30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

POLITIKA: Spousta levičácké naděje

Média aktuálně řeší „velký průšvih“ ministryně Maláčové, která byla načapána u stolu, kde seděla s více než deseti lidmi. Ať se snažím, jak se snažím, tak docela nepobírám, v čem by ten její prohřešek měl spočívat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Těhanová 20.8.2021 22:58

Oni si totiž mnozí stále nestačili všimnout, že u nás je průběžný důchodový systém. Takže nás platí naše děti. Kdo je nemá, tak ten jen platil své rodiče. Jeho důchod budou platit moje děti. Netýká se to těch, kteří nikdy nepracovali a jejich děti taky nepracují. Ti by měli dostávat jen základní minimální důchod. Což asi není.

M. Pivoda 20.8.2021 20:40

Příčina české neznalosti (významu současných a budoucích technologií) je v tom, že se o technologickém vývoji málo píše a málo se vyučuje.

Příklad aktuálního významu informačních technologií:

Před chvílí jsem se dozvěděl, že trénovaní Afghánci na urputný boj s tzv. Talibanem, si mobilním telefonem zavolali na okupované území svému vzdálenému příbuznému. A ten důvěryhodný příbuzný jim po mobilním telefonu sdělil, že se na jeho území (po okupaci Talibanem) celkem nic neděje. Takže k boji vycvičení Afghánci se rozhodli, že v takovém případě bojovat raději nebudou - a vzdali se.

J. John 20.8.2021 20:08

Penzijní fondy mají přísněji nastavené možnosti investování.

V. Petr 20.8.2021 20:00

V tomto rudozeleném světě se lidé sami na důchod zajistit NEMOHOU! Např., koupíte byt na pronájem,ale narazíte na zákony na "ochranu nájemníků..."

V. Petr 20.8.2021 19:46

Dokonce mají možnost odvádět více, než odpovídá jejich příjmům (méně ne).

V. Petr 20.8.2021 19:38

Vždyť všichni píší, že na důchody nebude mít KDO vydělávat. A fondy jsou při dnešních záporných úrocích a vysoké inflaci naprostým nesmyslem. A grýndýl tomu nasazuje korunu!

Mimochodem, můj známý pracoval do 75 let a dnes má důchod přes 30000 Kč. Tolik k prodlužování života.

V. Petr 20.8.2021 19:35

Ukažte mi jediný soukromý fond z kupónové privatizace, kde by klient nebyl okraden. Jediné, co zafungovalo byly fondy tehdy státních bank!

M. Pivoda 20.8.2021 19:09

Čeho si Petr Vaňura nevšiml (nebo takové poznatky soustavně odmítá přijmout): Život lidský se soustavně prodlužuje a činnost člověka je (ve 21. století) intenzivně nahrazována technologií.

Takže na počtu lidských potomků dnes už tak moc nezáleží. Minulé úspěšné strategie velkého počtu dětí se ve 21. století mění.

Klid, prosím. Tomuto vývojovému trendu nerozumí ani český Všeználek Karel Šebesta.

M. Pivoda 20.8.2021 19:01

Nejsem znalec Leninových spisů, takže zde oponovat nebudu.

Pokud ale jde o náhradu mnohého právníka počítačem (tzn. umělou inteligencí): Právníci (včetně soudců) musí přečíst spoustu textu. Ten text je sice velmi složitý na porozumění, ale při studiu textu se stále pohybujete v "jedné dimenzi".

Uklízečka se ale pohybuje ve 3 dimenzích současně. Od útlého věku se uklízečka rychlým procesem dětského učení naučila mnoho tzv. selského rozumu (voda teče s kopce dolů a ne naopak, ...) a má také dobře vytrénovanou zručnost (anglicky dexterity).

Poznámka: Shromažďování tzv. selského rozumu (znalostí asi 4 letého dítěte) trvalo v USA Doug Lenatovi více než 30 let - a ten projekt stále není dokončen. Ha. Velkým kumštem Doug Lenata také bylo, jak zajistit financování tak dlouhého projektu (od roku 1984).

Podobný projekt AI by v tehdy prioritně privatizované české ekonomice určitě neprošel. Kdo by v Česku financoval projekt nějakých 30 let, aby ten projekt teprve pak začal sypat pozitivně měřitelné výsledky? Hm. Vždyť i někdejší členové KSČ se raději (v roce 1989) překabátili na kapitalisty, než aby čekali na dosažení komunismu v nějaké další generaci.

J. John 20.8.2021 18:41

Každý svého štěstí strůjce. Musí se rozhodnout zodpovědně a hlavně nedávat všechna vejce do jednoho košíku.

Závazky Penzijních fondů by mohl garantovat i stát.

Podstatný problém vidím v přerozdělování našetřených peněz od těch, kdo platili málo. Často vědomě např. osvč, protože ví, že stát jim přisype z toho, co vybral u těch, kteří odváděli vyšší částku povinně. Z vyšších odvodů pak stát redukuje až o 83% !!

