17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

POLITIKA: Nevýhra jménem Klaus mladší

Občanská demokratická strana často vypadá jako strana rozdělená na dvě nestejně velké části. První tvoří ODS bez Václava Klause mladšího, druhou Václav Klaus mladší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Podracký 21.8.2018 20:33

Klaus má téměř vždy pravdu a mladý Klaus

má pravdu většinou. Ale je velkým omylem, že je populista a mluví k nějakému elektorátu. Klaus totiž pravdu má. Nemá pouze zábrany ji říkat. Ostatní vždycky nějak skončí jakmile by se měli dotknout nějakého bolavého místa nebo mainstreamem neschváleného tématu. Klaus se nebojí. Když si odmyslíme zábrany, zodpovězme si pravdivě otázku, proč jsou vlastně vojska NATO v Afganistánu. Obvykle nikdo pořádnou smysluplnou odpověď nemá.

M. Prokop 21.8.2018 21:11

Re: Klaus má téměř vždy pravdu a mladý Klaus

Problém je v tom, že nikdo nemá ani smysluplnou myšlenku, jak to udělat, aby v Afghanistánu vojska nebyla. Což je poněkud problém.

V. Čermák 21.8.2018 23:19

Re: Klaus má téměř vždy pravdu a mladý Klaus

Jak? Prostě normálně odejít, když je tam vlasně nikdo moc nechce, že?

J. Krásenský 21.8.2018 19:02

Manipulace nebo lež?

"Klausův článek vlastně obsahuje jeden velký rozpor, který je pro řadu lidí jemu názorově blízkých typický, byť oni si ho možná neuvědomují. Radikálně odmítají přijímání uprchlíků, přičemž tvrdí, že situace se má řešit na místě. Řešení na místě ale může mít i podobu angažmá v Afghánistánu. Sice zrovna odtud moc uprchlíků nepřichází,"

1. Migrantů afgánského původu je 2,2 milonu, v žádostech o azyl v eu jsou na druhém místě hned za Syřany a tvoří 15% žadatelů. 2. Tito migranti jsou vedlejším produktem operace "Trvalá svoboda" a možná i hlavním. 3. Naši vojáci nezabránili vzniku této migrační vlny. 4. z toho plyne, že rozpor se nekoná 5. K čemu tam jsme? Afgánci je považují za okupanty.

J. Václavíková 21.8.2018 16:55

Jan Moláček vystihl Klausův vztah ke kategoriím pravda-lež:

Jde o úplně jinou kategorii vztahu k realitě. Už v roce 1986, dlouho předtím, než vypukla "doba postfaktická", ji geniálně popsal filozof Harry Frankfurt z Princetonské univerzity ve své dnes už kultovní eseji "On Bullshit".

Jde o to, že politici typu Donalda Trumpa, či u nás asi nejviditelněji právě VK ml., vůbec neberou kategorie pravda-lež v potaz, jsou pro ně nedůležité. Zabývají se pouze otázkou, co jim přinese prospěch. Když je to nepravda, OK. Když je to pravda, tím lépe, ale není to žádná podmínka.

Před pár lety jsem o této eseji psal v souvislosti s některými výroky Miloše Zemana, částečně se teď budu opakovat. Zajímavé je, že profesor Frankfurt pokládá tento typ nakládání s fakty (kterému říká trochu neakademicky "bullshit") za větší nebezpečí pro pravdu než prvoplánovou lež. Doslova píše:

"Pokud někdo říká pravdu a někdo lže, pak oba tak říkajíc hrají na opačných stranách téhož hřiště. Oba berou ohled na jim známá fakta; pouze s tím rozdílem, že jeden z nich se podřizuje autoritě pravdy a druhý tuto autoritu zavrhuje a odmítá se podřídit jejím nárokům. 'Bullshitter' tyto nároky zcela ignoruje. Neodmítá autoritu pravdy tak jako lhář a nestaví se proti ní. Prostě ji vůbec nebere na vědomí. V tomto smyslu je 'bullshit' větším nepřítelem pravdy než lež."

Typickým příkladem lži politika bylo například tvrzení Michala Haška, že se neuskutečnila slavná schůzka v Lánech s Milošem Zemanem po volbách 2013. Michal Hašek znal pravdu, nijak o ní nepochyboval, pouze se ji před námi pokusil skrýt.

