5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

POLITIKA: Návod, jak školou vychovat stádo

Čím víc se úřady snaží ve školství o prosazení uniformity a rovných příležitostí, tím víc se rozmáhá – neváhám to tak označit – diskriminace, mezi dětmi se rozevírají nůžky a slušné vzdělání se stává luxusním zbožím.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Babková 25.4.2017 20:01

Re: K 5. a 6. odstavci

Nic si z toho nedělejte. Já mám taky z nedávné doby velmi špatnou zkušenost s prací na ZŠ a jsem teď opět na SŠ a odtamtud už neodejdu, leda v truhle. Nejhorší je, že hrstka nevychovaných raubířů dokáže otrávit atmosféru na celé škole, kolegové na té ZŠ byli fajn, vedení jakbysmet a většina dětí taky O.K.

P. Portwyn 25.4.2017 19:59

Re: Škola je místo

Ten odkaz je boží :o) Děkuji!

"Celý systém veřejného vzdělávání obsahuje prvek násilím vnucené autority; děti jsou nuceny podrobovat se učitelům, jež si samy nevybraly." atd. atd.

Mne by fakt zajímalo, jak si autor představuje školu, která by se mu líbila. Předpokládám, že tříleté dítě podle něj dostane možnost vybrat si učitelku na MŠ (a pokud se mu nechce, tak do MŠ nepůjde), a takhle to půjde pořád dál.

Pochopitelně ani rodiče mu do toho nemají co mluvit, neboť ani rodiče si dítě nevybralo. Bude si kojenec vybírat pediatra? :o)

V nesmyslech, které z autorovy maximy "dítě do ničeho nenutit" plynou, by se dalo pokračovat, ale nadále je to myslím zbytečné.

P. Portwyn 25.4.2017 19:56

Re: Škola je místo

Jste velmi smířlivý.

Mimochodem tady je vidět, že mezi libertariánem a anarchistou není velký rozdíl.

P. Portwyn 25.4.2017 19:49

Re: K 5. a 6. odstavci

Nojo... Já na ZŠ kdysi učil. Zbaběle jsem prchl na gymnázium.

I. Babková 25.4.2017 12:26

Re:

Paní učitelka od Andulky bude asi trochu praštěná a rodiče by jí to měli vysvětlit, ovšem ne před dětmi, ale někde stranou. Pokud nebude madam úplně trhlá, tak by kritiku měla přijmout a zkorigovat své chování. Pokud je však jak beran, tak s ní nehne ani buldozer. :-))

Z. Lapil 25.4.2017 12:05

Re:

Já o tom nikdy moc nepřemýšlel, ale kdybych byl přemýšlel, tak by mě napadlo, že fyzika - to je elektřina, optika, mechanika, termika a podle wikipedie i leccos dalšího, co bych nerad odhadoval, jak moc to v době Einsteina studujícího vůbec existovalo. Takže být jednostranným fyzikem je celkem snadné, zvlášť když si člověk uvědomí, že "měl trojkU" a "měl trojkY" není zdaleka totéž.

V češtině a jazycích vůbec je zase velmi snadné být nepochopeným géniem. Příklad nedávný, odporný, až se mi nechce věřit: někde ve druhé(?) třídě se dětičky učily vytleskávat slabiky. Andulka (fakt se tak jmenuje :-)) dostala mračouna, jelikož tleskla jednou (zde) zatímco správně bylo dvakrát (ta-dy). Podrobnosti neznám.

J. Řezák 25.4.2017 10:25

Re: S první polovinou článku souhlasím.

Ano, je jistě více variant. Na Moravě se například říká puškař, protože "puška" je, ale to jistě víte, co. A víte, co je akušér?

I. Babková 25.4.2017 10:02

Re: K 5. a 6. odstavci

Díky za vaše příspěvky. Konečně tu píše někdo, kdo ví jak to na školách chodí.

I. Babková 25.4.2017 10:00

Re: One world education

Diky za reakci a preji hezky den.

