17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

POLITIKA: Bože, chraň nás před referendy

Těmito slovy své v roce 2009 zesnulé matky se vkládám do neustále zrychlujícího se víru diskusí na téma referendum. Ohánět se švýcarskými principy zde při jejich prosazování není ani trochu na místě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Rada 17.2.2018 21:36

Re: Diskuze o referendu se nikam neposouvá.

Děkuji za odkaz.

V. Klepetko 17.2.2018 18:16

Diskuze o referendu se nikam neposouvá.

Zastánci referenda považují své oponenty za své oponenty za totalitní elitáře. Odpůrci referenda hrozí tuposti nevzdělaných a nekompetentních mas, Hitlerem, Gottwaldem a "lidovou demokracii".

Všem je ale přitom jasné, že v obecné referendum je dobrý standart skoro každé svobodné a demokratické země, a jde jen o to, jak to referendum dobře ústavně nastavit. No a dalším úvahám na toto téma vřele doporučuji všem diskutérům kteří mají o věc zájem tento text:

https://is.muni.cz/th/393071/pravf_m/DIPLOMOVA_PRACE_LEHOTSKA.pdf

Je to velmi přesný a stručný popis! Osobně považuji Blokkerův občanský konstitualismus za dobrý základ pro kompromis, na základě kterého ZÁKON O OBECNÉM REFERENDU podpoří ústavní většina obou komor parlamentu! Podrobněji jsem to rozvedl pod článkem paní Kyslingerové. S autorem polemizovat nemá cenu, snaží se to brát ideologicky a o žádný kompromis zjevně nestojí :-((((

L. Němec 17.2.2018 18:13

Herr Křepelka

Ihr Artikel ist kurz, deutlich und prägnant. Danke.

J. Pražák 17.2.2018 17:18

Demagogu!

Brát jako příklad stupidní rozhodování rakouské vlády o elektrárně referendem těsně před jejím dokončením, ukazuje pouze hloupost rakouské vlády. Mohli referendum vypsat před zahájením projekčních prací.

4.EUroříše již je na obdobné cestě s demokracií jako byla 3. Říše. Ta rozpustila parlament jako zbytečnou žvanírnu. EUrovůdcové to udělali chytřeji. Ustavili EUroparlament bez zákonodárné iniciativy, takže nemůže navrhovat zákony ani jiné právní dokumenty, ale dobře placení "poslanci" pouze odmávnou i ten nejstupidnější návrh EK.

Hlasování dle Lisabonské smlouvy už s demokracií nemá vůbec nic společného (55/60%).

Referendum je jediná možnost, jak prosadit vůli lidu (viz ústava) proti zkorumpovaným poslancům a zejména EUrovůdcům, kteří zrazují zájmy lidí (§309 tr.z).

M. Prokop 17.2.2018 15:57

Re: Souhlas?

Co to je "by jste"?

M. Prokop 17.2.2018 15:55

Případ Zwentendorf

je nepochybně odstrašující.

Němci si ovšem rozesrali energetiku i bez referenda.

Ergo kladívko, problém není v referendu.

L. Novák 17.2.2018 15:09

Re: zelenomagoří kraviny?

Nečtu vaše odkazy od doby, kdy jste tady zcela prokazatelně lhal a na odkazu jste měl cosi, co s problematikou vůbec nesouviselo a zjevně jste to ani nečetl.

L. Severa 17.2.2018 13:37

Mám stejný názor,

který jsem uvedl v článku " Hra na obecné referendum". Neuvěřitelný lapsus kolem elektrárny Zwentendorf jsem také tehdy sledoval. Udělat referendum po dokončení díla je asi rarita.

P. Rada 17.2.2018 13:02

Re: zelenomagoří kraviny?