J. Václavíková 21.8.2018 16:55

Re: Jan Moláček vystihl Klausův vztah ke kategoriím pravda-lež:

Klaus naproti tomu nejspíš v mnoha případech sám neví, zda píše fakta či nesmysly. Ne ale proto, že by nebyl schopen si informace ověřit, nebo by chtěl prvoplánově lhát. Jednoduše to nepokládá to za důležité. Řečeno s profesorem Frankfurtem se "...nestará o to, zda jeho tvrzení správně popisují realitu. Prostě si je vybírá anebo je vytváří, podle toho, co zrovna vyhovuje jeho potřebě."

Koneckonců to sám celkem bezelstně potvrzuje. Když vyjde najevo, že se od faktů "odchýlil", tak to v mnoha obměnách píše - viz všechny ty reakce ve smyslu "no a co, o to přece vůbec nejde, co mě s tím otravujete".

Mimochodem, ta esej je nádhernou ukázkou perfektního akademického textu, vybroušeného jako skalpel. Vřele doporučuji.

V. Novák 21.8.2018 16:48

Nejsem si jistý, jestli nevýhrpu není spíš Fiala.

Ale jako nevolič ODS můžu s klidem hledět, jak ODS likviduje...

A. Alda 21.8.2018 13:30

Se lstivými Afgánci bojovat nelze.

Když Sověti napadli Afgánistán, slavili jsme to u nás v hospodě jako začátek konce panství Rudého vysavače. A tak to také dopadlo.

Ani Alexandr Veliký nezvítězil nad Afgánci. Nikdo nikdy nad nimi nezvítězil.

Jen idiot se snaží s nimi bojovat na jejich domácí půdě.

M. Řídký 21.8.2018 13:20

Pan Mlejnek se v jedné důležité věci mýlí

Nesouhlasím pouze s jednou věcí, kterou pan Mlejnek uvádí: V. Klaus ml. příliš nekalkuluje, on je o tom co říká opravdu přesvědčený. Problém je prostě v tom, že podobně jako řada jiných populistů není schopen některé věci domyslet. Není na to, ačkoliv Klaus, dost chytrý. To všechno mu ovšem poskytuje výhodu v tom, že působí (i ve svých textech) velmi přesvědčivě a autenticky, což je součást jeho úspěchu.

J. Kanioková 21.8.2018 13:24

Klaus jr. je "populista" ???

Proboha lidi, používejte adekvátní výrazy !

M. Řídký 21.8.2018 13:29

Re: Klaus jr. je "populista" ???

Ano, Václav Klaus je typický populista.

A. Alda 21.8.2018 13:31

A já jsem populus.

A proto také volím populisty.

P. Papež 21.8.2018 18:17

Každý může volit podle svého přesvědčení. Jen ta volba ukazuje, co jste zač.

M. Prokop 21.8.2018 21:14

Re:

Že si nehraje na "elitu"?

S tím, jak je dnes slovo používáno, jsem také (hrdě) populista.

J. Kanioková 21.8.2018 13:35

A vy nejste normální

M. Řídký 21.8.2018 13:55

Re: A vy nejste normální

Pokud jsou normou lidé s vaším přístupem, pak si nic jiného, než abych nebyl normální nepřeji.

J. Macků 21.8.2018 13:36

Re: Pan Mlejnek se v jedné důležité věci mýlí

Velmi se mýlíte v to, že pan Klaus je populista. Říká věci tak, jak si myslí že jsou, ne tak, jak si myslí, že se to bude líbit voličům. Populista je člověk slibující něco, aby se zalíbil národu. Dnes se to používá popleteně ve smyslu kdo není s hlavním proudem, je populista. Populisty hledejte všude jinde, každý politik trochu populistou být musí, chce, aby se zalíbil voličů. Populista par excellence byl pan Parobek, než něco řekl, zkoumal výzkum veřejného mínění, aby řekl to, co se zalíbí. Pan Sobotka a další socani by rozdali republiku, aby jejich obliba vzrostla a byli zvoleni, se slibem zrušení Kč 30,- za návštěvu lékaře už i vyhráli volby, to byl skvělý populistický čin, pastlkovné. Nejen socani se chovají populisticky skvělou práci odvedou i ODS, Kalousek, excelentní byl soudruh Bureš s jeho sliby 18 miliard na daních navíc po zavedení EET, kde že je 18 mld., ale soudruh je premiérem. To je učebnicový příklad.

