2.6.2024 | Svátek má Jarmil


Diskuse k článku

POLITIKA: Návod, jak školou vychovat stádo

Čím víc se úřady snaží ve školství o prosazení uniformity a rovných příležitostí, tím víc se rozmáhá – neváhám to tak označit – diskriminace, mezi dětmi se rozevírají nůžky a slušné vzdělání se stává luxusním zbožím.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Vaclavik 24.4.2017 12:50

Evropa vzdy byla rovnostarska

protoze rovnostarstvi mame my lide Evropy v krvi, zazrane do morku kosti.

Turista z Evropy, ktery se poprve ocitne v USA se po case zacne divit, jak tato zeme muze byt velmoci, tou vedeckou a technologickou vyspou sveta, kdyz tam kolem sebe vsude vidi tu tak ubohou 'verejnost'. Pta se, kde jsou ti lide, kteri cini Ameriku tou velkou Amerikou? Prece ti, ktere vidi, dozajista jsou horsi, nez lide doma zpatky v Evrope.

A cele je to o tom rovnostarstvi, receno stylem Mladkovy show.

Amerika dnes samozrejme take ma rovnostarske verejne skolstvi, ale porad zije z podstaty minula, ktera navic jeste tak uplne nevymizela. Tu Ameriku cini velkou jen male procento populace, mozna i zlomek procenta, zalezi kde polozime latku delici sroubky od tvurcich jedincu. V Evrope ale ma to male procento mnohem mensi sanci v te elite byt, nase skolstvi dela vse pro to, aby se tam co mozna nikdo nedostal, prese vsechny ty reci o tom, jak vse delame pro vzdelanost. Ve skutecnosti delame nejen kulovy, ale prave naopak delame vse pro to, aby deti vzdelane nebyly!

D. Polanský 24.4.2017 11:39

Jde především o talenty!

Tisíc průměrňáků jeden talent nenahradí. Takoví Rusové, dost to národ problematický, ale trpělivě vyhledávají talenty, kterým se pak věnují, např. přednáší jim vědci a vysokoškolští učitelé. Tímto systém dost dorovnávají technologické zaostávání a de facto tenhle systém je drží nad vodou v soupeření s jinými státy.

J. David 24.4.2017 11:03

Ono to dnešní školství, ehm...

Inkluze třeba. Něco jako denaturace čistého špiritusu trochou pyridinu. Jedovaté to není, ale chlastat se to nedá. Jen vůl by si nalil do vypálené slivovice krapánek pyridinu, nebo benzínu, nebo by do klobás nastrouhal k masu kostní separát. Jaká bude výsledná kvalita?

Nu, jsem na penzi, externě jsem učil za "totáče" matematiku a IT na SŠ (nemusel jsem mít ani pedagogické minimum, neb ajťáků ve školství bylo "jako šafránu"). Co jsou to goniometrické funkce, a k čemu nám slouží, byla otázka. Tak jsem od žáka "pumpičkáře", nechal do třídy přinést bicykl. A již pracovala křída na plášti, obkružování stupínku a vynášení hodnoty křivky na tabuli sinu a cosinu. Srandy kopec, i s vystřelením cucavého kulového bonbónu rotací, jako tangenta v daném bodě, tedy směrnice, měnící se gravitací v co? Hádejte, že by v parabolu? Ano, ale modifikovanou, tedy v balistickou křivku... A zapíšeme si to ve vzorcích, logicky užitých. Mentorování vzorečků není správné, pokud nevím, k čemu slouží, to je jako znát teoreticky výtvarnici "fallu", ale k čemu ta výtvarnice slouží, tedy že k výtvarnici "fallu" existuje i funkce inverzní, jako výtvarnice "hrmy", nelze pouze vzorečky a metorováním pochopit, pokud nedojde k relevantnímu důkazu indukcí, praktickému. Tedy, že mu na něj dobře pásla, že platí pro číslo 1, a zároveň lze platnost pro každé dané "n" převést v konečně mnoha krocích na platnost pro 1 s tím, že počet těchto kroků s rostoucím "n" také roste. Nu, klasické je třeba domino. Inkluzí dosadíte na základ "vratkou" kostku (ve smyslu mentálním), byť s podporou asistenční. Mentální retard, domino celé, i s dobře založenou stavbu kostek, dovede sloožit celou hru. Dominový efekt, nakonec i "butterfly effect", nebo CPM (Critical Parh Method, kdy systém je výkonově závislý na svém nejslabším článku). Nazval bych to lapidárně, totální zpozdilost a debilita školství, nasadit si vši do svého kožichu cíleně. Multikulti. Inkludovat muňky a zákožky svrabové do školství, toť vize Valachové.