Lepší by mohlo být, pokud by jste si odpustil pohrdavost až vulgarity a ukázal, že dokážete i bez nich věcně argumentovat. Zkuste věcně reagovat na následující. V čem jsou např tam uváděná čísla špatně?

http://www.wired.co.uk/article/nuclear-power-reactors-global

https://www.worldnuclearreport.org/The-World-Nuclear-Industry-Status-Report-2017-HTML.html

P. Rudolf 17.2.2018 12:49

Re: Dobře napsané

Nepochybuji o tom, pane Kusáku, že v Evropě je mnoho chytřejších hlav, než je ta moje, a ty něco vymyslí. EU je skvělý projekt a Evropa si ho už vzít nedá. Teda hlavně ta západní a severní.

Jinak v Britech jsme my Češi žádného partnera neztratili. Ti nás jenom využívali ke svým cílům, jak rozbourávat EU. Teď se Brexitem jejich vztah k nám (Polákům a všem východoevropanům) ukázal v celé své nahotě. Nejraději by nás tam od nich vyhnali.

Pro Kontinentální Evropu je jejich odchod velkou výhodou. Vše se konečně pohne dopředu. A oni se jednou ještě rádi vrátí.

F. Kusák 17.2.2018 12:38

Re: Relativita kompetencí

Dobrý postřeh. A díky tomuto rozhodnutí se stává Německo smraďochem Evropy. Nenechme se vysmát, OZE není, tedy alespoň v dohledné době, schopno nahradit klasické elektrárny. Jak bezohledné vůči nám bylo toto rozhodnutí, jsme od energetiků slyšely mnohokrát. Jaké důsledky na středoevropské země má budování Nord Streamu ani nemluvě. Staneme se doslova životně závislými, teď už nejen na Rusku, ale hlavně na Německu v dodávce zemního plynu. Poláci se právě proto rozhodli pro výstavbu JE.

F. Kusák 17.2.2018 12:21

Re: Dobře napsané

Pane Rudolfe, nechte Británii Británií, rozhodla se jak se rozhodla. Stejně měla tolik výjimek, že byla jen takovým přidruženým členem. Ale její peníze do pokladny EU zas až tak nesmrděly. Já se o Brity nebojím, jsou v jiném situaci. Bojím se však trochu o nás, Čechy a středoevropany. Ztratily jsme v Britech významného partnera. Nedělejme si iluze, Francii a Španělsko nějaké Česko vůbec nezajímá. Do vazeb na španělsky mluvící země si nedají Španělé vůbec mluvit, ať tam vládne kdokoliv. My, středoevropané, musíme zejména hájit vlastní zájmy a postavení v EU. Jak toho docílit, je právě na pořadu dne. Pokud chci něco kritizovat, musím mít i názor jak v EU dál. Já bych viděl nějakou formu konfederace, ale to je příliš široký pojem a o přerozdělení pravomocí je nutno fundovaně mluvit, ale hlavně nezaujatě.

L. Novák 17.2.2018 11:58

Re: zelenomagoří kraviny?

Jste trouba, který energetické problematice vůbec nerozumí. To tady prokazujete opakovaně stále dokola. A lepší to už nebude...

Z. Lapil 17.2.2018 11:37

Re: Referendum o spuštění Zwentendorfu

Ad omezení práva: to budete za elitáře a neprojde vám to ani u mě. Mám ale protinávrh. Nechť je pro odsouhlasení změny aktuálního stavu potřeba nějaká podstatnější většina než polovina zúčastněných. Klidně 2/3 VŠECH voličů. Čímž máte zároveň po problému s povinnou účastí a s tím, že by výsledek mohl být: 49,9% účast, 100% hlasovalo pro, tak jdeme domů, nic se nestalo.

Zároveň můžete protireferendum vyhlašovat pořád dokola - pro zrušení jednou přijatého je třeba sehnat o dost víc lidí, než hlasovalo proti. Viz aktuální účast v EU. Jednou se to rozhodlo (já byl proti vstupu do EU), tak to má platit. Politika není Disney seriál, kde čarodějnice něco zamumlá a vypustí trochu smradu a mrtvý obživne a Pokračování příště.

