2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

POLITIKA: Vraťme svobodu do školství

Z bláta do louže! Tak lze přirovnat jmenování nového ministra školství Stanislava Štecha, který se nezdráhá pokračovat v dalším glajchšaltování našich dětí a zavádění zbytečných až škodlivých nařízení, kterými náš stát sprostě ukrajuje ze svobody jeden kousek za druhým.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Novak 30.6.2017 12:44

Re: V listopadu 1989 lidé přivítali záminku k povstání

Body 2 a 3 pomalu přestávají platit, školy jsou buď spádové, pokud nemáte dostatečné finanční krytí, nebo soukromé, které si zaplatíte. A lékaře a zubaře vám určí pojišťovna, pokud už ve vašem okolí mají všichni praktičtí lékaři a zubaři plný stav, takže si moc vybírat určitě nemůžete.

Bod 1 zatím platí, bude časem nahrazen určitě nějakým opatřením Evropské komise.

P. Portwyn 30.6.2017 13:12

Re: V listopadu 1989 lidé přivítali záminku k povstání

K těm spádovým školám - mrkněte nahoru.

A. Alda 30.6.2017 10:49

S první částí první věty bodu 1 Vašeho návrhu

NESOUHLASÍM. Praktické důsledky byly až dosud velmi devastující.

Ve všem ostatním Vám dávám plně za pravdu.

Když je dospělý člověk nešťastný ve svém zaměstnání, může ho změnit. Dokonce ho může i opustit s tím, že bude nezaměstnaný a po určitou dobu bude pobírat ze svého pojištění proti nezaměstnanosti jen nepatrnou almužnu. Ale může se rozhodnout, má šanci své psychické zdraví zachránit. Dítě to udělat nemůže. Kdyby sebevíce trpělo, pokud mu rodiče nejsou schopni zajistit přestup na jinou školu, musí tam chodit. Jako otrok. Dítě je na tom hůře než pes: ten musí chodit na cvičák, který si vybere a platí jeho vlastník, zatímco dítě musí až příliš často chodit do školy, do které by jeho rodiče sami raději nechodili. A teď ještě ta povinná mateřská škola, kde se matka nevyskytuje a tedy rozhodně NENÍ mateřskou.

P. Urban 30.6.2017 10:38

Pokud si autor myslí

že vychovávat/vyučovat děti je jako péct chleba, pak se obávám, že jeho myšlení je příliš principiální na to, aby bylo vhodné pro život. Bez ohledu na to, že v řadě detailů může mít pravdu.

M. Prokop 30.6.2017 11:21

Re: Pokud si autor myslí

To si zřetelně nemyslí.

Z. Lapil 30.6.2017 11:21

Re: Pokud si autor myslí

Nicméně "dobré" a "špatné" školy existují. A bylo to tak i za socialismu, ne že ne.

J. Kokaisl 30.6.2017 9:54

argumentace absurdním příkladem

Nejvíce mne potěšil druhý odstavec pod nadpisem "Školství potřebuje svobodu, ne státní regulace".

Taková argumentace je srozumitelná skutečně všem! Tedy měla by být alespoň těm, co umí číst. Idiocie státní správy v plné nahotě!

J. Tachovský 30.6.2017 12:07

Re: argumentace absurdním příkladem

Ale zase se s tou svobodou nesmi prehanet. Pak by si kazdej nouma zalozil skolu, bral tisice lidi bez prijimacek a pak jim vydaval maturity na zaklade toho, z jakeho oboru je chteji.

M. Krátký 30.6.2017 9:49

Pokud do první třídy školy přijdou v šesti letech

malá cikáňata a jim podobná etnika, která zpravidla neumí ani česky, neznají barvy, neznají základní názvy rostlin, květin i zvířátek - tak by tento "státní teror" byl namístě. V případě většinové české populace se jedná o buzeraci - hezký den

P. Portwyn 30.6.2017 12:01

Re: Pokud do první třídy školy přijdou v šesti letech

No tak on ten povinný rok školky taky není kvůli normální populaci... Jenže to se nesmí říkat, že. Takže máme drahé a často nepotřebné plošné opatření.