P. Švejnoch 24.4.2017 10:45

S mnoha tezemi v článku souhlasím

s jednou však zcela zásadně ne. A tou je hořekování nad tím, že maturita je povinně státní a povinně z předmětů Český jazyk a Matematika.

Protože maturita tu není pro potěchu studentů, kteří ji úspěšně absolvovali, ani pro potěchu profesorů, kteří ty studenty dobře připravili. Maturita má být všeobecně uznatelným dokladem toho, že student zvládl určité množství a složitost učiva. A aby takovým dokladem byla, musí mít ten, komu je maturitní vysvědčení předkládáno (řekněme vyšší škola nebo potenciální zaměstnavatel), jasnou představu o tom kolik a jaké látky se musel student naučit, aby úspěšně odmaturoval.

A maturita z předmětu "Využití OS Windows 98 v době raného keltského osídlení české kotliny", navíc formulovaná jakýmsi ředitelem SŠ v Horní Dolní, žádnou podobnou uchopitelnost a vypovídací hodnotu nemá.

Volba předmětů mi přijde celkem logická, protože povinně zkouší jak studentovo nadání humanitní, tak jeho schopnost logického myšlení v nějaké (přesněji "středně vysoké") úrovni.

Nevím, co by na podobné povinnosti mělo být špatného.

J. David 24.4.2017 11:39

Re: S mnoha tezemi v článku souhlasím

Pane Švejnochu, zkoužka z dospělosti by měla být v základu "o užití mateřského jazyka" a "matematiky", která je i základem, či interakcí filosofie. Kdo je blbej na matematiku, je blbej na všechno, i ten komediant a filosof, který si neumí spočíst hodnotu své přidané hodnoty, pouze ryčí, že na něco jsou tabulky. Ostatní je "qui bono, qui modo". Víte, můj známý potřebuje svářeče, nikolivěk žvanila slov o sváření typu MBA (Mladej, Blbej a Arogantní), ale "svarku", vládnocího svářecím aparátem "in natura", nikolivěk žvaněním o sváření. Kurňa, ještě že nejsem svarkou na penzi, ale pouze vysloužilým haluzákem na "dohodě". Škodná se loví furt, jenom kategorizace škodné furt v EU vázne. Víte, co mne fascinuje, že nutrie, se svým karfiolém a mrkví jsou nebezpečnější, než musulmani se svým zařezaným jehněčím a šarií? Nuž, volme SPD a uvidíme, kterak se budeme moci obrnit musulmanům. Ozubená pleš občas jásá, občas je zhrzena. Víte, jak je Bohuš zmítán pocity, když ze školy vylezl a stal te politikem? První pohlavní styk septimána Bohuša na Hodonínsku, docela bych se rád o tomto aktu poučil. Sliboval i tehdá hovadiny?

M. Prokop 24.4.2017 11:40

Re: S mnoha tezemi v článku souhlasím

Obávám se, že maturita už nemá prakticky žádnou vypovídací schopnost a bude to ještě horší. Je zájem na tom, aby ji mělo co nejvíce žáků, navíc je jednotná, nutně se to musí podepsat na její úrovni.

P. Švejnoch 24.4.2017 12:24

Re: S mnoha tezemi v článku souhlasím

Souhlasím.

Co se týče prvního souvětí - degradace maturity započala už někdy v 70. letech minulého století, kdy nejrůznější více či méně "Odborná učiliště" (posléze "Střední odborná učiliště") začala dostávat pravomoc konat maturitní zkoušky, a, pochopitelně, vydávat maturitní vysvědčení. Což vyplynulo ze snahy komunistů (tedy tehdy ještě nominálních), kterou popisujete v souvětí druhém.

Jak vidno bolševici (bolševici duchem, ať už sami sebe nazývají jakkoli) jsou pořád stejní - pořád chtějí, aby se svět přizpůsoboval jejich představám. Nedochází jim, že počtem vydaných maturitních vysvědčení se vzdělanost národa nezvyšuje, a že pokud je v národě, střelím, 30% lidí, kteří mají předpoklady pro absolvování středoškolského studia (na úrovni platné třeba za 1. republiky, nebo ještě možná do těch zmíněných 70. let m.s.), a pokud skutečně absolvuje 25%, pak je asi vše v pořádku. A že tím, že zvýší počet distribuovaných maturitních vysvědčení na 50% či 70% populace, se nijak nemohlo změnit těch původních 30% s předpoklady.