P. Rada 17.2.2018 11:31

Re: zelenomagoří kraviny?

"Kravinu" v odpovědi může navodit hloupost která dotyčnému organismu příliš zůží mysl jako důsledek momentálního pocitu sytosti z doposud plného žlabu...

To, že dnes mnohé další rozpracované JE končí před svou dostavbou je o REALITĚ na kterou dopllácejí investoři atd.

http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/jadro-se-v-usa-prestava-vyplacet-na-odstrel-je-dalsi-elektrarna-1335892

L. Novák 17.2.2018 11:22

Re: Referendum o spuštění Zwentendorfu

Řekl bych, že starý Bruno Kreisky si neuvědomil (?) sílu dezinformace a její vliv na masy. Zelení magoři mají (nebo v té době měli) v Rakousku značnou podporu veřejnosti a rakouská vláda mohla šířením kvalitních informací o jaderné energetice neblahý vývoj zvrátit. No ale nakonec úroveň voliče (a nejenom rakouského) naznačuje zkušenost, že na rakouském trhu se dokázaly uplatnit "filtry elektřiny z jádra", které měly dokázat vpustit do domácnosti jenom elektřinu z nejaderných zdrojů...

Na lidské blbosti se dá i dobře vydělat. :-)

L. Novák 17.2.2018 11:15

Re: Žádný nástroj nelze absolutně zatracovat

Jo. Tomu se říká zastupitelská demokracie.

L. Novák 17.2.2018 11:14

Re: Dobře napsané

Na české komunisty nezapomeňte. Ti mají spolu s ruskými světový primát!

L. Novák 17.2.2018 11:13

Re: Pavel Rada

Zase ty vaše zelenomagoří kraviny...

J. Fridrich 17.2.2018 10:02

Re: Relativita kompetencí

Referendum - snad ano na obcích a v lokálních záležitostech. V mezinárodních a celostátních a vysoce odborných záležitostech určitě NE. Sami si doma televizor a počítač také nevyrábíme..

P. Rada 17.2.2018 9:47

Re: Souhlas?

A kam by jste se chtěla přidat?

P. Rada 17.2.2018 9:46

Není to trochu jinak?

Společnost česká sice opravdu není na zdaleka takové úroni jako v tradičně rozvinutých demokraciích a tak jsou u nás přímé volby až referenda daleko riskantnějším způsobem řízení společnosti jak třeba ce Švýcarsku. Celospolečensky totiž v nepřehledné situaci spíše zafunguje emotivita jak racionalita a toho lze i zneužít.

V realitě je ale JE energetika dnes celosvětově na ústupu. Se ztrátami končí dokonce takoví giganti jako Westinghaus či Areva. Ekonomiku dlouhodobě zatěžuje i nedořešený alivový cyklus - tedy problém kam s vyhořelým palivem? 99% vstupního prakticky neškodného materiálu se promění na krajně nebezpečný odpad pro životní prostředí s nutností ukládat jej na celá stotisíciletí kamsi kde se k němu nedostane ani člověk ani přírodní živly. K tomu je třeba přičíst i méně nebezpečný odpad kterým se stává značná část masivu reaktoru a jeho okolí. Rozebrat JE před spuštění je tedy hračka proti tomu rozebrat tu dříve provozovanou. Dodnes proto není takto dořešena ani likvidace prvých československých.

Trvalé úložiště vyhořelého paliva ale doposud nikde na světě nefunguje a problematické je např pro nás hlavně to, že cena za jeho vybudování roste pro součastný pokles úrokových sazeb rycheji jak narůstají prostředky na jaderném účtu. Kdo rostoucí saldo desítek miliard jednou zaplatí?

