18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

POLITIKA: Hledá se program pro českou pravici

Krize ODS je nejviditelnější projev krize české pravice, ale nikoliv její podstata. Tu lze vyjádřit otázkou, čím se vlastně liší od levice? A když nás spontánně nic zásadního nenapadne, tak se můžeme ptát, k čemu pravici vlastně potřebujeme. Jde-li o zdůvodnění existence politické strany, tak změna ve vedení nepomůže.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kulheim 27.6.2013 21:28

Re: Realistická strana

Skotský profesor historie Alexander Tyler z Eddingburdské university, řekl následující o Athénské republice, která existovala před 2000 lety:

“Demokracie je vždycky ve své podstatě jen dočasná. Jednoduše, nemůže existovat jako permanentní forma vlády. Bude existovat do chvíle, kdy voliči objeví, ze mohou sami sobe svým hlasem ve volbách velice štědře přidat dary ze státního pokladu. Od tohoto okamžiku voli většina vždycky kandidáty, kteří slíbí těchto daru nejvíce. V důsledku tohoto faktu musí KAŽDÁ demokracie zahynout v důsledku nezodpovědného hospodaření."

Kolaps demokracie jako důsledek fiskální nezodpovědnosti je VŽDY následován diktaturou. V demokracii jak ji známe, musí za současného stavu vždy nutně zvítězit politická strana, která nabídne lidem největší koláč ze státní kasy. Vzkvétá snaha o snadné a rychlé zbohatnutí, bují policejní stát, který vše kontroluje. Přibývají stále nové a nové daně a poplatky, život na dluh se stává nutností. Systémová propaganda nabírá na obrátkách, vlády slibují nesplnitelné, politická korupce se dostává daleko za míru tolerance.

Teprve tím okamžikem dochází k tomu, co A. F. Tyler označuje za zhoubu demokracie: k bezuzdnému přečerpávání a zneužívání veřejných financí, z nichž je i v dobách prosperity mnohem víc odebíráno, než do nich plyne. Také teprve tím dostává demokratický politik do ruky nástroj korupce: volte nás, lidičky, a my se postaráme o vaše blaho lépe než ti druzí, ti sociálně bezcitní.

Ten, kdo chce ovládnout svět, nebo alespoň Evropu, musí podporovat nezodpovědnost a rozhazovačnost politiků těch států, které si chce ekonomicky podmanit. Musí pro ně vytvořit nadstandardně placené posty v nějakém evropském parlamentu, třeba v europarlamentu, musí je naučit chtít hodně a pak ještě více. Musí jim vnuknout povědomost o tom, že skromně a v průměru se nedá žít, nebo alespoň o tom, že průměr pro ně je jinde, než je průměr pro tamty. Atd. http://www.np-diskuze.cz/?p=32445

P. Vítek 27.6.2013 20:17

Re: Realistická strana

Jak presvedcit lidi,ze je lepsi pracovat u soukromnika nebo mit firmu,nez sedet ve statnim uradu?

M. Prokop 27.6.2013 21:40

Re: Realistická strana

Zrušit zbytečné úřady.

Uznávám, že otázka, kdo to udělá, je problém. Ale jiná pomoc není.

M. Prokop 27.6.2013 21:36

Re: Realistická strana

Dobrý rozdíl je také:

Levice: Rovnost výsledků (všichni stejně špatně).

Pravice: Rovnost příležitostí (a ukaž co umíš). I na nemohoucí pak něco zbyde.

O. Kadlec 27.6.2013 14:24

Složitý problém.

Pravičák pravicový je v českém prostředí zároveň protievropský. To je jediná srozumitelná idea, a pravici kolem tohoto praporu brzy svolá pan Zahradil. Už to nebude dlouho trvat. Tím zároveň zabije jakoukoli budoucí možnost existence demokratické pravicové vlády, pravice případně přijde k moci jedině v případě, že demokracie nějak padne. Chmurná to vize.