I. Babková 25.4.2017 9:56

Re:

Mně to nikdy moc neštimovalo. Představit si, že Einstein měl např. problém napsat rovnice tečen vedených z bodu k elipse, vyžadovalo velké úsilí. On musel mít matematiku zvládnutou mistrně.

To u Hrabala nemám problém přijmout představu, že na gymnáziu v ČJ neprospíval. Tam se učily především dějiny literatury, to jest kvanta nejrůznějších faktů, to asi našeho génia moc nebavilo.

P. Portwyn 25.4.2017 8:55

Re: Kecy

No však umožněná je.

Ovšem autorka do toho míchá údajnou "výchovu stáda" a kritiku toho, že děti "v čase Wikipedie" by snad měly vědět zpaměti, co že je to ta Paříž a jaké i/y se píše ve slově "vidět".

Lůze se nejlépe vyhnete tím, že dáte dítě na víceleté gymnázium. Tam po něm ovšem budou chtít vědět VÍCE znalostí ("biflování") než na ZŠ.

J. Jurax 25.4.2017 3:52

Re: S první polovinou článku souhlasím.

Houby molekulu smyslu pro srandu - spíš znalost zdravotnické hantýrky, aby si jeden srandovno vychutnal ... a cukrář se říká spíš diabetikovi, kdežto gynekologovi se říká kunďák ...

J. Řezák 25.4.2017 0:42

Re: S první polovinou článku souhlasím.

Tak pro ty méně chápavé: kromě významu, který zde byl tak dobře a odborně kolegou vysvětlen, ve zdravotnické hantýrce je to přezdívka pro pediatra neboli odborníka pro choroby dětského věku a dospívání. Asi jako dermatologovi se někdy řekne koželuh, neurologovi nervák, chemikovi šemík, chirurgovi řezník, gynekologovi píčař, oftalmologovi brejlař, diabetologovi cukrář a další. Samozřejmě to ovšem vyžaduje alespoň molekulu smyslu pro humor.

J. Jurax 24.4.2017 23:50

Re: S první polovinou článku souhlasím.

Vy chodíte prosit, jestli najdete pederasta?

Pederastie je pohlavní úchylka charakterizovaná homosexuálním vztahem k chlapcům. Tak nevím, co si o Vás myslet ... :-)

J. Jurax 24.4.2017 23:45

Re: Rozhořčení cloumající majestátem

V mnohém. Jsou takové módní, leč nezřídka pošetilé.

Až na tu oktrojovanou inkluzi - tam bych s autorkou opatrně souhlasil.

J. Jurax 24.4.2017 23:44

Re: Škola je místo

No, ten odkaz ukazuje na názor svobodomyslného, leč pošetilého jedince mírně anarchistického typu.

J. Jurax 24.4.2017 23:39

A ještě

"Děti jsou donuceny věnovat nejvíc času předmětům, v nichž nejsou a nikdy nebudou dobré, namísto toho aby rozvíjely svůj talent v tom, v čem mohou vyniknout. Všichni pak končí jako průměrní.".

Ale houby - na gymplu jde o vzdělání všeobecné a i na průmyslovkách jde o základ rozhledu v jiných oborech. Jsou-li děti dobré, rozvinou krom toho i svůj specifický talent, mají-li jaký, nejsou-li dobré, pak ovšem se neměly mocímermo cpát na školu, pro níž nemají předpoklady.

A co se učí - prý c. a k. systém biflování v době Wikipedie - tohle neváhám označit za názor pošetilce. Wiki dodá mnohé - ale jednak zdaleka ne vše a v patřičné kvalitě a jednak musím mít něco nabiflováno, abych měl pojem, co mám hledat a taky abych pochopil, co jsem našel. Rovněž je zpravidla rychlejší vědět než hledat, zvlášť není-li problém triviální.

A samozřejmě ne všude je Wiki a když vidím středoškoláky, co kladou Žižku do 17. století, kdy bojoval s Turkem, a konec Velké války (pokud vůbec ví, co to bylo) kladou leckams, zpravidla ale nejpozději do roku 1945 a bez kalkulačky nespočtou objem válce, neboť jednak neznají vzorec a jednak nejsou schopni početních úkonů zpaměti, říkám si, že národ blbne.

