2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

UDÁLOSTI: …a navrch se ještě koukejte omluvit

Premiér Nečas pronesl v bavorském Landtagu projev mimo jiné poměrně vstřícný k sudetským Němcům. V nedělních otázkách Václava Moravce ho takřka jedním dechem zkritizovali nejen první místopředseda ČSSD Hašek (ten má kritiku politické konkurence tak říkajíc v úvazku), ale i první místopředseda ODS Kuba.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
E. Heusinger 28.2.2013 8:04

Za svoji činnost

v letech 1935 -38 by se omluvit měli. Dějiny nezačínají v květnu 1945.

J. Urban 28.2.2013 8:30

Re: Za svoji činnost

No jo, jenže ona i ta jejich činnost 1935-38 měla někde příčiny. Proč se tak nechovali třeba Němci ve Švýcarsku, he?

E. Heusinger 28.2.2013 8:58

Jděte se vycpat

v našem provinčním městečku byl německý starosta, německé gymnasium, německá průmyslovka, německá Turnhalle. Česká škola začínala v soukromých prostorách než se postavila jedna školní budova. Vycházely německy psané místní noviny.

V. Novák 28.2.2013 10:56

Jistěže měla příčiny. Čeští Němci se v r. 1918 náhle

z nadprávných poddaných českého krále (který byl zároven rakouským císařem - František se jím jmenoval sám) szali rovnoprávnými občany ČSR.

A to, že přestali být nadprávnými, je natolik rozčílilo, že radši rozbili demokratickou ČSR, jen aby se mohloi stát opět NADčímsi. Stali se nadpoddanými jednoho diktátora, který je přesvědčil, že jsou Übermenschen a už svým původem jsou nadřazeni tschechischen Untermenchen.

Mnohé to nepřešlo ani u Stalingradu, Kurska, v Pinských bažinách, v Ardenách...

Možná měli právo být rozhořčeni, jistě měli právo na Heim ins Reich - ale rozhodně ne s územím, které JIM nikdy nepatřilo. Patřilo Království českému (Markrabství moravskému) - a po převratu v r. 1918 Československé republice.

Za to, co způsobili, by se měli omlouvat dnes a denně - a ne čekat na omluvy od těch, které se jim nepodařilo vyhladit jen díky postupu front. Té východní zejména.

R. Szewczyk 28.2.2013 14:04

Re: Jistěže měla příčiny. Čeští Němci se v r. 1918 náhle

nikdy neexistoval český král,dokonce ani český král čech,ba ani český král český,ale jedině Král český,žáden král v čechách nebyl čechem,bo i ten Jirka byl asi z Moravy.

ad uzemí:za feudálu patřilo uzemí feudálum,pak většinou různým občanům a firmám,stát vlastnil poměrně málo uzemí,,,,asi tak

V. Novák 28.2.2013 14:37

Nechcete přestat dělat nám moravákům ostudu?

Nejlépe by se vám to podařilo pomocí pevného špagátu a skoby, jak tak odhaduji...

A. Reček 28.2.2013 7:58

Premiér Nečas se zachoval státnicky

a předčil v tomto směru i V.Klause. Nevím proč se Klaus obával navštívit Bavorsko. Proč teď někteří nadávají Nečasovi i za to, co neřekl?

Jinak plně souhlasím zde s příspěvkem pana P.Koláře.

M. Marek 28.2.2013 8:40

Re: Premiér Nečas se zachoval státnicky

Klaus se neobával ale odmítal setkání s představiteli Bavorska. Tak jako nejezdí hejtman z Jižních Čech na setkání s představiteli Německa nejezdí premiér České Republiky na setkání s představiteli spolkových zemí Německa.

M. Martinovská 28.2.2013 16:14

Ano!

J. Urban 28.2.2013 7:36

Ono těch omluv bylo už docela dost,

a dokonce z obou stran, od nás mj. Havel, Paroubek, od nich Posselt a Gauck. Nečas se tak úplně neomlouval, když vlastně jen citoval 16 let starou česko-německou deklaraci. Je to jak s umíněnýma fakanama - ať se omluví on, já ne, já se omluvil víckrát. Smutné, že vedle šaška Haška se k fakanům přiřadil i Kuba. Ale to je asi ten vnitrostranický boj z posledních sil meloucí ODS, kdy ta menší část partaje by chtěla být konzervativní a většina, pro udržení se u koryt, bude hrát na Klausovu notu nacionálně socialistickou (to v čecháčkově poměrně vychází, jen těchto falešných hráčů začíná být nějak moc).

M. Martin 28.2.2013 16:32

Re: Ono těch omluv bylo už docela dost,

To že omluvu chtěl Kuba mně docela překvapilo, ale od Haška tupého socanského hovada s falešným vysokoškolským diplomem se to dalo čekat.