Mám ještě jednu, ale ta nevypadá tak reálně: Přijde nová generace přirozeně liberálních voličů, která dá politikům najevo, že Česká republika je jim malá. A také že pravicové smýšlení nezáleží ve snaze zbořit evropský welfare state v představě, že tím doženeme Čínu, ani nezáleží ve strašení před přistěhovalci, a dokonce ani ne ve zbrojení proti státu a jeho zakázkám - jak je dnes mezi pravičáky pravicovými v módě. Voličům možná jednou dojde, že pravicová politika Evropy spočívá v síle, svobodě, a otevřenosti do celého světa, protože tím toto kdysi periferní pobřeží Atlantiku vyrostlo, a tím se taky udrží. Nemohu říci, že bychom na toto neměli politiky. Český národ na to nemá dost voličů. Ti, kteří jsou proevropští, volí spíš nalevo.

M. Prokop 27.6.2013 21:42

"Ti, kteří jsou proevropští, volí spíš nalevo. "

Ano, pokud je EU sociualistická, což je.

Jenže žádný socík nevydrží navěky, krachne politicky a hlavně ekonomicky a potom teprve bude místo pro liberály v EU.

O. Kadlec 27.6.2013 22:06

Re: "Ti, kteří jsou proevropští, volí spíš nalevo. "

Jak může bejt socialistická, když tam má většinu pravice?

No jistě, u vás to není pravice. Ale to známe. Vaše "pravice" je nejblíž v tom Somálsku.

M. Prokop 27.6.2013 22:25

Re: "Ti, kteří jsou proevropští, volí spíš nalevo. "

Vaše levice v KLDR.

Když nerozpoznáte co pravice je a co není, můžeme si vymnětit pár hesel a debata tím končí. Nemám trpělivost páně Vyhnalíkovu, s tvrzeními bez jakékoliv opory.

O. Kadlec 27.6.2013 22:37

Re: "Ti, kteří jsou proevropští, volí spíš nalevo. "

Zcela spolehlivě je známo, že to nevíte vy.

J. Boleslav 27.6.2013 14:01

P. Robejška si čtu rád

obávám se ale, že navrhovaný program moc voličů nenadchne. Ti dají spíš na nějaká jednoduchá, líbivá hesla a slogany. Že jsou nesplnitelné? To většinou lidu nevadí. Lid chce být klamán různými prodavači dešťů.

D. Polanský 27.6.2013 12:18

No jo, devadesátá léta to bylo nádhera,

rabovat, krást, poslat ke dnu, a to vše pod hesly pravicovosti. Teď je to spíš o drobné trpělivé práci, ale takového pravičáka neznám, co by tohle uměl. Tím netvrdím, že někde v Horní a Dolní Lhotě takový se nenajde. Ale v Praze určitě ne. Tam hoši hlásají pravicovost za státní peníz. Hubou pravičák, ale ruka je ortodoxně levicová.

V. Bok 27.6.2013 11:42

No, progaram už

asi nenajde. Majetek rozkraden, tedy ztunelován, pardon privatizován, rozpočet už hlídá policie tak jí zbývá jen odchod na haciendy. Pár pěšáků ovšem musí obětovat. Probíhá losování. A zkoušet politiku podle Robejška, to nejde. Dá to moc práce a žádný zisky. A kdo by je sponzoroval, že.

Prostě konec. A socani jsou taky rozpačití. Ani drobky ze stolu nezbyly. Tak proč žít?

P. Vítek 27.6.2013 20:22

Re: No, progaram už

Jeste dotace z EU prece-to je,oč tu bežíi

V. Mlich 27.6.2013 11:32

Z extrému do extrému

Soustředit se na drobné zlepšení současného stavu je sice dobré, ale NESMÍ se při tom zapomínat ani na cílový stav, něco jako načrtnul nedávno Mach ve své fantazii "coby kdyby". To je to světlo v dálce, za kterým se otáčíme, a podle nějž poznáme, které okamžité zdánlivé zlepšení by bylo ve skutečnosti krokem do tmy.

S. Ševeček 27.6.2013 11:23

Von Hayek

a jeho následovníci - je řešení.

Z. Švrček 27.6.2013 10:12

Řekněme, že to je pravda.

A já bych to podepsal. Do puntíku. Máme ale jeden problém. Jsme součástí EU a tak by se s touto přeměnou dnešních takypravicových stran v novou, lákavější a neokoukanou pravici  muselo začít jaksi celoevropsky, ba celosvětově. Vždyť si proboha uvědomme, že levicově, inženýrsky, radikálně a revolučně se dnes chová většina v EU dominujících stran a tudíž celá EU je dnes taková, jak pan Ropbejšek popisuje. My jsme dnes tohoto součástí!