Je proto docela možné, že i v případě elektrárny Zwentendorf došlo sice referendem ke zmaření investičních prostředků a uškodilo - ale také spolu s dalším vyřešili rakušané problém "kam s ním"? Ten sice netrápí současníky ale nejspíše přivodí nemalé náklady do budoucna všem provozovatelům JE které se navíc nově ukazují jako lákavý teroristický terč. Případně havarovaný reaktor, zejména ten situovaný uvnitř kontinentu kde nepomohou mořské proudy jak u Fokušimy totiž prakticky nikdo není schopen efektivně sanovat. Čína proto své vnitrokontinentální stavby také pozastavila. Proto bych slova autora úvodem spíše parafrázoval: ... "Bože chran nás před nedomyšleností"....

P. Rudolf 17.2.2018 9:25

Dobře napsané

Ostatně na to, co udělali bezohlední populisté s britskou, na demokracii nepoměrně zvyklejší veřejnost, než je ta česká, smutno pohledět.

F. Navrátil 17.2.2018 9:20

Relativita kompetencí

Vážený autore, jak vysvětlíte zákaz výstavby a postupnou likvidaci jaderných elektráren v Německu, kdy se jednalo o pouhé rozhodnutí vlády. Chápete to tak, že pokud by to bylo výsledkem referenda, pak by to byl zločin hloupých vidláků od kopky hnoje, zatímco vláda rozhodla jako sbor vysoce kvalifikovaných odborníků?

I. Polák 17.2.2018 9:16

Hezký článek

díky za konkrétní informace, těch není nikdy dost.

I přesto jsem pro referenda, ale "švýcarského" typu.

D. Polanský 17.2.2018 7:57

Žádný nástroj nelze absolutně zatracovat

ani chválit, vždy je to jenom nástroj. Jde o to, jak s ním zacházíme. Představa, že politici jsou moudřejší je silně naivní. Profesionální politik má jediný cíl, udržet se v politice, proto referendum vnímá jako nepřítele, kdosi jej chce nahradit. Ten kdosi je občan, a toho on potřebuje pouze na zvolení.

J. Strakoš 17.2.2018 5:51

Re: Referendum o spuštění Zwentendorfu

Nelze než souhlasit - před spuštěním je to skutečně poněkud pozdě

a v článku je také uvedeno uvedeno, že kampaň vedla strana, která sice schválila, ale pak byla v opozici - tedy zástupci lidu, kteří by "měli vědět více".

A přestože si osobně myslím, že rozhodnutí to bylo hloupé, bylo to rozhodnutí svéprávných voličů, které ovlivnilo jejich životy a peněženky.

Rozhodně bych to neviděl na ukázku špatnosti referenda - výsledek by byl stejný, kdyby si to nějaká strana dala do programu (například jako zrušení poplatků u lékaře) a volby vyhrála.

Co by mohlo být směrem ke zkvalitnění výsledku by bylo omezení volebního práva, resp. práva na referendum - např. podle výše zaplacených daní.

V. Šťastný 17.2.2018 5:39

Referendum o spuštění Zwentendorfu

je spíš ukázkou imbecility tehdejších Rakouských politiků. Referendum bylo naprosto na místě, ovšem v době, kdy se rozhodovalo o stavbě. Rozhodovat se až ve chvíli, kdy se za desítky miliard něco postaví, je ukázkou nekompetence a naprostého trotlovství.

J. Kanioková 17.2.2018 5:18

Souhlas,

taky jsem hlasovala proti vstupu a ráda bych, abychom z toho bruselského cirkusu vystoupili.

J. Krásenský 17.2.2018 4:29

Hezký,

ale proč to píšete až teď a ne při místních referendech o úložišti jaderného odpadu. NIMBY. Referenda mají velký smysl, pokud jde o svobodu - tedy o vstupu nebo odchodu z EU, ovšem hlasování o ryze technických a odborných otázkách jakou je jaderná energetika nikoliv. Hlasoval jsem proti vstupu do EU a požaduji hlasování o odchodu z EU.Chmurná očekávání se naplnila. Deficit demokracie a vymizení subsidiarity nelze nahradit dotační korupcí a vydíráním. Prodali jsme svou svobodu za kus žvance.