A ovládání IT není žádné kouzlo - převážné procento humanitních oborů vystačí s textovým a tabulkovým procesorem, mailem a s ovládáním internetu a případně nějakého specifického softu - třeba vkládat příspěvky do školského systému nebo tak. Ekonomové pak se ještě naučí nějaký účetní soft. No a u techniků a přírodovědců k tomu přibude zase specifický software a základy programování - to podle oboru. Ne všichni budou ajťáky ... a ksichtoknihu a takové podobné učit ani netřeba.

J. Jurax 24.4.2017 23:36

Nesouhlas.

Hezky se to čte, nicméně autorka se v mnohém mýlí.

Třeba státní maturita - čeština, cizí jazyk, matematika - to je snad minimum pro to, aby maturitní vysvědčení nebylo jen výučním listem. Ostatně nároky ve státních maturitách - soudě podle zveřejněných testů - jsou trapně nízké, aby prolezl i učební obor s maturitou. To není uniformita, ale společné naprosté minimum. Mírně přehnáno má autorka za uniformitu, když se všichni učí vyňatá slova a trojčlenku.

Kdo má talent na matematiku, může se bez problémů nabiflovat češtinu natolik, aby aspoň prolezl. S talentem na češtinu a biflováním matematiky je to stejné s tou výhradou, že tam je dobré nebiflovat, ale porozumět.

Z. Lapil 24.4.2017 23:27

Re: Kecy

To je určitě hodně podstatný kus pravdy. A důvod, proč umožnit nestandartní? alternativní? Prostě non-druhostupňovou ZŠ.

T. Pudil 24.4.2017 22:07

Re: One world education

Bohuzel je tomu tak. V pripade, ze deti pristehovalcu z Ceskoslovenske byly skolniho veku a cast sveho vzdelani dosahli jeste doma, tak po prichodu do USA meli dost casu se soustredit na novy jazyk a z te dalsi latky jim nic neuteklo. Dite pate tridy bylo na urovni sedme v USA. System je uplne jiny. Vzdelani se stava kvalitnejsim az na vyssi urovni. To nedokazu nicmene porovnat. Po stredni ekonomce v Praze jsem uz nic dalsiho nikde nestudoval. Nebyl na to cas, ten byl na to, abychom stali na vlastnich nohach. Z vlastni zkusenosti vsak mohu rict, ze bylom pozehnanim mit na ekonomce jednoho starsiho profesora, ktery nas ucil ekonomice Tomase Bati. Snad proto se nam podarilo se uspesne uchytit a hlavne neskakat do ruznych pasti.

P. Portwyn 24.4.2017 21:43

K 5. a 6. odstavci

Ono není tak úplně pravda, že by se děti hrnuly na víceletá gymnázia proto, aby se naučily více. Ano, často je tam z toho důvodu hlásí rodiče, a je to tak správně. Mimochodem většina VG je stejně "státních", jako ty proklaté základky, takže v tom to asi nebude.

Je tu početná skupina průměrných dětí, které se na VG hlásí, a pokud se na něj dostanou, mají tam velké problémy s prospěchem. U nich asi také nepůjde o to, že by chtěly být originálněji vzdělávány... nestíhají ani tu "obyčejnou" klasiku. Popravdě na VG je výuka často méně pestrá, než na ZŠ, mj. proto, že kantoři jsou zvyklí na studenty, ne na jedenáctileté děti.

Proč tedy průměrné děti chtějí na VG? Protože nemohou vydržet mezi asociálními spolužáky. Základní školy byly našimi reformátory dány do rukou chátry. Na asociální jedince na ZŠ nikdo nemůže.

Z gymplu asociála můžeme s jistými potížemi dostat pryč pro neplnění studijních povinností nebo hrubé porušení školního řádu. Proto se tam lépe žije studentům i učitelům.

P. Portwyn 24.4.2017 21:32

Re: Kecy

Škole to není umožněno je "umět".

Neexistuje na ZŠ způsob, jak zabránit asociálnímu jedinci, aby rozsekal výuku na hadry.

Děti neutíkají na VG kvůli nedostatku vzdělání. Prchají před lůzou, na kterou jsou učitelé krátcí.