T. Zlesa 20.8.2021 18:16

Líbí se mi více méně to co je. Drobné dolaďování je samozřejmě možné. Myslím hlavně ten princip plateb a výpočtů. Je to bezpečné, jisté. Všechny jiné způsoby a návrhy mají nějakou zásadní vadu. Je třeba také vzít v úvahu, že je to v podstatě pouze pojištění, které jen stát vzal pod svá ochranná křídla. Hledat tam něco dalšího je nesmysl. Tak jak to je je sice trochu jak to nastavili komouši, ale zatím se postupně vady odstraňují. Např. také proto v roce 1996 zrušili výpočet za posledních deset let před důchodem, kdy se bralo 5 lepších. Všichni před důchodem chodili na přesčasy, aby jim naskočily peníze. :-)

P. Milan 20.8.2021 17:58

Ostatním? Vám a tomu z lesa, v obém případě by to byla marná námaha.

P. Milan 20.8.2021 17:55

Dobrý nápad, že už podrobněji komentovat nebudete (dlouho ten nápad asi nevydrží). Hlavně proto, že tomu rozumíte co příslovečná koza petrželi. Držte se raději Zlatušky a vyhazovu. :-P

P. Milan 20.8.2021 17:51

Protože úředníka lze přesvědčit snáze, než běžného zákazníka.

V. Petr 20.8.2021 17:45

Mimochodem, pokud mladí nebudou mít děti, nebudou mít ani důchod a ostatně si ho ani nezaslouží!

V. Petr 20.8.2021 17:40

Souhlasím se soudruhem Leninem, že lépe, než vystudovaní právníci by roli soudce zastala žena z domácnosti. Šílené jednání našich soudců mě v tom denně utvrzuje.

Tolik k náhradě právníka počitačem....

V. Petr 20.8.2021 17:28

Stát je jakás takás, i když pochybná jistota. Soukromé penzijní pojišťovny někdo určitě vytuneluje a stát mu to umožní (H systém, fond JIA a všechny fondy z kuponové privatizace).

V. Hodorka 20.8.2021 17:02

A proc se podnikatele tak hrnou za statnimi zakazkami? Z ceho by chteli, aby se asi platily?

V. Hodorka 20.8.2021 17:00

Zajimalo by me, zda autorka clanku zna nejakeho podnikatele, ktery nikdy a za zadnych okolnosti nejak nekratil dane. Ja neznam. Pritom prave podnikatele, kterym by podle ji mel jit stat z cesty a nic po nich nechtit, nejvice rvou, ze nejsou opraveny statni silnice, chodniky, ze jsou spatne vybaveny statni skoly a nemocnice atd.

J. John 20.8.2021 16:12

Standardně platí, že do čeho se míchá stát, to pokazí. Současný penzijní systém je státem organizovaná loupež, kdy jsou okrádáni pilní, schopní a dotováni líní neschopní. Stát by měl všem zajistit penzi ve stejné minimální výši, která by zajistila lůžko v noclehárně, umožnila levnou stravu a oblečení. Na to by stát měl vybírat stejnou, minimální částku. Ostatní by mělo být na každém jednotlivci. Když si člověk pojišťuje auto nebo dům, tak si také může vybrat parametry (pojistnou výši a částku, kterou bude platit). Někdo by dal přednost jít do důchodu v 50 a tak by si mohl platit vyšší měsíční platbu, aby dosáhl na odpovídající pojištění. Proč má platit na penzi člověk, který má dědičnou chorobu a ví, že se penze nedožije?

Samozřejmě by se musely ošetřit výjimky, např. u těžce nemocných, práce neschopných.

M. Pivoda 20.8.2021 16:12

Ve stylu činnosti dnešního Talibanu, já jsem byl v září roku 1991 vyhozen z VUT Brno, abych tam tehdy nemohl rozvíjet aplikaci českého systému umělé inteligence. Ta technologie, tzv. umělá inteligence, je ve všech činnostech, která nahrazuje práci člověka.

Už před lety se hovořilo o tom, že je snadnější počítačem nahradit právníka než uklízečku (která se pohybuje ve 3D prostoru). Převažující ekonomové 19. století, ale hodnotí náročnost lidské práce jen dle lidského ekonomického příjmu. Hlouběji nevidí, vše ostatní by měla automaticky zařídit intenzivně vzývaná Neviditelná ruka trhu.

Kapišto, Pepíku?

V. Petr 20.8.2021 16:10

Zrušte grýndýl a bude na důchody!!!

K. Dvořák 20.8.2021 16:05

Já s paní Šichtařovou v řadě věcí souhlasím, ale s tímhle mám problém: "... lidi, kteří coby OSVČ od státu nic nechtějí ...". OSVČ nepoužívají silnice, jejich děti nechodí do škol a k lékaři, jejich rodiče nepobírají důchod a zdravotní péči si platí ze svého? A dalo by se ještě chvilku pokračovat ...