P. Kolář 28.2.2013 6:54

Pane Doležale,

žijeme v zemi,kde se slušnost považuje za zbabělost.Většina z těch,kteří tady diskutují,nemají vlastně ponětí o tom,co se vlastně stalo.Po dlouhý čas byli krmeni komunistickou propagandou,která chtěla vidět všechny Němce na hřbitově a nejsou schopni pochopit tu tragedii,která se udála vlastně tady,na našem dvorku.Pravda je taková,že odsunem jsme byli postiženi všichni.A jak je vidět,tak vášně neopadnou ani za dalších sto let.Chybí tady bohužel státníci,jako byl de Gaulle a Konrád Adenauer,kteří pochopili,že v nenávisti se nedá žít a podařilo se jim překonat tu odvěkou nevraživost mezi svými národy.My už nejsme schopni napravit ty chyby,které se udály při vzniku Československa,kdy vznikl stát především Čechů.Ty odstředivé tendence se daly očekávat a jak doba ukázala,také přišly.Slováci,Maďaři,Němci-pro příliš mnoho národností byla ta malá země historickou vlastí.Bůhví proč jsme považovali ostatní národnosti pouze za hosty,které tady jenom trpíme.Vyčítáme Němcům,že vlastně vydali tuto zem Hitlerovi, ale komunistům velkoryse promíjíme totéž a jsme schopni je dokonce volit.Je to dáno asi tím,že sami nevíme,kdo jsme.Teď jsme tady zůstali sami a výsledkem je,že si zase nevíme rady a nejme schopni se poučit z vlastní minulosti.

K. Frauknecht 28.2.2013 9:03

Re: Pane Kolář smekám.

Jen malá douška: pozorujme kdo nejvíce štěká a co je k tomu vede. Vždyť je naprosto zřejmé o co jde. Rozhodně to není pro dobro národa, jen pro dobro jednotlivce nebo menších (tedy doufám) skupin.

M. Martinovská 28.2.2013 16:15

Napsal jste to přesně.

J. Mrázek 28.2.2013 6:13

Budu nepřesně citovat Macka...

Omlouvám se za své rodiče a prarodiče, kteří ublížili německým rodičům a prarodičům za to, co němečtí rodiče a prarodiče udělali českým rodičům a prarodičům .... a "ubozí sudeťáci" v podání pana Doležala oběti, ti mne opravdu už dávno nezajímají, někam chtěli a to co chtěli dostali. Tečka. Nehodlám se také zabývat současným budováním další říše v nedobré euro podobě, dřív, či později se každý nelogický a uměle vytvořený útvar rozpadne nejen kvůli ekonomické nekompatibilitě ...

V. Ondys 28.2.2013 3:02

:)))))))) Vždycky si říkám, když čtu úvahy o tom, co jsme, nebo nejsme, že by bylo na místě provést test

Stačilo by vyhlásit v den výročí naší státnosti dvacet čtyři hodiny amnestovaného bezvládí, vláda by měla dát předem každému muži, který prošel vojenským výcvikem flintu domů jako ve Švýcarsku v podobě určité pojistky naší civilizovanosti, a hned budeme všichni vědět, co v nás skutečně je, co jsme zač a jestli jsme odpovědní občané, nebo banda loupežníků a hrdlořezů s absencí nepsaných pravidel lidskosti, které drží na uzdě jenom strach z trestu za zlovolně projevenou chamtivost i skrývanou nenávist k okolním.

P. Pavlovský 28.2.2013 1:58

Bylo možné neodsunout, ale potrestat?

Ano, to by odpovídalo dnešním normám: individuální procesy, individuální tresty. V roce 1938 se většina sudetských Němců přidala na stranu nacistismu a ztotožnila se s ním. Vypukly tam tři „malé odsuny“:

1. Nejdříve museli utéci Češi do vnitrozemí. Kdo neutekl, byl perzekvován, místy i lynčován. Pravda, několik sedláků i s rodinami první „divoké začlenění do Říše“přežilo. Ti tam pak celkem v klidu dožili konce války jako „občané Protektorátu, trvale žijící na území Říše“. Byli šetřeni, protože vytvářeli potraviny pro Říši. Jejich synové nemuseli rukovat do Wehrmachtu, cožvyvolávalo závist a další nenávist německých sousedů.

2. Potom byli„odsunuti“ do koncentráků sudetoněmečtí komunisté, sociální demokraté a další antinacisté (někteří katolíci, některá inteligence).