Proto jdou na VG i děti průměrné.

P. Portwyn 24.4.2017 21:28

Re: Rozhořčení cloumající majestátem

V každém případě se ani v tom zlořečeném českém školství po jaderném inženýrovi NECHCE, aby ovládal češtinu na úrovni absolventa FF UK. Rovněž se po moderátorovi NECHCE, aby ovládal matematiku jako jaderný inženýr. Tudíž článek v tomto bodě potírá něco, co neexistuje.

Paní autorka nemluví o tom, zda brzo, nebo pozdě. Píše "stejně dobře" :-)

F. Lesniak 24.4.2017 21:02

Re: Rozhořčení cloumající majestátem

Že by Šichtařová byl nakonec chlap? Nebo jak jste to vašnosto myslel?

P. Papež 24.4.2017 20:20

Re: Rozhořčení cloumající majestátem

V čem jsou závěry autorky naprosto zmatečné a nelogické?

Spíše mně připadá, že jste článek naprosto nepochopil nebo jste přímo zaměstnán na ministerstvu školství či v některém z mnohých výzkumných ústavů ministerstva školství, žroutů státních peněz na kraviny typu povinná mateřská škola, potraviny ve školách či inkluze.

I. Procházková 24.4.2017 20:11

Re: S první polovinou článku souhlasím.

OÚNZ jsme překládali taky jako "Odevzdej úplatek, nebo zemřeš".:-)) Lidi, kteří vzpomínají na socialistické zdravotnictví, mají nejspíš těžkou sklerózu nebo patřili mezi vyvolené pacienty (kulichy). Mohla bych vyprávět příběhy lidí, kteří zemřeli zbytečně kvůli nedostatku léků nebo zanedbání základní péče. Minulý týden jsem viděla v tv pořad o ÚHKT (Ústav hematologie a krevní transfuze) v Praze a zírala jsem, jak to mají teď zrekonstruované a vybavené (prohlídla jsem si i jejich webové stránky s fotogalerií). Pracovala jsem tam v letech 1965/66 a to se nedá srovnat. Nejen zmiňovaný ÚHKT, ale hodně zdravotnických zařízení je na mnohem lepší úrovni, než dřív. A ty OÚNZy apod. - to taky nebyla žádná selanka, spíš průšvih.

A socialistické školství? Pokud mělo dítě dobrý třídní původ, ničím zvlášť nevynikalo (požadován byl průměr) a učitelka byla v rámci možností rozumná, pak to šlo. Byly ovšem i učitelky, které měly radši zlobivé děti a ty hodné zesměšňovaly a pronásledovaly. My měli jednu takovou v naší škole a nikomu bych to nepřála. O vlivu komunistické ideologie na školství a zdravotnictví se pro jistotu radši ani nezmíním, na základku jsem chodila v 50. letech. ;-)

J. Řezák 24.4.2017 19:43

Re: S první polovinou článku souhlasím.

Myslíte, že to bylo právě systémem organizace zdravotní péče, kterou jsme úspěšně zlikvidovali?

P. Švejnoch 24.4.2017 19:01

Re: Biflování

Ano, jinak se, samozřejmě, ve všem mýlím...

Uznat svůj omyl, toť vskutku nadlidský výkon, viďte, milý pane Řezáku... :-D

L. Severa 24.4.2017 18:29

Re: IQ testy, o nichž je v článku zmínka, ....

Nevím, bratranec a sestřenice, tedy děti dvou sourozenců nejsou nikdy sourozenci. Zákon takové spojení asi nezakazuje, ovšem mám dojem, že není vhodné.

L. Severa 24.4.2017 18:22

Re: IQ testy, o nichž je v článku zmínka, ....

Ano, obrázkové testy znám, ovšem ty co jsem zmiňoval byly sestaveny z otázek ( něco jak to bývá u telev. soutěží, jako kdo byl otcem Václava IV, a pod.) , což ve mně vyvolávalo pochybnosti, zda paměť bezprostředně souvisí s inteligencí. Jen poznámka. Ono je to již přes padesát let.