Někdo namítne, že OSVČ by se rádi postarali sami o sebe ... ale tohle je (1) nereálné, v rámci jednoho státu nemůže paralelně fungovat de fakto socík pro někoho s kapitalismem bez přívlastků pro druhého, a (2) nejsem si vůbec jistý, že OSVČ jsou všichni přesvědčenými zastánci žití "za svoje", spousta z nich se v tomhle socanském rybníce cítí jak ryba ve vodě, ač to nepřiznají možná ani sami sobě.

M. Pivoda 20.8.2021 16:01

Elon Musk odmítl pokračovat ve svém slibném univerzitním doktorátu (na prestižní americké univerzitě). Elon z té univerzity odešel, založil a rozvíjel své soukromé inovační firmy.

Elon chce nejen přistát na Marsu, ale oznámil i vývoj humanoidního robota, Tesla Bot, jehož první verze by se měla objevit už příští rok. Nepředpokládá se ale, že tato verze robota ("Optimus") bude již nasazena do výrobního procesu firmy Tesla. Doufejme, že funkční Tesla Bot skutečně přijde, i když se možná jejich dodávka trochu zpozdí. Proč?

Optimistický Elon Musk už dříve totiž oznámil, že v dnešní době bude na amerických silnicích jezdit spousta robotaksíků. Mají ale zpoždění. Přitom neexistují jen technologické (funkční) problémy, ale také právní problémy při finálním uvedení samořídících automobilů do provozu.

Tyto výzvy jsou pro Elona Muska asi více vzrušující životní událostí, než kolemjdoucím ukazovat svůj univerzitní doktorský diplom, případně než hrát golf a žvanit s důchodci ve stylu "co by, kdyby".

V. Petr 20.8.2021 16:00

Zatím je u nás obrovský nedostatek ŘEMESLNÍKŮ a to přesto, že tu máme půl milionu Ukrajinců. Kdo nechce pracovat, ať nejí. Aktivisty opravdu, ale opravdu nepotřebujeme a parazity z vyloučených lokalit tuplem ne!

M. Pivoda 20.8.2021 15:02

Kde vzít peníze na důchody?

Neptejte se na to českých ekonomů 19. století. To by byla zásadní chyba. Tito ekonomové vám pohotově ocitují Karla Marxe a okamžitě vás zařadí mezi komunisty, pokud nesouhlasíte s jejich názory na jejich současnou vizi ekonomiky, tj. pokračování ve stylu ekonomiky 19. století.

Kde vzít peníze na důchody? Podnikatel Bill Gates (zakladatel firmy Microsoft) před několika lety navrhoval, aby byla daněna práce robotů. Tam směřuje technologický trend. Jenže tím by se asi zbrzdil současný zběsilý technologický úprk vpřed. A to by určitě nebylo dobře. Takže jak ty protichůdné síly vyvážit?

Zamyslete se prosím, já už podrobněji zde komentovat nebudu. Proč?

Reprezentant českého Talibánu, Karel Šebesta, zde skrytý jako diskutující Milan Prokop, chce ty nápady předat ekonomům v IVK. Aby tito trvalí čeští "progresivisté" mohli požádat stát o financování jejich ekonomického výzkumu. Privatizace českých Zoologických zahrad už jaksi není dnešní aktuální téma.

J. Jurax 20.8.2021 14:30

"Za mně by měl být spravedlivým podílem na ekonomické prosperitě země. Bez těch starších a nejstarších by nevznikla.", pravíte.

Toť ušlechtilá myšlenka. Jenže ten spravedlivý podíl by měl být nějak exaktně kvantifikován, neboť jde o prachy; výše každého jednotlivého důchodu musí být nějak spočtena.

Momentálně je ten podíl určován jistou byť deformovanou úměrou mezi penězi každým do systému vloženými, jež jsouce přímo úměrné výši mzdy vyjadřují jistým způsobem příspěvek dotyčného k budování současné prosperity, a výsledným důchodem. Tedy u zaměstnanců, u OSVČ je to komplikovanější. A systém to jistě není zcela dokonalý, lze jej napadat z mnoha úhlů.

Máte aspoň hrubou představu, jak byste ten spravedlivý podíl jednak definoval, jednak nějak jinak exaktně pro každého na korunu vypočetl a následně taky ufinancoval?

J. Jurax 20.8.2021 14:07

Souhlas.

J. Jurax 20.8.2021 14:05

No, OSVČ mají nárok na důchod úměrný tomu, kolik si na něj platí. Jako každý.

M. Šejna 20.8.2021 14:02

Tak nám ostatním nechápajícím v zápalu míru napište, o čem ten článek je. :-P