I kdyby se u nás našla toková strana, které by se podařilo znovu definovat a oživit konzervativní přístup k vládnutí, získat poté takovou většinu, aby se nemuseli mesaliančně spojovat v dvoj, troj a vícekoalice se stranami, které se pravicí jen nazývají, či jen používají jako mimikri pravicovou rétoriku, neměla by ještě zdaleka vyhráno. Všechno tohle rychlé rozhodování, nedomyšlené vládní kroky, nekonečné a přečasté opravování vlastních chyb, naskakování na různě módní vlny a řešení nepodstatného - to je přece denodenní praxe EU jako takové.

 EU je na tom dnes dokonce postavena. Má (rozuměj její dnešní nezpochybnitelní vládcové) vizi a cíl a vůbec se nezamýšlí nad tím, zda občanům tyto vize, cíl a cesta k nim se všemi těmi chybami, excesy a revolučními řešeními voní, či nikoliv. A jakmile se najde nějaký osvícený politik, který to vše zpochybňuje, varuje a označuje za nedomyšlené, nedej bože škodlivé, je okamžitě trestán, osočován, zadupáván do země - viz Klaus a další. Mráz dnes přichází z Brusele a je-li dnes místo, kde by se měly odehrávat panem Robejškem naznačené změny, je to celá EU, její špičky nevyjímaje. Druhým řešením je jedině výstup z EU. To ale naše vlastní levice nepřipustí a po dnešním krachu pravice to není ani na pořadu dne. Pravici nezbývá, než po právě probíhajícím pádu na dno pracovat na renesanci pravice a ve světle toho, jak bude vládnout levice, svoji pravdu obhajovat a dotáhnout to zpět k obnovení důvěry v účelnost konzervatívního přístupu ke správě věcí veřejných. Tož vzhůru, pravičáci všech zemí EU, spojte se.

J. Matuška 27.6.2013 11:19

Re: Řekněme, že to je pravda.

Číst články Petra Robejška je vždycky podnětné. Stejně tak se mi moc líbí Váš komentář, pane Švrčku. A dovolím si trochu doplnit Vaše bojové heslo: Do toho, pravičáci všech zemí EU, spojte se pod vedením Václava Klause. Doufám, že VK veškerou svou energii bude věnovat "zastřešení" seskupení, po volbách do EP v květnu 2014. ODS ať zachraňují mladší, navíc pár let v opozici jí jedině prospějí. Obrana suverenity je důležitější, než půtky partají o výši daní aj. To si nakonec můžeme v čase podle potřeby a nálad voličů měnit. Jestliže ale bude pokračovat prohlubování integrace Unie, budeme pouze tancovat tak, jak se "demokraticky" dohodne Brusel, Berlín, Paříž. A budem držet hubu a krok...

Petr Robejšek by neměl zůstat mimo politiku...

V. Mlich 27.6.2013 11:34

Správně! Pryč z Brusele, zpátky do Evropy!

K tomu není co dodat.

R. Langer 27.6.2013 12:57

Re: Řekněme, že to je pravda.

Vhodné doplnění!

L. Severa 27.6.2013 16:04

Re: Řekněme, že to je pravda.

"Tož vzhůru, pravičáci všech zemí EU, spojte se."  Výzva málo platná, když si podráží navzájem nohy, jak to vidíme i u nás. Bohužel levice, vlastně vyšlá z Marxe, má ten internacionalismus pod kůží, takže s Bruselem na věčné časy bude hlásat až do úmoru.

P. Vítek 27.6.2013 20:34

Re: Řekněme, že to je pravda.