Znalosti dnešních maturantů (ba dokonce některých absolventů některých VŠ) jsou tristní... :-(

Navrhuji tedy, aby se středoškolské vzdělání stalo povinným pro všechny, 20% populace by mohlo absolvovat nějakou tu "Vysokou školu evropských a regionálních studií" , no, a pro těch 10%, kteří mají předpoklady pro absolvování skutečné VŠ, navrhuji zřídit JVVŠ (Ještě Vyšší Vysoká Škola)...! :-)

P. Portwyn 24.4.2017 15:18

Re: S mnoha tezemi v článku souhlasím

Ono to tak v praxi už je nebo to k tomu směřuje (myslím ty JVVŠ). Co byla dřív "normální" pětiletá VŠ, bude zítra PhD.

J. Řezák 24.4.2017 11:44

Re: S mnoha tezemi v článku souhlasím

Dnes se učí Využití OS Windows 10 (!) v době raného keltského osídlení české kotliny. Ale teď vážně: v zásadě máte pravdu, jenže: pokud by bylo schéma maturity 1. čeština, 2. matematika NEBO cizí jazyk, 3. a 4. volitelné, přičemž předmět č. 1 a 2 písemka + ústní, pak by se do toho vešlo vše. Budoucí právník by maturoval jazyk+děják+socky a skutečně by mu to něco dalo. Namísto toho se bude snažit pochopit infinitezimální počet a zakřivené kuloplochy, u matury to nějak s pomocí boží a kantorů splácá za tři a hlavně přijde o čas, který by mohl věnovat něčemu užitečnějšímu. Pozor: mluvím o povinné maturitě z matematiky nikoliv o výuce matematiky jako takové.

D. Polanský 24.4.2017 11:50

Proč matematika?

Na vysoké jsem měl z matematiky samé jedničky, tedy tehdy, dnes mají jiný systém hodnocení. Jazyky mi nejdou, sice škoda, ale prostě nejdou. Proč musí každému vše jít, i matematika i jazyky? Nechápu. Medicínu bych nikdy nevystudoval, natlouct si do hlavy jenom anatomii, šílenost. Především nemrhat talentmi, komplexnost je krásná věc, ale většina talentů je specializovaně zaměřená! Jistě jsou i výjimky, ale jsou to výjimky.

P. Švejnoch 24.4.2017 12:38

Re: Proč matematika?

Co to znamená "Jazyky mi nejdou"? Naučit se 300 základních slovíček + základy gramatiky jakéhokoli jazyka musí být za čtyři roky schopen každý!, tedy nejen ten, kdo má předpoklady pro studium SŠ. Nikdo od Vás přeci nebude žádat, abyste po maturitní zkoušce byl schopen napsat z hlavy čtyřstránkovou esej na téma "Vývoj burzovních trhů na přelomu 30. a 40. let dvacátého století".

A stejně tak nikdo nežádá od maturanta, aby zvládal zkoušku z matematiky na úrovni, co já vím, třeba astronoma či inženýra raketových pohonů...

Matematika (pokud ji neučí úplnej vůl) je především nauka o logice, kdy na základě znalostí předešlých jsem schopen odvodit další zákonitosti. Proto si myslím, že matematika má u maturity nezastupitelné místo.

P. Han 24.4.2017 17:19

Re: Proč matematika?

Jak říkával můj středoškolský profesor matematiky, pan Hron: Máme vědy přírodní, jako třeba biologie, geologie, fyzika, chemie, máme vědy humanitní, jako třeba historie, filosofie, filologie, archeologie. A pak je matematika. To je věda exaktní.

:-)))

A. Alda 24.4.2017 14:00

Souhlas pane.

Napsal jste to přesně a výstižně.

J. Lepka 24.4.2017 10:45

Jistě MŠ prostě zrušit !!!

Ovšem s tím odsouzením biflování jste také šlápla vedle. Jistěže dnes má každý v mobilu kalkulačku, ale násobilku prostě musí mít v hlavě, jinak nekoupí ani dětem zmrzlinu!

M. Bílý 24.4.2017 10:41

IQ testy, o nichž je v článku zmínka, ....

.... se mi nikdy za celý můj dlouhý život (naposledy asi před půl rokem) nepodařilo vypracovat. Ztroskotal jsem vždy hned na začátku, nepochopil jsem co se na mně chce. Přesto jsem životem prošel velmi úspěšně. Už jsem tu o tom několikrát psal (dalo by se říci, že jsem se chlubil) takže se nebudu opakovat, ale IQ testy jsou mi záhadou.