L. Harvánek 30.6.2017 9:41

POLITIKA: Vraťme ....

Stát by neměl zasahovat rodičům do výchovy dětí. Na druhou stranu ale rodiče nesou plnou odpovědnost za nezletilé děti a tedy i za to, že budou řádně vzdělávány a tím připravovány na budoucí samostatný život. Podmínky vzdělávání by měly být v rámci možností rovnocenné pro všechny a měl by je nastavit stát a ne nějaký soukromý výdělečný subjekt. Vezměme si na příklad třeba jednotné státní maturity či přijímací zkoušky na některé typy škol.Ty pevně drží soukromé subjekty (prý s kvalitním pedagogickým vzděláním a mě docela zajímá, proč nepůsobí přímo ve školství) a výsledek vidíme. Neúspěšných bývá 20 - 25% a to jen proto, že testy požadují znalost problematiky, která nebyla obsažena v učebních osnovách a tedy žáci s ní nebyli seznamováni.

Z. Lapil 30.6.2017 11:45

Re: POLITIKA: Vraťme ....

Na jednotných maturitách se ukazuje, že ta čtvrtina neúspěšných maturantů (podle mě by to mohlo jít klidně k polovině, ale to je jen "hospodský" odhad) vůbec maturitu dělat neměla. Ne proto, že by byli hloupí, ale k čemu potřebuje maturitu řemeslník?

Pravda, klasika praví, že "I skladník ve šroubárně může si přečísti Vergilia v originále", ale většině skladníků je nějaký Vergilius dost jedno. Rozhodně dost velké většině na to, aby z něho dělali zkoušky VŠICHNI skladníci.

J. Schwarz 30.6.2017 9:32

Náš stát

je socialistický a jako každý socialismus se vyznačuje řadou paradoxů. Jedním z nich je, že nátlak na dítě v souladu s "výchovnými cíli" ministerstva se nejen schvaluje ale i doporučuje, zatímco za použití stejných "výchovných metod" soukromě by byl rodič stejným státem hnán k soudu pro týrání svěřené osoby. A pokud jde o výuku, pak ať si každý vybere školu podle svého, ale ať se následně i uživí. Sociální dávky bych až na životní minimum zrušil, ke svobodě musí patřit i zodpovědnost.

Š. Hašek 30.6.2017 9:40

Re: Náš stát

S tím souhlas.

Celkem je jasné, že novosockomunistům se zachtělo co nejdříve oddělit děti od rodičů a zavést "humanitární politpropagandu" co nejdříve. Pod heslem "kvality".

Všechny podobné režimy měly totiž strach z občanů vychovávaných matkou, otcem, dědečkem, tetou, skauty, četbou, náhodnou partou kamarádů - výčet komponent výběrový, neúplný. Zkráceno.

A. Alda 30.6.2017 10:56

Povinné vydělování dětí z rodiny

a věk dítěte, kdy to stát nařizuje, je určujícím ukazatelem míry svobody poddaných daného státu.

Z. Lapil 30.6.2017 11:24

Re: Náš stát

A kruciš, to je hodně blbá pravda :-).

P. Smatlak 30.6.2017 8:56

Ano ANO

JÁ DO ŠKOLKY NIKDY NECHODIL A BYL JSEM POTOM PREMIAMTEM VETŘÍDĚ.A ČÍST A PSÁT UŽ JSEM UMĚL V NECELÝCH PĚTI LETECH A NIKDO MĚ TO NEUČIL.PROTOŽE JSEM MĚL SÁM TU SNAHU SE NĚCO NAUČIT.A v tom je ten zakopaný pes.Kdo nechce a nemá snahu tak je mu i ta předškolní výchova nanic a pokud má ještě rodiče kterým je to jedno tak to platí tuplovaně.A jak jsem napsal sám jsem měl snahu a i když mě rodiče do ničeho nenutili tak mě alespoň dávali příklad a byli za to rádi oproti některým a víme asi kterých,kterým je to šumafuk a le jak píši těm ani ta předškolní výchova a školka nepomůýe.protož nemají doma žádný kladný příklad,spíše naopak a když ještě vědí,že ikdyž budou s prpminutím hloupí,že stát se o ně potom postará tak už je to komplet.Zrušte podpory blbcům a lenochům a uvidíte,že se i ti průměrní budou snažit a to i bez té školky.