M. Řídký 21.8.2018 13:53

Re: Pan Mlejnek se v jedné důležité věci mýlí

Dovolím si nesouhlasit, jsou totiž dva druhy populistů. První z nich jste popsal naprosto brilantně. Druhou skupinu, která je ve skutečnosti daleko nebezpečnější, reprezentuje právě Václav Klaus ml. To jsou lidé, kteří věci nedomýšlejí, říkají co je v daném okamžiku napadne, záměrně nepodrobují svoje uvažování sebekritické reflexy, neověřují si svá tvrzení a libují si v jakési na odiv dávané "obyčejnosti". Tím vycházejí vstříc pavlači, která podobný "obyčejný", "lidský" a "řízný" přístup miluje. Václav Klaus ml. je jejich ikonou, protože "říká věci tak jak jsou". Potlesk, resp. lajky pod jeho články, prefereční hlasy ve volbách a plácání po zádech jsou pro něj zpětnou vazbou, která mu velmi lichotí a dál ho utvrzuje v přesvědčení, že je to dobrý přístup. Takže abych to shrnul: druhá skupina populistů to nejsou prohnaní vyčůránci, ale lidé, kteří přicházejí s polointeligentními tvrzeními o nichž jsou, stejně jako jejich cílovka, přesvědčeni.

M. Řídký 21.8.2018 13:57

Re: Pan Mlejnek se v jedné důležité věci mýlí

Omlouvám se za chybu: "reflexi"

M. Moravcová 21.8.2018 19:13

Re: Pan Mlejnek se v jedné důležité věci mýlí

Takže největší chybou "populisty" Klause je, že píše svè názory na různé věci. Ostatní nepíší nic, takže nevíme, jaké mají názory, nebo mají tiskové mluvčí, které melou předepsané nicneříkající fráze. A Klaus je nebezpečný a vy ukecaný jeliman.

M. Řídký 22.8.2018 11:44

Re: Pan Mlejnek se v jedné důležité věci mýlí

Jak už jsem napsal: jeho největší chybou je nadbíháhí pavlači, jejíž nepříliš inteligentní uvažování skvěle demonstrujete.

V. Student 21.8.2018 12:52

Klausi seniore,

kandidujte prosím v příštích volbách na prezidenta!

J. Richter 21.8.2018 13:23

Re: Klausi seniore,

jasně, děděček z maminčiny strany kolaboroval s fašistickým Německem, tatínek dneska lítá s obrázkem Putina na tričku a synek který podporuje ruskou špínu z SPD by s hubou stejnou jako charakter celé familie měl být prezidentem.

Musíte být hodně zvrácený člověk.

Teda pokud máte tyto informace.

A. Alda 21.8.2018 13:32

Německo nikdy nebylo fašistické.

Fašismus se nikdy v žádném neměckém státě v posledních cca 2000 letech neprosadil.

J. Kanioková 21.8.2018 13:36

Nekrmte trolly

J. Richter 21.8.2018 13:47

Re: Nekrmte trolly

Komické. Kanioková nazve trolem každého, kdo zrovna nelíže zadek kdejakému ruskému poskokovi, např. někomu od Klausů. Jste vážně tak hloupá, Kanioková?

V. Novák 21.8.2018 16:50

Re: Nekrmte trolly

Máte pravdu, Richtere - označení "troll" je pro vás, sprosté hovado, neadekvátní.

J. Richter 21.8.2018 17:14

Re: Nekrmte trolly

Bubu komiku...

J. Jurax 21.8.2018 18:25

Jojo, a při Vašem vzdělání - bylo Německo fašistické?

J. Richter 21.8.2018 13:44

Re: Německo nikdy nebylo fašistické.

Hmmm...otec Livie Klausové, slovenský právník Štefan Miština za 2. války pracoval v Bratislavě pro Německo jako koordinátor a, účetní a vedl evidenci zabaveného židovského majetku. A zatímco drazí Židé mazali v dobytčácích směr Osvětim, děděček Klause ml. kasíroval prachy z ukradeného majetku blbá Kanioková zde psala idiotismy i trollech.