J. Jelínek 24.4.2017 10:45

Re: IQ testy, o nichž je v článku zmínka, ....

Existuje starý bonmot, že IQ testy měří jen schopnost udělat IQ testy. Takže buďte v klidu.

L. Severa 24.4.2017 14:36

Re: IQ testy, o nichž je v článku zmínka, ....

Pane Bílý, kdysi dávno jsem si koupil brožurku k tématu IQ. Tenkrát ty testy byly naprosto odlišné od těch dnešních, naprosto konkrétní otázky. Někdo si brožurku vypůjčil a nevrátil, takže již si konkrétně vybavuji jen jednu otázku o jejíž správné odpovědí jsem pochyboval. Je na závadu, když uzavře manželství bratranec se sestřenicí? Má odpověď by byla není(sic!), ale nesmí spolu mít děti(zdravotní důvody). Podobná odpověď však byla autory označena jako nesprávná, málem s otazníkem, jak může někdo takový nesmysl uvést. Takže si myslím, že "iqonožství" je normální zaměstnání. Zdravím.

M. Bílý 24.4.2017 15:09

I já Vás zdravím, pane Severo (14:36). Začínám mít ....

.... problémy s časem. Nemohu stihnout spoustu věcí. Péče o mou stařeckou schránku mi zabírá značnou část dne.Přeji hodně zdraví a hezké dny. Mirek Bílý

S. Donát 24.4.2017 15:17

Re: IQ testy, o nichž je v článku zmínka, ....

Nevím, jaké IQ testy jste viděl vy, ale ty oficiální, u Mensy, sestávají z 30 "otázek". Každou z nich tvoří matice o velikosti 3x3 políčka, v každém poli obrázek, jen v tom posledním vpravo dole obrázek chybí. Ten musíte doplnit z několika možností, které jsou pod maticí. Test je dělán tak, aby řešil skutečně jen logické uvažování, pro jeho vyplnění teoreticky není třeba ani umět číst ani psát.

L. Severa 24.4.2017 18:22

Re: IQ testy, o nichž je v článku zmínka, ....

Ano, obrázkové testy znám, ovšem ty co jsem zmiňoval byly sestaveny z otázek ( něco jak to bývá u telev. soutěží, jako kdo byl otcem Václava IV, a pod.) , což ve mně vyvolávalo pochybnosti, zda paměť bezprostředně souvisí s inteligencí. Jen poznámka. Ono je to již přes padesát let.

R. Langer 24.4.2017 16:18

Re: IQ testy, o nichž je v článku zmínka, ....

A jste si vědom toho, že váš bratranec a vaše sestřenice zdaleka nemusí být sourozenci? ;-)

Jinak potom mají společnou pouze 1/8 genů, což jim v principu nijak nebrání mít i děti, a tak se to bralo prakticky odjakživa...

L. Severa 24.4.2017 18:29

Re: IQ testy, o nichž je v článku zmínka, ....

Nevím, bratranec a sestřenice, tedy děti dvou sourozenců nejsou nikdy sourozenci. Zákon takové spojení asi nezakazuje, ovšem mám dojem, že není vhodné.

L. Severa 24.4.2017 10:38

Ještě něco.

Nevzpomínám si jaké procento studentů neudělá naponejprv maturu. Je jich hodně. Nabývám dojmu, že je zde něco špatného. Buď osnova nebo výuka, nebo někdo při sestavování maturitních otázek nevycházel ze správných kritérií. Každopádně když škola dokáže připravit desítkám studentů mindráky z vyhazovu, je v tom něco shnilého.

I. Babková 24.4.2017 15:05

Re: Ještě něco.

Každoročně asi 20% studentů neudělá matematiku na první pokus.

Většina studentů, kteří pohoří, se chovají jak ten Honza z pohádky, co sedí na větvi, řeže a nevěří, že spadne. Těm studentům se doporučuje, aby se průběžně učili, dokonce se to po nich i vyžaduje, nejeden má za sebou pěknou sbírku reparátů, ale soustavná příprava - to ani omylem. Pak neuspějí a ječí. Líto je člověku těch nadmíru vystresovaných jedinců, na jejichž výsledku se podepíše stres. Jenže to jsou zas takové choulostivé pivoňky, které by bylo záhodno radši ani nevypouštět do reálného života, neb to je pro ně navýsost rizikové prostředí.