Z. Lapil 30.6.2017 11:17

Re: Ano ANO

Lidi všeobecně a děti zvláště jsou tvorové zvědaví. Pokud děti škola netěší, dělá něco špatně škola.

Chtít od školního dítěte, aby se pořádně učilo, protože jinak bude na podpoře, mi přijde naivní. Svobodně rozhodovat lze jedině o pochopitelných věcech. Můj dnes 85letý strejda dodnes vypráví, jak s děsem přinesl nevím jaké vysvědčení. Reakcí prý byla jediná věta: "Nevadí, budeš jezdit s volama".

M. Hatlák 30.6.2017 8:17

Promiňte, dovolím si nesouhlasit.

Jsem už skorodědek, ale to co dnes ze škol vychází je na zaplakání. A začíná to právě u té myšlenky, že už čtyřleté dítě má o sobě rozhodovat. Tady totiž to dnešní zvěrstvo začíná.

Naše vnučky jsou vychovávány stejně, a jako třešnička na dortu chodí tzv. Montesory. A výsledek? Ve skoro čtyřech letech s..ou do plínek, neumí se najíst ani lžící o příboru nemluvě, když se jim něco nedaří, může za to určitě někdo jiný. Na upozornění nedělej NĚCO, aby ti jiné něco neublížilo, například neotvírej vrátka a nechoď na silnici, jezdí tam moc aut a mohla by tě přejet, nehlaď psa, kterého neznáš, mohl by tě pokousat, je spíše návodem na to, aby to určitě udělaly.

A potom se setkávám s lidmi, kteří byli podobně vychováni a ejhle, elektrotechnik neumí ohmův zákon, počítat z hlavy, a ani s tužkou a papírem, vždyť má chytrý telefon kde je kalkulačka a dokonce vědecká. A když má napsat nějaký text, ó češtino moc neplač. Ale přesně ví, na co má právo. A respekt k šéfovi, šedovlasému profesorovi (vědecký titul), tak jeho drzost nemá mezí.

Souhlasím s tím, že by se mělo školství změnit, ale zpět k vyzkoušenému modelu. Nejlépe prvorepublikovému. A od mala. On dril a důsledné vyžadování povinností vede k tomu, že základní znalosti a dovednosti bude mít člověk v hlavě a ne na internetu a bude schopen třeba i z hlavy vypočítat kolik bude něčeho na něco potřebovat (metrů čtverečních dlažby do místnosti 7x6 metrů a kolik to bude stát).

Prostě si myslím, že dnešní modely školství včetně všech těch povinných státních přijímaček a maturit a zdravé stravy a já nevím čeho všeho ať vezme čert a v první řadě naučme děti se učit a respektovat. A od mala. Naučme tu malou holku s..t do plíny důsledným přístupem. A ne až se sama rozhodne. Potom to většinou umí už ve dvou letech.

Š. Hašek 30.6.2017 8:45

Re: Promiňte, dovolím si nesouhlasit.

Promiňte, ale Vy s autory článku souhlasíte.

Protože uvádíte (mj.): jako za Masaryka, rozhodují rodiče nikoliv děti, škola má učit, .......... - a o tom jest článek pana Matějky.

Zkráceno.

Já s článkem souhlasím.

J. Schwarz 30.6.2017 9:38

Re: Promiňte, dovolím si nesouhlasit.

Správně píšete! Ale o tom co dítě bude dělat a co ne by měli rozhodovat rodiče a ne stát. Stát by hlavně neměl živit blbce, co nic nedovedou a nemají snahu něco umět. Zakopaný pes je v socialismu, ne v "rozhodování čtyřletých dětí". Ty o sobě ve skutečnosti nikdy samy nerozhodují.

