by si tudiz zjistili ci ten poslanec bude a ...

Pepino 8.6.2006 1:44

Re: Volební zákon musí ctít ústavu - poměrný systém a ten :

K čemu nové volby, stačí se dohodnout a schválit, že v parlamentu bude 201 poslanců a je to.