L. Severa 24.4.2017 10:26

Naprostý souhlas, maříme často talenty.

Přišel inspektor do třídy a zjistil, že jeden z žáků čte tak, že by měl být o nějakou třídu níž. Učitel opanoval, že je žák mimořádný matematický talent a má neobyčejně logické uvažování. že se snad pořádně číst také naučí. Inspektor tedy dal žákovi napřed k řešení ročníkové příklady a potom sáhl do sbírky úloh s rovnicemi o dvou neznámých. Myslivci ulovených 60 kusů mělo dohromady 176 noh. Kolik bylo zajíců a kolik koroptví. Načeš pan inspektor začal počítat, ovšem dřív než došel k výsledku žáček se ozval, že už to má. Inspektor dopočítal a dověděl se : "Já jsem si všimnul, že myslivci mají úlovky pověšeny za nohy. Proti každému páru nohou musí být jedna hlava, 2x60 = 120. Zbytek noh 176 - 120 = 56 patří zajícům, kterých je tedy 28. (32 koroptví)". Inspektor dal učiteli zapravdu. Toto se skutečně stalo. Neměli ti pánové pravdu?

Z. Lapil 24.4.2017 15:24

Re: Naprostý souhlas, maříme často talenty.

Jistý absolvent matfyz dával k dobrému historku z vojny. Coby velitel čety dostal za úkol zkontrolovat, mají-li všichni vojáci vycházkovou obuv. Zavelel "nástup s obuví", za dvě vteřiny skouknul, že co voják, to dvě boty a dalších deset minut vysvětloval, jak si mohl dovolit velet rozchod, když předtím nespočítal vojáky a boty a oba výsledky neporovnal.

J. Berger 24.4.2017 10:03

Pane Marku,

inkluze problém je. Vy jste učitel? "Asistent" vůbec nemusí mít pedagogické vzdělání, ba ani vlohy. Jeden "inkludovaný" ve třídě, mírně (ale jen mírně!) retardovaný se zvládnout dá, ale více nikoliv a to ani za přítomnosti "asistentů", kteří maximálně zabrání nejhrubším excesům "inkludovaných". Nevím, kde jste došel k tomu, že matematicky nadaný student se musí učit jen základy dějepisu (aspoň tak jsem Váš příspěvek pochopil), prostě současná škola opravdu nepodporuje talenty (čest výjimkám - ale i zde se musí "matematický talent" učit dějepis v plné míře - a naopak). A ministerstvo pracuje na "glajchšaltizaci" školství, jednotnými maturitami na většině škol atd. Cermat jako "univerzál"... Obávám se, že je tam spousta odborníků, ověnčených zepředu i zezadu tituly, kteří však nikdy nestáli před třídou. Aspoň to tak podle výsledků vypadá. Jak je možné, že žák, který 8 let procházel z češtiny za 1-2 u maturity z češtiny propadne? To pedagogové za 8 let nepoznali, že je nemrcouch? Nebo je něco špatně u maturit? Obávám se, že každý chce "reformovat" to, co léta dobře fungovalo.

M. Marek 24.4.2017 12:39

Re: Pane Marku,

a.Psal jsem o inkluzi dětí s poruchou učení nebo chování, ne o retardovaných. Asistent opravdu nemusí být pedagog. Není asistentem pedagoga ale postiženého - třeba dítěte s poruchou zraku.

b. Reagoval jsem na větu "talent na matematiku, nemá čas se jí věnovat, protože bifluje češtinu". Talenty na jazyky se nebiflují fyziku, protože je nebaví a stačí jim za tři a talenty na matematiku se z téhož důvodu nebiflují dějepis (neučí se tedy v plné míře). Talentem myslím toho, kdo má vlohy a předně zájem o obor.

Z. Lapil 24.4.2017 12:54

Re: Pane Marku,

Ad a. Krásný příklad, že i vzorné dítě s asistentem je v klasické třídě problém: zní-li úkol "Přečtěte si zadání a proveďte" a asistent začne předčítat, jedná se o scénu z kabaretu, nikoliv ze školy.

M. Marek 24.4.2017 14:36

Re: Pane Marku,

Kdybyste měl poloslepé dítě, asi by vám to až tak kabaretní nepřipadalo. Používají zvětšující pomůcky.

Pro ostatní je přítomnost žáka s hendikepem dobrá z hlediska socializace. V dobře vedené třídě přijmou ostatní pomoc postiženému jako samozřejmost.