Z. Lapil 30.6.2017 11:09

Re: Promiňte, dovolím si nesouhlasit.

Zkuste dítka přendat z Montesory do Montessori, třeba to bude lepší :-).

Ale vážně: jestli děti dělají ve čtyřech letech do plínek a neumějí používat lžíci, nebude klíčový problém ve školce.

A ještě vážněji: existuje knížka Respektovat a být respektován. Je to krásně shrnující název. Předškolní dítě je samozřejmě závislé na dospělých, ale NENÍ to věc a už vůbec to není automat na vykonávání příkazů. A pozor - ani dospělí nejsou automaty na vykonávání příkazů dítěte.

Podle mě máte spoustu pravdy, rozhodně v tom, že nechat dítka zvlčit není dobrá cesta. Na druhou stranu - mám pocit, že vám uniká, že když budete dítku jen a jen diktovat, vyroste z něj člověk poddaný, nikoliv samostatný nebo dokonce sebevědomý a svobodný.

Dobře fungující příklad je chrudimská škola www.narovine.eu. Na webu mají dobře shrnutá i "teoretická východiska".

M. Hatlák 30.6.2017 11:59

Re: Promiňte, dovolím si nesouhlasit.

Tři věci:

- Promiňte, jestli je to Montesory (tedy foneticky) nebo Montessori (správně spisovně) je úplně jedno a doufám, že oba víme co mám na mysli? A moje zkušenost s Montesory nebo Montessori vůbec není dobrá.

- Píšu o VNUČKÁCH, které mají hlavně svou maminku s inteligencí z internetu, jež se snažím přes to co nejvíce respektovat. A s tím nemohu a svým způsobem ani nesmím moc dělat. A Bohu žel se stejnou nebo podobnou zkušeností znám ve svém okolí docela dost lidí.

- Věřte mi, že mi neuniká, že když budete dítku jen a jen diktovat, nedělal jsem to a nedělám to ani teď, vyroste z něj člověk poddaný, nikoliv samostatný nebo dokonce sebevědomý a svobodný.

Prosím, uvědomte si, že na podrobné psaní není v diskuzi prostor, tak že vždy je jakákoliv poznámka svým způsobem zkratkovitá. A je to náznak daleko většího problémů, které každý popíše trochu jinak.

Z. Lapil 30.6.2017 12:20

Re: Promiňte, dovolím si nesouhlasit.

Poslyšte, my bychom se možná nakonec shodli. Přinejmenším na tom, že bez respektu k autoritám "to" funguje stejně špatně, jako s respektem, ale bez kritického myšlení (= hlídání, jestli autorita náhodou nemluvila o něčem úplně jiném).

M. Hatlák 30.6.2017 13:24

Re: Promiňte, dovolím si nesouhlasit.

Já si myslím, že se shodujeme.

P. Rudolf 30.6.2017 7:41

Čtu

a říkám si, kdo proboha může napsat takovou kravinu? A ono ejhle - "svobodní"!

Tak to jo, to je v pořádku.

Š. Hašek 30.6.2017 8:48

Re: Čtu

Četl jste nepozorně, případně máte osobní nevraživost vůči autorům/politické straně Svobodní.

Konečně smysluplnější návrhy než nápady dua Valachová-Dienstbier (a nevím jakých sockomunistů lidskoprávních ještě!).

M. Prokop 30.6.2017 9:05

Re: Čtu

Už samotné slovo svoboda ho excituje, natož pak svobodní lidé.

M. Vondráček 30.6.2017 12:29

Re: Čtu

To že čtete jsem si všiml. Zkuste to čtené také chápat :-)

P. Sulc 30.6.2017 1:36

Vazeny pane, jestlize se politicka situace Cechu

ve vlastnim state zhorsuje, neni to nahodou zpusobeno jejich bezlivisti, nechuti se branit zlu,, povolnosti k ohybani zad, take apathie neni zadna sila pro zmenu. Pokud se narodni mentalita nezmeni, necekejte zmenu politickou. Prazdnym tlachanim u piva se nic nedosahne.