3. Konečně byli na smrt„odsunuti" všichni Židé – pokud nestačili včas utéci. Jejich majetek byl arizován.

V Sudetech zůstali pouze loyální (alespoň na venek) občané Říše, z nichž mnozí po březnu 1939 pomáhali okupovat zbytekČeska: vyvražďovat jeho občany, arizovat židovské podniky (Češi naštěstí, na rozdíl od Slováků, arizovat nesměli). Čeští Němci se ztotožnili (opakuji: ne všichni) s nacistickým Německem, v jehož dlouhodobém plánu bylo Čechy vyhladit. Začala válka, ve kteréČeši bojovali proti Němcům – nacistům (naopak němečtí antinacisté tvořili úplněprvní osazenstvo koncentráků). Němci tu válku prohráli. Vítězní Češi bez rozlišování, „kolektivním trestem“, vyhnali z Česka téměř všechny Němce.Sudety, to byla v ten moment de facto prázdná, Čechy „okupovaná území německé Říše“.Vyhnaní Němci to tak rozhodně chápali a mnozí jejich potomci to tak chápou dodnes. Z dnešního hlediska Češi neměli právo šmahem všechny Němce vyhnat, měli pouze právo ty z nich, kteří se, jakožto čs. občané, dopustili zločinů proti lidskosti na Češích, antinacistech a Židech, vlastizrady a posléze kolaborace s okupační mocností, postavit před soudy. Jiná je otázka, zda to vůbec bylo při tom množství technicky možné.

P. Sulc 28.2.2013 2:30

Re: Bylo možné neodsunout, ale potrestat?

Nemci byli vyhozeni od policie a cetrnictva, celniku, skol, CSD, prakticky kompletne ze statni sluzby, pokud neumeli poradne cesky, vcetne jmen psu Babicky,i vcetne mazacu vyhybek ci cestaRU, co roztloukali sterk na silnici, a to podle zakona z r 1926, protlaceneho Jirim Stribrnym a to i proti vuli Masaryka. Pokud zbytkovy statek dostal Cech, a ti jich dostAVALI  90 %, vyhazel nemecke zamestnance. Takze do pohranici prislo desetitisice, mozna statisice Cechu v ramci cechysace. Tak tyhle Cechy po mnichove, Nemci vypovidali zpet do Cech. Ale ti, co tam bydleli pred 18 rokem, ti mohli zustat.a pokud se uvedli jako Cesi a nikoliv z duvodu ritoleznych jako Nemci, neslouzili ani ve Wermachtu.A celou tu nenAVIST ZACALI cESI  odepiranim Benesem slibene autonomie, kterou v tom nadhernem Ceskoslovensku nemel ale vubec nikdo, dokonce ani ti Slovaci ne, ac to "Taticek" slibil pisemne, ze do deseti let bude.

R. Szewczyk 28.2.2013 2:41

Re: Bylo možné neodsunout, ale potrestat?

pane Pavlovský,daj si studenou sprchu,pak toho Jiráska nebo Nejedlého

P. Pavlovský 28.2.2013 2:52

Re: Bylo možné neodsunout, ale potrestat?

Rady si nechte pro ty, kteří si o ně řeknou, pologramoto!

R. Szewczyk 28.2.2013 3:19

Re: Bylo možné neodsunout, ale potrestat?

klidně napište negramoto,bo naprosto chápu Vás ,Pepíky,my na Moravě jsme pro vás pitomci a vidláci a slamáci,kteří sice udělali ten atentát na toho protektora  spolu s nějakým tím slovákem,proto jediný Pepík co byl s nima ,zradil,bo byl chytry a vzal těch 5mega,,,,,,,my Moravci a Slováci jsme fakt bylbí,bo jak nas střílel a topil ten slavny wermacht v tom kostele,tak na Barandově zrovna v ten den Valentin Dobrotivý zvonil třikrát,a protože scénka se vydařila,tak tam byl večer mejdan,,,,,,,hi hi hi hi

J. Kolouch 28.2.2013 5:54

Re: Bylo možné neodsunout, ale potrestat?

Pane Szewczyku,

pište za sebe, pokud vím, nikdo Vás nezmocnil k tomu, abyste psal za něj.

S. Vaněček Šauerová 28.2.2013 1:57

To obšlehli pravděpodobně od L. Palaty, pane Doležale.

http://zpravy.idnes.cz/komentar-necas-se-za-vyhnani-neomlouval-f0t-/zahranicni.aspx?c=A130221_183550_zahranicni_pul

J. Maleček 28.2.2013 11:27

Od pana Palaty

pěkný článek. A má pravdu, že taková omluva by hodně věci prospěla.

I když, ona probíhá jaksi neorganizovaně. Drobnými investicemi a dary v českých pohraničních horách. Odpočívadla, smírčí kříže. Od těch, kteří tu kdysi žili, nebo jejich potomků. Jen se o tom nepíše v novinách.

S. Vaněček Šauerová 28.2.2013 22:28

Re: Od pana Palaty

Jenže, pane Malečku, býv. čeští Němci se ústy B. Posselta omluvili už několikrát. V r. 2002, 2010, 2011. S pane Palatou jsem na tohle téma zakorespondovala a poslala mu několik odklazů (o nichž beztak předem věděl). Odpověděl mi dosti nerudně, že se ještě neomluvili za dobu předválečnou (zřejmě měl na mysli to, že volili tělocvikáře).

V tom, co píšete, máte pravdu, je to tak, Bohu díky.