Vy jste takový spisovatel,vysvetlete lidu,že skutecný pravičák není nejaký zloduch a asociál,ale věří v to,že pokud se přírodě nechá volná ruka,tak nebude takový rozdil mezi chudými a bohatými.Protože nebude nespravedlnosti státních zakázek.To je ta Hayekova Osudová domýšlivost

J. Plíva 27.6.2013 9:15

Stabilita je dobré heslo

Lidé chtějí stabilní prostředí. Chtějí mít stabilní to, co nemohou sami ovlivnit. Což znamená, že zároveň chtějí mít svobodu měnit, co je v jejich moci. Když volají po změně, chtějí vyměnit současné politiky. Někteří ale chtějí i změny prostředí, tedy aby jim politikové zařídili jiná pravidla - to co není v jejich osobní moci. Ale to může znamenat nestabilitu pro ostatní.Politika je ráj nestability. Stabilitu si přejí spokojení, změnu prostředí si přejí nespokojení. Věru nevím, jak (teoreticky) z toho.

M. Kosejk 27.6.2013 7:59

ODS - návrat ke kořenům?

Často se mluví o tom, že by se ODS měl vrátit ke svým kořenům. A že se prý nějak odcizila svým ideálům. Já to však chápu jako takové nepochopení historie ČR.

Hlavním programem a cílem ODS v 90. letech byl přechod od socialistického zřízení k tržnímu hospodářství a k demokratickému systému a začlenění ČR do "západních" struktur (NATO, Evropa).

A vše z toho se - s určitými výhradami - povedlo. ODS tedy tak ztratila hlavní důvody, proč byla založena. A teď horko těžko hledá nový étos. A "ke kořenům" se může vrátit těžko, protože hektická léta transformace byla úplně jinou dobou, která se už nevrátí.

A další věcí je, že ve strukturách EU každá pravice může velmi blbě dělat to, co by měla dělat pravice - tj. redukovat stát a redukovat byrokracii (např. drtivá většina zákonů, která prochází parlamentem jsou povinné regulace EU, které právní systém pořád nabobtnávají - a není před nimi úniku). Vlastně i samotný fakt členství v EU znamená přihlášení se k levicovým postojům - jak se dnes jasně ukazuje.

Potom je tady ten "svatý boj proti korupci", který i z pitomé zakázky na opravu vesnické hřbitovní zdi dělá byrokratickou kovbojku. A kdyby vlády tyhle absurdní "protikorupční" nepřijímaly, tak by je novináři rozcupovali jako přiznivce korupce.

M. Kosejk 27.6.2013 8:03

Re: ODS - návrat ke kořenům?

Á - vypadlo mi slovo, "absurdní "protikorupční"  ZÁKONY"

B. Graf 27.6.2013 9:01

Re: ODS - návrat ke kořenům?

Píšete, že "ODS ... ztratila hlavní důvody, proč byla založena". Nezdá se vám, že program přechodu od socialistického zřízení k tržnímu hospodářství a k demokratickému systému je už zase prudce aktuální?

M. Kosejk 27.6.2013 9:15

Re: ODS - návrat ke kořenům?

Asi jo, ale je to úplně jiná situace než 90. letech. A o tom píšu v posledních dvou odstavcích. Je to pro ODS mission impossible - s EU ODS nic neudělá (a naopak je za svoje postoje zesměšňována proevropskými médii - což jsou všechny).

A voličstvo na domácí scéně si tak trochu myslí, že když je transformace dokončena - že by se měli všichni mít každý rok lépe a lépe - a pouhá stagnace v nich vyvolává hysterii. Skutečně nevím, jak v naší společnosti "prodat" pravicové myšlenky, když o ně má zájem maximálně 10% voličů. A mám dojem, že velká část nelevicových voličů se spíš utápí v idealistických a utopistických představách o spravedlivé společnosti - čímž vlastně přebírají levicový způsob myšlení.

R. Langer 27.6.2013 13:04

Re: ODS - návrat ke kořenům?

No tak když ODS s EU nic neudělá, tak holt nic neudělá. Tak to holt udělá někdo za ni. Alespoň doufám. :-(

M. Gavlák 27.6.2013 7:45

to je legrační...

Po kolikáté a vždy je to stejné - pravicovou stranu ovládnou zloději...

P. Lenc 27.6.2013 7:56

Re: to je legrační...

Cha, cha,vy jste úplný....prostě socialista.

Z. Švrček 27.6.2013 9:51

Re: to je legrační...

Hlavně, že levicová strana zůstane vždy čistá a svěží, neboť zloději v ní nevládnou ani z dálky ... I vy jeden šibale.